Шестима души се редуват на денонощни смени на телефонните линии на Ситуационния и координационен център на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). От началото на годината досега те са получили близо 40 000 обаждания. Търсят ги за аварии, дупки, срутвания, свлачища, паднали дървета, безстопанствени животни и въобще за всеки инцидент, който може да се случи по републиканската пътна мрежа.
В един и същ ден например първо е получен сигнал за стотици разсипани кенове бира от тежкотоварен камион, а няколко часа по-късно на същия път е ударено и теле, разказа пред „Преса“ началникът на отдела Денислав Пейчев.
АПИ отговаря за близо 20 000 км републикански пътища. Повече от една трета от тях са в лошо състояние. Въпреки натоварената работа, свързана с тези пътища, на горещия телефон 0700 130 20 често се обаждат граждани с казуси, които изобщо не попадат в компетенциите на звеното. „Искат ни информация за общински пътища, актуални данни за пътуването по магистралите извън България и дори са ни търсили сметка за вдигнати от паяци коли в градовете“, коментира Пейчев.
Извън куриозните случаи в Ситуационния център се сблъскват и с много тежки инциденти. Пейчев си спомня произшествието на главния път E-79 при Мурсалево от миналия декември. Тогава ТИР излезе от пътното платно, попадна на влаковите релси и няколко минути по-късно беше ударен от идващата композиция. Наложи се АПИ да си сътрудничи с няколко пожарни екипа, които потушиха избухналите пламъци.
Пътната агенция отговаря и за превенцията на произшествия, като се налагат забрани и ограничения по пътищата. През лятото те са най-много, тъй като това е активният строителен сезон и по шосетата кипят усилени ремонтни дейности. Заради натоварения трафик през уикендите не се позволява движението на тежкотоварните автомобили в петък от 17 до 20 ч., и в неделя от 14 до 20 ч.
АПИ си сътрудничи с пожарната, с МВР и дори с метеорологичния институт на БАН, който информира за предстоящите снеговалежи, сила на вятъра или поледици, които може да причинят инциденти.
Жегите са опасни - асфалтът омеква и за да се избегне деформирането му, всяко лято е забранено движението на тирове над 20 тона при температура над 35 градуса.
Зимата обаче традиционно е най-натовареният сезон за Ситуационния център на АПИ. Тогава служителите трябва да са в пълен режим на мобилизация, тъй като в най-тежките дни са постъпвали над 3000 сигнала на денонощие. Заради неблагоприятните метеорологични условия се е случвало цели населени места да останат откъснати от цивилизацията.