Абсолютно ненужен риск: Кой е разрешил на разбилия се L-39ZA да лети толкова ниско?

Най-важният въпрос е кой е направил плана за тази маневра и защо е дадена на учебен самолет L-39

Абсолютно ненужен риск: Кой е разрешил на разбилия се L-39ZA да лети толкова ниско?

27289 | 17 септ. 2024 | 23:26

Фаталният риск е височината, тъй като самолетът в последните мигове преди да се разбие започна да излиза от пикиране, тоест е възстановил маневреност чрез ускорение до най-вероятно така нужните 220 км/ч приборна скорост.


Анализ на Божидар Колев и Станислав Иванов, De Re Militari:

 

Двама летци загинаха, след като самолета им L-39ZA на българските военновъздушни сили се разби по време на тренировка във военновъздушната Трета авиобаза на 13 септември.

 

Имената на загиналите са майор Петко Димитров, 51 г., и лейтенант Венцислав Дункин, 28 г. И двамата са били пилоти-инструктори. Катастрофата стана малко след обяд, докато са извършвани маневри на ниска височина в авиобазата в рамките на репетиция за авиошоу, което е било насрочено за 14 септември, но бе отменено по заповед на служебния министър на отбраната Атанас Запрянов.

 

Смъртта на пилотите беше потвърдена на кратка пресконференция в авиобазата от служебния министър-председател Димитър Главчев, министър Запрянов, заместник-началника на отбраната лейтенант Цанко Стойков и командира на българските ВВС генерал-майор Димитър Петров.

 

Преглеждайки налични кадри, поместени широко онлайн и в медии, може да се направим информирано предположение, че причината за инцидента е пилотска грешка, следствие от цялостната организация на ВВС, управлението и културата в авиацията.

  

Техническа неизправност на катапултите?

 

От видеозаписа екипът на ДРМ смята, че пилотът до последния момент извършва въздействие върху контролният стик за самолета с цел увеличаване на ъгъла на атака за излизане от стръмното спускане.

 

За катапултиране е нужно пилот да отпусне контрола върху стика, за да въздейства върху определения инструмент с двете ръце за извършване на катапултиране, което резултира в свободно падане на самолета. От видеозаписа смятаме става ясно, че пилотът не прекъсва опитите си за възстановяване на контрол.

  

“Когато е взето решение за катапултиране, пилотът хваща с двете си ръце двойната дръжка за фураж (дръжките за катапултиране), стиска отключващите се ръкохватки и ги издърпва непрекъснато нагоре, докато седалката се изхвърли от кабината. Останалата част от операцията по катапултирането, до разгъването на основния парашут, е напълно автоматична.” - технически наръчник на самолет L-39C (T.O. 1T-L39C-1).

Отбелязваме, че наблюдението има възможност да е грешно, тъй като в учебниците за този самолет се казва, че при увеличаване на скоростта, изтребителя често самостоятелно се опитва да излезе от пикиране.

“По време на ускорението самолетът е стабилен и няма тенденция към преобръщане. Когато скоростта се увеличи, самолетът се опитва да излезе от пикиране.”

 

Относно загубата на контрол

 

Без разчитане на данните от черната кутия, няма как да знаем точната скорост и височина на самолета, за да се направят изводи относно потенциални грешки на пилота. Затова ще изведем изключително основни и ориентировъчни минимални скорости от учебниците на самолета.

 

- На всички височини минималната допустима скорост е 200 км/ч, като при тази скорост самолетът е достатъчно стабилен и управляем. По време на изпълнение на акробатика пилотът трябва да избягва полети с приборна скорост по-малка от 200 км/ч. Това е особено важно при изпълнение на вертикални фигури. В случай на скорост, по-малка от 200 км/ч, трябва да се избягва прекомерното издърпване на лоста за управление.

 

- Минималната приборна скорост (скорост на претоварване с G-фактор, равен на 1) при прибрани задкрилки и колесници, когато двигателят работи на празен ход е 180 км/ч.

 

- Когато самолетът достигне скорост, която е с 5-10 км/ч по-висока от минималната, се появява треперене на самолета и трептене на стика (от елероните).

 

- Когато се достигне скорост от 160-165 км/ч и стика се издърпа докрай назад, самолетът нормално снижава носа си и преминава в режим на парашутизъм с постепенно увеличаване на скоростта до 200-220 км/ч.

 

Дадени са и ориентировъчни указания за извършване на “лупинг”:

 

- При стартиране на маневрата е нужна приборна скорост от около 650 км/ч, като се поддържа около 4G натоварване при изкачване. В най-високата си точка самолетът не трябва да има по-ниска скорост от 200 км/ч.

 

- Постигнатата височина при издигане би трябвало да е от порядъка на на 1 км до 1,4 км. При излизане от лупинга, скоростта би трябвало да е 650 км/ч.

 

Уточняваме, че това са изключително базови величини и пилотите всъщност следят много повече индикатори при извършване на такъв тип маневри, особено на екстремно ниска височина.

 

От екипа на ДРМ смятаме, че има два рискови фактора, които са допринесли за инцидента: твърде ниска скорост и твърде ниска височина. Фаталният риск е височината, тъй като самолетът в последните мигове преди да се разбие започна да излиза от пикиране, тоест е възстановил маневреност чрез ускорение до най-вероятно така нужните 220 км/ч приборна скорост.

 

Но най-важният въпрос е кой е направил плана за тази маневра и защо е дадена на учебен самолет L-39, който има съотношение тяга към тегло под 1.0? Подобен тип маневра би била ненужно опасна дори за изтребител МиГ-29 със съотношение по-високо от 1.0, освен ако не извърши по-дълго изкачване, за да има буферна височина в случай на грешка.

 

Употребата на L-39 за фигури на толкова ниска височина според екипа на ДРМ е абсолютно ненужен риск. Нужен е пълен преглед на времевата линия от инцидента до планирането на тази фигура и дали изобщо предварително е била планирана с нужните параметри.

 

Кои са причините да се поемат тези рискове? Културата във ВВС, твърде високи очаквания, дългогодишни грешки в управлението или други фактори?

 

 

 

 


Еврохолд

От категорията

Левски - светецът на България, мяра за човешко съвършенство!

Левски - светецът на България, мяра за човешко съвършенство!-Levski---svetetsat-na-Balgariya--myara-za-choveshko-savarshenstvo-_1739825535.jpg

Представите на Апостола за бъдещето на свободна България очертават един нов, ...

18 февр. 2025 | 00:10

Валерия Велева: Конгресът, победата на Зафиров и сложното бъдеще на БСП

Валерия Велева: Конгресът, победата на Зафиров и сложното бъдеще на БСП -Valeriya-Veleva--Tsenata--koyato-DPS-shte-plati_1720968350.jpg

Председателят на партията може да се избира или назначава от конгреса, но ...

17 февр. 2025 | 16:59

Георги Марков: Вицепрезидентът Ванс трябваше да се извини на България за Херо Мустафа

Георги Марков: Вицепрезидентът Ванс трябваше да се извини на България за Херо Мустафа-1611662196.jpg

При тази пратена от Тръмп байдънистка започна цензурата в българските ...

17 февр. 2025 | 11:30

Боян Чуков: Фон дер Лайен отива на съд, а Зеленски ще напусне поста

Боян Чуков-Boyan-Chukov_1713172948.jpg

Западът е тотално разцепен на две - от едната страна са САЩ, от другата страна ...

17 февр. 2025 | 21:47

НАЙ-ВАЖНОТО

Левски е пример за това как една велика идея, каквато е свободата, може да хвърли един човек във висините, пише проф. д. н. Ивайло Христов

Левски - светецът на България, мяра за човешко съвършенство!

Левски - светецът на България, мяра за човешко съвършенство!-Levski---svetetsat-na-Balgariya--myara-za-choveshko-savarshenstvo-_1739825535.jpg

Представите на Апостола за бъдещето на свободна България очертават един нов, ...

18 февр. 2025 | 00:10

Министърът на финансите представи напредъка на страната ни пред еврогрупата

Петкова: До края на месеца България ще отправи искане за конвергентните доклади от ЕК и ЕЦБ

Министърът на финансите представи напредъка на страната ни пред Еврогрупата
Снимка: Министерство на финансите-Snimka--Ministerstvo-na-finansite_1739812264.jpg

С благоразумната си фискална политика България отдавна е заслужила членството ...

17 февр. 2025 | 19:10

Ако не го сторят, идва НОВО НАЧАЛО и ще върне държавата на хората!

Пеевски: МВР и Прокуратурата да защитят институциите от шайката на Костадинов!

Пеевски: МВР и Прокуратурата да защитят институциите от шайката на Костадинов! -Delyan-Peevski_1735621694.jpg

Шпицкомандата на Костадинов като глутница чакали напада българските институции ...

17 февр. 2025 | 14:23

Мястото на политическите спорове е в Народното събрание, добавят те

БНБ за акцията на „Възраждане“: Българският закон и европейското право не допускат подобни прояви

БНБ за акцията на „Възраждане“: Българският закон и европейското право не допускат подобни прояви-BNB-provezhda-auktsion-za-trigodishni-DTsK-na-stoynost-300-mln--leva_1737359432.jpg

Призоваваме Парламента и другите компетентни държавни институции да подкрепят с ...

17 февр. 2025 | 15:33

Историческата сделка може да бъде подписана още в сряда вечерта

Тръмп и Путин се договориха: Украйна вън от НАТО, Москва спира настъплението, Зеленски си отива...

Телефонните преговори между Тръмп и Путин са довели до принципна договорка за споразумение-Vyarvam--che-obozrimoto-badeshte-na-savremenniya-svyat-e-sayuz-mezhdu-Rusiya-na-Putin-i-Amerika-na-Tramp--pishe-Aleksandar-Dugin_1739605587.jpg

Тръмп е дал да се разбере, че на бъдещи избори ще подкрепи кандидата, приемлив ...

17 февр. 2025 | 12:20

Бихте ли изпратили мироопазващи сили и как трябва да се реагира, ако Русия ги атакува – гласят част от тях

Вижте въпросите на САЩ до европейските правителства, свързани с мира в Украйна

Вижте въпросите на САЩ до европейските правителства, свързани с мира в Украйна
Сн. Туитър-Vizhte-vaprosite-na-SASht-do-evropeyskite-pravitelstva--svarzani-s-mira-v-Ukrayna-Sn--Tuitar_1739793389.jpg

Говорител на Държавния департамент на САЩ каза, че Вашингтон „е дал ясна ...

17 февр. 2025 | 13:54

Тя се държа като генерал-губернатор, нещо непознато и в съветските времена

Георги Марков: Вицепрезидентът Ванс трябваше да се извини на България за Херо Мустафа

Георги Марков: Вицепрезидентът Ванс трябваше да се извини на България за Херо Мустафа-1611662196.jpg

При тази пратена от Тръмп байдънистка започна цензурата в българските ...

17 февр. 2025 | 11:30

Докато не обедини партията зад себе си, няма да му е лесно. Стори ли го, ще я изправи на крака

Валерия Велева: Конгресът, победата на Зафиров и сложното бъдеще на БСП

Валерия Велева: Конгресът, победата на Зафиров и сложното бъдеще на БСП -Valeriya-Veleva--Tsenata--koyato-DPS-shte-plati_1720968350.jpg

Председателят на партията може да се избира или назначава от конгреса, но ...

17 февр. 2025 | 16:59

Американците разбраха, че не могат да бъдат хегемон, но се борят да бъдат лидер

Боян Чуков: Фон дер Лайен отива на съд, а Зеленски ще напусне поста

Боян Чуков-Boyan-Chukov_1713172948.jpg

Западът е тотално разцепен на две - от едната страна са САЩ, от другата страна ...

17 февр. 2025 | 21:47