Абсолютно ненужен риск: Кой е разрешил на разбилия се L-39ZA да лети толкова ниско?

Най-важният въпрос е кой е направил плана за тази маневра и защо е дадена на учебен самолет L-39

Абсолютно ненужен риск: Кой е разрешил на разбилия се L-39ZA да лети толкова ниско?

26117 | 17 септ. 2024 | 23:26

Фаталният риск е височината, тъй като самолетът в последните мигове преди да се разбие започна да излиза от пикиране, тоест е възстановил маневреност чрез ускорение до най-вероятно така нужните 220 км/ч приборна скорост.


Анализ на Божидар Колев и Станислав Иванов, De Re Militari:

 

Двама летци загинаха, след като самолета им L-39ZA на българските военновъздушни сили се разби по време на тренировка във военновъздушната Трета авиобаза на 13 септември.

 

Имената на загиналите са майор Петко Димитров, 51 г., и лейтенант Венцислав Дункин, 28 г. И двамата са били пилоти-инструктори. Катастрофата стана малко след обяд, докато са извършвани маневри на ниска височина в авиобазата в рамките на репетиция за авиошоу, което е било насрочено за 14 септември, но бе отменено по заповед на служебния министър на отбраната Атанас Запрянов.

 

Смъртта на пилотите беше потвърдена на кратка пресконференция в авиобазата от служебния министър-председател Димитър Главчев, министър Запрянов, заместник-началника на отбраната лейтенант Цанко Стойков и командира на българските ВВС генерал-майор Димитър Петров.

 

Преглеждайки налични кадри, поместени широко онлайн и в медии, може да се направим информирано предположение, че причината за инцидента е пилотска грешка, следствие от цялостната организация на ВВС, управлението и културата в авиацията.

  

Техническа неизправност на катапултите?

 

От видеозаписа екипът на ДРМ смята, че пилотът до последния момент извършва въздействие върху контролният стик за самолета с цел увеличаване на ъгъла на атака за излизане от стръмното спускане.

 

За катапултиране е нужно пилот да отпусне контрола върху стика, за да въздейства върху определения инструмент с двете ръце за извършване на катапултиране, което резултира в свободно падане на самолета. От видеозаписа смятаме става ясно, че пилотът не прекъсва опитите си за възстановяване на контрол.

  

“Когато е взето решение за катапултиране, пилотът хваща с двете си ръце двойната дръжка за фураж (дръжките за катапултиране), стиска отключващите се ръкохватки и ги издърпва непрекъснато нагоре, докато седалката се изхвърли от кабината. Останалата част от операцията по катапултирането, до разгъването на основния парашут, е напълно автоматична.” - технически наръчник на самолет L-39C (T.O. 1T-L39C-1).

Отбелязваме, че наблюдението има възможност да е грешно, тъй като в учебниците за този самолет се казва, че при увеличаване на скоростта, изтребителя често самостоятелно се опитва да излезе от пикиране.

“По време на ускорението самолетът е стабилен и няма тенденция към преобръщане. Когато скоростта се увеличи, самолетът се опитва да излезе от пикиране.”

 

Относно загубата на контрол

 

Без разчитане на данните от черната кутия, няма как да знаем точната скорост и височина на самолета, за да се направят изводи относно потенциални грешки на пилота. Затова ще изведем изключително основни и ориентировъчни минимални скорости от учебниците на самолета.

 

- На всички височини минималната допустима скорост е 200 км/ч, като при тази скорост самолетът е достатъчно стабилен и управляем. По време на изпълнение на акробатика пилотът трябва да избягва полети с приборна скорост по-малка от 200 км/ч. Това е особено важно при изпълнение на вертикални фигури. В случай на скорост, по-малка от 200 км/ч, трябва да се избягва прекомерното издърпване на лоста за управление.

 

- Минималната приборна скорост (скорост на претоварване с G-фактор, равен на 1) при прибрани задкрилки и колесници, когато двигателят работи на празен ход е 180 км/ч.

 

- Когато самолетът достигне скорост, която е с 5-10 км/ч по-висока от минималната, се появява треперене на самолета и трептене на стика (от елероните).

 

- Когато се достигне скорост от 160-165 км/ч и стика се издърпа докрай назад, самолетът нормално снижава носа си и преминава в режим на парашутизъм с постепенно увеличаване на скоростта до 200-220 км/ч.

 

Дадени са и ориентировъчни указания за извършване на “лупинг”:

 

- При стартиране на маневрата е нужна приборна скорост от около 650 км/ч, като се поддържа около 4G натоварване при изкачване. В най-високата си точка самолетът не трябва да има по-ниска скорост от 200 км/ч.

 

- Постигнатата височина при издигане би трябвало да е от порядъка на на 1 км до 1,4 км. При излизане от лупинга, скоростта би трябвало да е 650 км/ч.

 

Уточняваме, че това са изключително базови величини и пилотите всъщност следят много повече индикатори при извършване на такъв тип маневри, особено на екстремно ниска височина.

 

От екипа на ДРМ смятаме, че има два рискови фактора, които са допринесли за инцидента: твърде ниска скорост и твърде ниска височина. Фаталният риск е височината, тъй като самолетът в последните мигове преди да се разбие започна да излиза от пикиране, тоест е възстановил маневреност чрез ускорение до най-вероятно така нужните 220 км/ч приборна скорост.

 

Но най-важният въпрос е кой е направил плана за тази маневра и защо е дадена на учебен самолет L-39, който има съотношение тяга към тегло под 1.0? Подобен тип маневра би била ненужно опасна дори за изтребител МиГ-29 със съотношение по-високо от 1.0, освен ако не извърши по-дълго изкачване, за да има буферна височина в случай на грешка.

 

Употребата на L-39 за фигури на толкова ниска височина според екипа на ДРМ е абсолютно ненужен риск. Нужен е пълен преглед на времевата линия от инцидента до планирането на тази фигура и дали изобщо предварително е била планирана с нужните параметри.

 

Кои са причините да се поемат тези рискове? Културата във ВВС, твърде високи очаквания, дългогодишни грешки в управлението или други фактори?

 

 

 

 


БСП
Еврохолд

От категорията

Боряна Димитрова: Изненадите ще дойдат от периферията на политическия спектър, а не от центъра

Боряна Димитрова: Изненадите ще дойдат от периферията на политическия спектър, а не от центъра-Boryana-Dimitrova-s-prognoza--Rotatsiyata-v-upravlenieto-shte-se-osashtestvi-i-nyama-da-ima-izbori-2-v-1_1707549496.png

Експертът допуска възможността за значителна гражданска мобилизация в отговор ...

12 окт. 2024 | 12:33

Сарафов - прокурорът, който иска да реформира българското следствие по модела на ФБР

Сарафов - прокурорът, който иска да реформира българското следствие по модела на ФБР-Sarafov---prokurorat--koyto-iska-da-reformira-balgarskoto-sledstvie-po-modela-na-FBR_1728589017.jpg

За по малко от година и половина Сарафов стабилизира институцията, внесе ...

10 окт. 2024 | 22:36

Метеоролози: Със старата зима се приключи. Ще има все по-малко сняг, но повече дъжд

Метеоролози: Със старата зима се приключи. Ще има все по-малко сняг, но повече дъжд-NIMH-preduprezhdava--Snyag-shte-ni-zatrupa-v-sabota_1702464248.jpg

Промените ще доведат до последици за селското стопанство, водните ресурси, ...

12 окт. 2024 | 15:46

Тодор Тагарев: Курска област може да бъде коз за Украйна в потенциални мирни преговори

Тодор Тагарев: Курска област може да бъде коз за Украйна в потенциални мирни преговори-Tagarev-vzrivyava-pregovorite-za-kabinet_1710522051.jpg

Путин не се е отказал от нито една от своите цели. Приказките за мир са за ...

12 окт. 2024 | 13:29

НАЙ-ВАЖНОТО

Единственото, което трайно нараство, е външният дълг, заяви лидерът на ГЕРБ

Борисов в Дулово: Искам д-р Юксел Ахмед да е депутат! Да знаем какво са правили агентите на ДС!

Борисов в Дулово: Искам д-р Юксел Ахмед да е депутат! Да знаем какво са правили агентите на ДС!-Borisov-v-Dulovo--Iskam-d-r-Yuksel-Ahmed-da-e-deputat--Da-znaem-kakvo-sa-pravili-agentite-na-DS-_1728722041.jpg

Работих с едни шарлатани, които се докопаха до властта, и България от стабилна ...

12 окт. 2024 | 10:22

Стотици жители на най-оживеното селище в Руенския балкан обявиха президентът Георги Първанов за почетен жител

Зафиров в Снягово: Край на бастионите в политиката, има спешна нужда от обединение за България

Зафиров в Снягово: Край на бастионите в политиката, има спешна нужда от обединение за България-Zafirov-v-Snyagovo--Kray-na-bastionite-v-politikata--ima-speshna-nuzhda-ot-obedinenie-za-Balgariya_1728719467.jpg

Всичко около нас дими. Време е политиците да обърнат гръб на егоцентризма и да ...

12 окт. 2024 | 10:46

Душата ми се къса, но никой не беше достатъчно близо, за да направи каквото и да било, добави Иван Лечев

Иван Лечев за смъртта на Кирил Маричков: Просто падна от сцената, без никакъв жест на самосъхранение

Иван Лечев за смъртта на Кирил Маричков: Просто падна от сцената, без никакъв жест на самосъхранение-Ivan-Lechev-za-smartta-na-Kiril-Marichkov--Prosto-padna-ot-stsenata--bez-nikakav-zhest-na-samosahranenie_1728718000.jpg

"Говорихме с Кирил, че може би вече е време да слезе от сцената, но той ...

12 окт. 2024 | 10:25

Музиканти, творци, общественици и политици изразиха скръбта си за загубата на роклегендата

България скърби! Лили Иванова за Кирил Маричков: Почивай в мир, приятелю! Твоето творчество остава!

Лили Иванова за Кирил Маричков: Почивай в мир, приятелю! Твоето творчество остава!-Lili-Ivanova-za-Kiril-Marichkov--Pochivay-v-mir--priyatelyu--Tvoeto-tvorchestvo-ostava-_1728720296.jpg

Кирил Маричков ой е комплексна личност - и композитор, и музикант, и убийствен ...

12 окт. 2024 | 11:03

Ивайло Московски става изпълнителен директор на ББР, влиза в УС

Ивайло Московски става изпълнителен директор на ББР, влиза в УС-1534225367.jpg

Дългогодишният ръководител на управление "Финанси" в банката Димитър ...

12 окт. 2024 | 10:42

Трябва да намерим някой да го гръмне (става дума за Пеевски), казал Ибрямов на Тодоров

МВР ще проверява Доган за признанията на Джейхан Ибрямов, че иска да убие Пеевски

МВР ще проверява Доган, заради думите на Джейхан Ибрямов, че иска да убие Пеевски-TsIK-registrira--DPS-Novo-nachalo--na-Peevski-i-otkaza-na-DPS--Dogan-uchastie-vav-vota_1726077134.jpg

Ибрямов споделил с Тодоров, че “Доган казал, че няма да е все така”, “готови ...

11 окт. 2024 | 21:04

Не мога да повярвам, че Кирчо Маричков вече го няма, тъгува Стоянов

Петър Стоянов за Кирил Маричков: Как ще ни липсва! Спи в мир, приятелю!

Кирил Маричков и Петър Стоянов-Kiril-Marichkov-i-Petar-Stoyanov_1728713010.jpg

Сред най-големите в рока, човек с убеждения и старомодна почтеност и чувство за ...

12 окт. 2024 | 08:52

Неочаквани обрати на изборите прогнозира социологът Боряна Димитрова от агенция "Алфа Рисърч"

Боряна Димитрова: Изненадите ще дойдат от периферията на политическия спектър, а не от центъра

Боряна Димитрова: Изненадите ще дойдат от периферията на политическия спектър, а не от центъра-Boryana-Dimitrova-s-prognoza--Rotatsiyata-v-upravlenieto-shte-se-osashtestvi-i-nyama-da-ima-izbori-2-v-1_1707549496.png

Експертът допуска възможността за значителна гражданска мобилизация в отговор ...

12 окт. 2024 | 12:33

Идиотите в Киев си въобразяват, че Москва ще преговаря с тях

Руски политолог: Да заселим степите на Украйна с колонии от германци, сърби, българи...

Ростислав Ишченко-Rostislav-Ishchenko_1728674662.jpg

Украйна иска "примирие", за да се подготви за нова война с Русия. ...

11 окт. 2024 | 22:23