Абсолютно ненужен риск: Кой е разрешил на разбилия се L-39ZA да лети толкова ниско?

Най-важният въпрос е кой е направил плана за тази маневра и защо е дадена на учебен самолет L-39

Абсолютно ненужен риск: Кой е разрешил на разбилия се L-39ZA да лети толкова ниско?

27811 | 17 септ. 2024 | 23:26

Фаталният риск е височината, тъй като самолетът в последните мигове преди да се разбие започна да излиза от пикиране, тоест е възстановил маневреност чрез ускорение до най-вероятно така нужните 220 км/ч приборна скорост.


Анализ на Божидар Колев и Станислав Иванов, De Re Militari:

 

Двама летци загинаха, след като самолета им L-39ZA на българските военновъздушни сили се разби по време на тренировка във военновъздушната Трета авиобаза на 13 септември.

 

Имената на загиналите са майор Петко Димитров, 51 г., и лейтенант Венцислав Дункин, 28 г. И двамата са били пилоти-инструктори. Катастрофата стана малко след обяд, докато са извършвани маневри на ниска височина в авиобазата в рамките на репетиция за авиошоу, което е било насрочено за 14 септември, но бе отменено по заповед на служебния министър на отбраната Атанас Запрянов.

 

Смъртта на пилотите беше потвърдена на кратка пресконференция в авиобазата от служебния министър-председател Димитър Главчев, министър Запрянов, заместник-началника на отбраната лейтенант Цанко Стойков и командира на българските ВВС генерал-майор Димитър Петров.

 

Преглеждайки налични кадри, поместени широко онлайн и в медии, може да се направим информирано предположение, че причината за инцидента е пилотска грешка, следствие от цялостната организация на ВВС, управлението и културата в авиацията.

  

Техническа неизправност на катапултите?

 

От видеозаписа екипът на ДРМ смята, че пилотът до последния момент извършва въздействие върху контролният стик за самолета с цел увеличаване на ъгъла на атака за излизане от стръмното спускане.

 

За катапултиране е нужно пилот да отпусне контрола върху стика, за да въздейства върху определения инструмент с двете ръце за извършване на катапултиране, което резултира в свободно падане на самолета. От видеозаписа смятаме става ясно, че пилотът не прекъсва опитите си за възстановяване на контрол.

  

“Когато е взето решение за катапултиране, пилотът хваща с двете си ръце двойната дръжка за фураж (дръжките за катапултиране), стиска отключващите се ръкохватки и ги издърпва непрекъснато нагоре, докато седалката се изхвърли от кабината. Останалата част от операцията по катапултирането, до разгъването на основния парашут, е напълно автоматична.” - технически наръчник на самолет L-39C (T.O. 1T-L39C-1).

Отбелязваме, че наблюдението има възможност да е грешно, тъй като в учебниците за този самолет се казва, че при увеличаване на скоростта, изтребителя често самостоятелно се опитва да излезе от пикиране.

“По време на ускорението самолетът е стабилен и няма тенденция към преобръщане. Когато скоростта се увеличи, самолетът се опитва да излезе от пикиране.”

 

Относно загубата на контрол

 

Без разчитане на данните от черната кутия, няма как да знаем точната скорост и височина на самолета, за да се направят изводи относно потенциални грешки на пилота. Затова ще изведем изключително основни и ориентировъчни минимални скорости от учебниците на самолета.

 

- На всички височини минималната допустима скорост е 200 км/ч, като при тази скорост самолетът е достатъчно стабилен и управляем. По време на изпълнение на акробатика пилотът трябва да избягва полети с приборна скорост по-малка от 200 км/ч. Това е особено важно при изпълнение на вертикални фигури. В случай на скорост, по-малка от 200 км/ч, трябва да се избягва прекомерното издърпване на лоста за управление.

 

- Минималната приборна скорост (скорост на претоварване с G-фактор, равен на 1) при прибрани задкрилки и колесници, когато двигателят работи на празен ход е 180 км/ч.

 

- Когато самолетът достигне скорост, която е с 5-10 км/ч по-висока от минималната, се появява треперене на самолета и трептене на стика (от елероните).

 

- Когато се достигне скорост от 160-165 км/ч и стика се издърпа докрай назад, самолетът нормално снижава носа си и преминава в режим на парашутизъм с постепенно увеличаване на скоростта до 200-220 км/ч.

 

Дадени са и ориентировъчни указания за извършване на “лупинг”:

 

- При стартиране на маневрата е нужна приборна скорост от около 650 км/ч, като се поддържа около 4G натоварване при изкачване. В най-високата си точка самолетът не трябва да има по-ниска скорост от 200 км/ч.

 

- Постигнатата височина при издигане би трябвало да е от порядъка на на 1 км до 1,4 км. При излизане от лупинга, скоростта би трябвало да е 650 км/ч.

 

Уточняваме, че това са изключително базови величини и пилотите всъщност следят много повече индикатори при извършване на такъв тип маневри, особено на екстремно ниска височина.

 

От екипа на ДРМ смятаме, че има два рискови фактора, които са допринесли за инцидента: твърде ниска скорост и твърде ниска височина. Фаталният риск е височината, тъй като самолетът в последните мигове преди да се разбие започна да излиза от пикиране, тоест е възстановил маневреност чрез ускорение до най-вероятно така нужните 220 км/ч приборна скорост.

 

Но най-важният въпрос е кой е направил плана за тази маневра и защо е дадена на учебен самолет L-39, който има съотношение тяга към тегло под 1.0? Подобен тип маневра би била ненужно опасна дори за изтребител МиГ-29 със съотношение по-високо от 1.0, освен ако не извърши по-дълго изкачване, за да има буферна височина в случай на грешка.

 

Употребата на L-39 за фигури на толкова ниска височина според екипа на ДРМ е абсолютно ненужен риск. Нужен е пълен преглед на времевата линия от инцидента до планирането на тази фигура и дали изобщо предварително е била планирана с нужните параметри.

 

Кои са причините да се поемат тези рискове? Културата във ВВС, твърде високи очаквания, дългогодишни грешки в управлението или други фактори?

 

 

 

 


Опера на върховете

От категорията

Следващият президент на България – копие или антипод на Радев?

Следващият президент на България – копие или антипод на Радев?-Politicheskata-kriza-se-prevrashta-vav-voyna-na-iztoshtenie--pri-koyato-e-vazhno-ne-samo-koi-sa-vragovete--a-imash-li-sayuznitsi-_1675437183.png

С рязкото си влизане срещу еврото Радев създаде впечатление, че се готви за ...

7 юли 2025 | 15:43

Доц. Буруджиева: Този вот не показа нито алтернативи, нито гаранция, че опозицията има алтернатива

Доц. Буруджиева: Този вот не показа нито алтернативи, нито гаранция, че опозицията има алтернатива-Dots--Burudzhieva--Tozi-vot-ne-pokaza-nito-alternativi--nito-garantsiya--che-opozitsiyata-ima-alternativa_1751888155.png

Правителството функционира в достатъчно стабилна ситуация, смята политологът

7 юли 2025 | 14:29

Николай Василев: Най-доброто нещо, което може да се случи на България, е еврото

Николай Василев: Най-доброто нещо, което може да се случи на България, е еврото-1626325811.jpg

"Когато си вътре в клуба си по-силен от онези, които не са. Сега, когато ...

8 юли 2025 | 18:02

Иван Костов: Влизането в ядрото на ЕС е гаранция за сигурността

Иван Костов: Влизането в ядрото на ЕС е гаранция за сигурността-Ivan-Kostov-Kadar--bTV_1747035422.jpg

През 1997 година левът преживя големи катаклизми. Трябваше достатъчно смелост ...

8 юли 2025 | 17:42

НАЙ-ВАЖНОТО

Прокуратурата и Антикорупционната комисия разкриха ОПГ за обществено поръчки в Община Варна

Прокуратурата обвини Благомир Коцев и още трима за участие в организирана престъпна група

Прокуратурата задържа кмета на Варна и още трима, действали като организирана престъпна група-Kmetat-na-Varna-Blagomir-Kotsev-e-bil-arestuvan-malko-predi-polunosht_1752036201.jpg

Разпитани са множество свидетели, събрана е голям обем документация

9 юли 2025 | 17:43

Диан Иванов е и дългогодишен семеен адвокат на арестувания вчера кмет на морската столица

Бившият зам.-кмет на Варна Диан Иванов свидетелствал срещу Благомир Коцев, уличил го е в корупция

Диан Иванов и Благомир Коцев от времето, когато работеха заедно във варненската община-Dian-Ivanov-i-Blagomir-Kotsev-ot-vremeto--kogato-raboteha-zaedno-vav-varnenskata-obshtina_1752066676.png

Диан Иванов разкрил, че че многократно Коцев му обяснявал, че при възлагането ...

9 юли 2025 | 15:44

По непотвърдена информация службите издирват в момента Росен Христов, като се претърсват негови имоти.

Антикорупционната комисия удари хора на Радев за „Боташ“, обиски в дома на Росен Христов

Антикорупционната комисия удари хора на Радев за „Боташ“, обиски в дома на Росен Христов-Antikoruptsionnata-komisiya-udari-hora-na-Radev-za--Botash--obiski-v-doma-na-Rosen-Hristov_1752056169.png

Мащабна операция тече в момента на различни адреси в София Агенти на КПК и ...

9 юли 2025 | 11:31

Съдебната система е изправена пред сериозно предизвикателство, заяви тя

Йотова: Поправките в доклада за напредъка на РСМ са много голям успех за България

Йотова: Поправките в доклада за напредъка на РСМ са много голям успех за България-Yotova--Smela-i-kategorichna-e-pozitsiyata-na-Radev-da-ne-izprashtame-balgarski-voyski-v-Ukrayna_1739897261.jpg

Това е един от случаите, който показва, че когато българските политически ...

9 юли 2025 | 20:16

През последните седмици проведох редица разговори с европейски лидери, изтъква бившият премиер и председател на ГЕРБ

Борисов за гласуването в ЕП за РСМ: Когато България е единна, можем да постигаме резултати

Борисов за гласуването в ЕП за РСМ: Когато България е единна, можем да постигаме резултати-Boyko-Borisov--Preklanyame-se-pred-Hristo-Botev-i-zaginalite-za-svobodata-na-Balgariya_1748868425.png

Към приятелите ни в Северна Македония подавам отново ръка – нека заедно вървим ...

9 юли 2025 | 17:19

Основен принцип в правото е, че законите действат занапред и нямат обратна сила

Заради пропуски в закона! Отпада ротацията за главния прокурор. Сарафов остава на поста

Отпада ротацията за главния прокурор.
Сарафов остава на поста
-Otpada-rotatsiyata-za-glavniya-prokuror_1752051266.jpg

Според членовете на ВСС, ако са искали новите положения в ЗСВ да действат и ...

9 юли 2025 | 11:53

Вижте решения на Министерския съвет!

Кабинетът предлага: Забрана на джиесемите в училище, въвеждане на час по добродетели и религии

Кабинетът предлага: Забрана на джиесемите в училище, въвеждане на час по добродетели и религии-Tezi--koito-se-izkushavat-da-barzat-za-smetka-na-vsichki-ostanali-distsiplinirani-uchastnitsi-v-trafika-shte-znayat--che-vav-vseki-edin-moment-te-shte-badat-nablyudavani-i-sanktsionirani--posochi-toy_1752051280.jpg

Решението за въвеждане на еврото се взима от европейските институции, се ...

9 юли 2025 | 15:34

Мнозинството в НС на първо четене понижи високите такси за ВУЗ с 25 на сто

Депутатите дебатират по четвъртия вот на недоверие за екологията
(Видео)

Парламентът обсъжда вота на недоверие към кабинета Желязков за провал в сектор околна среда и води-Deputatite-razglezhdat-dva-zakonoproekta-za-promeni-v-Zakona-za-nasarchavane-na-investitsiite-Snimka-BTA_1744175432.jpg

Вносители са парламентарната група на "Величие" с подписите на ...

9 юли 2025 | 08:39

Костадинов срещу кого? Проевропейски консерватор може да бъде печеливша формула за вота през 2026-а

Следващият президент на България – копие или антипод на Радев?

Следващият президент на България – копие или антипод на Радев?-Politicheskata-kriza-se-prevrashta-vav-voyna-na-iztoshtenie--pri-koyato-e-vazhno-ne-samo-koi-sa-vragovete--a-imash-li-sayuznitsi-_1675437183.png

С рязкото си влизане срещу еврото Радев създаде впечатление, че се готви за ...

7 юли 2025 | 15:43