През 1964 г. в „Голдфингър“, третия филм за агента на британското разузнаване Джеймс Бонд, голяма част от зрителите за първи път чуват за лазера. Едно от най-използваните днес в много области технологични нововъведения е открито няколко години по-рано, но студията още тогава с гордост заявява, че прави международна реклама на това ценно и полезно за съвременния свят постижение. Лекари от Ню Йорк започват да си служат с пейджъра през 50-те години на ХХ век. До по-масовото му използване минава още четвърт век. Цели десет години преди въвеждането на пейджъра на пазара в САЩ той се появява в друг филм за Агент 007 - „От Русия с любов“ (1963). В „Човек живее само два пъти“ (1967) се появява видеофонът. В „Никога не казвай никога“ (1983) може да се види толкова нормалната днес видеоконферентна връзка. Само преди тринадесет години в „Не умирай днес“ мобилен телефон е използван да направи снимка, която след това машинката успява да препрати.
Сагата за най-известния таен агент е
пълна с новости
в областта на технологиите, колите, музиката и модата. Голямата изложба „Дизайнът на 007 - 50 години със стила на Бонд“ в културния център „Де ла Вия“ (Fernan Gomez. Centro cultural de la Villa) в Мадрид показва до края на август над 400 оригинални джаджи, костюми, макети, пресъздадени обстановки и откъси от филмите за митичния агент. На влизане гостите се сблъскват със силно реалистична восъчна фигура на Шон Конъри, който се е облегнал на истински автомобил „Астън Мартин DB5“.
Свидетелство за интереса към мултимедийното шоу е и международното му турне в Лондон, Торонто, Шанхай, Москва. Изложбата е и прелюдия към появата през ноември на следващия филм от поредицата - „Спектър“. „Имиджът Бонд“ е освен всичко друго и
микс от препоръки
за начин на живот. Свръхуспешната киноадаптация по романите на Йън Флеминг е перфектна планетарна витрина не само за марки от различни области, но и за стилове и тенденции. На експозицията може да се види например оригиналният бял смокинг, който Роджър Мур носи в „Октопуси“, както и космическият костюм от „Муунрейкър“. Оранжевите бански на Холи Бери от „Не умирай днес“ се превърнаха в абсолютен хит за сезона през 2002 г. Същото се случи и с небесносиния бански на Даниел Крейг от „Казино Роял“ четири години по-късно. Казина, злато, успели мъже и красиви жени, злодеи и герои, екзотични места и луксозни хотелски интериори са все стереотипи със запазена марка „Джеймс Бонд“.
Военните технологии съвсем логично намират идеален терен за изява във филмите за Бонд. Сред тях са различни системи за сигурност и видеонаблюдение, очила за нощно виждане, чувствителна на промяна в температурата инфрачервена камера, антирадарни щитове.
Много от полезните и същевременно опасни играчки днес са съвсем нормална част от новините, но когато повечето от тях се появяват в 50-годишната траектория на филмовата сага, звучат като научна фантастика. Например в първия филм „Доктор Но“ от 1962 г. се говори за отмерващия радиацията гайгеров брояч (впрочем, създаден още през 1928 г.), особено модерен през 60-те години.
Не всички представени във филмите изобретения имат реално покритие. Като например технологията, която превръща един автомобил в невидим. Или пък имплантираният във врата електронен чип, който сменя гласа на един човек с този на друг. Дори и в тези случаи някои по-смели визионери казват: „Само почакайте и ще видите!“. Така че, ако нещо в новия „Спектър“ ви се стори на пръв поглед небивалица, не бързайте да го отписвате. Много вероятно е след съвсем кратко време да установим, че става въпрос за придобивка, за която се чудим как изобщо сме могли да живеем без нея.