Правителствата на Полша и България подписаха споразумение за ремонт на българските МиГ-29 руско производство.
Документът бе подписан днес в полската столица от министрите на отбраната на двете страни Томаш Семоняк и Николай Ненчев, предаде ТАСС.
Както вече беше съобщено от пресслужбата на Министерството на отбраната на България, "Полша е единствената страна, която има възможността да обслужва и ремонтира самолетите МиГ-29.
В споразумението се предвижда ремонт на шест двигателя и временно използване на два полски двигателя за 2 години.
Стойността на ремонта на всеки двигател е 1,023 млн. евро, а транспортните разходи се поемат от полската страна.
"Това е заявка от страна на България за много по-тясна интеграция в рамките на Европейския съюз и на НАТО", подчерта министър Николай Ненчев. Той благодари на полския министър на националната отбрана Томаш Шемоняк, и на експертите, участвали в подготовката на споразумението.
"Ние получихме всичко онова, което поискахме от Полша", заяви министър Ненчев. По думите му - днес слагаме началото на още по-добро сътрудничество между двете държави в тази сфера, включително и в общи образователни програми, учения и тренировки.
Така в края на август – началото на септември 2016 г. България ще прибави към авиацията си още три изправни машини, съобщи БНТ. Гаранцията на двигателите след ремонт ще бъде 24 месеца или 200 летателни часа (което от двете настъпи първо).
"Това не е обикновен договор. От страна на България това означава сериозно геополитическо решение да е независима от руския производител. Нашето общо сътрудничество в рамките на НАТО и Европейския съюз получава едно ново качество. Високо оценяваме смелото решение и смелия подход на министър Николай Ненчев; смелото решение на правителствата, което е много важно. Декларираме, че полската страна ще положи всички усилия този договор да бъде изпълнен коректно, навреме и качествено“, каза полският министър.
По думите му - днешните подписи показват, че когато България и Полша са заедно, няма нужда да се страхуват от никого.
"Благодаря на министъра на отбраната на Република България и на всички негови сътрудници, които участваха в преговорите, така че днес този договор да бъде подписан", каза още Томаш Шемоняк.
Договорът между България и Полша е за срок от 10 месеца и се подписва на фона на предупрежденията от руската фирма-производител, че това би имало негативни последствия за България.
Властите във Варшава увериха, че няма пречка договорът да бъде подписан, въпреки предупрежденията на Русия, тъй като става въпрос не за ремонт, а за модернизация и поддръжка.
Договорът обаче трябва да мине през одобрението на парламента. Очаква се ратификацията на договора да се гласува в Народното събрание след местните избори.
"Нека и народните представители също да се произнесат. Ако депутатите кажат “не”, въпреки че е подписан договорът, това би било изключително безотговорно", каза вчера Николай Ненчев.
"Първите ми впечатления са отлични. Сега имах възможност лично да се убедя в качествата и възможностите на завода във Варшава. Току-що ми беше съобщено, че са извършени ремонти на 170 двигателя, което е твърде впечатляващо, без нито един инцидент", заяви още Ненчев, разглеждайки производствените възможности на полското предприятие.