„Аз съм силно обезпокоен от факта, че българската авиация е поставена на колене и днешната ратификация на договора за ремонта на изтребителите МиГ-29 в Полша е последната стъпка за унищожаването на самолетите ни. Полша няма нито документация за реконструкцията на изтребителите, нито лиценз.” Това заяви в парламента представителят на руската корпорация РСК-МиГ в България ген. Александър Александров.
Той обясни, че двигателите са руско производство и ремонтът може да се извършва само от завода-производител. Завод с лиценз от руската компания е имало доскоро в Пловдив и там ремонтирани над 60 двигателя на МиГ.
Безопасността на нашите летци е поставена на карта, допълни ген. Александров.
Той зададе следния въпрос на военния министър Николай Ненчев: Има ли клауза в договора с Полша за поставяне на нови части при ремонта на изтребителите ни?
От думите му стана ясно, че в деня, когато Ненчев е бил в Полша, същия ден в РСК са получили от поляците покана за преговори за доставка на резервни части за МиГ – 29, на която е отказано. Миналата седмица представители на фирмата отново са били в Москва с искане да получат части за самолетите. Руснаците са ги предупредили, че ако не прекратят този срамен договор с България – те никога няма да получат нищо.
Ген. Александър Александров е убеден, че ратификацията на договора от Народното събрание е размиване на отговорността, тъй като миналата година България е ремонтирала 8 двигателя и за това не е било нужно решение на депутатите. „Сега за 6 двигателя се иска ратификация, което значи, че ако стане нещастен случай отговорността ще бъде размита, а министър Николай Ненчев ще се измие ръцете и ще каже: „Ами парламентът гласува решението!” Призовавам депутатите да гласуват с главите си, а не по партийна повеля”, заяви представителя на руската държавна компания у нас.
Организаторът на срещата на Александров с медиите-депутатът Велизар Енчев, прочете решението на Европейската комисия относно санкциите срещу Русия. „В чл. 2, ал. 2 се казва, че забраните не се отнасят за предоставянето на резервни части и услуги, които са необходими за поддръжката и безопасността на наличния капацитет в рамките на съюза”, каза Енчев и припомни, че Николай Ненчев е излъгал, че ЕС ни забранява да сключим договор за ремонт с РСК-МиГ.
Александър Александров припомни скандалния случай с ремонта на българските хеликоптери от израелската фирма „Елбит”. „Тя също твърдеше, че има лиценз от руската „МиЛ”. Когато спечели търга и България плати 15 млн. се оказа че „Елбит” няма лиценз, договорът беше разтурен, а парите не бяха върнати. Аз питам: Къде са тези 15 млн. и няма ли някой да ги потърси!?”, каза генералът.
Той категорично опроверга твърденията на поляците, че сами могат да изработят резервни части за МиГ-овете.РСК-МиГ ще оспорва договора между България и Полша. Сумата на иска към момента не е известна.