Благосъстоянието и икономиката са темите, които преобладават в предизборната кампания в България. Това показва междинния доклад по проекта „Платформа Европа“ на Европейския център за мониторинг на изборите (EEMC), който се осъществява във всички 28 държави-членки на Европейския съюз. Проектът е по инициатива на Университета Roma Tre в Рим, Италия и е финансиран от Европейския парламент.
Методологията и данните на наблюдението бяха представени от екип на СУ „Св. Климент Охридски“ в офиса на представителството на Европейския парламент в София. На дискусията присъстваха студенти по журналистика от Алма Матер.
Проектът се реализира и през интерактивната страница www.electionsmonitoringcenter.eu/index. Там всеки може да проследи в реално време колко са наблюдаваните медии – социални мрежи, телевизионни реклами, преса. Любопитното тук е, че пресата отстъпва позиции пред социалните мрежи, където публикациите са водещи в кампанията. На сайта могат да се проследят всички държави, партиите-участнички, публикациите и рекламните материали, които са обект на изследването. В мониторинга у нас са включени публикации в пресата – една, три реклами, 10 плаката, 106 материала от социалните мрежи.
След благосъстоянието и икономиката, които заемат съответно първо и второ място, в българския дебат следват темите за Европа и ценностите, а проблемите на сигурността и емиграцията са по-назад в класацията – на осма и девета позиция.
В сравнение с другите страни от Евросъюза българите остават проевропейски настроени. У нас позитивните нагласи спрямо ЕС преобладават, а в негативен контекст се появяват теми като двойния стандарт на храните. Правят впечатление резултатите в Унгария, където отрицателната реторика спрямо ЕС е смекчена, в негативен план се разглежда предимно темата за миграцията.
Паритет между националните и европейските теми има в българската предизборна надпревара. Другата страна, където се наблюдава подобно съотношение е Румъния.
Дебатът в кампанията е наблюдаван и през призмата на емоционалния и рационалния аспект. Резултатите от наблюдението показват, че в България емоционалността в кампанията е по-отчетлива в сравнение с рационалните елементи и послания. По този показател се нареждаме и на челните места в ЕС. Тук сме сравними със страни като Чехия, Полша, Унгария, Австрия.
Ръководителят на Бюрото на Европейския парламент в София Теодор Стойчев призова младите българи да гласуват, за да имат участие в управлението на континента. Той даде пример с референдума за Брекзит, където младите британци са били пасивни, докато представителите на по-възрастното поколение са определили посоката за развитие на страната. Стойчев представи и институционалната кампания на ЕП – „Този път аз ще гласувам“. Тя се реализира чрез сайта www.thistimeimvoting.eu/
Ръководителят на Представителството на Европейската комисия в България Огнян Златев мотивира младите гласоподаватели, като подчерта изключителната геополитическа обстановка, върху която се проектират тези европейски избори. „Това е най-интересното време от 40 години насам“, подчерта Златев. По думите му ЕС преживя 14 кризи през последните 4-5 години, но успя да мине през тях. Въпреки турбуленциите, Европа остава сигурно място за живеене, с най-добри социални системи, подчерта той.