Борислав Ангелов: Моментът изисква да се демонстрира държавничество и лидерство.

Необходимо е да бъде извършена промяна касаеща института на служебното правителство

Борислав Ангелов: Моментът изисква да се демонстрира държавничество и лидерство

7215 | 29 март 2023 | 11:14

По същество имаме президентско управление, но вместо да се разреши политическата криза, да се стабилизира политическата система, страната постоянно се движи в спиралата на изборите.


Борислав Ангелов

политолог

 

С приемането на Конституцията на Република България от 1991 г. се въвежда институтът на служебното правителство в страна. Такъв тип правителство не е част от традициите и практиката в европейските страни. В Гърция в краен случай е възможно президентът да възложи формирането на правителство на председателя на Държавния съвет, на Ареопага или на Сметната палата по възможност на най-широка основа. Това се случва от 1975 г. насам единствено през 2015 г. и е съставено от неполитически фигури.

 

През същата 2015 г. и в Турция за първи път от 1950 г. насам се стига до създаването на служебно правителство, съгласно Конституцията на страната, когато след предсрочни избори не се сформира правителство и президентът Ердоган възлага на действащия премиер Ахмед Давутоглу да състави служебно правителство с участие на политически фигури и експерти. Любопитното е, че самият Давутоглу заявява, че по същество правителството ще действа като редовно.

 

Преди няколко години в Румъния и Македония, в обстановка на остри политически кризи, се съставят технически преходни правителства, които обаче се гласуват от парламентите на двете страни преди да бъдат разпуснати.  

 

В България, за разлика от гореспоменатите страни, хипотезата заложена в Конституцията да има служебно правителство е за доста по-чести случаи, нетипчно за страна с парламентарно управление. В 7-то Велико народно събрание (ВНС) постъпват 16 конституционни проекти. Само в три от тях се  предвижда да има служебно правителство - на Янаки Стоилов, на Велко Вълканов и на БСП.  

 

В мотивите към конституционния проект, внесен от Янаки Стоилов, е отбелязано, че според проекта взаимоотношенията между Народното събрание и парламента не са в класическите рамки на парламентарните републики. Самото служебно правителство трябва да има технократски характер и да е съставено от главните секретари на съответните министерства. Предвижда се неговите правомощия да бъдат орязани, като например отнемане правото на законодателна инициатива. Конституционният проект на БСП предвижда начело на служебното правителство да бъда председателят на Върховния касационен съд. 

 

В предложения проект от Комисията за изработването на проект за Конституция на България за обсъждане от народните представители тези идеи от проекта БСП и Янаки Стоилов отпадат.  

 

Дискусията за мястото, ролята и дейността на служебното правителство не е сред водещите за народните представители през 1991 година. Далеч повече дискусии има дали президентът да се избира от парламента или не, за необходимостта от вицепрезидент, за правомощията на Министерски съвет.

 

От дискусиите във ВНС разбиранията за служебно правителство са да бъде краткотрайно, с ограничени правомощия, да организира и провежда предсрочни парламентарни избори. Не на последно място да бъде технократско, съставено предимно от висши чиновници. От тази гледна точка депутатите тогава не виждат опасност, а гледат на него като на инструмент, с който да се преодаляват кризи, а не да се задълбочават.

 

За кратко време през юни 1991 година, по подобие на Гърция, е обсъждано дали служебното правителство да не се оглавява от председателя на Конституциония съд или друг орган. В същия месец е прието друго предложение - да се фиксира срокът за провеждане на нови избори, ако в парламента не се постигне съгласие да се избере правителство. 

 

В същия дух е и решението на Конституционния съд от края на 1992 г., с което се засягат правомощията и срокът на служебното правителство. Определя се, че то има временен характер с известна ограниченост на неговите функции, което произтича от това, че то не е избрано от парламента. Предназначението му да управлява текущите въпроси на вътрешната и външната политика докато се проведат парламентарните избори и се избере правителство от новоизбрания парламент. При него има ограниченост на парламентарния контрол, от липсата на действащ парламент, от непарламентарен източник на правомощията му.  Служебното правителство не е обект на парламентарент контрол, който цели реализирането на политическа отговорност.  

 

Замисълът на народните представители от последното Велико народно събрание е един, но действителността и практическата реализация се оказва  съвсем друга. Оттам могат се поставят не малко въпроси за разсъждения и дебати. Още първото служебно правителство на Ренета Инджова е обвинено, че превишава правомощията си.

 

На 13 януари 1995 г. 37-то Народно събрание приема декларация по този повод като призовава бъдещето избрано от парламента правителство да разгледа всички актове на служебното правителство в областта на приватизацията, реформите в земеделието, структурните и кадрови промени в изпълнителната власт. На 13 февруари 1997 г. същият парламент приема решение, с което се дава съгласие служебното правителство да води преговори и сключва договори и споразумения с други държави, международни организации и финансови институции за външни заеми, за финансова стабилизация и социална защита. Това решение потвръждава мнението, че на служебните правителства се гледа като на правителства с ограничени правомощия.

 

На служебните правителства може и да се гледа като служебно предаване на властта на определена формация чрез президента.

 

Така например през февруари 2005 г. „Новото време“ вижда във възможността Георги Първанов да назначи служебно правителство като даване на властта на БСП. С този аргумент се включват като трети партньор в правителството на НДСВ и ДПС. По този начин е предотвратена една по-лесна и по-убедителна победа на социалистическата партия.  

 

          През последните две години страната се управлява основно от четири служебни правителства, които извадиха с пълна сила минусите на института на служебното правителство, какъвто е заложен в Конституцията на страната.  

 

По същество имаме президентско управление, но вместо да се разреши политическата криза, да се стабилизира политическата система, страната постоянно се движи в спиралата на изборите. Служебните правителства по един или друг начин взимат дългосрочни решения, извършват кадрови промени, подготвят и предлагат собствена законодателни инициативи с претенции за реформи, които се очаква да бъдат сляпо приети от политическите партии в парламента.

 

Ясно осъзнавайки, че партиите носят политическа отговорност, а те не носят такава. Служебните правителства станаха инкубатор на лица за партийни проекти като „Продължаваме промяната“, „Български възход“ и с нескрити амбиции сред други лица. С действията и поведението си се намесват в предизборната кампания, което беше посочено и в два доклада на ОССЕ. Това е ярко доказателство за изкривяванията на служебния институт в изборния и политически процес.  

 

          Необходимо е да бъде извършена промяна касаеща института на служебното правителство. Единият вариант е да бъде премахнат от Конституцията на страната. Вторият е да се търси вариант за ограничаване на неговите правомощия чрез отделен закон. Третият вариант е да се върви към разпад на партийната система, а от тук и на политическата, което да доведе до разрушаването на парламентаризма и въвеждането на полупрезидентски режим, който в страна с неукрепнали демократични традиции и недостатъчен опит лесно ще се превърне в едноличен и авторитарен. Но този вариант означава криза с неясен мащаб и продължителност, която да завладее държавата.  

 

Отговорност носят и на политическите партии, които след 2 април или ще продължат да правят тяснопартийни сметки, да не съумяват да преодолеят егото си и зависимостите или ще намерят сили и воля да поемат отговорност за бъдещето на страната, да намерят пътя на съгласието и компромисите, да разчетат какво очакват от тях избирателит. Моментът изисква да се демонстрира държавничество и лидерство. 

 




Еврохолд

От категорията

Politico: Споразумението между САЩ и Украйна няма да продължи и десет месеца, ако Тръмп се завърне

Politico: Споразумението между САЩ и Украйна няма да продължи и десет месеца, ако Тръмп се завърне-Politico--Sporazumenieto-mezhdu-SASht-i-Ukrayna-nyama-da-prodalzhi-i-deset-mesetsa--ako-Tramp-se-zavarne_1718358110.jpg

Пактът не задължава Съединените щати да изпратят войски в Украйна и да я ...

14 юни 2024 | 12:38

Христо Панчугов: Ниската избирателна активност постави ДПС в ситуация на незаобиколим фактор

Христо Панчугов: Ниската избирателна активност постави ДПС в ситуация на незаобиколим фактор-1599315950.jpg

Необходимо е да видим кабинет с ясна политическа отговорност. Същевременно ...

13 юни 2024 | 09:09

"Децата чудо" на Путин: елитът на руския шпионаж

"Децата чудо" на Путин: елитът на руския шпионаж-Snimka--kremlin-ru_1717663625.jpg

Те са смятани за елита на руския шпионаж, а Владимир Путин ги нарича "деца ...

14 юни 2024 | 14:09

Ройтерс: Срещата на върха за Украйна привлича световни лидери, но не успя да изолира Русия

Срещата на върха за Украйна привлича световни лидери, но не успя да изолира Русия-Sreshtata-na-varha-za-Ukrayna-privlicha-svetovni-lideri--no-ne-uspya-da-izolira-Rusiya_1718362573.jpg

Срещата се провежда в труден момент за Украйна на бойното поле. Руските войски, ...

14 юни 2024 | 13:50

Най-важното

Западното лицемерие означава, че сме близо до точката, от която няма връщане, заяви президентът във Външното министерство в Москва.

Путин: Спирам войната, ако Украйна се откаже от НАТО и от завзетото от Русия

Путин: Западното лицемерие означава, че сме близо до точката, от която няма връщане-Putin--Zapadnoto-litsemerie-oznachava--che-sme-blizo-do-tochkata--ot-koyato-nyama-vrashtane_1718362123.jpg

Ако Украйна и Западът отхвърлят най-новото ни предложение за мир, ситуацията на ...

14 юни 2024 | 13:47

Войната в Украйна показа, че най-важният фактор е човешкият

Президентът в Стара Загора: Трябва да осигурим военна подготовка за младите

Президентът: Трябва да осигурим военна подготовка за младите-Prezidentat--Tryabva-da-osigurim-voenna-podgotovka-za-mladite_1718358829.png

Съюзниците ни в НАТО вече връщат наборната военна служба и ние трябва да водим ...

14 юни 2024 | 12:53

Съвместната ни работа с новия британски посланик ще продължи да бъде в дух на надеждно партньорство, каза той

Борисов към посланик Диксън: България и Обединеното кралство ще продължат да си сътрудничат

Борисов към посланик Диксън: България и Обединеното кралство ще продължат да си сътрудничат-Borisov-kam-poslanik-Diksan--Balgariya-i-Obedinenoto-kralstvo-shte-prodalzhat-da-si-satrudnichat_1718361959.jpg

Ще продължават да развиват сътрудничеството си в редица ключови области като ...

14 юни 2024 | 13:45

Компанията пусна на пазара руски БЛА с нападателни способности, като оръжейни системи и ракети, в африканска страна

САЩ санкционираха руска оръжейна компания, регистрирана в България

САЩ санкционираха руска оръжейна компания, регистрирана в България-SASht-sanktsioniraha-ruska-orazheyna-kompaniya--registrirana-v-Balgariya_1718351551.jpg

Собственик е австрийският гражданин Ариел Исраилов. Фирмата е регистрирана в ...

14 юни 2024 | 10:51

След като на мнозинството от народа му е все едно, защо тогава да не бъде товарен с всякакви абсурдни данъци?

Костадинов: "Възраждане" ще се противопостави на въведената от КЕВР такса електромер

Костадинов: "Възраждане" ще се противопостави на въведената от КЕВР такса електромер-Kostadinov---Vazrazhdane--shte-se-protivopostavi-na-vavedenata-ot-KEVR-taksa-elektromer_1718354876.jpg

Не бих се учудил следващото да е такса водомер, после такса бизнес (може да ...

14 юни 2024 | 11:47

Това може да доведе гласове, които да стигнат за мнозинство, добави доц. Киселова.

Доц. Наталия Киселова: ПП-ДБ може да се разпадне на три части, Борисов е в много по-изгодна позиция

Доц. Наталия Киселова: ПП-ДБ може да се разпадне на три части -Dots--Nataliya-Kiselova--S-promenite-v-Konstitutsiyata-parlamentat-kontsentrira-mnogo-pravomoshtiya_1704784446.png

ПП-ДБ са подходили доста аматьорски, сметнали са, че „дадената дума всеки път ...

14 юни 2024 | 10:05

ИТН ще участва, ако се намери още една подкрепяща партия, да речем - БСП

Кънчо Стойчев: Борисов никога не би станал премиер с този резултат

Кънчо Стойчев: Не очаквам нови избори, а шарено правителство с ключова роля на ДПС-1627280343.png

Бъдеще за така наричаните промянаджии може да има само след успешна игра в ...

14 юни 2024 | 10:02

За България е важно управлението да има идеологически облик, а то няма от много време

Георги Киряков: Правило е водещата партия да предложи политически кабинет, не експертен

Георги Киряков: Правило е водещата партия да предложи политически кабинет, не експертен-1559660172.png

ПП-ДБ няма легитимност като коалиционен субект заради срива в резултата си, ...

13 юни 2024 | 18:05

От някогашната синя карта на България, дясното е останало в три общини, две от които са Хитрино и Грамада

Валерия Велева: Десницата - изхабена и провалена, по пътя на Костов

Валерия Велева-1638786584.jpg

Този драматичен цикъл на дясното у нас завършва през 2024-а с една брутална ...

13 юни 2024 | 19:42