Имате ли право на парично обезщетение, ако полетът ви се забави с три часа? А ако закъснението е с по-голямо? Отговори на тези и на много други въпроси може да бъдат получени на „Гишето на пътника“, което Европейският потребителски център (ЕПЦ) в България отвори за един ден днес на Терминал 2 на Летище „София“.
През новата година ЕПЦ ще организира такова гише за един ден всеки месец. Целта е да се информират пътниците за техните права и те да получат съдействие, ако възникнат проблеми със закъснения на полети и повреден или изгубен багаж, обясни директорът на центъра в България Игнат Арсенов пред журналисти. Инициативата ще се осъществи с подкрепата на Комисията за защита на потребителите (КЗП), допълни членът на комисията Константин Арабаджиев. Асоциация „Активни потребители“ съдейства с разпространението на брошурата „Какво трябва да знаем при пътуване“.
Кои са основните права при полети в рамките на Европейския съюз?
Право на грижи от страна на авиокомпанията при забавяне на полета над 2 часа. Това включва храна, напитки, безплатно телефонно обаждане, а при по-дълги закъснения – безплатна нощувка и двупосочен транспорт до мястото за настаняване.
Право на обезщетение, ако полетът е забавен повече от 3 часа до крайната дестинация. То обаче не се полага, ако закъснението е заради извънредни обстоятелства извън контрола на въздушния превозвач – гъста мъгла, силен снеговалеж, буря.
Размерът на компенсацията при забавен полет зависи от разстоянието на полета и може да бъде до 250 евро, когато разстоянието е до 1500 км, до 400 евро, когато разстоянието е между 1500 и 3500 км, и до 600 евро, когато разстоянието е над 3500 км.
Ако полетът е забавен или отложен повече от 5 часа, пътниците имат право на възстановяване на сумата за билет, но само ако са решили да се откажат от пътуването си.
Багажът се смята за загубен, ако не пристигне до 21 дни. В този случай, както и при повреждането му се полага обезщетение, което може да дотигне 1223 евро.
При население на ЕС от около 506 млн. души, европейците извършват годишно 870 милиона полета. Мрежата от 30 Европейски потребителски центрове в ЕС, Исландия и Норвегия ( ЕСС-Net) наскоро излезе с доклад за правата на пътниците във въздушния транспорт.
Анализът показва, че те масово се сблюскват с проблеми при пътуванията си. Всеки пети или 22% от потребителите на въздушния транспорт в ЕС признава, че през последните 12 месеца авиокомпании или летища са му късали нервите.
В Топ 3 на непреятностите са отложени полети, загубен или повреден багаж и отказан достъп до полет под някакъв предтекст. Според доклада през 2014 г. оплакванията, свързани с въздушния превоз, подадени във всички ЕПЦ в Общността, са били 6852. От тях 777 са жалбите, свързани със загубен или повреден багаж. Още около 5500 пътника са се интересували какви са правата им при причинено неудобство при полет.
За първите 6 месеца на 2015 г. оплакванията за проблеми при пътуване по въздуха са подали 3450 души. От тях 396 човека са имали проблеми с багажа си.
През 2014 г. най-често оплакванията са идвали от потребители, живеещи в Италия, Белгия, Полша, Испания и Франция. Жалбите от българи, пътуващи със самолети се нареждат на 15-о място сред 30 държави.
През първите 6 месеца на тази година най-много от жалбите са идвали от потребители, които живеят в Австрия, Италия, Полша, Франция, Великобритания и Белгия. България се нарежда на 17-а позиция.
Най-малко оплаквания от пътници със самолети има в Словакия, Исландия и Хърватия.
Жалбите са най-вече срещу авиокомпании, базирани в Германия, Ирландия, Испания, Франция и Великобритания. 46% от оплакванията са получили своето разрешение, а около една четвърт са пренасочени към други органи, показва още докладът.
От началото на годината до 18 декември 2015 г. в българския ЕПЦ са получени общо 990 жалби и запитвания. За сравнение за същия период на миналата година те са били 897. Това се обяснява с факта, че центърът става по-популярен като източник на полезна информация за потребителите и като помощник в разрешаване на проблеми с авиокомпаниите - търговци, регистрирани в друга държава от ЕС, Исландия или Норвегия.
Жалбите в категория „Транспорт” в България от 1 януари до 18 декември 2015 г. са били общо 316. В тази бройка са включени и 97 запитвания, при които не е подадена жалба. За същия период през 2014 г. в ЕПЦ у нас са приети 351 жалби, от които 112 са информационни запитвания.
От началото на годината до 18 декември 2015 г. за проблеми с въздушен транспорт в ЕПЦ са постъпили 194 жалби и запитвания. За сравнение през същия период на 2014 г. са били общо 182 жалби и запитвания.
За тази година до 18 декември за проблеми със счупени или загубени куфари по летищата има 55 жалби. За същото време през 2014 г. оплакванията в тази графа са били малко повече – 76.
Статистиката ни показва, че 41% от жалбите, свързани с въздушен превоз, завършват със споразумение с авиокомпаниите. При 40% няма споразумение, а останалите 9% са препратени към друг орган - помирителна комисия, Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация” или съда. По правило авиокомпаниите по цял свят трудно се съгласяват да изплащат обезщетение.
От 2016 г. Европейският потребителски център ще провежда инициативата си „Гише на пътника” всеки месец. Целта е да бъдем близо до хората, които тръгват на път, като им даваме информация и съвети как да защитят своите права, подчертаха оттам.