Слабият трафик на пътнически и товарни влакове по направлението София - Видин е причината временно да бъде спряна работата по проекта за модернизация на жп линията Видин – Медковец с дължина 65 км.
Ръст на превозите по това направление с около 21% би оправдал инвестицията, която се оценява на над 375 млн. евро. Това съобщиха пред Епицентър.бг специалисти, работили по проекта.
В момента по линията Видин - София пътуват средно 13 пътнически влака на денонощие или 6,5 влака дневно в двете посоки.
Товарните композиции са едва 1,25 влака дневно. Това означава, че един влак преминава в двете посоки веднъж на два дни.
При толкова слабо движение по жп линията – особено в нейната последна отсечка между Медковец и Видин, съществува сериозен проблем дори с опазването на релсовия път от кражби на метали, признават служители на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ).
За да има икономическа възвръщаемост на проекта за реконструкция и модернизация на жп линията, е необходимо трайно увеличение на трафика.
В сектора на пътническите превози това означава да се появи необходимост от движение на 16 влака на денонощие или на 8 композиции в двете посоки по направлението София – Видин.
За товарните превози сметката излиза, ако има клиенти за поне два влака в рамките на три дни. Това ще се случи при оживление на инвестициите в региона и по-чувствителен икономически растеж на Северозапада.
Положението засега е далече от желаните стойности, а основният жп трафик по направлението е в участъка София - Мездра. „При това положение няма смисъл да се бърза с наливането на десетки милиони евро в участъка Медковец – Видин“, обясниха специалистите.
При технико-икономическата обосновка на големите инвестиционни проекти в транспорта винаги стои въпросът как реалистично да се оцени бъдещият трафик по трасета – нови или реконструирани.
За целта експертите са използвали специализиран прогностичен модел. В прогнозите е отчетен и „ефектът на мрежата“ - влиянието на всички връзки с други европейски транспортни коридори, както и изпълнението на някои потенциални проекти, свързани с трафика по това направление.
Резултатите показали, че е възможно увеличение на жп трафика с около 10% за сметка на прехвърляне на превози на пътници и товари от автомобилния транспорт към влаковете.
Хипотетично това е възможно при промяна на действащата законодателна рамка. Интересът към жп превозите ще се повиши например при въвеждане на платени пътища с тол-такси за ТИР-овете или на нови екологични такси, а също и при намаляване на инфраструктурните плащания в железниците.
Подобни промени биха повишили конкурентоспособността на жп транспорта и биха подобрили неговата жизнеспособност.
Засега разчетите не доказват икономическата възвръщаемост на проекта за модернизация на жп линията Медковец – Видин, даже при прилагане на оптимистични сценарии за трафика.
Прогнозата сочи, че товарният трафик по линията Видин-София ще се увеличава средно с 1,6% годишно. За сравнение през последните 15 години се наблюдава траен спад на използваемостта на мрежата по това направление – средно 1,8% годишно.
Изследването предвижда също средногодишен ръст от 1% на превозите с пътнически влакове по линията Видин-София на фона на реално регистрирания спад от 3,14% средногодишно в периода от 2000 г. досега.
Модернизацията на железопътната линия Видин – София е сред проектите, включени в Споразумението за партньорство на България с ЕС. Участъкът е включен и в Механизма за свързване на Европа. За да получи европейско финансиране обаче е необходимо проектът да отговаря на изискванията за икономическа ефективност.
Неусвоеният до този момент финансов ресурс от Механизма за свързване на Европа е общо 264 827 632 евро за всички проекти в сектор „Транспорт“ в България до края на 2016 г. Трябва да се има предвид, че подборът на проекти по този механизъм е на конкурентен принцип и наличният бюджет не е запазен само за инвестиции в жп инфраструктура.
„Не е отпадала възможността за осигуряване на европейско финансиране на тази жп линия, но изпълнението на проекта ще се отложи във времето“, подчертаха от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) в отговор на запитване от Епицентър.бг. Възможностите за подкрепа на този проект биха били значително по-големи ако има и съответстващи взаимно координирани инвестиции и в съседните страни.
Министерството ще продължи да търси финансиране за модернизацията на това жп направление, допълниха оттам.