Димитър Чобанов, финансист: Населението трябва да се подготви за повишаване на данъчната тежест

Дефицитите и нарастването на дълга означават повишаване на данъчните ставки рано или късно

Димитър Чобанов, финансист: Населението трябва да се подготви за повишаване на данъчната тежест

315276 | 16 дек. 2024 | 10:42

Разходите не са съобразени с възможностите на българската икономика


Димитър Чобанов, финансист

 

В Германия проблемите се задълбочават

На свое заседание на 11 декември Министерският съвет прие проекта за държавен бюджет за 2025 г. Планираните приходи, помощи и дарения са почти 92,5 млрд. лв., разходите заедно с вноската в бюджета на Европейския съюз са 98,9 млрд. лв., а дефицитът е 6,4 млрд. лв. В няколко последователни статии ще представя основните му параметри и моята оценка за тях.

 

Общи положения

През последните години (от COVID-19 кризата насам) е налице промяна в модела на управление на държавния бюджет – първо се определя колко разходи ще бъдат направени и след това се търси начин необходимите средства да бъдат осигурени, но при условие че основните данъчни ставки (уж) не се променят. Нарастването на разходите обаче не е съобразено с възможностите на българската икономика и това налага използването на мерки с еднократен характер или такива, които се изразяват в трайно източване на ресурсите от държавни и общински предприятия най-вече в енергетиката, от Българската народна банка, добивната промишленост и т.н. Тъй като неизменно се оказва, че и това не е достатъчно, се прибягва към по-традиционното решение – свиването на капиталовите разходи, които изведнъж вече не са толкова необходими. Само че в резултат от тази политика нито потенциалът за икономическо развитие нараства, нито бюджетът е балансиран, а се формира дефицит от около 3% от брутния вътрешен продукт и се натрупва допълнителен държавен дълг.

 

Всъщност предприетите през годините мерки включват увеличаване на максималния осигурителен доход и повишаване на данъка върху печалбите за предприятията с оборот над 1,5 млрд. лв. от 10% на 15%. Първата мярка се обосновава с по-големите права, които щели да получат осигурените на максималния праг лица, но същевременно не се отчита, че вероятността голяма част от тях да имат нужда от обезщетения за безработица е много ниска, че здравните права са еднакви за всички осигурени, независимо дали са на минимален или максимален осигурителен доход и че всъщност максималната пенсия далеч надхвърля получения размер според коректното прилагане на формулата в Кодекса за обществено осигуряване.

 

В крайна сметка благоразумната фискална политика би следвало да отчита какви са възможностите на икономиката и колко приходи ще се получат при действащото законодателство, кои са приоритетните области за използване на средствата и така да определя размера и разпределението на разходите. Правилният модел е да се спазва бюджетната дисциплина и да се намаляват пречките пред икономическия растеж. Това означава строг контрол върху разходната част и спазване на принципите, заложени в Закона за публичните финанси – адекватност, икономичност, ефективност, ефикасност, прозрачност, отчетност, отговорност и устойчивост.

 

Използването на капиталовото бюджетиране е инструментът, който да се използва, за да се покаже, че дадена инвестиция носи нетни ползи за обществото и позволява подредбата им. Преди да се пристъпи към заемно финансиране обаче първо трябва да се търси вариант за търсене поне на икономия при съществуващите разходи – дали е възможно същите резултати да се постигнат с по-малък ресурс и тогава да се преминава към дефицит и поемане на допълнителен дълг.

 

Бюджетната дисциплина е необходима, защото дефицитите и нарастването на дълга през дадена година или период всъщност означават неизменно повишаване на данъчните ставки рано или късно, особено когато исканията за повишения за бюджетни заплати почти винаги се изпълняват и са свързани с ангажимент за трайно увеличаване на разходите. Колкото повече се отлага тази мярка обаче, толкова по-голям ще бъде скокът на данъчните ставки.

 

При настоящата ситуация с големи постоянни дефицити и растящ държавен дълг населението трябва да се подготви за повишаване на данъчната тежест и - доколкото е възможно - да се опита да повиши дела от доходите си, който спестява. Или ако използвам популярния израз – „да се стягат коланите“.

 

Тук отново трябва да обърна внимание на факта, че тази политика засяга населението по различен начин. Проблемът ще възникне за хората, които са нетни вносители в бюджета (имат по-голям принос, отколкото получават от там) – тези, които не са на бюджетна издръжка и не разчитат на държавни поръчки за своите доходи. За тази група данъчната тежест и в момента е (много) висока, но ще се повиши и те трябва да се подготвят за това.

 

Макрорамка

За разлика от проекта за бюджет за 2024 г., когато дори оценката за размера на БВП през базовата (2023) година беше погрешна (и аз нееднократно предупредих за това), а реалният растеж на този показател според очакванията се оказа по-нисък от планирания, прогнозата в настоящия проект изглежда по-реалистична. Разбира се, при условие че не се случи някаква непредвидена в базовия сценарий ситуация в национален и в международен аспект.

 

Очаква се леко ускоряване на реалния икономически растеж до 2,8%, БВП в стойностно изражение да достигне 215,2 млрд. лв. и да нарасне номинално с 6,8%, средногодишната инфлация да се забави малко до 2,4%, нормата на безработица да се понижи леко до 4,1%, а средната месечна заплата да се увеличи с 9,1%. Тази положителна картина се получава при допускания за по-висок растеж на световната и на икономиката на ЕС, леко поскъпване на еврото спрямо щатския долар, поевтиняване на петрола на международните пазари, запазване на цените на неенергийните ресурси и понижаване на пазарните лихвени проценти спрямо 2024 г.

 

Рисковете пред тази прогноза са свързани с развитието на част от най-важните за българската икономика партньори. Германия е изправена пред задълбочаване на проблемите, произтичащи от „зеления“ преход, които предизвикаха както спад в икономиката, така и политическа нестабилност. Това заедно с повишаването на минималната работна заплата в България се отрази негативно на част от фирмите, които работят с германски партньори, и те затварят производства и освобождават работници. Проблеми са налице и във Франция, които могат да застрашат стабилността в еврозоната като цяло.

 

Растежът през 2025 г. ще бъде движен от потреблението и инвестициите. Повишението на заплатите в бюджетната сфера и увеличаването на минималната работна заплата ще допринесат за по-високо крайно потребление. При инвестициите съществува риск прогнозата да не се изпълни, както се случи през 2024 г. заради неполучените траншове по Плана за възстановяване и устойчивост. Прогнозата за преките чуждестранни инвестиции също изглежда завишена особено предвид спада през настоящата година. Положителен импулс може да се очаква от членството в Шенген, но то ще се отрази както върху вноса, така и върху износа на стоки, както и върху изходящите и входящите туристически потоци.

 

В прогнозата прави впечатление, че разходите (без вноската в бюджета на ЕС) се увеличават с 19,7 млрд. лв. спрямо очакваното изпълнение за 2024 г., докато БВП ще нарасне само с 13,8 млрд. лв. Това означава, че в прогнозата се предвижда част от тези разходи да се насочат основно към внос и към междинно потребление и да не допринесат за растежа на икономиката. Освен това през 2027 г. и 2028 г. реалният растеж според проекта ще се забави до 2%. Тези развития се явяват потвърждение на тезата, че надхвърлянето на определен праг за съотношението между държавните разходи и БВП всъщност не допринася, а дори пречи на растежа. Наблюдава се т.нар. ефект на изтласкване на частните инвестиции, тъй като повишава неефективността заради необходимостта от повишаване на данъците, както ще се случи в България.

 

Фискални правила

Основно положение за държавния бюджет и всеки друг управленски акт или план е да се съобразява с Конституцията и действащото законодателство. Министерският съвет отговаря за съставянето, приемането и изпълнението на бюджета и при изпълнението им той трябва да се съобразява конкретно и със Закона за публични финанси (ЗПФ), където са дефинирани фискалните правила. Това са числови ограничения за опредени показатели, които трябва да бъдат съблюдавани. Недостатък на ЗПФ е липсата на санкции при неспазването на разпоредбите от страна на МС.

 

Правилото за консолидирания бюджет, което се изпълнява в проекта, ограничава съотношението между държавния дълг и БВП до 60%.

В проекта за 2025 г. обаче не са спазени няколко фискални правила. Първото от тях се отнася до средносрочната бюджетна цел за структурния дефицит, който не би следвало да надвишава 1% от брутния вътрешен продукт. Структурен баланс е годишното салдо на сектор „Държавно управление“, коригиран спрямо икономическия цикъл без отчитане на еднократните и временните мерки. Според проекта през 2025 г. ще бъде реализиран структурен дефицит в размер 5,5% от БВП.

 

Тази стойност значително се отклонява от средносрочната цел. Освен това дефицитът се разширява спрямо предходната година, въпреки че е било необходимо да бъдат предприети коригиращи мерки и не са налице извънредни обстоятелства, които биха позволили такова отклонение.

Подобна е ситуацията по отношение на ограниченията за бюджетните салда, отчитани на касова и на начислена основа. Целта за тях е постигане и/или поддържане на нулево или положително салдо. Видимо от предложения проект е, че както през настоящата, така и през следващите 4 години ще са налице дефицити и по двете методологии.

Нещо повече – според мотивите към проекта очакваният от Министерството на финансите бюджетен дефицит за 2024 г. ще възлиза на 6,55 млрд. лв. При очакван размер на БВП за тази година в размер 201,5 млрд. лв. дефицитът на касова основа ще бъде 3,25% от БВП!

 

Освен това в проекта не се спазват правилата и за растежа, и за размера на разходите. Техният реален растеж не трябва да превишава този на потенциалния БВП, а размерът им не трябва да бъде по-висок от 40% от БВП. И двете изисквания не са изпълнени, защото номиналният растеж на разходите е 25,5% (т.е. реалният е над 20%), а разходите ще са 46% от БВП през 2025 г. и ще се понижават постепенно до 42% в края на прогнозния период.

 

По този начин с приемането на проекта Министерският съвет категорично не спазва разпоредбите на Закона за публичните финанси.


ОЗК
Еврохолд

От категорията

Боршош: България и Мароко ще работят за по-голям туристически обмен

Снимка: Министерство на туризма-Snimka--Ministerstvo-na-turizma_1737628452.jpg

Министърът на туризма отбеляза богатството на българския туристически продукт – ...

23 ян. 2025 | 12:33

Министър Тахов: Над 8500 тютюнопроизводители ще получат подпомагане за 2024 година

Министър Тахов на Консултативния съвет по тютюна Снимки: МЗХ-Ministar-Tahov-na-Konsultativniya-savet-po-tyutyuna-Snimki--MZH_1737568609.jpg

„Екипът на МЗХ познава проблемите на сектора, така че можете да разчитате на ...

22 ян. 2025 | 19:56

Проучване: Бизнес доверието сред френските промишлени компании се понижава повече от очакваното

Проучване: Бизнес доверието сред френските промишлени компании се понижава повече от очакваното

Снимка: АП/БТА-Prouchvane--Biznes-doverieto-sred-frenskite-promishleni-kompanii-se-ponizhava-poveche-ot-ochakvanoto-Snimka--AP-BTA_1737641725.jpg

Влошените бизнес нагласи на френските промишлени компании идват на фона на ...

23 ян. 2025 | 16:01

Напът ли е OpenAI да обяви пробив от следващо ниво в сферата на изкуствения интелект?

Напът ли е OpenAI да обяви пробив от следващо ниво в сферата на изкуствения интелект?-Sam-Altman--glaven-izpalnitelen-direktor-na-OpenAI-na-ChatGPT_1684260267.jpg

Алън и ВандеХей признават в статията си, че "надеждността и ...

23 ян. 2025 | 15:22

НАЙ-ВАЖНОТО

Делегацията в Оман бе водена от министъра на външните работи Георг Георгиев.

След 14 месеца в плен: Българските моряци от "Галакси лийдър" се прибраха у дома (На живо)

Българските моряци от "Галакси лийдър" се прибраха у дома-Balgarskite-moryatsi-ot--Galaksi-liydar--se-pribraha-u-doma_1737644253.png

Освободените български моряци кап. Любомир Чанев и зам.-капитан Данаил ...

23 ян. 2025 | 16:06

Изказваме благодарности на нашите международни партньори, добави той

Министър Георг Георгиев: Помощта, която ни оказа Оман, беше изцяло безвъзмездна

Министър Георг Георгиев: Помощта, която ни оказа Оман, беше изцяло безвъзмездна-Ministar-Georg-Georgiev--Pomoshtta--koyato-ni-okaza-Oman--beshe-iztsyalo-bezvazmezdna_1737647397.jpg

По думите му куражът на моряците и силата на духа им е давал сила на тези, ...

23 ян. 2025 | 17:49

Дойде време, в което трябва да платим сметката, посочи финансовият министър

Теменужка Петкова: Дефицитът за първото тримесечие е 3,684 млрд. лева, предстоят тежки изпитания

Теменужка Петкова: Дефицитът за първото тримесечие е 3,684 млрд. лева, предстоят тежки изпитания. Снимка БТА-Temenuzhka-Petkova--Defitsitat-za-parvoto-trimesechie-e-3-684-mlrd--leva--predstoyat-tezhki-izpitaniya_1737624792.jpg

Предстоят ни много тежки и сериозни изпитания, свързани с публичните финанси. ...

23 ян. 2025 | 11:31

Министърът обяви, че епоел на ръчно управление Закона за медиацита

Министър Георги Георгиев пред ВСС: Имаме задача от премиера - спасяването на средствата по ПВУ

Министър Георги Георгиев пред ВСС: Имаме задача от премиера - спасяването на средствата по ПВУ-Ministar-Georgi-Georgiev-pred-VSS--Imame-zadacha-ot-premiera---spasyavaneto-na-sredstvata-po-PVU_1737631417.jpg

По думите му българските граждани очакват ефективно правосъдие. ...

23 ян. 2025 | 13:22

Когато стана премиер, ще ги направя областни управители. С този кабинет нямаме нищо общо, заяви лидерът на ДПС-НОВО НАЧАЛО

Пеевски: Всички областни управители на ДПС да напуснат още днес постовете си! Този кабинет е срамен!

Пеевски: Призовавам всички областни управители, които са от ДПС, да напуснат още днес постовете си-Peevski--Petkov-Vasilev-Denkov-sednaha-v-skuta-na--Vazrazhdane-_1732706960.jpg

Вчера беше едно гнусно делкане, никой не мисли за хората. Разделиха и от ...

23 ян. 2025 | 09:16

Предстои ожесточено заседание на НС в петък

Борисов: ГЕРБ няма да подкрепи сваляне на имунитетите на Марио Рангелов и Джейхан Ибрямов

Борисов: ГЕРБ няма да подкрепи сваляне на имунитетите на Марио Рангелов и Джейхан Ибрямов-Borisov--GERB-nyama-da-podkrepi-svalyane-na-imunitetite-na-Mario-Rangelov-i-Dzheyhan-Ibryamov_1737620166.jpg

Вчера лидерът на ДПС-НОВО НАЧАЛО Делян Пеевски изтъкна, че подкрепата на ...

23 ян. 2025 | 10:14

Благодаря на министър Георг Георгиев

Йончева: Благодаря на Борисов, Пеевски и Главчев за помощта при освобождението на моряците ни

Елена Йончева: Благодаря на Борисов и Пеевски за помощта за освобождението на моряците ни-Elena-Yoncheva--Blagodarya-na-Borisov-i-Peevski-za-pomoshtta-za-osvobozhdenieto-na-moryatsite-ni_1737645885.jpg

23 ян. 2025 | 17:18

Благодаря на цяла България, че чакаха и се надяваха да си дойдем, каза Чанев

Капитанът на "Галакси Лийдър": Хутите бяха много впечатлени от Елена Йончева

Капитанът на "Галакси Лийдър": Хутите бяха много впечатлени от Елена Йончева-Kapitanat-na--Galaksi-Liydar--Hutite-byaha-mnogo-vpechatleni-ot-Elena-Yoncheva_1737646309.jpg

„Хората се държаха нормално с нас, осигуряваха ни необходимото, за да ...

23 ян. 2025 | 17:31

С нас се държаха с едно ниво по-добре, отколкото с всички останали. С респект, каза Веселинов

Помощник-капитан Веселинов: Благодаря на българското управление, то беше най-активното в преговорите

Помощник-капитан Веселинов: Благодаря на българското управление, то беше най-активното в преговорите
Снимка: БТА-Pomoshtnik-kapitan-Veselinov--Blagodarya-na-balgarskoto-upravlenie--to-beshe-nay-aktivnoto-v-pregovorite-Snimka--BTA_1737647049.jpg

Тези, които ни държаха, бяха с ясната идея да ни освободят, когато има мир. ...

23 ян. 2025 | 17:37