- Г-н Дончев, вие сте свързан по един или друг начин с автомобилната индустрия. Какво би провокирало един международен автомобилен гигант да инвестира в България?
- Големите производствени компании и корпорации, които търсят пространства за развитие и оптимизации чрез възможности за внедряване на нови инвестиционни проекти са потенциалните инвеститори в България. Тази тяхна стратегия се нарича стратегия за диверсификация. Именно тя създава възможностите за по-голяма конкурентоспособност и намалява стопанския риск. Стратегията е крайно необходима, когато се отбележи висока наситеност на пазарите, на които работят, в условията на задаваща се финансово икономическа криза.
- Но защо точно България?
- България е най-логичният възможен вариант за подобна инвестиция на територията на ЕС, поради няколко причини:
- Страната ни има относително стабилна макроикономическа рамка, спрямо съседните държави, но ако трябва да бъдем честни, едно от основните неща е ниското заплащане на труда.
- Все още България показва по-високи нива на безработица от държави като Румъния, Унгария, Словакия, Чехия и Полша, което предполага обезпечаването на човешкия ресурс за даденото производство. Но това съвсем не е така, тъй като в България я няма т. нар. специализирана работна ръка, която е необходима в автомобилното производство. Причината за този проблем е лошата и небалансирана демографска политика, която води до демографска криза. Повечето от младите и надеждни хора са в чужбина.
- Третата причина е изключително благоприятното географско разположение на страната ни, което дава бърз и икономичен достъп до пазарите от Западна, Централна Европа и Азия, съответно по суша, море и въздух. Едно от големите предизвикателства пред нас ще бъде адаптирането на транспортната инфраструктура, спрямо нуждите и изискванията на инвеститорите.
- А доколко политическата обстановка може да бъде определяща за едно такова решение?
- Всеки инвеститор прави задълбочени анализи на евентуалните политически, икономически и социални посоки, в които една държава би могла да тръгне. Важен фактор може да се окаже стремежът на БСП за излизане от демографската криза, чиято основа е разработена в платформата „Визия за България.”
- Какво показва практиката на Балканите в автомобилното производство?
- Балканите имат своя добър опит в привличането на крупни външни инвестиции и тяхното успешно реализиране в автомобилостроенето. Типичен пример за това са Румъния и по-точно градовете Крайова и Миовени, както и Сърбия – Крагуевац. Фабриките там, по времето на най-тежката икономическа криза през 2008 г., отбелязаха ръст на производството и продажбите с 15,5%, докато производството на автомобили в Западна Европа за същия период спадна с 16%. Фабриката в Крайова, в която работят 4000 души е с производствени капацитет 300 000 автомобила годишно. Фабриката в Миовени, в която работят 12 000 души е с производствен капацитет е 335 000 автомобила. И фабриката в Крагуевац е с производствен капацитет от 180 000 автомобила и трудова заетост от 2 400 човека.
- Възможно ли е подобно мащабно производство да привлече и допълнителни инвестиции?
- Разбира се, и това трябва да бъде основното за развитието на регионалната политика. Един от основните разходи в автомобилния сектор са разходите за транспорт и логистика, За да бъдат оптимизирани тези разходи, доставчиците се стремят да бъдат възможно най-близо до производителя. Следователно подобна инвестиция би привлякла допълнително над петдесет стратегически инвеститори, свързани с основното производство. Именно те, могат да бъдат гръбнака за развитието на регионалната политика в България.
- Г-н Дончев, можете ли кратко да обясните какво е необходимо да просъществува в България автомобилно производство?
- Първо бих искал да заявя, че следвайки логиката на инвестиционните процеси в автомобилния сектор, България би била най-логичната дестинация за откриването на нов завод за автомобили на територията на Европейския съюз. Що се отнася до вашия конкретен въпрос, смятам, че за да просъществува автомобилно производство на територията на България, трябва да се придържаме към условието - инвестиции със справедливо заплащане към хората.
- Режимът за използване на дизелови автомобили в ЕС се затяга, а в същото време в България е пълно с автомобили, от които западноевропейците се отървават. Какво мислите за това?
- Това е част от изискванията и регламентите за екологията на някои от държавите в Западна Европа, но най-вероятно подобни екологични стандарти ще станат част от една общоевропейска рамка и то в най-скоро време. Рамка, която ще бъде интегрирана под формата на директиви за страните - членки.
- В последните дни гръмна нов скандал – оказа се, че практиката да се пренавиват километражи е доста разпространена. Какво бихте казали на хората, които постъпват така?
- Това е категорична измама, която може да доведе до много тежки последствия. Промяната на информацията за техническото състояние на автомобилите и мотоциклетите води до невъзможност за коректно проследяване на тяхното техническо състояние. Това може да бъде изключително опасно за здравето и живота на хората.
- Как бедна страна като България да спазва подобни директиви за чист въздух? Виждаме как те удрят ТЕЦ-овете ни.
- Въпросът е изключително болезнен за бедна страна като България, най-бедната държава в Европейския съюз. Но това е факт поради няколко причини, една от които е най-ниското заплащането на труда. И, разбира се, за да имаме нормални условия на живот, ние се опитваме си да осигурим най-необходимото на възможно най-ниската цена. По този начин сме притиснати. Ето защо, ние от БСП държим на равнопоставеността. Не искаме на нас, българите, някой да ни дава или да ни подарява нещо, искаме със собствен труд, със собствени усилия да достигнем развитите държави. За съжаление демографската криза засилва този проблем. България се обезлюдява, страната напускат предимно млади, активни хора, хора, които са така необходими, ако искаме инвестициите, за които говорим да са успешни и индустрията ни да се развива.
- Ако бъдете избран в Европейския парламент, в коя сфера ще работите, в кои комисии?
- На базата на моя житейски и професионален опит дотук, вярвам, че мога да бъда полезен в секторите икономика, транспорт и транспортна инфраструктура, тъй като това е и моя професия. Мога да работя и в сферата на спорта, което също е съвсем разбираемо. Всъщност, точно тези теми станаха остро актуални в последно време покрай пакета „Мобилност". Защото пред риск е изправена индустрия, създаваща голям процент от брутния ни вътрешен продукт, говоря за транспортния бранш, който генерира 17% от нашия БВП.
- Ако отидете в Европейския парламент, ще трябва да взимате решения и по други въпроси, като например, тези за сигурността на Европа? Кои според вас са най-големите заплахи за Европейския съюз?
- Аз вярвам в изконните ценности, които са в основата на идеята за единна Европа. Винаги съм бил за това да има мир, да има разбирателство. Но тук е важно да кажем, че сигурността е свързана с икономическите интереси. Наблюдаваме разделение не само на малки вътрешно европейски държави, а като цяло в момента има разделение в Европа на Запад и Изток. Дори има много големи противоречия, свързани с Русия. Тук е важно да кажем, че за България отношенията с Русия са стратегически важни, мотивирани са не само емоционално, но и политически, икономически и исторически. Сред националните интереси на България е да се запазят и развият отношенията между държавите, в това число и с Русия.
- А какво смятате за системата на управление на ЕС в момента?
- В момента в Европа наблюдаваме един неолиберален модел, който разделя бедните от богатите, увеличава неравенствата, увеличава властта на корпорациите. В резултат на това богатите стават все по-богати, а бедните – все по-бедни. Този модел на управление доказва, че на Европа й е необходимо социална политика, тъй като в момента тя се тресе от кризи – икономическа, социална и демографска криза. Аз лично вярвам, че лявата политика е крайна необходимост като модел на управление в Европа в този момент.
- Къде виждате съюзниците на левицата за осъществяване на една такава Европа?
- Съюзниците на левицата ги виждам в общите интереси на държавите-членки, които защитават и националните интереси на България. Пример за това са страните от Вишеградската четворка и общите им цели като обща европейска пенсия и обща европейска минимална работна заплата.
- За каква Европа мечтаете?
- Мечтая за една достойна Европа, Европа на ценностите, Европа на свободата, на демокрацията, на приятелството, Европа на разума.
Мир чрез общ икономически просперитет.