Всяка таксиметрова фирма трябва да назначи шофьорите си на трудов договор най-късно до 1 април тази година. Това изискване на Закона за автомобилните превози е в сила от 20 ноември миналата година.
Наближаването на срока извади на протест в четвъртък вечерта няколко десетки таксита, които блокираха емблематичното кръстовище на „Орлов мост“ в София.
Те настояха изискването на закона да бъде отменено и да се запази сегашната възможност „лице“ да работи за своя сметка като такси от името на регистриран превозвач. Поискаха и промяна в данъчното облагане – да плащат патент, вместо сегашния данък върху печалбата.
Протестът приключи, след като транспортният министър Ивайло Московски обеща да съдейства според възможноситте си въпросът да бъде разгледан в парламента идната седмица.
Развръзка в драмата с такситата ще има на 29 март, обясниха пред Епицентър.бг депутати от управляващото мнозинство. Всеки вторник следобед в Народното събрание се провежда председателски съвет. На него председателите на парламентарните групи се събират и решават кои законопроекти ще влязат в дневния ред на парламента през седмицата.
Ако предварително е постигнато съгласие между партиите в управляващото мнозинство, депутатите отново ще се заемат с промените в Закона за местните данъци и такси, които засягат таксиметровия бранш.
Законопроектът, за който настояха протестиращите таксиджии в четвъртък, беше подготвен още през октомври миналата година и беше внесен от председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова, но не събра желаната подкрепа.
Втори опит за разглеждане на новите текстове е бил направен миналата седмица, но консултациите в бюджетната комисия показали, че парламентарната група на АБВ няма да подкрепи промените.
След акцията в четвъртък вечерта и новите обсъждания в петък сутринта депутатите от АБВ обявиха, че ще приемат въвеждането на патентен данък за такситата, но при едно условие. Вместо общините да избират размер между 400 и 1000 лева, долната граница да бъде понижена на 300 лв. Оказа се, че това е дребен препъни камък.
По-сложен е другият въпрос - за наемането на таксиметровите шофьори. Изискването на Закона за автомобилните превози за назначаване на водачите на трудови договори най-късно до 1 април 2016 г. беше гласувано от парламента през есента на 2015 г. по предложение на депутатите от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков. Първоначалният срок беше даже 1 октомври, но Народното събрание го удължи, за да бъде напълно изпълним.
Браншът определи инициативата на двамата депутати като „удар срещу копърките“ - срещу нелегалните таксита. Тя трябва да прекрати практиката компании, регистрирани като таксиметрови превозвачи, да сключват договори (най-често за франчайзинг) с други фирми за извършване на дейността, които не са регистрирани превозвачи.
Съществуването на подобни подизпълнители създаваше проблеми и на данъчните, и на клиентите на такситата. Понякога такива дружества се регистрираха с минимален капитал на името на малоимотни лица. Когато данъчните отидат да търсят налози, фирмата изведнъж се оказва във фалит, а собственикът мига неразбиращо.
При скандали и произшествия клиентът търси отговорност от фирмата, чието име е изписано върху таксито. Но може да се окаже, че услугата всъщност се извършва по договор от съвсем друго дружество, което не е регистриран таксиметров превозвач.
Промените в Закона за автомобилните превози, приети по предложение на двамата депутати от ГЕРБ, трябва да сложат край на тази сложна схема на прехвърляне на отговорности от 1 април 2016 г. Таксиметровите шофьори трябва да бъдат назначени на трудов договор или само да се регистрират като превозвачи.
Проектът за промени в Закона за местните данъци и такси, който не мина през есента, предвиждаше схемата да остане в сила. В него беше предвидена нова промяна в Закона за автомобилните превози, по силата на която таксиметров превоз ще могат да извършват и "лица от името на регистриран превозвач, но за своя сметка".
Големият въпрос, който депутатите от управляващото мнозинство ще трябва да решат до вторник, е дали заедно със закона за патентния данък на таксиджиите ще променят и Закона за автомобилните превози.
„Таксиметровите превозвачи имаха близо 6 месеца, за да изпълнят изискванията на закона. Защо през това време не се пререгистрираха? Вариантите са два – или някой ги е подвеждал, че изискването ще отпадне, или са разчитали на нещо друго“, коментира пред Епицентър.бг депутатът Цветомир Михов.
По думите му, таксиметровият сектор остава може би единственият, в който няма ред.
„Самите представители на бранша дават разнопосочни сигнали. Една част са „за“ промените, които парламентът прие, други са против. Може би това е проблемът“, допълни той.
„Аз продължавам да твърдя, че тази промяна, която направихме през миналата година в Закона за автомобилните превози, беше необходима“, подчерта Михов.
Председателят на транспортната комисия на парламента Настимир Ананиев (Реформаторски блок)не се нае да прогнозира как ще се развият събитията около драмата с такситата в броените дни, които остават до 1 април.
„В самия бранш има разделение, защото различните асоциации имат противоречиви предпочитания. В края на крайщата ще видим в пленарната зала как ще се гласува и кой от вариантите ще бъде приет“, каза Ананиев пред Епицентър.бг.
В транспортната комисия на парламента са получени становища от две браншови организации на таксиметрови превозвачи. Едната иска да се запази сегашния режим, другата подкрепя промените, които влизат в сила на 1 април – всеки таксиметров превозвач да работи с разрешително, а ако е само шофьор на такси, да бъде с трудов договор.
„Самите шофьори на протеста изглежда не знаеха точно къде е проблемът. Някой може да им е казал например: „Ами сега ще ви вземат повече пари.“ Това не е така. Ние се опитваме просто да сложим някаква регулация в самия бранш, като всичко да бъде съгласувано с него“, обясни Ананиев.
Задачата и на законодателната, и на изпълнителната власт е да създаде регулации, които да са работещи. „Точно това предлагаме - работещи механизми“, каза председателят на транспортната комисия.