Старши лейтенант Венцеслав Донкин на 28 години и 51-годишният ген. майор Петко Димитров са загиналите летци на самолет L-39.
В 12:13 минути при изпълнение на тренировъчен полет, е дошъл редът да лети екипажът на L39.
В 12:30 минути са катастрофирали и загинали.
Имената им бяха съобщени официално на импровизирания брифинг с участието на премиера Главчев и военния министр в авиобаза "Граф Игнатиево". Семействата и близките на загиналите пилоти са уведомени.
Това са инструкторите от 12-та база, които обучават пилоти. Самолетът преди полет е проверен, бил е технически изправен. Той е реновиран. правен е ремонт.
"Това е рутинен тренировачен полет, който беше отдавна планиран и за който са се готвили от месеци. Тази задача е изпълнявана многократно. Днес им беше генерална репетици", заяви командирът офицер Ранков.
Те са отлични летци, с отлична подготовка. Самолетът е минал тази година ремонт и е приет в българските ВВС. Експлоатиран е без проблем за всякаква дейност. Близките са информирани. Държах те да са информирани, преди да обявим имената официално, каза офицер Ранков.
Самолетът не е на авиобаза "Граф Игнатиево", а на авиобаза "Долна Митрополия".
Събраните към момента данни за самолетната катастрофа край "Граф Игнатиево" сочат, че най-вероятно пилотът и инструкторът са получили нареждане да изпълнят поредица от сложни маневри на пределно ниска височина и след това да кацнат. Това научи "По света и у нас" от свои източници.
Маневрите освен със специфична сложност се отличавали и с голяма атрактивност. Уточнява се дали при третата или четвъртата маневра машината е паднала в гората край авиобазата.
Поради пределно ниската височина на полета се предполага, че двамата пилоти не са имали време за реакция, за да катапултират.
Според източници на БНТ, не се е включил катапулта, респективно и парашутната система не е задействана. Може да е настъпила авария в бордовата система, в авиониката. Може самият летец, който е управлявал машината да е получил някакъв здравословен проблем.
Поради пределно ниската височина на полета се предполага, че двамата пилоти не са имали време за реакция, за да катапултират.
Взети са всички мерки за локализиране на пожарите и установяване на причините за трагичния инцидент“, каза медийният съветник на министъра на отбраната Евелина Бранимирова по повод инцидента с военен самолет.
Тя не можа да посочи нито час, нито място на инцидента. „Не е ясно все още има ли жертви и пострадали и колко. На този етап не можем да предоставим информация“, допълни Бранимирова.
Разследващите тепърва ще установяват какво точно се е случило. При едни такива катастрофи се взимат и показанията на черната кутия на летателните апарати, които отчитат височината на полета, скоростта на полета, действията на пилотите.
В черната кутия се записва цялата комуникация между летателния състав и наземните екипи, които контролират полета.
Падането на самолета е станало, след като президентът Румен Радев направи демонстрационен полет с американски F-16.
Самолетът Aero L-39 Albatros е високопроизводителен реактивен тренировъчен самолет, проектиран и произведен от Aero Vodochody в Чешката република. Учебно-тренировъчният самолет L-39 е на въоръжение в България от 1994 г. Тогава България получи от Чехословакия 36 самолета, като през 2014 г. от тях останаха да летят само 6, които претърпяха ремонт в българския военнопромишлен комплекс.
През 2022 година България сключи рамково споразумение с вече чешка корпорация за ремонт на две машини, които бяха успешно ремонтирани. През 2024 година беше сключено ново споразумение за останалите машини, които са базирани в учебната база в Долна Митрополия.
От друга страна, самолетите, които са предвидени да участват в авиошоуто, са ремонтирани и техния летателен ресурс след ремонта в Чехия е увеличен на 7 години и половина и на практика те са съвременни учебно-тренировъчни машини. Може би и метеорологичните условия са повлияли за инцидента, но засега това са само хипотези.