Стане ли дума за Холивуд, сме свикнали да си представяме фантастични кинобюджети и суми с по много нули в края, които актьорите вземат още с появата си на екрана. Хонорарите на някои филмови звезди наистина може да избавят малка страна от финансовата криза, но не всеки е Робърт Дауни-младши, който облича костюма на Железния човек за 50 млн. долара. Защото нито добрите печалби, нито елитните награди на една продукция гарантират, че участниците в нея ще получат голям превод в банковите сметки.
Пресен пример за ниско заплащане в Холивуд даде Патриша Аркет. Само месец след като взе „Оскар“ за ролята си в „Юношество“, тя се оплака, че играта Ӝ във филма била почти чиста благотворителност. За да бъде на снимачната площадка през 12-те години работа по лентата, тя имала големи разходи за детегледачки и хотели за кучетата Ӝ, а хонорарът, който получила, не ги покрил. „Не искам да се оплаквам, но за мен е важно да се издържам с професията си. Излиза, че за да бъда в „Юношество“, дадох повече, отколкото получих“, споделя 46-годишната актриса. Тя не уточнява за какви суми става дума, но смята, че заслужава поне процент от печалбата на продукцията, равняваща се на близо 45 млн. долара.
Признанието Ӝ припомни за други случаи, в които актьори от известни филми се наредиха сред любимците на Американската киноакадемия, макар да са
играли срещу смешно заплащане
Миналата година „Вълкът от Уолстрийт“ и „Капитан Филипс“ се бореха за „Оскар“ в основни категории, сред които за поддържаща роля. Номинираните там - Джона Хил и Баркхад Абди, признават, че за централните образи получили по 60 хил. долара.
Сомалиецът, който се превъплъти в страховития морски пират, превзел кораба на капитан Филипс (Том Ханкс), бе абсолютен новак в киното. Бедният продавач и шофьор мислел, че ще постигне някаква финансова сигурност, след като има централна роля в холивудски филм. Въпреки че Абди придаде на реалната история търсената автентичност, възнаграждението му било по-малко от процент от бюджета на продукцията (55 млн. долара). За сравнение Том Ханкс взема по 10 млн. долара за главна роля, което е към 170 пъти по-голяма сума от взетото от Баркхад. Надеждата за талантливия сомалиец е да получи друго предложение и като вече номиниран за „Оскар“ актьор да се пребори за по-достоен хонорар.
За разлика от него Джона Хил си прави по-добре сметките, като снима по два различни филма на година. За образа на най-близкия сътрудник на мошеника Джордън Белфорт (Леонардо ди Каприо) във „Вълкът от Уолстрийт“ му бяха платени само 60 хил. долара. Сумата изглежда незначителна на фона на това, което си договорил Ди Каприо - 10 млн. долара и процент от печалбите на лентата. „Това беше най-ниската надница, която съм получавал от години, но се съгласих, защото исках да участвам в проекта, а за него не бе отделен голям бюджет“, обяснява Хил. През 2013-а той снима и комедията „Внедрени в час 2“, която не му донесе награди като „Вълкът от Уолстрийт“, но пък напълни сметката му с 20 млн. долара. „С единия си покрих сметките, а с другия се хвалих пред света“, шегува са Джона Хил.
С Оскаровата си роля в „Клуба на купувачите от Далас“ Матю Макконъхи също показа не само пълната си отдаденост на киното, а и нюха си за печеливши ходове. Преди да го поканят за филма, той получил друго предложение да изиграе детектив в глуповата комедия. Офертата вървяла с чек за 15 млн. долара, но Макконъхи я отхвърлил, защото искал да се занимава с
по-сериозни проекти
За трите години строги диети и тежки снимки на „Клуба на купувачите от Далас“ той взел доста по-малко (200 хил. долара).
„Има филми за пари, други за удоволствие и трети за кариера“, смята Джордж Клуни, който точно спазва това мото. Вземал е големи чекове (като 20 млн. долара за краткото си присъствие в „Гравитация“), но договаря и по-малки за по-престижни роли. За участието си в драмата „Сириана“ той е награден с първи „Оскар“, но печалбата му е 100 хил. долара. За малко повече актьорът се съгласява да напише сценария, да режисира и да играе в емблематичната драма „Лека нощ и късмет“. Това се налага заради
твърде малкия бюджет
на продукцията.
Клуни се отказва от половината си надница за поредицата „Бандата на Оушън“, където се събира с колегите си от елита на Холивуд - Брад Пит, Джулия Робъртс, Мат Деймън. Продуцентите на първия филм предложили на всички звезди на намалят хонорарите си от няколко десетки милиона долара на 2-3 милиона, за да наемат всички. Разбира се, колкото по-успешен ставал екшънът, толкова по-големи били и сумите за актьорите, така за последната серия звездите получили обичайните си пари.
На подобно увеличение се надяват Джейми Дорнън и Дакота Джонсън, които пресъздадоха на големия екран еротичните страсти от книгата „50 нюанса сиво“. За първата част от филмовата поредица двамата подписали договори съответно за 80 и 140 хил. долара. След световния успех на лентата, която събра 560 млн. долара, актьорите казаха, че за да останат в проекта, искат значително увеличение. Преговорите все още вървят, като желаната от тях сума е поне 3-4 милиона, но от компанията „Юнивърсъл“ трудно ще я дадат. „Ако искат, да напускат. Няма да страдам за някой, който е в кинобизнеса само заради големите пари. Кариерите и на двамата започват сега, има време за тлъсти чекове“, коментира продуцентът на филма Дана Брунети.
Според мнозина най-стиснати относно актьорските хонорари са шефовете на компанията за филми по комикси „Марвел“. Продуцентите Ӝ си отварят джобовете само когато искат да задържат звезди като Робърт Дауни-младши или Скарлет Йохансон. Но останалите герои от вселената на „Отмъстителите“ не могат да се преборят за повече от 3-4 млн. долара независимо от успеха на филма. Най-малко взема младият Крис Евънс, който станал Капитан Америка за 300 хил. долара. Двата самостоятелни филми за персонажа са
донесли над 250 млн. долара
на студиото. Затова шефовете обмислят дали да не увеличат хонорара на Евънс тройно. Дори това да стане, ще е далеч от този на неговия колега Дауни.
Естествено, и най-високоплатените днес актьори са получавали ниски хонорари в началото на кариерата си. За второстепенната си роля в „Телма и Луиз“ (1991) Брад Пит взема 6 хил. долара. С 3000 повече се задоволява Бил Мъри за „Колежът Ръшмор“ на режисьора Уес Андерсън. А Джим Кери няма определена сума, когато подписва договор за комедията „Навитакът“, а взема само процент от печалбите на филма. Излишно е да казваме, че сега тези актьори не започват преговори за по-малко от 10 млн. долара.