Кинозвездата Франко Неро (73) снощи получи едно от големите отличия като специален гост на деветнайстия София филм фест. Церемонията стана след прожекцията на емблематичния за актьора „Джанго“ от 1966-а. Синеокият чаровник, запазил харизмата си и на тези години, е в столицата ни заради световната премиера на филма с негово участие „Децата на Маам“ (2014) на режисьора Паоло Консорти, чиято прожекция е довечера в зала „Люмиер“. А вчера Неро даваше автографи на българските си почитатели в Дома на киното.
При една среща на актьора Франко Неро със световния ас от театралната сцена сър Лорънс Оливие италианецът получил ценен съвет: „Имаш великолепно телосложение, което ще те принуди да играеш само роли на герои. Затова или играй тези роли и бъдиспокоен за комерсиалния си успех, или избери да станеш истински актьор, сменяйки постоянно жанровете. В първия случай кариерата ти ще протече монотонно, във втория ще се забавляваш много повече.“
Очевидно актьорът е предпочел второто. За половин век е изиграл всевъзможни герои в близо 200 филма от 35 различни националности - от италиански и американски до френски, испански, германски, руски, израелски, египетски... Все по-често напоследък избира да се снима в поддържащи роли в по-малки независими продукции. Реализирал се е и като продуцент, режисьор, сценарист...
За пръв път Франко Неро попада на големия екран, докато учи в Милано финанси и търговия в университета „Католика“. Търсели млади мъже за масовка в социалния филм „Жива кожа“ на Джузепе Фина. И докато подготвяли сцена в метрото, режисьорът попитал статистите кой от тях би разменил две думи с актрисата Елза Мартинели. „Не се замислих нито за минута и това беше първата ми поява в киното“, казва в интервю вече известният Неро.
Роден като Франческо Спартанеро на 23 ноември 1941-ва в Парма, бъдещият актьор израства в семейството на карабинер. На сцена се качва в родния си град случайно, когато е на 6 годинки, а докато следва в Милано, учи и в театралната школа към Пиколо театро. Изкласилият икономист постъпва на работа в енергийна компания, а вечер участва в театрални представления. В работата си се сблъсква с Ермано Олми, който вече е заснел дебютния си филм и съветва синеокия мачо да замине за Рим, ако иска да пробие в киното. И в средата на 60-те Неро се озовава в италианската столица. Споделял е, че оцелявал с по 2 лири на ден и се издържал като асистент на известен фотограф. Познат от онези дни щраква изразителното лице на няколко портрета, които стигат до бюрото на големия американски режисьор Джон Хюстън, дошъл в Рим за снимките на „Библията“. Хюстън вика незнайния хубавец с атлетична осанка на среща, на която го кара да се съблече пред всички. „Останах само по гащи - разказва актьорът. - Огледа ме хубаво и каза на асистента си: „Става!“ Така Франко Неро е одобрен за ролята на Авел във филма, отворил му вратите към световното кино. Дни по-късно в медиите за него се говори като за „новото откритие на Джон Хюстън“.
С „Джанго“ на режисьора Серджо Корбучи Франко Неро добива популярност като герой от спагети-уестърните – жанр, набиращ скорост в световен мащаб от средата на 60-те. Ролята на самотния стрелец, влачещ ковчег след себе си, и до днес остава една от най-известните в огромната кинобиография на актьора. През 2012-а Тарантино, вдъхновен от стария хит, засне своя „Джанго без окови“, където покани да играе и Неро. А за историята остават думите на Корбучи: „Джон Форд имаше Джон Уейн, Серджо Леоне имаше Клинт Истууд, аз имам Франко Неро.“
Следващите три десетилетия италианецът, когото режисьорите наричат истински кинозвяр, снима филми от всякакви жанрове и категории - уестърни, криминални трилъри, фантастични истории... до сериозни продукции с едни от най-големите киноимена на времето.
Специално внимание заслужава работата му с великия испанец Луис Бунюел. През 1970-а Неро играе до Катрин Деньов в неговия шедьовър „Тристана“. „Уникална личност. Велик гений, когото обожавах“, е признавал в интервюта италианецът. Но и Бунюел очевидно е респектиран от актьора и когато заради цензура в Испания се провалят снимките на филма „Монахът“, той препоръчва Неро на новия екип. Сценарият е на Жан-Клод Кариер, с когото Бунюел е приятел, затова французите откупват правата. Те искат в главната роля да ангажират Омар Шариф или Питър О'Тул, но в договора Бунюел записва изрично условие да я изпълни Франко Неро.
Комично започва познанството на актьора с друг голям режисьор - Райнер Вернер Фасбиндер. От екипа на бъдещия филм „Керел“ - хомосексуална история за френския писател Жан Жьо - не и неговия приятел - моряка Керел, му изпращат да се запознае със сценария. И когато няколко дни по-късно му звъни асистент на именития немец, за да разговарят, след 5-минутна неловка тишина в слушалката пак асистентът уточнява подробностите около участието му... После по време на снимките в Берлин Неро научава, че всъщност Фасбиндер не събрал кураж да говори лично с него, защото много се притеснявал. Оказало се, че в дома си режисьорът има почти всичките му филми. А когато актьорът поискал съвет как да изиграе ролята, му казал на снимачната площадка: „Ако нещо не е наред, ще те прекъсна.“ Но докрая на филма не се наложило да го прекъсне нито веднъж. А на прощален обяд след края на снимките Фасбиндер поискал от Неро да подпишат договор Неро, един неуморен кинозвяр върху ресторантска салфетка, че ще играе в следващите му три филма. За съжаление режисьорът си отива няколко месеца по-късно и така плановете им се провалят.
Фатална е срещата на харизматичния италианец с актрисата Ванеса Редгрейв. Това се случва през 1967-а при снимките на високобюджетната холивудска продукция „Камелот“ на Джошуа Логан по нашумял бродуейски спектакъл, където той играе Ланселот, а тя - съпругата на крал Артур. Дълги години след това те остават заедно, прекосявайки граници заради ангажиментите си. И след раздялата поддържат приятелски отношения. За Неро Ванеса Редгрейв е най-великата актриса за всички времена. „Все още сме много близки, обичаме се, чуваме се почти всяка седмица и се гордея, че изгледа нашите деца - разказа в интервю неотдавна актьорът. - Карло, който е сценарист и работи в Лондон, Джоел и Наташа, която си отиде по много нелеп начин (става дума за известната актриса Наташа Ричардсън, починала след инцидент в канадски ски курорт през 2009-а - б.а.).“
Портретът на кинозвяра Франко Неро би бил непълен без участието му в политическото италианско кино от 70-те - и най-вече във филмите на Дамяно Дамяни „Изповедта на един комисар пред прокурора на Републиката“ и „Следствието приключено: забравете“, особено популярни и у нас; както и в „Убийството на Матеоти“ на Флорестано Манчини, и в „Мусолини - последното действие“ на Карло Лидзани...
Извън мачовски и уестърнови клишета са и участията му във военната епопея „Битката при Неретва“ (1969) на Велко Булайч, „Денят на кукумявката“ (1968) пак на Дамяни, превъплъщението като американския писател Джон Рийд в „Червените камбани“ на Сергей Бондарчук.
От началото на 80-те Неро се намесва в киното и като режисьор, сценарист, продуцент... Между филмовите проекти успява да отдели време и за театралната сцена. През 1992-ра се мярка в сцени от „Умирай трудно 2“, през 2007-а пък се снима в цели пет продукции.
Неотдавна американски разпространител на негов филм го изненадал с въпрос: „Даваш ли си сметка колко хора по света - над три милиарда, те познават?“ В последните две десетилетия Неро обикаля планетата не само заради премиерите си, а и като лектор в чужди университети. Така преди няколко години попаднал и в Куба, където мислел, че никой не е чувал за него, а се оказало, че всеки отстудентите е изгледал поне няколко от филмите му.
Актьорът:
Бих играл и български герой
Татяна ЧИПЕВА
- Джанго - един от първите „спагети уестърни“, дава старт на световната ви кариера през 1966-а. В момента участвате в по-следната част от този дългогодишен проект с над 30 версии. Ще ни разкажете ли за него - този, който идва след „Джанго без окови“ на Тарантино?
- Това е американски проект със заглавие „Джанго е още жив“. Историята е много любопитна, действието се развива през 1920-а, а знаете, че в уестърните обикновено то е около 1870-1880 г. Тук Джанго малко е поостарял, както и аз самият. По това време започва създаването на американските киностудии, които в началото произвеждат неми уестърни. За консултанти те наемат истински каубои, които им разказват реални истории. И в този последен филм, който ние подготвяме, Джанго ще е ангажиран от студиото със същата цел. Така започва историята, но в един момент излиза извън снимачната площадка... Интересно е, че вместо коне ще използваме автомобили - все пак това са 20-те години на ХХ век...
- Често се изказвате остро за телевизията. Твърдите, че не понасяте филмите за полицаи... Как в Италия се борите за запазването на интелектуалното авторско кино?
- Аз наистина съм противник на телевизията. Преди години на един италиански курорт с препълнени плажове от десетки хиляди взех яхта и с мегафон виках: „Изгасете си телевизорите и вземете книга за четене!“ Защото не телевизията ти дава култура, а книгата. Е, има и някои полезни неща като „Нешънъл джиографик“ например, но всички тези игри и сериали, които се въртят непрестанно, ми действат депресиращо. Що се отнася до полицейските поредици, ще ви кажа едно: аз съм син на карабинер и не мога да се възприема в образа на тези изкуствено напарфюмирани телевизионни персонажи. Предложиха ми да изиграя инспектор Рока в едноименния сериал, аз отказах. Така навремето отхвърлих и ролята в първия „Октопод“.
- Не съжалявате ли за това?
- Не, никога не съм искал да се занимавам с телевизия. Не че не съм го правил, разбира се - но когато съм се захващал с нещо подобно, то е, защото съм го смятал за сериозно. Филм за Гарибалди например. Или екранизация на „Годениците“ на Алесандро Мандзони или библейски сюжет... Е, със сигурност съм изиграл и нещо недотам добро, затова когато казват „Ааа, значи и ти играеш в телевизията“, аз отговарям: „Да, понякога проституирам.“
- Вие станахте любим актьор на българската публика и с много силните си роли в политическите филми на Дамяно Дамяни, Карло Лидзани... Какво е състоянието на политическото кино в Италия днес, защото по екраните у нас не го виждаме вече?
- Не виждате, защото го няма. В Италия се правят само глупави комедии. Авторското кино, което вие познавате отпреди години, вече няма от кого да бъде правено. Преди 40 години с Клаудия Кардинале заснехме „Денят на кукумявката“ - в момента се върти по 40 пъти по телевизията, но винаги след полунощ. А тези филми не умират никога, те са винаги актуални. Ще ви разкажа една прясна случка: Исках да направя криминале за виното - „Отмъщението на Бакхус“, което щеше да режисира един от най-големите американски режисьори Тед Кочев (с български корени - б.р.). Тъй като той е с канадско гражданство, ми каза: „Аз мога да намеря част от парите, ти се опитай другите да вземеш в Италия.“ Отидох във филиала на „Уорнър Брадърс“, дадох им сценария. След известно време ме извикаха, казаха, че текстът е чудесен, но имат нареждане да финансират само глупави италиански комедии. Такава е ситуацията.
- Играли сте герои на много нации - не само италиански, но и сръбски, унгарски, румънски. Бихте ли се съгласили да изиграете и български герой, ако ви поканят?
- Когато съм играл в унгарски и сръбски продукции техни национални герои, зрителите в кината бяха почти толкова, колкото и жителите. Аз не съм млад, но ако ми предложат да изиграя български герой, с удоволствие бих приел.
- Вие сте актьор с близо 200 роли, работили сте със знакови режисьори от различни направления и националности. Има ли такъв, за който съжалявате, че не сте се срещнали на снимачната площадка?
- Бих искал да работя с много режисьори, с които не съм успял – в повечето случаи поради липса на време. Но между тях има един италиански, с когото наистина много би ми харесало да снимам - Виторио де Сика. Навремето аз му отказах за „Градината на Финци-Контини“, който след това взе „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм. Причината обаче беше проста - моите принципи. Филмът трябваше да бъде режисиран от друг - Валерио Дзурлини, а аз щях да играя с Вирна Лизи. Продуцентът - както знаем всички, продуцентите са предатели - без да ни каже, предложи филма на Де Сика. Защото знаеше, че ще го продаде по-добре. При това положение не можех да приема, щях да прескоча принципите си.
(Използвани са въпроси и на други медии)