Като „Джанго“ през 1966 г.

Франко Неро, един неуморен кинозвяр

29151 | 10 март 2015 | 13:11

Забавни истории с италианския Джанго, който вече има и Наградата на София

Като „Джанго“ през 1966 г.-1425985989.jpgНа София филм фест

фото: Десислава Веселинова-1425986315.jpgВ „Камелот“ (1967) Неро за пръв път се среща с дългогодишната си партньорка в живота Ванеса Редгрейв.-1425986253.jpgВ „Децата на Маам“ през 2014 г., където играе цар Ирод (вляво).-1425986101.png

Кинозвездата Франко Неро (73) снощи получи едно от големите отличия като специален гост на деветнайстия София филм фест. Церемонията стана след прожекцията на емблематичния за актьора „Джанго“ от 1966-а. Синеокият чаровник, запазил харизмата си и на тези години, е в столицата ни заради световната премиера на филма с негово участие „Децата на Маам“ (2014) на режисьора Паоло Консорти, чиято прожекция е довечера в зала „Люмиер“. А вчера Неро даваше автографи на българските си почитатели в Дома на киното.

 

При една среща на актьора Франко Неро със световния ас от театралната сцена сър Лорънс Оливие италианецът получил ценен съвет: „Имаш великолепно телосложение, което ще те принуди да играеш само роли на герои. Затова или играй тези роли и бъдиспокоен за комерсиалния си успех, или избери да станеш истински актьор, сменяйки постоянно жанровете. В първия случай кариерата ти ще протече монотонно, във втория ще се забавляваш много повече.“

 

Очевидно актьорът е предпочел второто. За половин век е изиграл всевъзможни герои в близо 200 филма от 35 различни националности - от италиански и американски до френски, испански, германски, руски, израелски, египетски... Все по-често напоследък избира да се снима в поддържащи роли в по-малки независими продукции. Реализирал се е и като продуцент, режисьор, сценарист...

За пръв път Франко Неро попада на големия екран, докато учи в Милано финанси и търговия в университета „Католика“. Търсели млади мъже за масовка в социалния филм „Жива кожа“ на Джузепе Фина. И докато подготвяли сцена в метрото, режисьорът попитал статистите кой от тях би разменил две думи с актрисата Елза Мартинели. „Не се замислих нито за минута и това беше първата ми поява в киното“, казва в интервю вече известният Неро.

 

Роден като Франческо Спартанеро на 23 ноември 1941-ва в Парма, бъдещият актьор израства в семейството на карабинер. На сцена се качва в родния си град случайно, когато е на 6 годинки, а докато следва в Милано, учи и в театралната школа към Пиколо театро. Изкласилият икономист постъпва на работа в енергийна компания, а вечер участва в театрални представления. В работата си се сблъсква с Ермано Олми, който вече е заснел дебютния си филм и съветва синеокия мачо да замине за Рим, ако иска да пробие в киното. И в средата на 60-те Неро се озовава в италианската столица. Споделял е, че оцелявал с по 2 лири на ден и се издържал като асистент на известен фотограф. Познат от онези дни щраква изразителното лице на няколко портрета, които стигат до бюрото на големия американски режисьор Джон Хюстън, дошъл в Рим за снимките на „Библията“. Хюстън вика незнайния хубавец с атлетична осанка на среща, на която го кара да се съблече пред всички. „Останах само по гащи - разказва актьорът. - Огледа ме хубаво и каза на асистента си: „Става!“ Така Франко Неро е одобрен за ролята на Авел във филма, отворил му вратите към световното кино. Дни по-късно в медиите за него се говори като за „новото откритие на Джон Хюстън“.

 

С „Джанго“ на режисьора Серджо Корбучи Франко Неро добива популярност като герой от спагети-уестърните – жанр, набиращ скорост в световен мащаб от средата на 60-те. Ролята на самотния стрелец, влачещ ковчег след себе си, и до днес остава една от най-известните в огромната кинобиография на актьора. През 2012-а Тарантино, вдъхновен от стария хит, засне своя „Джанго без окови“, където покани да играе и Неро. А за историята остават думите на Корбучи: „Джон Форд имаше Джон Уейн, Серджо Леоне имаше Клинт Истууд, аз имам Франко Неро.“

Следващите три десетилетия италианецът, когото режисьорите наричат истински кинозвяр, снима филми от всякакви жанрове и категории - уестърни, криминални трилъри, фантастични истории... до сериозни продукции с едни от най-големите киноимена на времето.

 

Специално внимание заслужава работата му с великия испанец Луис Бунюел. През 1970-а Неро играе до Катрин Деньов в неговия шедьовър „Тристана“. „Уникална личност. Велик гений, когото обожавах“, е признавал в интервюта италианецът. Но и Бунюел очевидно е респектиран от актьора и когато заради цензура в Испания се провалят снимките на филма „Монахът“, той препоръчва Неро на новия екип. Сценарият е на Жан-Клод Кариер, с когото Бунюел е приятел, затова французите откупват правата. Те искат в главната роля да ангажират Омар Шариф или Питър О'Тул, но в договора Бунюел записва изрично условие да я изпълни Франко Неро.

Комично започва познанството на актьора с друг голям режисьор - Райнер Вернер Фасбиндер. От екипа на бъдещия филм „Керел“ - хомосексуална история за френския писател Жан Жьо - не и неговия приятел - моряка Керел, му изпращат да се запознае със сценария. И когато няколко дни по-късно му звъни асистент на именития немец, за да разговарят, след 5-минутна неловка тишина в слушалката пак асистентът уточнява подробностите около участието му... После по време на снимките в Берлин Неро научава, че всъщност Фасбиндер не събрал кураж да говори лично с него, защото много се притеснявал. Оказало се, че в дома си режисьорът има почти всичките му филми. А когато актьорът поискал съвет как да изиграе ролята, му казал на снимачната площадка: „Ако нещо не е наред, ще те прекъсна.“ Но докрая на филма не се наложило да го прекъсне нито веднъж. А на прощален обяд след края на снимките Фасбиндер поискал от Неро да подпишат договор Неро, един неуморен кинозвяр върху ресторантска салфетка, че ще играе в следващите му три филма. За съжаление режисьорът си отива няколко месеца по-късно и така плановете им се провалят.

 

Фатална е срещата на харизматичния италианец с актрисата Ванеса Редгрейв. Това се случва през 1967-а при снимките на високобюджетната холивудска продукция „Камелот“ на Джошуа Логан по нашумял бродуейски спектакъл, където той играе Ланселот, а тя - съпругата на крал Артур. Дълги години след това те остават заедно, прекосявайки граници заради ангажиментите си. И след раздялата поддържат приятелски отношения. За Неро Ванеса Редгрейв е най-великата актриса за всички времена. „Все още сме много близки, обичаме се, чуваме се почти всяка седмица и се гордея, че изгледа нашите деца - разказа в интервю неотдавна актьорът. - Карло, който е сценарист и работи в Лондон, Джоел и Наташа, която си отиде по много нелеп начин (става дума за известната актриса Наташа Ричардсън, починала след инцидент в канадски ски курорт през 2009-а - б.а.).“

Портретът на кинозвяра Франко Неро би бил непълен без участието му в политическото италианско кино от 70-те - и най-вече във филмите на Дамяно Дамяни „Изповедта на един комисар пред прокурора на Републиката“ и „Следствието приключено: забравете“, особено популярни и у нас; както и в „Убийството на Матеоти“ на Флорестано Манчини, и в „Мусолини - последното действие“ на Карло Лидзани...

 

Извън мачовски и уестърнови клишета са и участията му във военната епопея „Битката при Неретва“ (1969) на Велко Булайч, „Денят на кукумявката“ (1968) пак на Дамяни, превъплъщението като американския писател Джон Рийд в „Червените камбани“ на Сергей Бондарчук.

 

 

От началото на 80-те Неро се намесва в киното и като режисьор, сценарист, продуцент... Между филмовите проекти успява да отдели време и за театралната сцена. През 1992-ра се мярка в сцени от „Умирай трудно 2“, през 2007-а пък се снима в цели пет продукции.

 

Неотдавна американски разпространител на негов филм го изненадал с въпрос: „Даваш ли си сметка колко хора по света - над три милиарда, те познават?“ В последните две десетилетия Неро обикаля планетата не само заради премиерите си, а и като лектор в чужди университети. Така преди няколко години попаднал и в Куба, където мислел, че никой не е чувал за него, а се оказало, че всеки отстудентите е изгледал поне няколко от филмите му.

 

Актьорът:

Бих играл и български герой

 

Татяна ЧИПЕВА


- Джанго - един от първите „спагети уестърни“, дава старт на световната ви кариера през 1966-а. В момента участвате в по-следната част от този дългогодишен проект с над 30 версии. Ще ни разкажете ли за него - този, който идва след „Джанго без окови“ на Тарантино?

- Това е американски проект със заглавие „Джанго е още жив“. Историята е много любопитна, действието се развива през 1920-а, а знаете, че в уестърните обикновено то е около 1870-1880 г. Тук Джанго малко е поостарял, както и аз самият. По това време започва създаването на американските киностудии, които в началото произвеждат неми уестърни. За консултанти те наемат истински каубои, които им разказват реални истории. И в този последен филм, който ние подготвяме, Джанго ще е ангажиран от студиото със същата цел. Така започва историята, но в един момент излиза извън снимачната площадка... Интересно е, че вместо коне ще използваме автомобили - все пак това са 20-те години на ХХ век...

 

 

- Често се изказвате остро за телевизията. Твърдите, че не понасяте филмите за полицаи... Как в Италия се борите за запазването на интелектуалното авторско кино?

 

- Аз наистина съм противник на телевизията. Преди години на един италиански курорт с препълнени плажове от десетки хиляди взех яхта и с мегафон виках: „Изгасете си телевизорите и вземете книга за четене!“ Защото не телевизията ти дава култура, а книгата. Е, има и някои полезни неща като „Нешънъл джиографик“ например, но всички тези игри и сериали, които се въртят непрестанно, ми действат депресиращо. Що се отнася до полицейските поредици, ще ви кажа едно: аз съм син на карабинер и не мога да се възприема в образа на тези изкуствено напарфюмирани телевизионни персонажи. Предложиха ми да изиграя инспектор Рока в едноименния сериал, аз отказах. Така навремето отхвърлих и ролята в първия „Октопод“.

 

 

- Не съжалявате ли за това?

 

- Не, никога не съм искал да се занимавам с телевизия. Не че не съм го правил, разбира се - но когато съм се захващал с нещо подобно, то е, защото съм го смятал за сериозно. Филм за Гарибалди например. Или екранизация на „Годениците“ на Алесандро Мандзони или библейски сюжет... Е, със сигурност съм изиграл и нещо недотам добро, затова когато казват „Ааа, значи и ти играеш в телевизията“, аз отговарям: „Да, понякога проституирам.“

 

 

- Вие станахте любим актьор на българската публика и с много силните си роли в политическите филми на Дамяно Дамяни, Карло Лидзани... Какво е състоянието на политическото кино в Италия днес, защото по екраните у нас не го виждаме вече?

 

- Не виждате, защото го няма. В Италия се правят само глупави комедии. Авторското кино, което вие познавате отпреди години, вече няма от кого да бъде правено. Преди 40 години с Клаудия Кардинале заснехме „Денят на кукумявката“ - в момента се върти по 40 пъти по телевизията, но винаги след полунощ. А тези филми не умират никога, те са винаги актуални. Ще ви разкажа една прясна случка: Исках да направя криминале за виното - „Отмъщението на Бакхус“, което щеше да режисира един от най-големите американски режисьори Тед Кочев (с български корени - б.р.). Тъй като той е с канадско гражданство, ми каза: „Аз мога да намеря част от парите, ти се опитай другите да вземеш в Италия.“ Отидох във филиала на „Уорнър Брадърс“, дадох им сценария. След известно време ме извикаха, казаха, че текстът е чудесен, но имат нареждане да финансират само глупави италиански комедии. Такава е ситуацията.

 

 

- Играли сте герои на много нации - не само италиански, но и сръбски, унгарски, румънски. Бихте ли се съгласили да изиграете и български герой, ако ви поканят?

 

- Когато съм играл в унгарски и сръбски продукции техни национални герои, зрителите в кината бяха почти толкова, колкото и жителите. Аз не съм млад, но ако ми предложат да изиграя български герой, с удоволствие бих приел.

 

 

- Вие сте актьор с близо 200 роли, работили сте със знакови режисьори от различни направления и националности. Има ли такъв, за който съжалявате, че не сте се срещнали на снимачната площадка?

 

 

- Бих искал да работя с много режисьори, с които не съм успял – в повечето случаи поради липса на време. Но между тях има един италиански, с когото наистина много би ми харесало да снимам - Виторио де Сика. Навремето аз му отказах за „Градината на Финци-Контини“, който след това взе „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм. Причината обаче беше проста - моите принципи. Филмът трябваше да бъде режисиран от друг - Валерио Дзурлини, а аз щях да играя с Вирна Лизи. Продуцентът - както знаем всички, продуцентите са предатели - без да ни каже, предложи филма на Де Сика. Защото знаеше, че ще го продаде по-добре. При това положение не можех да приема, щях да прескоча принципите си.

 

(Използвани са въпроси и на други медии)




От категорията

Мемоарите на бившата германска канцлерка Ангела Меркел се радват на "сензационен" тираж

Мемоарите на бившата германска канцлерка Ангела Меркел се радват на "сензационен" тираж-Memoarite-na-bivshata-germanska-kantslerka-Angela-Merkel-se-radvat-na--senzatsionen--tirazh_1737204797.jpg

В автобиографията, озаглавена "Свобода: Мемоари 1954 - 2021“, първата жена ...

18 ян. 2025 | 14:52

Почина режисьорът на Twin Peaks и Mulholland Drive - Дейвид Линч

Дейвид Линч си отиде на 78-годишна възраст-Deyvid-Linch-si-otide-na-78-godishna-vazrast_1737056676.jpg

Причината за смъртта му не е споделена, но Линч е говорил публично за битката ...

16 ян. 2025 | 21:43

Акад. Иван Гранитски: Дамян Дамянов - болезненото присъствие на любовта в поезията

Акад. Иван Гранитски: Дамян Дамянов - болезненото присъствие на любовта в поезията-Ivan-Granitski_1693301722.jpg

Поразително е, че при всеки удар на грубата действителност поетът се зарежда с ...

14 ян. 2025 | 06:32

Иван Гранитски: Навършват се 105 години от рождението на Леда Милева. Тя беше човек на духа

Леда Милева, Иван Гранитски и Маглена Константинова-Leda-Mileva--Ivan-Granitski-i-Maglena-Konstantinova_1737108148.jpg

Тъкмо тази невероятна разкрепостеност на съзнанието на малкия човек усещаше с ...

17 ян. 2025 | 12:01

НАЙ-ВАЖНОТО

Ивайло Иванов напусна системата под чудовищен политически натиск именно от Бойко Рашков.

Сачева за връщането на Ивайло Иванов в МВР: Даниел Митов е точно обратното на Бойко Рашков

Сачева за връщането на Ивайло Иванов в МВР: Даниел Митов е точно обратното на Бойко Рашков-Sacheva-za-vrashtaneto-na-Ivaylo-Ivanov-v-MVR--Daniel-Mitov-e-tochno-obratnoto-na-Boyko-Rashkov_1737275987.jpg

Винаги съм се учудвала как „добрите сили“ са били готови да защитават правата ...

19 ян. 2025 | 10:31

В момента, в който интересът му не е защитен, "ще дръпне килимчето, както е правил и преди

Румен Христов: Най-голямата опасност за правителството ще дойде от Доган

Румен Христов: Най-голямата опасност за правителството ще дойде от Доган-Rumen-Hristov--Nay-golyamata-opasnost-za-pravitelstvoto-shte-doyde-ot-Dogan_1737276334.png

Лидерът на СДС обясни, че страната има голяма нужда от редовно правителство и ...

19 ян. 2025 | 10:44

Бориславова отговори, че няма никакви притеснения относно евентуалната й поява в нова серия от чатове

Лена Бориславова за чатовете на Кирил Петков: Комуникацията с Пеевски бе видна за всички

Лена Бориславова за чатовете на Кирил Петков: Комуникацията с Пеевски бе видна за всички -Samo-Lena-Borislavova-ne-se-e-otkazala-ot-deputatskiya-si-imunitet_1736409983.jpg

Базовото приличие изисква, да кажеш едно благодаря, заяви тя за съобщението на ...

19 ян. 2025 | 10:21

Състезанията се провеждат на пистата "Томба" пред Бъндеришка поляна

Президентът Радев пристига в Банско за финалите от Световната купа по сноуборд

Румен Радев пристига в Банско за финалите от Световната купа по сноуборд. Снимка Архив-Rumen-Radev-pristiga-v-Bansko-za-finalite-ot-Svetovnata-kupa-po-snoubord_1737274885.png

Държавният глава ще проследи финалите, както и награждаването в ранния следобед

19 ян. 2025 | 10:17

Фундаментална статия: Тръмп още не е встъпил в длъжност, но Европа и светът се тресат

Александър Дугин: Тръмпизмът - идеологическо и геополитическо цунами, което никой не е очаквал!

Тръмп е революция. Либералните елити в Европа ще бъдат принудени да му се подчинят, твърди руският философ Александър Дугин-Tramp-e-revolyutsiya--tvardi-ruskiyat-filosof-Aleksandar-Dugin_1737219864.jpg

Тръмпизмът настоява за запазването на националните държави или тяхната ...

18 ян. 2025 | 19:02

Всеки път, когато изрекат лъжа, срещу нея ще получават истината, каквато е

Пеевски подпука и Денков (Ники): Нямал телефона ми?Ето чатовете му към мен: Да се чуем! Удобно ли е!

Пеевски показа и чатовете си с Николай Денков-Delyan-Peevski_1735621694.jpg

Новоизлюпените пишман политици от ПП “Продължаваме промяната” трябва да ...

18 ян. 2025 | 11:00

Без да съм специалист в областта, ми се струва, че тези хора имат спешна нужда от медицинска помощ!

Калин Стоянов: Налудност! В 4 медии за 50 минути Кики, Ники и Божанов споменават Пеевски 82 пъти!

Калин Стоянов-Kalin-Stoyanov--Kategorichno-premier-ne-mozhe-da-narezhda-arest--az-nyamashe-da-izpalnya-takava-zapoved_1734026735.jpg

Това не е първият, а е поредният случай на болезнена фиксация, от страна на ...

18 ян. 2025 | 17:50

Някой трябва сложи пръст в раната и да каже: “Стига толкова!” - това го прави само лидерът на ДПС-НОВО НАЧАЛО

Георги Марков: Пеевски е като Тръмп - ще остане в историята, ако изгони соросоидите от България

Георги Марков: Пеевски е като Тръмп - ще остане в историята, ако изгони соросоидите от България-Georgi-Markov_1679054335.jpg

Пеевски има хъса, финансовите възможности и ще има голяма обществена подкрепа, ...

18 ян. 2025 | 13:07

Според него е редно да се даде някакъв толеранс на кабинета „Желязков”

Даниел Смилов: Ако ни приемат в еврозоната, кабинетът ще се счита за успешен

Даниел Смилов: Ако ни приемат в еврозоната, кабинетът ще се счита за успешен-Daniel-Smilov--Pravitelstvo-shte-ima--no-v-dosta-trudna-situatsiya_1718435842.jpg

Статутът на „Демокрация, права и свободи” – ДПС е много особен. Те нямат ...

18 ян. 2025 | 16:24