- Ген. Киров има ли условия за създаване на проислямистка партия в България и смятате ли, че Лютви Местан бе драстично изхвърлен от ДПС, заради опит да смени в тази посока ориентацията на движението?
- В конкретната ситуация с баталиите в ДПС този въпрос е на преден план в публичното пространство. Струва ми се, че на настоящия етап, въпреки че никой не е запознат с конкретните намерения на г-н Местан, подобен опит нито е възможен, нито е целесъобразен. В България има партия, която е носител на турско влияние и тя е член на Реформаторския блок. Това е партията на Касим Дал и Корман Исмаилов. Едва ли при силно намаления ресурс на Лютви Местан той би могъл да създаде подобна формация. Но нека да изчакаме утрешния ден, в който Местан ще обяви своите намерения. Не изключвам обаче той да се опита на направи нещо в подобна посока, за да остане на политическата сцена.
- Казахте, че в РБ има партия, която е носител на турско влияние. Намирате ли това за нормално?
- Предполагам, че службите работят сериозно по тези въпроси, но не е обичайно те да огласяват резултатите от своята дейност и тя да придобива откровено публичен характер. Не изключвам и варианта резултатите, които имат службите на този етап от дейността си, да ги задържат по съображения, свързани със стабилността в държавата. Мисля, че ДАНС работи активно по темата, защото тя е натоварена и отговорна за вътрешната сигурност в страната.
- Защо според вас лидер на парламентарна партия, който е охраняван от НСО потърси сигурност в турското посолство?
- Намирам това за сериозна грешка на г-н Местан. По този начин той даде публичност на своите ангажименти с турската страна. Известни са и неговите посещения в Турция и срещите му с Ердоган. Смущаващо е и обстоятелството, че върху премиерът ни е оказван натиск от най-високо държавно ниво от Анкара. Смятам, че реакцията на г-н Местан да търси сигурност в турското посолство бе неадекватна. Историята познава случаи, в които на хора, свързани с разузнавателните служби, се предлагат варианти за тяхната сигурност. Сигурността на тези, с които работи едно разузнаване или една държава е изключително важна. Местан направи груба грешка и тя ще му коства много в бъдеще.
- Какво имате предвид?
- Че ще му е изключително трудно да се задържи на политическия терен.
- Съгласен ли сте с твърденията на експерти в областта на сигурността и разузнаването, че Местан най-вероятно е бил агент за влияние и каккви са облагите, които получава един такъв агент?
- Има редица симптоми в поведението на г-н Местан, които навеждат на мисълта, че е бил ползват като агент за влияние. Един от тези симптоми е ярката реч на Ахмед Доган и оценката му за опита да се подмени същността на ДПС. Агентите за влияние са една от най-високите агентурни категории в работата на специалните разузнавателни служби. Работата с тях е разчетена за дълъг, сериозен период от време, а не за решаване на кратковременни и текущи задачи. В този смисъл ако се вгледаме в поведението на г-н Местан, смятам че е било разчетено за дълъг период и беше прекъснато от действията на почетния председател на ДПС.
- Г-н Местан провален агент за влияние ли е?
- Може да се приеме и такава оценка, особено след неадекватното му осветяване на връзките с Турция чрез търсена на сигурност в нейното посолство. Още веднъж подчертавам – и след опита за намеса на министър-председателя и на президента на Турция. А защо да не си го кажем откровено? - и от действията на турския посланик в София Сюлейман Гьокче.
- Кажете ми какви ангажименти поема един агент за влияние.
- Поема дългосрочни ангажименти за провеждане на политиката на държавата, чийто агент е.
- Какви са облагите за такъв агент?
- Професионално казано агентурата за влияние е най-скъпо платената агентура в арсенала на разузнавателните служби. Ако г-н Местан действително е бил такъв агент, не изключвам да е получавал сериозни облаги от ръководещата го специална служба.
- Външният министър Даниел Митов каза, че в дипломацията най-важен е крайния резултат. Според вас, адекватни ли са действията на външно министерство спрямо посланика на Турция и консулите в Бургас и Пловдив?
- Слушах внимателно интервюто на министър Митов и останах с впечатление, че външно министерство и самият той са предприели сериозни мерки за възпиране от още по-неадекватни действия на турския посланик в София. Но ми се струва, че българското държавно ръководство в лицето на министър-председателя можеше да реагира много по-остро и категорично, не толкова към посланика на Турция, колкото към служители на по-ниски нива – визирам служители на консулските служби в Пловдив и Бургас, за които излезе информация, че са привиквали функционери на ДПС, кметове и депутати от движението и ги обработвали в ползца на политиката на Турция и главно в полза на Лютви Местан. Българската страна можеше да предприеме по-категорични действия.
- Какви?
- В арсенала на дипломацията има различни средства за противодействие на подобни активности, проявявани от турското посолство и от двете консулства в Бургас и Пловдив. Смятам, че една публична реакция на държавно ниво би могла да бъде по-ясна и категорична. Деликатният момент е, че с Турция сме страни членки на НАТО.
- В първите дни след Коледа стана ясно, че ДАНС са започнали проверка срещу Местан за накърняване на националните интереси. Какво би се случило, ако се окаже, че той е работил срещу интересите на България?
- В правомощията на ДАНС е извършването на проверки срещу българските граждани, които касаят проблемите на националната сигурност. Предполагам, че ако действията на ДАНС по отношение на Местан доведат до някакви резултати, те ще получат публичност. Подчертавам, че публичният израз в сферата на дейността на специалните служби много рядко се случва. По-скоро биват предприемани мерки, които са следствие от действията на специалните служби. Много важно е каква достоверна информация с доказателствена стойност ще бъде събрана по отношение действията на конкретното лице, които създават заплахи за националната сигурност.
- Каква е ролята на главно мюфтийство в прокарване на интересите на Турция?
- Известно е, че при избора на ръководството на Главно мюфтийство турската страна винаги е играла активна роля по време на целия преход. Не е тайна и че голяма част от духовните лица са завършили в Турция и са били стипендианти на тази страна. В този смисъл въвличането на главния мюфтия в дейност с г-н Местан откровенно и пределно ясно показва интересите на турската страна в България. Показва и че в Анкара смятат страната ни за тяхна сфера на влияние. От трета страна ми се струва, че е твърде опасно хората от мюсюлманската общност в България да бъдат разделяни на различни групи и структури.
- Давутоглу не крие амбициите си за възстановяване зоните на влияние на Турция на Балканите. Какви са заплахите за България от подобни стремежи?
- Действията на турската страна откровено показват наличие на подобни стремежи. А и самият ход на Ахмед Доган по смяна на Лютви Местан като председател на ДПС беше пределно ясно мотивиран. Казано бе, че Местан се е опитвал да подмени вътрешната същност на движението и да го тласне в посока реализиране на турската доктрина. С уважение трябва да се отбележи, че тя е национална доктрина с много дълъг период на действие (около 50 години).
- Смятате ли, че след много удари, които бяха нанесени върху разузнаването ни в момента то е способно да се справи с предизвикателство като амбициите на Турция за влияние в страната ни?
- Бих искал да вярвам, че е в състояние, но изпитвам дълбоки съмнения в това. Има няколко причини. Първата е, че върху военното разузнаване бяха нанесени много щети и удари. Дълъг период това разузнаване нямаше постоянно ръководство. В момента то е с временно ръководство. От друг ъгъл погледнато Националната служба за разузнаване се трансформира в агенция. Там тече период на преструктуриране и преназначаване на хората. Освобождават се част от кадрите и немалко действия могат да се сравнят с чистка. Всичко това води до сериозна демотивация на личния състав. Това е причината да смятам, че възможностите на разузнаването ни на този ета п са сравнително ограничени за сериозно противодействие на факторите, за които говорихме до този момент.