Инж. Илиян Терзиев е председател на Управителния съвет на Камарата на строителите в България (КСБ)
- Каква е ситуацията в строителния бранш след последните събития в страната - бюджетът не мина в бюджетната комисия, под въпрос е събирането на гласове в пленарната зала за него, инж. Терзиев. А в разчетите въобще липсват средствата за изплащане на задълженията към строителните фирми?
- Държавата убива строителния бранш. Липсата на индексация на договорите с публични възложители поставя под въпрос съществуването на целия отрасъл – и малки, и средни, и големи фирми. На всички вписани в Централния професионален регистър на строителя над 6000 хиляди компании!
- Ще има ли пари за строителния бизнес, след като поправките в Закона за обществените поръчки се провалиха? С тях трябваше да се индексират договорите за публичните поръчки?
- Стана ясно, че индексация няма да има. Ние работим по въпроса за индексация от ноември. Всичко се развиваше добре и изведнъж се оказа, че не може да мине нито бюджетът, нито поправките в Закона за обществените поръчки. Пари в момента няма. Към края на годината 400 фирми вече фалираха, очаква се още 600 да фалират от общо 6000 в строителството. Не сме мафия, както някои ни наричат, и не е правилно за цял бранш да се говори така.
- Как ще реагирате? Какво следва оттук нататък?
- Ще решим. Ние като членове на КРИБ, бяхме готови да протестираме преди няколко месеца, но решихме да дадем шанс на диалога. Сега сме готови отново да се явим на улицата на 27-ми.
- Беше ли конструктивен диалогът с министър Караджов?
- С министър Караджов - да, със зам.-министър Цеков - да. Но нещата се скъсаха дотам. Всичко, което до вчера се говореше, беше консултирано и със зам.-министър Андрей Цеков от Министерството на финансите. Но в момента, в който трябваше да добие вид с решение, не се случиха нещата. Това е големият проблем.
- Застрашено ли е строителството на магистралите „Хемус“ и „Струма“ и пътя Ботевград – Видин?
- Ако няма пари, няма да продължи.
- Нали имахте преведени аванси?
- Авансите са си аванси, но само с аванси не можеш да строиш. Строиш донякъде. Строителният бранш произвежда продукция за 12 милиарда, от тях половината са обществени поръчки, другата половина са частни. Говорим - пътища, пътища, пътища, но не е само това. Има програми на общините, има програми по ЖП-инфраструктурата, по ВиК сектора, по санирането. Ако няма осигурени пари и своевременно не се направят поръчки, не се изпълнят търгове, всичко това е на стоп.
- Какви са тези 6,9 милиарда, за които говори премиерът?
- Това е спор между тях. В тази сума, която се коментира, има и стари задължения и бъдещи задължения, има текущи ремонти, които се случват.