Държавата иска да раздели ЗДвП (Закон за движение по пътищата) на три нови закона. Общественото обсъждане по структурата на разделянето приключи в края на 2017 г. , алармират от Института за пътна безопасност (ИПБ). Той свиква обсъждане на скандално занемарен законопроект!
90% от българските граждани не са разбрали за това намерение на държавата. Разделянето на закона се прави на тъмно. Без да е ясна каква философия ще имат новите закони, нито кой работи по тези закони.
Единственото известно е, че има междуведомствена група, оглавена от зам.-министъра на вътрешните работи Красимир Ципов. Вече втори месец след приключване на обсъждането няма изготвени текстове по трите закона. Друг голям проблем, с чието разрешаване се е заел ИПБ, е необходимостта от създаване на държавен орган, който безпристрастно да анализира информацията и да дава предложения за ограничаване на жертвите от ПТП се обуславя и от следните факти.
Звучи повече от стряскащо, твърдението на експертите от института, които в началото на годината са поискали информация от няколко институции относно броя на жертвите и ранението от ПТП. МВР съобщава, че през 2017 година ранените от ПТП са 8680. МЗ отговаря на същия въпрос, че пострадалите са 11 216. Сега възниква и въпроса, има ли значение за анализа тази разлика от 2736 души. Разбира се, че има, защото пропускайки възможността да анализираме как, защо и кога са пострадали ние се лишаваме от информация с която ефективно да въздействаме върху пътнотранспортния травматизъм.
Висшето ръководство на страната е поставено в ситуация да импровизира при управлението на системата. Друг съществен проблем се откроява нежеланието на държавната администрация да си сътрудничи с НПО при споделяне и анализиране на информацията.
След запитване до Прокуратурата, колко до-съдебни производства са образували през 2017 година за причинена смърт при ПТП. Отговорът е, че такава информация не се създава и съхранява. И сега възниква въпросът след като и лично главният прокурор започна да възлага проверки свързани с пътнотранспортния травматизъм (в края на 2017 г.) то има ли значение при анализиране на информацията тази статистика.
Учудващ е и фактът, че застрахователите отчитат ръст по изплатени щети през 2017 докато МВР отчита спад при ПТП. Амбициите на Института за пътна безопасност са да подпомогне и да контролира държавата в опитите и да се справи със законовите пропуски, да работи с обществото и отделните социални групи за преодоляване отсъствието на съзнание за индивидуалната отговорност у всеки водач и пешеходец и да въвежда последните достижения на чуждестранния опит.
Създаването на подобна структура е препоръчано от ООН и Световна банка преди години, но до момента все още никой не се е ангажирал със задачата.
Тези и още наболели проблеми, загърбени от държавата и компетентните органи, са причина за свикването на обществено обсъждане на идеен Проект за закон за движение по пътищата и проблеми, свързани с безопасността на движението, от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Института за пътна безопасност организират.
Обсъждането ще се състои на 24.02.2018 г. от 11.00 до 14.00 часа в 272-ра аудитория на Софийския университет.