ХIII-ата Национална конференция по транспортна инфраструктура ще се проведе в периода 01-03 октомври в Несебър.
Основна цел на организаторите от Катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ към УАСГ, Институт по транспортно строителство и инфраструктура и Националния комитет на България към Световната пътна асоциация(PIARC)-Сдружение „Български форум по транспортна инфраструктура“ е Конференцията да запази позициите си на водещ Форум за представяне и обмен на иновативни идеи и решения в изграждането, поддържането и управлението на транспортната инфраструктура.
Свързахме се с д-р инж. Христо Грозданов от Институт по транспортно строителство и инфраструктура, за да ни разкаже повече за акцентите, заложени във тазгодишния форум.
- Инж. Грозданов, разкажете ни за предстоящата национална конференция по транспорт и инфраструктура? Какви са основните цели?
- Конференцията ще се проведе под надслов „Мисия Безопасни пътища”. Във форумът ще вземат участие над 300 изявени български специалисти и около 20 колеги от други държави. В хода на конференцията ще изслушаме 30 доклада, разделени в пет сесии, като основните ни сесии са две. Първата е „Дигитализация в строителството”, а втората е „Търговия, транспорт, транспортна инфраструктура”.
- Къде поставяте акцент тази година?
- Всичко, което говорим на конференция, го говорим през призмата на пътната безопасност и смятаме, че всяко едно подобрение може да бъде интерпретирано през тази призма. Затова всичко, което се случва там, е по един или друг начин свързано с нея. Другите неща като второстепенни на пътната безопасност са дигитализацията. Оказва се, че строителният сектор в световен мащаб е на предпоследно място по дигитализация. Всъщност, в България на практика не разбираме какво означава дигитализацията, но искаме да се дигитализираме, защото считаме, че това е нещо модерно, нещо, което трябва да се направи така или иначе. Но истината е доста по-различна. Реално дигитализацията ще позволи на строителния бизнес и администрацията да стане по-ефективна, тоест с по-малко ресурс да постига повече резултати. Точно това искаме да обясним в сесията. Поканили сме колеги от чужбина – от Северна Ирландия и Англия, държави, преминали вече своя път на дегитализация, които ще ни разкажат за своя опит. Освен това сесията ще се моделира от г-н Николай Станков, който е съветник на министъра по регионално развитие по дигитализация в строителството. Имаме и трима колеги от IT-сектора, които по един или друг начин са участвали в дегитализирането на други сектори, те ще ни дадат вече българския опит при дигитализирането на други сектори от бизнеса. Смятаме, че така ще постигнем добри резултати.
- Какви други теми ще бъдат разисквани?
- Другата сесия, с която започваме на 2-ри октомври, е „Търговия, транспорт, транспортна инфраструктура”. Тя се организира съвместно със Световната банка и ще се моделира от г-н Хатем Шахбани, който е главен специалист по транспорт. В тази сесия искаме да акцентираме върху това, че транспортната инфраструктура не е самоцел на правителството, на конкретен човек или конкретна администрация, а тя трябва да се изгражда, така че да отговаря на нуждите на тези, които я ползват – в случая транспортните компании и обикновенните потребители на инфраструктура. Според нас е крайно време да стартираме дебат в обществото и да питаме гражданите на България каква искат да бъде нашата инфраструктура.
- В панела тази година за първи път присъства и нова сесия, посветена на взаимодействието между инфраструктура и финансовия и банков сектор.
- Точно така. В нея ще участват представители на банки – на Световната банка, на Европейската банка, ще има представители на Национална компания „Индукстриални зони”, представител на Летище София, ръководителят на Катедра по транспорт в УНСС, проф. Николова и колега от Албания, проф. Петрак Мило, който е финансов съветник на президента на Албания. Мило ще говори по-конкретно за Западните Балкани и за взаимовръзките между търговията и транспортната инфраструктура.
- Какви са очакваните резултати?
- Дигитализацията като тема е нова, така че първата ни цел е да обясним на колегите от строителния сектор що е то дигитализация и как те могат да спечелят, като се дигитализират. Тук не говорим само за бизнеса, а за държавната админисрация, а и за науката. Втората ни цел е да стартираме дебат в обществото за това каква хората искат да бъде транспортната инфраструктура и оттам-нататък администрацията да започне да я планира според нуждите, желанията и възможностите на обществото.
_______
Гл. ас. д-р инж. Христо Грозданов е част от катедра "Пътища и транспортни съоръжения", УАСГ. Завършил е УАСГ със специалност Пътно строителство през 2011 г.
Управител на Институт по транспортно строителство и инфраструктура ООД