МС-Орлов мост

Четири от новите станции са проектирани от екипа на арх. Константин Косев

За зелената линия на столичното метро, разговор с инженерите на "Трейс Груп Холд" АД

50205 | 27 авг. 2020 | 16:39

Станциите в центъра крият много рискове. Участъкът от Орлов мост до бул. „Владимир Вазов“ е много водонаситен, той е с консистенцията на боза. Метростанция „Горна баня” пък има пешеходна връзка към новоизградена жп спирка, поясняват инженери на проекта

МС-Орлов мост-1598539602.jpgМС-Хаджи Димитър-1598539928.jpgМС- Орлов мост-1598539651.jpgМС-Театрална -1598539760.jpgУченици на строежа на метрото-1598539629.jpgМС - Хаджи Димитър-1598539450.jpgТрети лъч на столичното метро
-1598539022.jpgТрети лъч на столичното метро
-1598539013.jpgинж. Делчев, инж. Петров, инж. Костов-1598538201.jpg

В София тръгна Третият лъч на метрото. Четири от метростанциите „Хаджи Димитър“, „Театрална“и „Орлов мост“, както и „Горна баня“, която ще бъде пусната по-късно, са проектирани от екипа на арх. Константин Косев и са построени от „Трейс Груп Холд“ АД

 

Изпълнителният директор на Холдинга инж. Боян Делчев, минути след откриването сподели:“ Няма лесен инфраструктурен обект, всеки си има своя специфика. В София тунелното строителство е предизвикателство за инженерите и строителите, защото има неподходящи песъчливи почви и подпочвени води, работи се на възлови кръстовища, с натоварен автомобилен трафик. Начинът, по който се изпълни преминаването между метростанции 5 и 6, под действаща жп линия, на изключително малка височина от темето на тунела до кота релса, и в добавка почви от пясък и вода е пример за това, че българските инженери знаят какво и как да се направи. При нас излезе и тунелопробивната машина, което изискваше пълна стиковка в срокове и линейни графици. На Трета линия на метрото се направи и нов тип контактно-кабелна мрежа за България. С екипи и хора, които знаят какво правят, колкото и да е сложна една задача, тя се решава успешно, изграждането на зелената линия на столичното метро е доказателство за това. Оценката за нашата работа се дава от хората, които ежедневно пътуват с метрото, както и от тези които ще предпочетат подземната железница вместо автомобила, спестявайки си време. Резултатът за всички ни е намален автомобилен трафик и намаляване на вредните емисии в столицата.

 

Продължаваме разговора за предизвикателствата, пред които са се изправили инженерите и строителите на Трейс с ръководителите на проекта- двамата млади инженери Петър Костов и Владислав Петров, оставили сърцето и душата си в третия метродиаметър

 

- През какви трудности се изправихте при изграждането на Третия лъч на софийското метро?

- Петър Костов (П.К.): Станциите в центъра на София, които изгради „Трейс Груп Холд“, минават до коритото на р. Перловска. Най-тежкият момент беше при оразмеряването, тъй като станциите са като една празна бутилка с вода, поставена в леген, която се опитва да изплува. Например, метростанция „Орлов мост” е на 24 м дълбочина, което означава, че има огромно налягане воден напор. Това води до търсене и прилагане на иновативни подходи, както в хидроизолацията на станциите, така и как да бъде изградена самата станция. От строителна гледна точка най-големият проблем е водата, от човешка гледна точка са хората – имаме много голяма липса на кадри в цялата страна. Майсторите в строителството се търсят навсякъде по света. Имахме множество комични ситуации през годините, все пак строителството продължи 4 години.

 

Владислав Петров (Вл. П.): Метростанцията при кв. Овча купел е характерна с няколко неща, но основното е, че минава под софийския околовръстен път. Една от задачите ни беше да изпълним конструкцията без да затрудним движението или поне да го затрудним за минимално кратко време. Използвахме популярен метод в метростроителството т.н. „милански метод”. Отбихме движението, изградихме укрепващата конструкция заедно с т.н. „миланска плоча”, засипахме и продължиме работа по останалата част на метростанцията. Всичко това се случи без да спираме движението.

 

- С какво са характерни проектираните и изградени от вас станции?

П.К.: Участъкът от Орлов мост до бул. „Владимир Вазов“ е много водонаситен, той е с консистенцията на боза. За да се изгради тунел в този масив беше огромно предизвикателство от гл. т. на тунела. Съумяхме да изсушим участъка с изпреварващо водопонижение и дренажи през самия тунел, идеята беше да изсушим тунела, така че той да има здравината да понесе изкупните дейности. Това беше един от най-тежките тунели, правени в София досега.

 

Вл.П.: Метростанция „Горна баня” има пешеходна връзка към новоизградена жп спирка, част от нашия проект, по жп линията София-Перник-Радомир. В този си вид станцията стана доста по-голяма от обикновено. Това се прави за втори път в обхвата на метрото в София. Първата такава, отново изпълнена от “Трейс Груп Холд”, е при станция “Искърско шосе” в кв.“Дружба“. Изградихме линеен пункт по “Нов Австрийски” метод към станцията защото е последна за трети метродиаметър. Интересното при него е, че работата се извършваше на две нива – подземно за гарирането на влакчетата, и наземно за пешеходна връзка с жп спирката.

 

- На какви материали заложихте при изпълнението на т.н. „Нов австрийски метод”?

- П.К.: Като цяло в тунелното строителство правилото е едно – използва се най-новото, най-модерното, тъй като там грешките може да отнемат човешки животи. Използвахме специални ситеми за пръскан бетон и пластификатори, спомагащи бетонът да има малко загуби при нанасяне, след което бързо да набира първична якост.

 

Вл.П.: Бих допълнил, че ако има български аналози, които са качествени, предпочитаме да ползваме тях пред някои чуждестранни фирми.

 

- Имаше ли места, откъдето не знаехте накъде да продължите?

- П.К.: В една подобна геология винаги има проблемни зони. Благодарение на опитния проектантски екип успяхме да изберем правилните пътища така че да няма сериозни аварии по изпълнението на тунела.

 

Вл.П.: Целият екип е достатъчно добре подготвен, материята ни е позната толкова добре, че вече няма какво да ни изненада. Работата протичаше гладко. Готови сме за нови проекти.

 

- При ръководенето на такива големи и отговорни инфраструктурни проекти е важно да имаш учител. Вие имахте ли учител, инж. Петров?

- Вл.П.: Инж. Йовко Жилков започва работа по метрото заедно с проф. Николай Михайлов от метростанцията в Младост 1. За него може да се каже че е лидер, а не просто някакъв висшестоящ фактор.

Инж. Жилков е непрестанно до хората от екипа си, напътства, учи. Ние отговаряхме за отделни участъци, а в неговата глава бе целият трети диаметър, с работата ни в единия и другия край му край.

Всичко това на думи може да изглежда като клише, но е истина. Няма човек, който да го познава и да може да каже лошо за него.

 

- Какво предстои оттук-нататък?

- П. К.: Бъдещето на метрото е обект на европейско финансиране, европейско финансиране на Столична община и Общински съвет и съответно републиканско съфинансиране. Към момента има готови проекти, ясно е накъде може да се продължи, така че да обхване максимално повече хора и да намали в пъти автомобилния трафик в града.

 

Вл. П.: Силно се надявам, че работата по метрото ще продължи, няма да се приключи с тази или следваща поръчка.

 

П. К.: Метрото е проект със специален статут, той е приоритетен инфраструктурен проект за държавата ни, защото позволява на стотици хиляди хора да се придвижват безпроблемно, намалява парниковите емисии и фоновите прахови частици в многомилионна София. Ние, строителите на метрото имаме късмет, че сме част от това и сме удовлетворени, че участваме в създаването на нещо, което е полезно за хората.

 

- На какво ниво е нашето метро спрямо другите европейски държави?

- П. К.: Всеки един такъв мащабен обект ражда своите герои. Опитът и знанията, които натрупахме ни позволява да работим в различни точки на света, но усещането за изпълнен дълг е, когато виждаш, че стотици хиляди хора достигат навреме до семействата си или на работните си места или на приятелска среща бързо и комфортно. Много хора с труда и устремеността си успяха през годините да изработят този чутовен проект, защото не само за мащабите на България това е един много сериозен проект. Нашето метро е едно от най-младите метра и е на немалко километри (47 км). Все още има европейски столици без подземни железници.

Екипът на Метрополитен за малко време успя да постигне чудеса и да направи метро, еквивалентно на всяка една подобна институция в световен мащаб. Мисля, че се нареждаме до най-големите Сингапур, Малайзия и т.н.

 

___

инж. Петър Костов работи в структурата на „Трейс Груп Холд“ АД от 2014 г. Той завършва инженерна магистърска програма, „Строителство на транспортни съоръжения“ в УАСГ, София след което учи публични финанси в УНСС, София и „Бизнес Мениджмънт и планиране в строителството“ във ВУЗФ. Професионалната си кариера стартира като проектант, участва в строителството на Софийски околовръстен път като технически ръководител и зам. ръководител проект в част големи съоръжения, ръководи строителството на Пътен надлез „Филиповско шосе“ над СОП. През 2016 г. става ръководител ОБЕКТ: Проект за разширение на метрото в София: Трета Метролиния депо "Ботевградско шосе" - бул. "Вл. Вазов" – Централна градска част - жк "Овча Купел“. инж. Костов е асистент в Транспортен факултет на УАСГ

 

инж. Владислав Петров работи в „Трейс Груп Холд“ АД от 2012 г. до днес. Завършва образованието си във Варненски свободен университет „Черноризец Храбър“. Инж. Петров е заместник ръководител проект :Проект за разширение на Метрото в София, Трета Метролиния - "Бул. „Ботевградско шосе" - бул. "Владимир Вазов" - Централна градска част - ЖК "Овча Купел" ЕТАП ІІ – от км. 11+941.33 до км 15+749.00 с четири метростанции.“

 

 



Метростанция III-6 "Театрална"

Станциите в центъра крият много рискове. Участъкът от Орлов мост до бул. „Владимир Вазов“ е много водонаситен, той е с консистенцията на боза. Метростанция „Горна баня” пък има пешеходна връзка към новоизградена жп спирка, поясняват инженери на проекта

Метростанция III-5 "Хаджи Димитър"

Станциите в центъра крият много рискове. Участъкът от Орлов мост до бул. „Владимир Вазов“ е много водонаситен, той е с консистенцията на боза. Метростанция „Горна баня” пък има пешеходна връзка към новоизградена жп спирка, поясняват инженери на проекта
ОЗК

От категорията

Министърът на земеделието Георги Тахов иска 20% таван на надценките за 22 хранителни стоки

Министърът на земеделието Георги Тахов иска 20% таван на надценките за 22 хранителни стоки-Ministarat-na-zemedelieto-Georgi-Tahov-iska-20--tavan-na-nadtsenkite-za-22-hranitelni-stoki_1742224735.jpg

Законопроектът е кризисна мярка и ще действа в рамките на една година, но ще ...

17 март 2025 | 17:17

Арх.Мирянова, АРТЕКС: Аз съм воин! Не можеш да направиш добро, ако не си готов за битки

Арх.Мирянова, АРТЕКС: Успехът се измерва с... разхубавяването на София с всяка наша сграда-1578333906.jpg

Съдържанието на добротата не може да се изчерпи с положителни мисли и ...

18 март 2025 | 12:38

МЗХ: Подадени са 30 проекта за провеждане на семинари и курсове за обучение по Стратегическия план

МЗХ: Подадени са 30 проекта за провеждане на семинари и курсове за обучение по Стратегическия план-1420556194.jpg

Заявената финансова помощ по тях е в размер на 13 290 159 лв., а разполагаем ...

18 март 2025 | 17:08

"Фич": Търговската война ще намали растежа на американската и на световната икономика

"Фич": Търговската война ще намали растежа на американската и на световната икономика-1598078745.jpg

Според доклад на агенцията "фискалните облекчения в Китай и Германия ще ...

18 март 2025 | 16:09

НАЙ-ВАЖНОТО

Путин подчерта, че ключовото условие е пълно прекратяване на чуждестранната военна и разузнавателна помощ за Киев

Путин и Тръмп говориха 2 часа и половина, Москва и Киев спират ударите по енергийната инфраструктура

Белият дом: Телефонният разговор между Тръмп и Путин започна, "върви добре"-Beliyat-dom--Telefonniyat-razgovor-mezhdu-Tramp-i-Putin-zapochna---varvi-dobre-_1742312234.jpg

Президентите се изказаха за нормализиране на двустранните отношения в ...

18 март 2025 | 17:36

Защо прокуратурата мълчи за крещящите престъпления на бъдещия законотворец Ивелин Михайлов?

Защо прокуратурата мълчи за крещящите престъпления на бъдещия законотворец Ивелин Михайлов?-Ivelin-Mihaylov-ne-mozhe-da-se-zakalne-kato-deputat--Tryabva-da-se-otkazhe-ot-druzhestvata_1742308360.png

18 март 2025 | 16:23

Президентът Радев се подписа в книгата за съболезнования в посолството на Северна Македония

Радев: Очакваме РСМ да реши дали има нужда да приемем още 10 ранени
(Видео)

Президентът Радев се подписа в книгата за съболезнования в посолството на РСМ. Снимка БТА-Prezidentat-Radev-se-podpisa-v-knigata-za-saboleznovaniya-v-posolstvoto-na-RSM_1742286950.jpg

България е готова и ще предложи да помага с всичко, което е необходимо, заяви ...

18 март 2025 | 10:29

Шефът на икономическото министерство отбеляза динамиката на международната среда на сигурност

Министър Дилов: Повишените разходи за отбрана създават нови възможности за българската индустрия

Министър Петър Дилов: Повишените разходи за отбрана създават нови възможности за българската индустрия-Ministar-Petar-Dilov--Povishenite-razhodi-za-otbrana-sazdavat-novi-vazmozhnosti-za-balgarskata-industriya_1742299973.jpg

През 2024 г. има рекордно участие на български фирми и организации в ...

18 март 2025 | 14:11

Решението е на втора инстанция и не е окончателно, може да бъде обжалвано пред ВКС

Слави Трифонов загуби на втора инстанция делото срещу Кирил Петков за клевета за 50 000 лева

Слави Трифонов загуби на втора инстанция делото срещу Кирил Петков за клевета за 50 000 лева-Slavi-Trifonov--Tova-e-nay-bezprintsipnoto-pravitelstvo-sled-1989-g----ostavka-_1686057068.png

Лидерът на ИТН заведе делото срещу бившия премиер, след като партията му ...

18 март 2025 | 16:40

Бвшият президент на ПЕС бе основен говорител в Петата годишна кръгла маза за бизнес и инвестиции на изданието в Букурещ

Станишев за Economist: България, Гърция и Румъния трябва заедно да отстояват интересите си в ЕС

Станишев за Economist: България, Гърция и Румъния трябва заедно да отстояват интересите си в ЕС-Stanishev-za-Economist--Balgariya--Gartsiya-i-Rumaniya-tryabva-zaedno-da-otstoyavat-interesite-si-v-ES_1742298668.jpg

С голямо внимание следя решението на Бундестага за дълговата спирачка – ...

18 март 2025 | 13:48

ГЕРБ отново се обедини около лидера си. И даде отпор на натрапвания срам да си гербер във времена на „Промяна“

Преди 3 години "надрусаният" Кирил Петков арестува Бойко Борисов, но спаси ГЕРБ

Преди 3 години Кирил Петков арестува Бойко Борисов, но спаси ГЕРБ-Predi-3-godini-Kiril-Petkov-arestuva-Boyko-Borisov--no-spasi-GERB_1742295644.png

И когато Бойко Борисов излезе от килията на „Г.М.Димитров“, всички те разбраха, ...

18 март 2025 | 12:58

Това ще бъде трудно управление, по време на което власт и опозиция ще играят на котка и мишка, но то няма алтернатива

Валерия Велева: Нови избори? Забравете! Правителството има дълъг хоризонт

Валерия Велева: Отвъд санитарния кордон-Valeriya-Veleva--Tsenata--koyato-DPS-shte-plati_1720968350.jpg

Пеевски надигра санитарния кордон - той не влезе в нито една структура на ...

18 март 2025 | 08:35

Радев се опитал да се намеси в управлението и предложил на Борисов "данайски подарък" И той бил склонен да го приеме

Костантин Мишев: Спасява ли Пеевски Борисов от лапите на президента?

К. Мишев: Радев се опитал да се намеси в управлението и предложил на Борисов "данайски подарък"-1542181094.jpg

На практика Радев е поставил Борисов в ЦУГЦВАНГ. Или какъвто и да е следващият ...

18 март 2025 | 10:17