Снимка - Христо Павлов

Оперният тенор Христофор ЙОНОВ:

Искам световен театър на Царевец

14106 | 29 март 2015 | 13:50

Интервю на Христо ПАВЛОВ за световните сцени и българската музика


- Г-н Йонов, имате солидни постижения в чужбина. Какво ви мотивира да се върнете от Виена в България и да поемете регионален театър?
- Роден съм в България, но да си музикант и певец, е международна професия. В един момент поисках да споделя опи­та, който съм натрупал. Стремя се да помогна с моите идеи и с контактите, които имам по света, за да може тази културна институция да се развие по-добре.
Не съм спрял да пея, макар съчетаването на административна работа с тази на певец да е доста трудно. И днес помагам на артистите в постановките, като поемам роли, които знам и съм пял. Певецът трябва да поддържа формата си.
- По-лесно ли работи артистът зад граница?
- В Западна Европа се работи много по-лесно, ако си певец или оркестрант, или изобщо артист. Там се отделят много повече средства за култура. Няма го този осезаем финансов проблем като у нас.
Нещата са регламентирани. Всичко се планира за година-две или повече напред. Хората си знаят графиците за цялото това време. При нас това се случва много трудно. Хората тук не са свикнали да работят с договори, а и да ги спазват.
- Какво от онази практика може да се приложи в България?
- Всички договори на артистите да бъдат за година, максимум две. Така хората имат мотивация и хъс да се доказват постоянно. В българския театър договорите са безсрочни. Можем да ги наречем дори доживотни. По никакъв начин не можеш да мотивираш било актьор, било оркестрант да се усъвършенства и да работи. Има едно чувство за защита и спокойствие. Това влияе и върху качеството.
- Чувството за сигурност?
- На Запад колегите знаят, че след една година им изтича договорът. Освен това там има международна конкуренция и актьорът се бори за място с хора от цял свят. От това се повишава и качеството на продукциите. Когато човек е добър, той си защитава мястото и се мотивира да работи и да се развива. У нас конкуренцията, ако изобщо я има, е само национална.
- Значи ли това, че българските артисти отстъпват като ниво?
- Напротив, българските артисти не са слабо подготвени. Пак казвам, всичко опира до мотивацията. Тези, които са добре подготвени и устремени, са заминали, успели са да отидат някъде и да се реализират. Музикалната професия е конвертируема и международна. Продава се в цял свят. Моите впечатления са, че всеки, който е талантлив, е успял да отиде някъде. Не подценявам качествата на хората, които са останали тук, но те не са мотивирани да извадят всичко от себе си, докато работят.
- А ако говорим за подготовката, за образованието...
- Нашето ниво като цяло е доста високо и не смятам, че образованието ни отстъпва. Няма място в света, където да не пеят българи и да не свирят български инструменталисти. У нас има доста качествени педагози и системата на обучение е добра. Но както тук, така и в Европа има плюсове и минуси.
- Например?
- Нашата музикална академия разполага с щатен оркестър, което е много хубаво за един млад изпълнител. На Запад това е много скъпо и подобни сесии се правят един път в годината. Така че ние получаваме по-добра подготовка при работата с оркестър. В Европа пък са много стриктни като преподаватели и музиканти.
- Беден и гладен ли е артистът в България днес?
- Не бих казал. Познавам доста, които не само че не са гладни, но изкарват и за няколко фамилии. Въпрос на качество е. Когато един артист е добър, той е търсен и успява да се продава на много места. Затова този български артист е платен и не е гладен. Обратното става, когато не е добър или по-точно, когато не е мотивиран да се развива.
- Как оцелява театър в един сравнително малък град?
- Не може да става дума за сравнение между регионален и национален театър. Финансирането е много различно. Ние разполагаме с много по-малък щатен брой места, имам предвид и драматични артисти, и хор, и оркестър, солисти, технически персонал, администрация. Днес щатът е от 100 души, а преди години е бил 360. В момента правим големи чудеса с много свит състав. Техническият екип също е много свит. А трябва да правим разнообразна продукция, което е голямо предизвикателство. Всички работим като за двама или трима, за да компенсираме недостига на хора.
- Само паричен ли е проблемът?
- Държавната субсидия изобщо не стига за това, което ние в регионалния театър правим. Много трудно е финансово да се управлява институция, където са заедно драматичен и музикален отдел. Театрите се финансират по-добре. И точно тук е сбъркана методиката. Вместо в малките градове да се субсидират по-добре театрите, е точно обратното. Въпреки това ние се стремим да се развиваме, за да продаваме нашата продукция. 

- Според вас ценят ли хората у нас изкуството?
- Публиката харесва всичко, което наистина е добро. Но в България много неща бяха занемарени. В последните 20 години поколения бяха изпуснати по отношение на подготовката им за музикално и театрално изкуство.
- Казвате „поколения“, това са много хора, и то млади...
- Хората, които трябваше да пълнят нашите салони, те тепърва на 20-30-годишна възраст влизат за първи път в театъра. Божа работа е дали на такава възраст човек ще развие усета си към изкуството.  Знам как е на Запад, там театърът и изкуството съпътстват хората в целия им живот. Децата от малки знаят кой е Моцарт и кой е Бетовен. И за най-младите има образователни програми. В най-гледаното време националните медии показват оперни и театрални постановки.
- Как изглежда този подход за човек, който е на сцената, с лице към залата?
- Публиката е пълна с млади лица. Както един млад човек ходи на рок концерт, така идва и на класически постановки.
- Би трябвало вероятно да се работи и с децата?
- Така е. Но и тук се сблъскваме с абсурд от страна на държавата. За да правим детски постановки, цената на билета трябва да падне - ако „нормалният“ билет струва 6 лева, детският трябва е три лева. Обаче системата е такава, че ние се финансираме от средната цена. И като поевтинеят детските, пада цената на билета и губим субсидия. Заради факта, че е спаднала средната цена с 24 стотинки, с 10% е занижена субсидията ни. Иначе безспорно е добре да има детски заглавия. Само в нашия регион има 15 000 деца и 17 000 младежи. Те също са потенциална публика.
- А как изобщо се привлича публика?
- С качествени изпълнители и артисти. Във Велико Търново направихме доста интересни концерти и поставихме заглавия, като поканихме известни музиканти, певци и диригенти. Много хора казаха, че това досега не се е случвало. Например, имаше концерт с холивудска музика и друг за 100-годишнината от рождението на Борис Христов. Преди това бяхме рекламирали оперетата „Царицата на чардаша“ с флашмоб в търновския мол. Надяваме се с подобни кампании да популяризираме заглавията и да привлечем посетителите на мола като наша потенциална публика. Можем да спечелим зрители с разнообразни постановки - драматични, музикални, пък да направим и повече концерти.
- Доколко успявате?
- Когато поех управлението на театъра, в Министерството на културата ми показаха резултатите от класирането на всички културни институции в страната. То поставя търновския театър на челни позиции. Трябва да продължим да разширяваме нашите гостувания на чужди сцени, но и да имаме достатъчно постановки във Велико Търново. Бих искал и да разширя дейността ни с пътувания в чужбина. Има много български общности във всички близки европейски държави.
- Може ли в наше време театърът да се състезава с киното?
- Да. С постановки на открито.
- Как по-точно?
- С хубава обстановка и хубави декори, разбира се. Имахме такава идея за Велико Търново - за сцената на Летния театър. Бяхме замислили в пет поредни вечери да се изиграят две драматични и три музикални заглавия, а накрая да завършим с концерт с пищна заря. За жалост метеорологичните условия не ни позволиха. Живот и здраве, ще се опитаме пак. Искаме да играем и на Царевец с режисьори и певци от световна класа, чиято слава е безспорна. Така ще гарантираме нивото и на собствените си постановки. Всичко може да се направи много по-интересно, но е въпрос на преговори и финанси.


Още по темата

Христофор Йонов е роден на 16 август 1974 г. във Велико Търново. Дипломира се в Националната музикална академия и в Музикалната академия във Виена - специалности „Опера“ и „Оперета“. Специализира при прославени изпълнители като Зигфрид Йерусалем, Маргарита Лилова, Калуди Калудов, Клаудия Едер, Режин Креспен. Носител е на престижни международни награди. От 1999 г. живее във Виена и работи на свободна практика. От април 2014 г. е директор на Музикално-драматичния театър във Велико Търново.

НАЙ-ВАЖНОТО

Грижата и отговорността на държавата към хората минава през грижата за общините и тяхното благосъстояние

Пеевски остро към финансовия министър: Няма да допуснем орязването на бюджета за общините

Пеевски до финансовия министър: Няма да допуснем орязването на бюджета за общините-Peevski--Ako-mi-glasuvat-doverie--shte-bada-ministar-predsedatel--Shte-poema-otgovornost-za-darzhavata_1733477836.jpg

Няма да допуснем, с всички законови средства, сигурността и благосъстоянието на ...

9 дек. 2024 | 12:42

Обвинител № защити отнемането на автомобилите на пияни и дрогирани шофьори

Сарафов: Съдебна реформа е да създадеш механизми и институти, а не да сменяш главния прокурор

Сарафов: Съдебна реформа е да създадеш механизми и институти, а не да сменяш главния прокурор-Sarafov--Vsichki-signali-za-izborni-narusheniya-se-obrabotvat-v-srok-ot-48-chasa--Snimka-BTA_1728476090.jpg

Наказателното право трябва да защитава правата на пострадалите, посочи той на ...

9 дек. 2024 | 11:50

Радев посреща хората на Борисов в 9,30 ч

Президентът започва утре консултациите с ГЕРБ-СДС и с ПП-ДБ

Президентът Радев започва консултациите във вторник-Prezidentat-Radev-zapochva-konsultatsiite-vav-vtornik_1733735363.jpg

От 11.30 ч държавният глава посреща представители на „Продължаваме ...

9 дек. 2024 | 11:07

През 2023 г. бюджетът беше приет чак през юли, припомня бившият социален министър Христина Христова

Лъчезар Богданов: Не може в последния момент да решаваме дали да вдигнем осигуровките

Лъчезар Богданов: Не може в последния момент да решаваме дали да вдигнем осигуровките-Lachezar-Bogdanov--Ne-mozhe-v-posledniya-moment-da-reshavame-dali-da-vdignem-osigurovkite_1733728551.jpg

Понякога с мнозинства се вземат решения, които натоварват бюджета с милиони на ...

9 дек. 2024 | 09:14

Кремъл заяви, че е твърде рано да се каже какво ще бъде бъдещето на руските военни бази в Сирия

Песков потвърди, че Асад е получил убежище в Москва, лично Путин взел решението

Песков потвърди, че Асад е получил убежище в Москва, лично Путин взел решението
Снимка АП/БТА-Peskov-potvardi--che-Asad-e-poluchil-ubezhishte-v-Moskva--lichno-Putin-vzel-reshenieto-Snimka-AP-BTA_1733743254.jpg

Става дума за две бази - военновъздушна в Хмеймим в сирийската крайбрежна ...

9 дек. 2024 | 13:19

Задържаният Хорациу Потра е 54-годишен местен съветник от община Медиаш

В Румъния задържаха предполагаем лидер на наемници, охраняващи кандидата за президент Джорджеску

В Румъния задържаха предполагаем лидер на наемници, охраняващи кандидата за президент Джорджеску
Снимка БТА-V-Rumaniya-zadarzhaha-predpolagaem-lider-na-naemnitsi--ohranyavashti-kandidata-za-prezident-Dzhordzhesku-Snimka-BTA_1733738687.jpg

Разсекретени доклади на разузнавателните служби и на министерството на ...

9 дек. 2024 | 12:03

Аd hominem закон е шокиращ пример за антидемократично законодателство в страна член на ЕС

Законът на ПП-ДБ срещу избора на Сарафов - нов поход срещу държавността

Законът на ПП-ДБ срещу избора на Сарафов - нов поход срещу държавността-Zakonat-na-PP-DB-sreshtu-izbora-na-Sarafov---nov-pohod-sreshtu-darzhavnostta_1733646439.png

Дали Надежда Йорданова и Атанас Славов, като бивши министри на правосъдието, ...

8 дек. 2024 | 10:07

Радев се провали, никога не обедини партиите - редят се на "Дондуков" като в чакалня

Валерия Велева: Парламентът си намери класата. Доц. Киселова ще въведе динамичен ритъм
(Видео)

Валерия Велева: Радев се провали, никога не обедини партиите - редят се на "Дондуков" като в чакалня-Valeriya-Veleva--Radev-se-provali--nikoga-ne-obedini-partiite---redyat-se-na--Dondukov--kato-v-chakalnya_1733730201.png

Тя отчете, че този избор не би могъл да стане без ролята на ГЕРБ, които ...

9 дек. 2024 | 11:50

Твърдението е на британския вестник Daily Star

Ванга през 1986 г: Сирия ке падне! Третата световна война в Изтока ще унищожи Запада

Ванга през 1986 г: Сирия ке падне! Третата световна война в Изтока ще унищожи Запада-Vanga-prez-1986-g--Siriya-ke-padne--Tretata-svetovna-voyna-v-Iztoka-shte-unishtozhi-Zapada_1733736633.jpg

Ясновидката, известна още като "Нострадамус на Балканите", е ...

9 дек. 2024 | 11:27