България е много богата държава! Така поне си мисли страничният наблюдател, попаднал на централна софийска улица или пред лъскаво заведение в средата на нощта. Там скъпите коли се нижат като парад на богатството и суетата.
Ако се вярва на справката за превозните средства по марката и годината на първата регистрация в КАТ, нашенецът е върл почитател на мерцедеса - общо 258 047 за цялата страна. Е, возилата от тази марка на предучилищна възраст (от 0 до 5 години) са малко над 6000, а „бабичките“ над 20 лазарника гонят стоте хиляди, но на преден план изпъква самочувствието да караш мерджан, макар и таралясник.
Сред имотните българи предпочитано е невръстното „Порше“. През последните пет лета са купени почти 500 - близо по 100 годишно. Лексъсите са малко повече от 300, а джагуарите - едва стотина. В замяна на това „екстремистите“ с вятър в косите са се сдобили с шейсетина мотора „Харлей Дейвидсън“.
Новите бентлита от последната петилетка, регистрирани у нас, са 22 (при общо за страната 114, но от всякакви възрасти), малолетните мазератита ги бият - повече от 35 са. Ламборгинитата са едва седем, а фераритата, купени напоследък - 24.
За жалост истински скъпите коли като поръчкови ролс-ройсове, бугатита и астън-мартина на Джеймс Бонд списъкът на КАТ не ги лови - те влизат в графа „ограничени бройки“.
Коли за отличници
Приказката, че на българина, когато се види с пари, първо му омалява колата, после му отеснява къщата и накрая му остарява жената, вече има научно доказателство. Поне за превозните средства. Според изследване на аналитичните компании Polk и IHS Automotive първите премиум автомобили на нашенците, сдобили се с повечко средства, са мерцедесите, докато в Европа налитат на „Волво“ и „Инфинити“.
Списъкът у нас продължава с БМВ и „Ауди“, докато в чужбина разнообразяват с „Акура“ и „Кадилак“.
1200 конски сили за 2 млн. евро
Кой може да си позволи автомобил с 1200 конски сили за 2 млн. евро? Арабски шейх, руски олигарх, китайски компютърен магьосник и... Митьо Очите. Ако се вярва на вестникарски публикации, Димитър Желязков си е поръчал най-скъпата кола в света „Бугати Вейрон суперспорт“, при това в изцяло позлатена версия. А под благородното покритие ще се крият най-добрите защитни системи, които може да се купят с пари. Дори стъклата на машината ще издържат на атака с гранатомет. Возилото, което ускорява до 100 км за малко повече от 3 секунди, е „обуто“ със специални гуми „Мишлен“, които са само и единствено за него - просто няма друг автомобил с толкова големи джанти. Комплектът гуми струва 17 000 евро, докато джантите от 120 000 евро се сменят на всеки четвърти изпилен комплект гуми. Самата смяна се прави единствено във Франция и струва 70 000 евро.
Румен Гайтански, известен със свръхлуксозния си автомобилен парк, сензационно пусна обява, че продава своето уникално „Бугати Вейрон“, което си купи през 2006 г. Макар колата да е на близо 10 години, тя не е навъртяла дори 10 000 км. Любителят на четириколесните бижута рядко я изкарваше от гаража заради отвратителните пътища у нас. Бившият повелител на столичния боклук й иска 1 млн. евро заедно с изключителния номер СА 888888.
Като ново превозното средство е струвало над 1,7 млн. евро. Купето му е тапицирано със специална телешка кожа, а лостът за скоростите е произведение на изкуството на стойност 20 000 евро. Гайтански така и не изпробвал мощността от 1000 конски сили у нас. Колата харчи 40 литра на 100 км при мощност 1001 конски сили и развива 400 км/ч. Поръчков „Мерцедес“ е най-евтиният представител на автопарка на бизнесмена, който преди 5 години брои 2 милиона лева за „Ролс-Ройс“.
Варненският аптечен бос Веселин Марешки също може да се похвали с нелош автомобил - SSC Ultimate Aero за около 1 млн. долара. „Искам да вдигна над 400 километра в час. Не знам как ще стане, трябва за тази цел да се отцепи някоя магистрала. Доволен съм обаче, че си изпълних детската мечта, тъй като на 10 г. бях окръжен шампион на Варна по картинг!“ - споделя детските си мераци Марешки.
Баневи ги удари кризата
И мен ме удари кризата, вече по-рядко летя с личния си самолет и намалих возенето с моя „Майбах“, изплака по телевизията бизнесменът Николай Банев и с това признание покърти хилядите работници от фалиралите си предприятия. Дори сметките, че семейство Баневи притежават транспортен парк за 20 млн. евро, да са силно надценени, факт е, че освен на майбаха и самолета бизнесменът се радва на „Ферари Тестароса“ и две бентлита, а луксозните коли в гаража му са близо 30.
Халваджиян с „Морган“ на втората си сватба
Когато през 2011 г. след 22 години брачен живот Кремена и Магърдич Халваджиян се ожениха за втори път, двамата пристигнаха с ретро кола „Морган 8“. Това бе повод за клюкарите да си припомнят, че през 2007-а Маги подари автомобилното бижу на жена си, но отказа да признае колко струва. Справка в интернет показа, че на днешна дата цената му е между 85 и 100 000 долара, но елегантното возило е твърде ниско за нашите разбити пътища. След няколко опита да пристигне безаварийно с любимия си автомобил в София от Панчарево, където живее, Кремена мина на „Ягуар“ и „Мерцедес“ и остави моргана да я чака в гаража за специални събития.
„Порше“ – сладката слабост на Ники Михайлов
Бял „Кайен“, черна, тъмносиня и небесносиня „Карера“ - цветът няма значение. Важното е да е „Порше“. А националният страж Ники Михайлов притежава всички гореизброени версии. Обаче, както и в любовта, изневярата дебне зад ъгъла. Потомственият вратар добави към поршетата и оранжево „Ферари“, а в началото на май се сдоби и с ретро автомобил „Форд“ към високотехнологичните возила.
Очевидно верността не е най-присъщото му качество, защото в автопарка си е имал и „Ламборгини“, „Ферари 430“, „Ауди S8“, „Мерцедес S600“, „БМВ М6“, „Мерцедес GL“, „Мерцедес ML“ и „Рейндж Роувър“. На бившата си вече приятелка Алисия пък подари „Ауди Q7“, с която тя продължава да шпори из София.
Докато Ники Михайлов си поръчва „Порше“ в левскарско синьо, Благой Георгиев отдава почит на „Славия“ с бяло „Ламборгини“. Когато беше футболист на „Терек“-Грозни, Благо Джизъса увеличи извънмерно гаража си, защото собственикът Рамзан Кадиров имаше навика да награждава с луксозни коли отличилите се в отбора му. Той получи „Тойота ланд крузър“, „Порше Панамера“ и „Хамър“.
Най-успелият български футболист Димитър Бербатов шашкаше София с „Кадилак Ескалейд“ с доста крещящи джанти за 25 000 евро, докато още не беше улегнал семеен мъж. През 2012 г. той се сдоби с уравновесената кола „Бентли Континентал GT V8“. Забележителното в лимузината на стойност 350 000 евро са инициалите ДБ, преплетени в изящен монограм на всяка седалка. Бербатов очевидно е решил да се присъедини към колегите си от висшата английска лига. Според официалната статистика на първо място с 28 бройки са футболистите собственици на „Рейндж Роувър“, следвани от притежателите на „Бентли Континентал“ - 26.
Валери Божинов, който не може да се похвали с големи успехи нито на терена, нито в любовта, държи да покаже, че не му пука, и пусна във Фейсбук новата си придобивка - поръчков бял „Мерцедес“.
Абитуриент за един милион
Маринела и Ветко Арабаджиеви поздравиха най-малкия си син Вълчо за успешното дипломиране в елитното швейцарско училище „Льо Розе“ с автомобил „Астън Мартин“ за близо 1 милион лева. Колата му бе „поднесена“ пред придобития неотдавна от семейството му хотел „Маринела“ в София от шест еротично разсъблечени красавици, предрешени като полицайки. Те накараха скромния младеж да се изчерви почти колкото новата си придобивка. Чисто новият „Астън Мартин Ванкуиш“, модел 2015 г., е черешов на цвят, с 572 конски сили. „Добре дошла вкъщи, красавице!“, написа под снимката на новата си любов във Фейсбук наследникът на пловдивската фамилия Арабаджиеви.
Вълчо вече сефтоса колата на абитуриентския си бал в столицата.
Да наследиш Брус Уилис
Засега собственикът на бял „Спартан 2“ от 1980 г. е наследил Брус Уилис само зад волана на атрактивната ретро кола.
Станислав Василев от София твърди, че от този модел са произведени само 94 бройки. Автомобилът е възстановен и е в отлично състояние, на много малко километри, добави той за БГНЕС.
Фолкът не остава по-назад
Повечето фолкаджии карат скъпи, но високопроходими и големи коли, за да могат хем да се фукат с тях, хем да си носят костюмите и техниката по участия. Мара Отварачката обаче е известна с това, че не се качва на нищо „по-просто“ от „Бентли”. Новоизпечената г-жа Гущерова получи от съпруга си „Ламборгини“ и „Майбах“ (общо за повече от 2,5 млн. лева), за да не се срамува пред колежките си. А те „се мъчат“ главно с „Порше Кайен“, „БМВ Х6“ и „Ауди Q7“.
Газ за милиони
Луксът в живота на мъжа се измерва (поне за някои) с големината на къщата и със скъпата кола. За „скъпите“ жени засега не отваряме дума... Пред две известни столични заведения феновете на луксозните марки могат да изплакват от време на време очите си с последните викове на модата върху четири колела. Просто няма нов спортен и премиален модел, който да излезе някъде на планетата и след броени дни да не кацне у нас. Но всъщност за най-лъскавите коли нашите фръцльовци могат само да мечтаят. И те не са модели от вчера, а доста пӝ на години.
Естествено, топ листата на най-желаните автомобили в света се доминира от стоманените кончета на „Маранело“. 53 от най-скъпите коли на топ 100 са на „Ферари“ - невероятен резултат за реално неголямата по мерките си италианска фирма сред стотиците автомобилни производители, предлагащи четириколесна стока в света от 130 години насам. В челните страници на листата тя доминира още повече - с девет автомобила в първата десетка, 14 в първата двадесетица и 30 в първата петдесетица.
Каква е работата по въпроса у нас?
Според официалната статистика на МВР българинът залага най-вече на германските марки, като най-предпочитани при масовите модели са тези производство на групата „Фолксваген“. По-интересната част от статистиката се отнася за луксозните автомобили, предпочитани от заможните българи.
Става дума за модели от така наречените премиум марки, някои от които, като качествените жени, колкото по-стари стават, толкова са по-скъпи.
Кой ги кара?
Зад воланите на четириколесните бижута у нас сядат бизнесмени от сой като собственика на фабрика за детски пюрета в Асеновград Желю Ганчев, чиято последна придобивка е двуцветен „Ролс-Ройс“ със запомнящ се номер - шест двойки. Ролсът е от лимитирана серия от 17 броя, четири (!!!) от които са у нас. Изпълнителният директор на „Кепитъл сити център“ Веселин Чипев предпочита да се вози с „Майбах“, но има в гаража си още три бентлита. С „Ауди“ R8 бръмчи известният пловдивски бохем Георги Стефанов, по-известен като Жоро Визиото.
Близкият до новия политик Николай Бареков пловдивчанин Мартин Иванов-Данона се радва на ново ферари за 350 бона. Младият бизнесмен, който е главен герой в светските новини и има сериозен успех сред любимките на Митко Пайнера, сменя автомобилите си с почти същата честота, с която и приятелките си. И колите му обикновено са по-маркови от дамите.
Един от най-охраняваните мъже в Пловдив Анастасиос Симилидис предпочита „Макларън“ и „Ферари“ след поръчковия „Мерцедес“. Двата автомобила често са паркирани пред заведението му, клуб „Бачи“, а когато кипърецът се движи по пловдивските булеварди, два рейнджровъра пътуват пред и след него.
Братята Динко и Йордан Диневи се радват на едни от най-скъпите и луксозни коли в света. Бързи, мощни и суперлуксозни, машините в гаража в Свети Влас са повече от 50 и се разпознават по задължителните четири тройки в регистрационните номера. Колекцията е разнообразна: спортни, суперлуксозни и колекционерски нови и ретро модели. Говори се, че са платили около 6 млн. евро, за да имат последната версия на „Бугати Вейрон“.
По софийските улици играчките на богатите българи се движат с няколко милиона в час. Обективите на любопитни граждани са хванали цели седем суперскъпи коли, паркирани пред столично заведение: легендарното открито „Ламборгини Мурселаго“, две не по-малко впечатляващи „Ламборгини Галардо“, едно оранжево „Ламборгини Диабло“, както и три ферарита, сред които последен модел „Ферари 430“. За митичното „Ферари 430“ пред заведението „Неро“ убедено се твърди, че е на Жоро Чопев, който навремето внасяше прочутото с рекламата си „кафе на зърна“ - „Сага“, а след това собственик на столичната дискотека „Ескейп“. Навремето Чопев имаше „Ламборгини Диабло“, но го продаде и замени с въпросното ферари. Пред „Планет“ пък са хванати две естествено червени ферарита, кротко паркирани до порше и един „Макларън Ф1“. Просто някакви си два-три милиона лева, паркирани на улицата.
Навремето много беше коментирано едно ламборгини модел „Каунтач“, собственост на полк. Стоян Стоянов-Стуци, известно време управител на агенция „Военни клубове и информация“ към Министерството на отбраната. Легендата гласи, че го е получил срещу едно ферари, подарено навремето на легендата в рали и пистовия ни спорт Йордан Топлодолски за заслугите му в спорта лично от генерал Врачев. Тази кола има сериозна история: секвестирана е навремето от митничарите за прекарван контрабандно наркотик, след това купена от военния и открадната от него от ловки автоапаши. Колата е търсена дълго време и накрая намерена заровена под земята в затънтено село...