©ГЕОРГИ ЦВЕТКОВ

Шефът на Пътна полиция Бойко РАНОВСКИ:

Колите на длъжниците да се спират от движение

12296 | 3 юли 2015 | 11:59

Интервю на Ваня ГЕОРГИЕВА за войната по пътищата и ефекта от камерите


- Наскоро публикувахме анализ с данни от КАТ, от който се видя, че месеци наред у нас почти не е имало пътен контрол. Мобилните камери не работеха, забраниха на охранителните полицаи да глобяват шофьори, а катаджиите не извършваха проверки, защото патрулките им не бяха оборудвани с камери. Не звучи ли абсурдно?
- Статистиката най-добре показва какъв е бил контролът миналата година - с 59 души повече загинали. През 2013 г. установените нарушения с автоматизирани технически средства са малко над 240 000, а през миналата година - около 120 000. Тоест наказателната дейност е намаляла с 50%. През 2012 и 2013 г. броят на жертвите бе сведен до 601. За съжаление после започнахме да се връщаме обратно. Знаете, че през ноември миналата година бе спусната заповед проверките да се записват с камери и микрофон. Патрулките трябваше да се оборудват с видеозаснемаща техника. По тази причина до март тази година контролът бе тотално занижен.
- Трябва ли отново да се даде правото на охранителните полицаи да спират шофьорите и да пишат актове и фишове? Катаджиите са около 2000, което е крайно недостатъчно за цялата страна.
- Малко са, да, но с това разполагаме. Иначе моето виждане и това на ръководството е, че контролът трябва да се осъществява от служители, които имат необходимите познания и правомощия по Закона за движение по пътищата. Това са Пътна полиция, Магистрална полиция и моторизираните звена „Сигма“. Останалите имат други функции и задължения.
- Как се промени картината след заработването на 148-те мобилни камери?
- Пускането на мобилните камери стана на 23 май и на седмица се заснемат четири-пет хиляди нарушения. За първите 25 дни на юни имаме 28 875 установени нарушения, като тук са и тези, установени с 24-те стационарни камери и системата за контрол на средната скорост на магистрала „Люлин“. Ефектът от работата на мобилните камери ще се види след месец-два. В момента клиповете се преглеждат и се издават електронни фишове, които ще бъдат изпратени на нарушителите.
- По какви причини най-често се анулират електронните фишове? Твърди се, че половината отиват в коша.
- Категорично не е вярно. По закон електронен фиш не се издава на автомобил със специален режим на движение, както и на обявен за издирване. Другите причини за анулиране са при неясен запис заради лоши метеорологични условия, тъй като не може да се разчете добре номерът на автомобила. И последният случай - ако има заснети два автомобила един до друг.
- Къде шофьорите натискат най-яко газта?
- Колегите от Пазарджик най-често регистрират рекордни скорости, защото имат стационарна камера на магистралата, но сега заради ремонта няма много нарушения. Има стресиращи случаи на бързо шофиране. Всеки може да допусне някакво нарушение, да се унесе. Но при допустимите за магистралата 140 км да караш с два пъти повече, това е умишлено нарушение.
- Вярно ли е, че заради икономии на консумативи при електронните фишове в момента не се изпраща снимка на нарушението, което е предпоставка съдът да отмени глобата?
- Задължение да се изпраща снимка не е имало никога. Съгласно закона се изпраща електронен фиш. Преди време наистина пращахме фотоси. Но тогава беше нещо ново, което искахме да видим как ще заработи. От стационарни и мобилни камери също имаме клипове, но това не значи, че трябва и тях да пращаме на шофьорите. Наредбата на министъра на вътрешните работи влезе в сила от 23 май, където е регламентирано, че на нарушителя се издава електронен фиш. Ако се стигне до обжалване и собственикът не е съгласен с наложената глоба, на съда ще бъдат предоставени всички документи съгласно закона, включително и снимки.
- Отскоро КАТ издава нови талони на автомобилите, в които се изписват всички технически параметри. Новият образец не е съгласуван с Гърция и Унгария, въпреки че именно те изискват българските шофьори да носят и малкия, и големия отрязък на свидетелството.
- Уведомихме Европол и Интерпол, че имаме нов образец с основните промени в него. Те от своя страна трябваше да предадат информацията до всички служби в страните, с които контактуват. Чрез външното министерство също изпратихме уведомление до дипломатическите представителства на България в чужбина. В момента имаме искания от Гърция да им изпратим конкретни спесимени на новия образец. Ние нямаме спесимени, но имаме брошура, която подробно описва промените, защитите и целия дизайн на новото свидетелство. То е изпратено на нашето посолство в Атина. Ако властите имат въпроси, ще им ги разясним.
- Какво ще посъветвате сега българските шофьори - да си носят ли и двата отрязъка на свидетелството, или не?
- Ако нямат от новите свидетелства за регистрация, хубаво е да си носят и двата талона. За автомобили, регистрирани на физически лица, това не е проблем, защото двете части на свидетелството са в тях. Не така стоят нещата с автомобилите на лизинг, където част 1 на свидетелството се съхранява от собственика - лизинговата компания. В Гърция проблемът беше основно за превозвачите на товарни автомобили, а не за леките коли.
- В началото сме на активния отпускарски сезон, когато за съжаление стават най-зловещите катастрофи. Какви мерки ще предприемете, за да не говорим пак за черно лято?
- В началото на юли ремонтите по основните пътища трябваше да приключат. На магистрала „Тракия“ има два виадукта, които ще се реконструират до края на годината. Там говорим за затваряне на едното платно в продължение на 200-300 до 500 метра. По магистрала „Хемус“ също има ремонт на виадукти, които ще продължат и след юли. Иначе ще има засилено полицейско присъствие по всички пътища. По разпореждане на главния секретар на МВР и в момента се провеждат ежедневни проверки по метода на широкообхватния контрол. Той е най-ефективен при проверката за употреба на алкохол, наркотици и за неправоспособни водачи, защото на определен участък масово се спират всички превозни средства, а не изборно. Дадени са указания за засилен контрол с мобилни камери. Така ще бъде цяло лято. През юли 2014 г. загинаха 86 души при катастрофи. Толкова тежък месец не е имало никога.
- Колко пияни шофьори са хванати тази година? Имате ли усещането, че масово у нас водачите пият и карат?
- През първите пет месеца на 2015 г. имаме съставени 3985 акта за употреба на алкохол. А за неправоспособност - 5957, което е проблем, защото голяма част от катастрофите стават по вина именно на водачи без книжки или с отнети свидетелства. Общо 201 528 нарушения са установени в перио­да януари-май. От тях за превишена скорост са написани 18 130 акта и 51 124 фиша. Другото тревожно нещо е броят на загиналите пешеходци. През 2014 г. имахме 150 убити, за петте месеца на тази година броят им е 55. Загиват все повече пешеходци на възраст над 64 години.
- Тези дни имаше дискусия за пътната безопасност. Тя събра главния прокурор Сотир Цацаров, трима министри, полицейски шефове, депутати. Форматът на срещата показа, че всички власти с тревожност отчитат това, което става по шосетата. Какъв е изводът?
- На срещата в парламента имаше представители на всички власти. С ангажираността на главния прокурор, на министрите бе показано, че проблемът не е на едно министерство, а на всички. Усилията трябва да са съвместни. Някой засилва контрола, а другият подобрява пътната инфраструктура... По хубавите пътища се развиват по-големи скорости, значи там трябва да има контрол основно с технически средства. Стационарните камери оказват своето влияние, но ние имаме само 25.
- Главният прокурор даде един добър пример от миналото - пияните шофьори да бъдат арестувани и съдени по бързото производство. Как приемате тази идея?
- Дали ще се гледа като бързо производство, или нормално, това го решават компетентните органи - прокуратурата. За мен най-важното е има ли нарушение, да има санкция, тя да стига бързо до нарушителя и той да си я заплати.
- Добър вариант ли е предложението при наложена глоба да се свалят табелите на колите, докато не се плати, както е в Гърция?
- Там тази мярка я прилагат основно за чужденци. Това, което каза главният прокурор за сваляне номерата на длъжници или на такива, които имат системни нарушения, мисля, че ще има голям ефект у нас. Аз съм „за“.
- МВР иска актове да се пишат само при тежки нарушения, а фишове - за всички провинения, за които не се отнема книжка. Не се ли опасявате, че шофьорите няма да плащат глобите с фиш, тъй като при тази санкция не се отнема контролният талон?
- Когато нарушителят знае, че след като не заплати доброволно в определения срок, ще бъде изпратен в НАП за принудително събиране, защо да не си го плати. Ние имаме добра събираемост на глобите. При обикновените фишове за първото тримесечие на годината са платени около 90% в сметките на МВР. Те са за маловажни нарушения, за които предвидената санкция е в размер под 50 лева. При електронните фишове около 50% от санкциите са постъпили по нашите сметки, останалите ги събира НАП.
- Напоследък нашумя инициативата „Шофирай с камера“, при която водачи доброволци снимат нарушители зад волана. Законно ли е?
- Да, стига нарушението да не е такова, за което се иска документиране с техническо средство. Например превишената скорост и употребата на алкохол трябва да се установят с устройство, което е минало метрологична проверка. За всички останали провинения може да се вземе отношение, но гражданинът, направил снимка или клип, трябва да бъде свидетел по административното производство. Ако се стигне до обжалване, трябва да си защити позицията и пред съда.


Още по темата

Старши комисар Бойко Рановски е роден на 22 февруари 1972 г. в Кюстендил. Завършил е Висшето военно строително училище в София и през 1996-1999 г. е бил офицер в армията. В системата на МВР постъпва през август 1999 г., започва като районен инспектор в Трето РПУ в София. От 1 март 2005 г. е служител на Пътна полиция. В началото на април тази година със заповед на вътрешния министър Румяна Бъчварова бе назначен за началник на отдел „Пътна полиция“ в Главна дирекция „Национална полиция“.

Сложим ли ред на пътя, сме си подредили държавата

-1433070714.jpg

Интервю на Мария БЛАГОЕВА за лавината от катастрофи, рисковите водачи и ...

31 май 2015 | 14:10

Според френски проект

Още 200 стационарни камери може да спрат войната на пътя

Униформени ще проверяват и по т.нар. холандски метод, при който се спират едновременно по десетина коли.-1432550973.jpg

Държавата да измисли ефективен начин да си събира парите от катаджийските ...

25 май 2015 | 12:13

Владимир ТОДОРОВ:

Временна конфискация на коли и книжки е нужна

-1432130611.jpg

Медиите може да сте много активни, като публикувате снимки на нарушители и ...

20 май 2015 | 12:47

НАЙ-ВАЖНОТО

Решението е взето с пълно мнозинство от 15 гласа "за"

Край на драмата! ЦИК регистрира "ДПС-Ново начало" на Пеевски и отказа на ДПС-Доган участие във вота

Край на драмата! ЦИК регистрира "ДПС-Ново начало" на Пеевски и отказа на ДПС-Доган участие във вота-Kray-na-dramata--TsIK-registrira--DPS-Novo-nachalo--na-Peevski-i-otkaza-na-DPS-Dogan-uchastie-vav-vota_1726078488.png

ЦИК отказа да регистрира самостоятелно ДПС за вота наесен с документите, ...

11 септ. 2024 | 20:51

Във формацията има две партии - СБОР и "Земеделски народен съюз", но не и ДПС.

ЦИК регистрира коалицията, с която Доган отива на избори - АПС с лидери Веселин Пенев и Румен Йончев

АПС с лидери Веселин Пенев и Румен Йончев-APS-s-lideri-Veselin-Penev-i-Rumen-Yonchev_1726074813.jpg

ЦИК регистрира формацията без да е приключила проверката на подадените подписи, ...

11 септ. 2024 | 20:12

ЦИК е допуснала нарушение на закона, като не е регистрирала своевременно подаденото по електронен път заявление

Окончателно! ВАС нареди на ЦИК незабавно да регистрира „ДПС-Ново начало” на Пеевски

ВАС нареди на ЦИК незабавно да регистрира „Движение за права и свободи – Ново начало”-Peevski--Blagodarya--Vyarvam--che-DPS-i-lichno-az-shte-opravdaem-golyamoto-doverie--koeto-ni-glasuvahte_1717958762.jpg

Изцяло несъобразени с разпоредбите на Изборния кодекс са и указанията за ...

11 септ. 2024 | 14:58

Аз им отстъпих на ПП всичко, те не отстъпиха за вътрешен министър, сега президентът Радев си назначи вътрешен министър

Борисов: Естествените партньори са тези, които бяхме в сглобката плюс БСП и ИТН
(Видео)

-Borisov--Parvo-da-izberem-komisii-v-NS--a-posle-rakovodstvo-na-Antikoruptsionnata-komisiya_1719558879.png

Да оставим ДПС да се регистрират и да видим тези 20 от едните и 20 от другите ...

11 септ. 2024 | 09:16

С това, което се случва напоследък, се чувствам като в "Майстора и Маргарита" на Булгаков

Петков отговори на Борисов: Истината е, че си нямаме доверие. Иначе нямаше да сме на това дередже

Петков отговори на Борисов: Истината е, че си нямаме доверие. Иначе нямаше да сме на това дередже-Kiril-Petkov--Shte-badem-silna-opozitsiya_1717955787.jpg

Трябва да се разберем всички партии кои са приоритетите, как говорим за ...

11 септ. 2024 | 11:13

Българският народ ще покаже кой трябва да управлява, посочи и.ф. председател на БСП

Зафиров отказа на Борисов: БСП повече няма да се хваща на предизборни въдици
(Видео)

Зафиров за джентълменското споразумение на ГЕРБ: БСП повече няма да се хваща на предизборни въдици-Atanas-Zafirov-za-Atanas-Ilkov--Dano-uspee-da-potushi-naprezhenieto_1724666650.jpg

Ако влизаме в предизборната кампания с пазарлъци и договорки, това означава ...

11 септ. 2024 | 13:18

Ясно лъсна недостатъка на тази конструкция в ДПС с двама съпредседатели

Антон Станков: Решението на ВАС за ДПС-Ново начало не е изненада. Електронната регистрация е законна

Антон Станков: Решението на ВАС за ДПС-Ново начало не е изненада. Електронната регистрация е законна-1544254762.jpg

Запитан във връзка с това, че ВСС реши да започне процедура за избор на нов ...

11 септ. 2024 | 18:24

Вече няма юридически пречки пред партия с името "ДПС – Ново начало" да участва в изборите

Доц. Орлин Колев: Решението на ВАС е окончателно - Пеевски държи марката ДПС

Доц. Орлин Колев: След решението на ВАС - Пеевски държи марката ДПС-Dots--Orlin-Kolev--Sled-reshenieto-na-VAS---Peevski-darzhi-markata-DPS_1726068910.jpg

„Юридическата марка ДПС се държи от „Новото начало“. Оттук насетне всяка форма ...

11 септ. 2024 | 18:31

Пеевски направи доста за развитието на ДПС. Беше видимо в резултатите, които постигнаха

Проф. Стоян Денчев: Видя се, че Ахмед Доган не е това, което всички очаквахме!

Проф. Стоян Денчев: Видя се, че Ахмед Доган не е това, което всички очаквахме!-1587151181.jpg

Хората, които подкрепиха Пеевски, са също част от ДПС и това са повечето от ...

11 септ. 2024 | 14:50