- Какво е основното нещо, което иска да постигне БСП в образованието с „Визия за България“, г-жо Сидорова?
- Пълен обхват на всички деца и качествено образование. Това са двете задачи, които в момента стоят пред БСП и пред нашето общество. Имаме деца, които не посещават училище, имаме трудна достъпност на деца до образователния процес, както и деца, които ходят на училище, но излизат от него неграмотни, необразовани и неподготвени за живота. Всичко, което сме записали във „Визията“ - икономиката, здравеопазването, демографския проблем – всички те могат да бъдат решени, в момента, в който образованието бъде на едно високо ниво.
- Какво представлява идеята за филиален клас - децата да бъдат обучавани близо до дома си? Тя част ли е от желанието всички деца да ходят на училище?
- Пътува учителят, а не ученикът. Става дума за изнесен клас за ученици от 1-ви до 4-ти клас. Не е добре за дете от първи клас особено, всяка сутрин да пътува по 20 – 40 минути, за да стигне до училище. По-добре е да пътува учителят.
- Къде ще се намира тази изнесена класна стая?
- На много места има училища, читалищни сгради, където могат да бъдат оборудвани тези класни стаи и да бъде воден нормален учебен процес. В много от малките населени места до неотдавна имаше училища, които пазеха духа български. Но заради липса на деца или недалновидна политика, много от тях бяха затворени. Убедена съм, че те могат отново да отворят врати и за това не е необходима голяма инвестиция. Не става дума за цяла огромна сграда, а за две или три стаи в нея, които да бъдат реставрирани и пригодени за нуждите на един нормален образователен процес.
- Предлагате един учебник по предмет за клас. Искате да отпаднат алтернативните учебници ли?
- Какво виждаме сега? 10 – 15 – 20 издателства, много учебници, в които се наливат страшно много средства. Във всеки учебник има по нещо хубаво, но няма единен учебник, по който да се знае, че учат всички деца в цялата държава. Учебник, изготвен от комисия от Министерството на образованието с активното участие на учители, учебник, за който се знае, че дава необходимите знания по предмета. Искаме да го няма това разпиляване, това харчене на обществен ресурс, с което се пълнят джобовете на няколко издателства. Затова предлагаме да има един учебник за един клас, а спестените средства да отидат в дигитализация, в по-модерно образование, за въвеждане на нови неща в образованието. Освен това трябва да има различни помагала, които да бъдат от помощ за всеки ученик съобразно неговото ниво на знания.
Сега тези много учебници по един предмет създават затруднения и за учениците, и за учителите. Учителите трябва в рамките на един месец да изберат по кой учебник да преподават. Ще дам един пример до какво води подобна практика – тази година седмокласниците, освен че имаха учебник, изучаваха и предмета за осми клас от едни свитъци. Това нормално ли е? Особено като се има предвид, че на много от тези деца им предстоят изпити за езикови или математически гимназии.
- Как смятате да осъществите държавната поръчка за университетите?
- Става дума за регулиране на приема. Първо трябва да започнем от дългосрочното прогнозиране на нуждите на бизнеса от специалисти с определени професии. Когато знаем от какви специалисти има нужда бизнесът, убедена съм, че и университетите ще предлагат обучение по съответните специалности. В момента има страшно много университети, от които излизат специалисти, които не могат да си намерят работа. Затова е много важно да има обвързаност между нуждите на обществото и бизнеса и предлагането на специалности от университетите. Трябва да има и контрол върху публичните средства, отделяни за образование. Държавата може да подпомага този процес с регулираните професии – с други думи, държавата да плати, за да приеме университетът тази година да бъдат обучавани, например, бъдещи 60 учители, 70 инженери, 50 лекари - специалистите, от които има нужда обществото.
- Висшите училища са създадени по време, когато населението е било поне с два милиона повече от сегашното. Предвиждате ли закриване на университети?
- БСП не предвижда закриване нито на училища, нито на университети! Нека бъдат развивани, рекламирани, България да се превърне в регионален лидер на образованието. Образованието трябва да бъде модернизирано и оптимизирано. Когато това е налице, аз съм убедена, че ще бъдат пълни аулите на нашите вузове.
- Във „Визията“ е залегнало „формиране на толерантност и утвърждаване на традиционните семейни ценности; без „джендър идеология“ в училище; без експерименти за сметка на децата и учениците“. Какво означава това?
- Какво е „джендър идеология“ мисля че няма нужда да обяснявам – това е толкова популярна и модерна тема. Ние искаме да бъдат утвърдени традиционните български семейни ценности. Нека това образование, което се опитаха да прекарат през различни свободно-избираеми предмети, да излезе от училище. Децата да знаят, че мъжът и жената са мъж и жена, какво представлява семейството, кои са добродетелите, които са ни съхранили. Но в същото време децата трябва да бъдат учени на толерантност и разбиране към различните. Но това да става не чрез агресивни кампании, финансирани понякога от чужди фондации.
- Голяма част от децата обаче живеят в семейство с един родител и когато в училище им казват, че семейството трябва да се състои от двама родители, това няма ли да създава предпоставки за тормоз над тези деца и да създава предпоставки за агресия?
- Не, не мисля. Аз също сама отглеждам сина си, тъй като бащата е починал. Децата трябва да знаят, че това, което е нормално и хубаво е да има семейство от двама родители. По-скоро обругаването на традиционните ценности, обявяването им за старомодни, това е, което създава предпоставка за агресия. Не мисля, че пропагандирането на това колко много сме се развили и колко различни сме станали от нашите „старомодни“ баби и дядовци, ще ни доведе до добро. Нека пазим свободата, но заедно с нея и онова, което ни е съхранило през вековете.
- Предвиждате ли развитие на дуалното образование, за да може от училище да излизат подготвени кадри за бизнеса.
- В проекта за закон за народната просвета е заложено развитие на дуалното образование и БСП го подкрепя. Искаме децата да излизат подготвени за пазара на труда. В момента не е така. В нашия регион, например, Габрово, бизнесът направи собствен обучителен център, защото кадрите, които получава не отговарят на изискванията на отделните фирми, които търсят работници.