Новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп остро критикува като излязъл извън контрол на разходите проектът за нов официален самолет на американския държавен глава. Макар планът да предвижда новата машина да влезе в употреба към 2023г., т.е. около година преди края на евентуалния му втори мандат, той обяви, че ще нареди прекъсването му.
Според Тръмп цената на самолета е 4 милиарда долара. Всъщност проектът се финансира през бюджета за военновъздушните сили и за него са предвидени 2.87 млрд. долара, но за периода 2015-2021 г. От компанията "Боинг", на която е възложено проучването, казаха, че засега имат договор само за 170 милиона долара за оценка на възможностите на две версии на бъдещия Air Force One.
Защо една от най-видимите емблеми на американската президентска институция струва толкова много?
Според Маккензи Ийглън от American Enterprise Institute основната причина е, че това не е просто машина Boeing 747, а "летяща версия на Белия дом". Той припомня, че този самолет има специални защитени комуникации, секретна система за отбрана, възможност за презареждане в полет, ситуационна зала за управление на кризи и е оборудван да оцелее в ядрена война.
Подобно съоръжение не е лесно за се подмени. "На планетата просто няма друг такъв самолет, допълва Ийглън пред агенция "Блумбърг".
Сегашният Boeing 747-200B направи първия си полет през 1990г. и според Джож Ърнест, говорител на Белия дом, "наближава края на плановия си живот".
За мнозина американци този самолет е символ на критичните часове след нападенията от 11 септември 2001г., когато за президента Джордж Буш това бе най-сигурното място в света. Тогава "Сикрет сървис" препоръчаха да не се каца, докато не се изясни мащабът на кризата.
Предишни поколения помнят как вицепрезидентът Линдън Джонсън положи клетва на борда му като нов държавен глава, докато самолетът пренасяше към Вашингтон тялото на убития президент Джон Кенеди.
Понеже не се произвежда масово, смяната на Air Force One е скъпо начинание. Анализатори казват, че вероятно спомената от Тръмп сума от 4 млрд. долара не е далеч от истината, макар че става дума за две машини.
За сравнение, F-35 - най-модерният боен самолет на САЩ, се смята, че ще струва около 379 милиарда долара за 2443 бройки.
Освен това "Боинг" е единствената американска компания, която може да построи президентския самолет, а това елиминира и конкурентен натиск върху цената.
"Или "Боинг", или Еърбъс" - само те могат да създадат подобно нещо, но няма начин президентът на САЩ да обикаля света на борда на европейски самолет", коментира Марк Канкейн, изследовател и о.з. полковник от американската армия.
Американците едва ли биха споделили и с някой друг системите на борда. "Блумбърг" твърди, че секретното "подсилване" на самолета би трябвало да му помогне да издържи не само да ударна вълна от ядрена експлозия, но и на електромагнитния импулс от нея.
Отбраната би трябвало да го защити както срещу атака със зенитни ракети от земята, така и от нападение от въздуха.
Комуникационните съоръжения могат да свържат президента с всеки по света и му позволяват да командва по време на полет американската армия и ядрения арсенал.
Разходите за новия Air Force One може да бъдат понижени в преговори с поръчителя, ако той занижи малко изискванията. Възможно е също самата компания "Боинг" да отстъпи с 5-10% заради репутацията си.
Това не е първата критика към подобен проект. През 2009г. Барак Обама прекрати договор за 28 нови хеликоптера за президента, след като цената му достигна 13 милиарда долара. Тогава той каза, че това е "пример за поръчка, излязла извън контрол".
Източник: dnevnik.bg