Маргарита Пешева
Първото впечатление от Любомир Стойков е неговата много силна аура на добросърдечност и толерантност. Той излъчва ведрост, усмивката не слиза от лицето му, винаги е готов да се притече на помощ, ако е нужно. Изглежда напълно изграден академичен човек, със своите книги, студенти, голяма медийна активност.
Усмивката най-често е пропуск към сърцето и душата на събеседника, тя е част от неговата харизма, онази неповторима атмосфера на симпатия, която обикновено е взаимна. Неслучайно тази фраза се превръща в основен слоган на многобройните му тв проекти.
Знанията са задължителен елемент от неговото портфолио – все едно дали е в ролята на тв журналист, университетски професор или PR експерт, той респектира със своята ерудиция и задълбочени познания в различни области, които му създават нужния авторитет в колегията, и много му помагат в трудната професия на тв журналист, успял да вземе интервюта от световно известни модни дизайнери на няколко континента. Той е поданик на книгите, те са негов щит и верен приятел.
Стилът – това е човекът, казва Бюфон. Той влага стил и характер във всичко–в отношенията с колеги и близки приятели, със семейството и с много трудни събеседници, постигнали главозамайващи успехи в империята на модата и лайфстайла. Но Любомир Стойков е по своему безстрашен – той успява да ги предизвиква с умни и неочаквани въпроси, които всякога са професионално предизвикателство. И така успява да вземе интервютата от най-известните модни дизайнери на планетата.
В дългата си медийна и научна кариера Любомир Стойков едновременно изпълнява две основни роли– тази на homo faber и тази на homo ludens.
Той без съмнение е homo faber /работещ/създаващ човек. Научните му занимания са строго регламентирани, те показват основната му дейност като университетски професор – създател на много лекционни курсове, бакалавърски и магистърски програми, защити на дипломни работи и дисертации, практически занимания със студенти от СУ „Св.Климент Охридски”, УНСС и Националната художествена академия.
В дългата си научна кариера има две дузини научни монографии и множество статии и студии, участия в научни конференции и кръгли маси. В научен контекст, тази негова активност изцяло го представя като човек на научното действие, създаващ човек. Тя се отразява и на журналистическата му дейност – в телевизията и пресата. През годините, последователно води няколко тв предавания в известни тв програми. Най–продължителното и с високо медийно качество е неговото предаване „От игла до конец”, което се излъчва в програмата на Нова телевизия цели 8 години. Дълги години той развива много активна журналистическа дейност като колумнист в различни периодични издания. И днес има своя колонка в сайта за новини, анализи и коментари „Епицентър”, както и авторски рубрики в някои тв предавания. В този смисъл, той е напълно изграден човек на действието, на създаването и развитието на нови полета на територията на науката и журналистиката.
Той е също homo ludens /играещ човек/, който професионално се занимава с култура, медии, PR, публична комуникация, моден дизайн и фешън комуникация. Председател е на „Академията за мода”, учредява и развива първите национални награди за постижения в сферата на модното творчество „Златна игла“, както и пионерските отличия за стил, успех и лайфстайл „БГ модна икона”. На терена на българската модна индустрия, PR комуникацията и лайфстайла, той безспорно е играещ човек, който творчески създава нови територии за развитие на PR в областта на българския стил, моден дизайн и лайфстайл.
Всъщност, Любомир Стойков е първият български журналист, който поставя българската мода в световен контекст, професионално „донася” световната мода, с нейните ревюта, колекции и прочути дизайнери – в българския дом, кара българския зрител да се сравнява с най-добрите в този бранш и да преодолява своята дълга изолация, налагана с десетилетия по идеологически причини.
Следователно, в неговата разнообразна дейност (от света на медиите – до света на модата) има нещо от онзи културен универсализъм, характерен у нас за човека на Възраждането. Един подчертан стремеж да бъде еднакво добър на много и различни културни терени – на строгата академична теория, на публицистичния размах на журналистиката в телевизията и пресата. И накрая – на строгите бизнес правила в областта на PR, изкуството, модата и лайфстайла, в които, за да успееш, трябва да си най-добрия, да имаш нужната смелост, трудолюбие и творческо въображение, за да направиш медиен и културен пробив на този специфичен и особено труден терен. Все качества, които той действително притежава.
Да бъдеш homo ludens /играещ човек/ визионер, който създава и налага нови правила в областта на фешън журналистиката, професионално представя световната и българската мода на широкия медиен екран, създава модни икони, възпитава вкус за красивото у зрителите, читателите, студентите.
Любомир Стойков всъщност не прилича на университетски професор, той не изглежда разсеян, много цени времето си, ето защо избягва дългите и безпредметни разговори, които могат да пренаредят неговия дневен ред и професионални ангажименти. Те са твърде много, което изисква желязна организация на времето, подредба на различните негови активности през деня по степен на важност. В света на медийните научни изследвания няма друг колега, който толкова равностойно и същевременно много ефективно да работи едновременно като журналист, експерт по пиар и публична комуникация и университетски преподавател. Без преувеличение, неговата
ТВОРЧЕСКА БИОГРАФИЯ
в областите, в които работи е забележителна.Тя се разполага в няколко десетилетия, и включва многобройни интелектуални дейности, които, на пръв поглед, взаимно се изключват. Ако с лекота създаваш и преподаваш научни изследвания, едва ли ще имаш време да бъдеш отличен журналист, да водиш колонки за стил, мода, изкуство и лайфстайл в няколко вестника и списания, да работиш като тв водещ на няколко предавания, които са първите в областта на модата и фешън журналистиката у нас. Любомир Стойков е рядко срещан отличен пример за професионалист, който оптимално съчетава научната и журналистическата дейност с много знания, стил и финес.
Ето малка част от неговата работа като журналист. Става журналист във в. „Студентска трибуна“ (1977–1979), след това няколко години работи в сп. „Лада“ (1979– 1981) и сп. „Божур“ (1982–1984). Главен редактор е на сп. „Младеж“ (1985 – 1989), след което става главен редактор на сп. „Мода“ (1997). Създател и главен редактор на електронните списания „Fashion Lifestyle Magazine“ (2007- до днес) и “Smart Fashion Media” (2023 – до днес). Създател и главен редактор на теоретичното електронно списание с международна редколегия „Медии и обществени комуникации“ (2008 - до днес). Дълги години е колумнист във вестниците: „Труд“ и „168 часа“, „Пари“ и „Кеш“. А днес поддържа постоянна колонка за мода и лайфстайл в сайта „Епицентър”, и постоянно има своите журналистически реакции на важни културни събития.
В научната област на медиите, естетиката и теорията на културата неговата кариера е също толкова открояваща се в професионален план. Любомир Стойков е редовен професор в Университета за национално и световно стопанство (УНСС), СУ „Св. Климент Охридски“ и в Националната художествена академия (НХА). Той е много известен изследовател в областта на медиите, теорията на културата, естетиката и модата, PR мениджър и консултант, и заедно с това – успешен тв журналист. Автор и водещ е на първото българско специализирано седмично тв предаване за мода „Блясък" по БТ (1994). Автор и водещ на седмичното предаване за мода по Нова телевизия „От игла до конец“ (1995–2003). Автор и водещ на седмичното модно шоу „Чаровната диктаторка“ по Тв „7 дни" (2004–2008).
Успоредно с неговата активна кариера като тв журналист, той е автор и на 20 монографии, между които: от „Чаровната диктаторка. Калейдоскоп на модата“ (1982) до „Публична комуникация и медиаморфози” (2023).
В годините на прехода, у нас няма друг тв журналист, който има в своето портфолио документални филми и интервюта с представители на световния елит в областта на модата, попмузиката и лайфстайла, както и с много публични личности от различни творчески области.
Той е направил тв интервюта с десетки световни знаменитости от модния дизайн, киното и попкултурата, като: Пиер Карден, Аликзандър Маккуин, Пако Рабан, Юбер дьо Живанши, Соня Рикел, Кармен Карвен, Нино Черути, Санто Версаче, Лучано Бенетон и много други. Автор е на десетки документални филми и кореспонденции за модата и стила от Ню Йорк, Париж, Лондон, Милано, Рим, Торонто, Москва, Атина, Кейптаун, Хайделберг, Шанхай, Барселона, Берлин.
В продължение на 14 години последователно води три тв предавания в три различни тв програми (БТ, Нова тв и Тв „7дни”), които образоват българския тв зрител за стила и модата у нас и по света, разгледани като част от всекидневието, културата и комуникацията. Модата като вкус, маниер и начин на живот, като другото публично лице на живота, което зрителят трябва да познава и разбира. Именно Любомир Стойков, в продължение на години приобщава българският зрител към големия свят на модата в Европа и САЩ, към ритъма на лайфстайл изделията (дрехи, обувки, бижута, аксесоари, парфюми). Към големите световни модни икони на нашето време.
Той смело предлага на зрителя шанс и медийна възможност да постави себе си в световен контекст, да получи ново самочувствие – като се сравнява с най-добрите публични персони на територията на световната мода, киното, телевизията, лайфстайла. Именно Любомир Стойков смело „донася” в малкия хол на зрителя събитията и персоните от седмицата на модата в Ню Йорк или модните изложения в Париж, които се развиват като своеобразни „тв училища за красота, мода, стил и начин на живот”, които са под всеобща забрана в епохата на социализма. Тогава „разрешена” е само българската мода, с нейната твърде ограничена гледна точка, самобитни колекции и модели.
В ранните години на политическия преход, той едва ли напълно осъзнава пионерската си роля в областта на модата – като култура, комуникация и начин на живот. Истината е, че той смело влиза в състезанието с най-добрите журналисти в областта на модата от Европа и САЩ, със знания и силен професионален рефлекс често ги побеждава – при това на техен терен. В областта на модата, както и навсякъде другаде, винаги побеждава по-силният, по-знаещият – този, който може да формулира в интервюто най-добрите истински въпроси. А те се ценят еднакво високо навсякъде по света. Като медийна персона, донякъде безразсъдно, влиза в това тежко професионално състезание и напълно основателно го печели.
В годините на политическия преход, като журналист и тв коментатор, Любомир Стойков доста смело превъзмогва старите забрани и табута. Компетентно и дълбоко информирано той показва / разказва / осмисля на тв екран и в пресата актуалния образ на световната мода – нейните колекции, персони, събития, стилове, парадокси и даже абсурди. По този начин изпълнява най-трудната си роля – на визионер, който руши някои културни стереотипи, остарели начини на мислене, културни модели, замръзнали във времето.
Тази негова медийна роля е всъщност огромен принос за повишаване на културната грамотност на българския зрител, за изграждане на неговата медийна нагласа да се състезава с най-добрите професионалисти в света в областта на модата, и така успешно да преодолява своята огромна провинциална изолация. Сам, опирайки се единствено на своите знания, сили и творчески възможности, Любомир Стойков изгражда себе си като завършен професионалист– във всички културни области, в които работи.
Голямата му публична разпознаваемост се дължи главно на неговата
ТЕЛЕВИЗИОННА КАРИЕРА
Дълги години е водещ на няколко тв предавания, посветени на модата и лайфстайла – „Блясък” по БТ, „От игла до конец” по Нова тв, „Чаровната диктаторка” по Тв „7 дни”. Той е пионер в областта на тв журналистика в областта на модата и лайфстайла – пръв създава професионални стандарти за анализ и тв представяне на световната и българската мода, които и днес остават валидни. Никой тв журналист преди него, но и никой журналист след него, не успява да вземе интервюта, и да създаде документални филми за най–известните представители на световния елит в областта на модата, както и в известна степен – в киното, лайфстайла, политиката. Първите две тв предавания, които създава са
„БЛЯСЪК” И „ЧАРОВНАТА ДИКТАТОРКА”
Първото се излъчва в БТ през 1994 г., второто – в Тв „7дни” в периода 2004-2007 г. ”Блясък” е донякъде „медийна подготовка” за неговото основно тв предаване „От игла до конец”, а „Чаровната диктаторка” е негово продължение, в някои отношения –по-скромно, поради ограничените финансови средства. Без съмнение, връх в тв журналистическата кариера на Любомир Стойков е предаването
„ОТ ИГЛА ДО КОНЕЦ”
То се излъчва цели 8 години (1995 до 2003) в програмата на Нова телевизия, и действително е новаторско за своето време. То е първо по рода си, и днес остава ненадминато като тв естетика в областта на висшата мода и лайфстайла. Любомир Стойков като тв водещ въвежда в тв пространството съвсем нова проблематика, която представя с модерни и авангардни за времето си, тв средства.
–Тв концепция на предаването напълно кореспондира с някои утвърдени образци в тв журналистиката в областта на модата, публичната комуникация и лайфстайла в редица европейски страни и САЩ. Големите тв мрежи поддържат специализирани предавания в областта на модата, които представят модни колекции и дизайнери от цял свят. Любомир Стойков прави същото – истински подвиг е, че успява да вземе интервюта от цвета на световния моден елит. Нещо повече – няколко години безстрашно отразява седмицата на модата в Ню Йорк, с което доближава българския тв зрител до световните тенденции, преодолява неговата дълга културна ограниченост и затвореност, кара го да се сравнява с най-добрите модни образци и персони в световен мащаб.
–Документалните филми на Любомир Стойков от различни световни модни изложения в Европа и САЩ, неговите интервюта с най-прочутите дизайнери в областта на модата преодоляват културната затвореност и налагания с десетилетия културен провинциализъм у нас. Тези интервюта нямат нищо общо с миналото, до 1990 г., те отварят ветрилото на развлекателните тв предавания в областта на модата и лайфстайла, които бързо доближават Българската телевизия до някои световни тв мрежи;
–Интервютата на Любомир Стойков със световни модни величия и асове като: Пиер Карден, Аликзандър Маккуин, Пако Рабан, Юбер дьо Живанши, Соня Рикел, Кармен Карвен, Нино Черути, Санто Версаче, Лучано Бенетон и др., поразяват с високото качество на въпросите на водещия, но и с отговорите на събеседниците. Дори с днешна дата те звучат актуално и убедително, защото тв водещ показва ерудиция и отлична подготовка на въпросите, без които е невъзможно високото качество на отговорите.
В тв вселена на модата и лайфстайла у нас това се случва за първи път. Нито един друг тв журналист след него не успя да продължи традицията на „От игла до конец” и да се наложи като водещо име в тв журналистиката за модата като стил и начин на живот. Защото тя изисква постоянно надграждане на знания, професионална взискателност и големи интелектуални усилия, които се оказват по мащаба единствено на професор Любомир Стойков. Никой друг след него не успя да влезе в неговите обувки.
Предаването, за първи път, цялостно показва на тв екран българската мода и нейните основни създатели. Де факто, медийно ги институционализира, придава им публичен авторитет и тежест, приобщава тв зрител към създаващата се в този исторически момент българска модна индустрия, с нейния стремеж да бъде съизмерима и конкурентна с модата в Европа и света. И в следващите десетилетия – да бъде достатъчно конкурентна в Европа и САЩ, наши модни дизайнери да обличат холивудски знаменитости, например. Великолепното телевизионно шоу „От игла до конец” в тези 8 години развива и ускорява този процес, създава тв имидж и публичност на бързо развиващата се у нас модна индустрия, с нейните успехи, дизайнери, модели и колекции.
„От игла до конец” ускорява и създаването на „Академията за мода”, която се ражда в Париж, и следващите отличия „Златна игла” и „БГ модна икона”. Те стъпват върху вече изградената тв публичност главно на това тв предаване. Неговият голям успех се дължи основно на
ИНТЕЛЕКТУАЛНИТЕ КАЧЕСТВА НА ВОДЕЩИЯ
Любомир Стойков е интелектуалец и ерудит във всяко отношение. Той притежава библиотека, която съдържа 10 000 тома, има забележителни познания в областта на българската и световната литература. Неговите интервюта пъстреят от мъдрости на големи писатели и мислители.
Обожава Оскар Уайлд, цени много Джером К. Джером и Антон Павлович Чехов, заради таланта им в кратка форма да изкажат главното. Обича парадоксалния литературен стил на Оскар Уайлд, често цитира негови мисли: „Не е страшно, че грешим. Страшно е, че повтаряме грешките си”/”Всеки, който живее според възможностите си, страда от липса на въображение” / „Само повърхностните хора не съдят по външния вид“.
Вдъхновява се от изобразителното изкуство, от жените, от миналото, от музиката, от спомените и от мечтите си. Не случайно сред популярните негови сентенции е: „В живота си човек не може да свърши нищо свястно без вдъхновение!“. В интервюто, което дава на Светослав Иванов в „120 минути” – като гост на централната рубрика „В главната роля“ по bTV (2024), той посочва именно „вдъхновение” като своя любима българска дума. Проф. Стойков проникновено споделя: „Вдъхновението осмисля нашия живот. Вдъхновението ни подтиква! Вдъхновението ни кара да мислим и да осъзнаваме, че си струва да вършим това, което правим!“.
Често се връща към мъдростите на Джером Джером: „Най-добрата политика е да казваш истината, освен ако не си изключително добър лъжец”. Той се придържа към максимата, че е нужна повече работа и по-голяма скромност. Защото знанието е огромно и практически необозримо, винаги успяваме да усвоим само малка част от него. Безкрайно харесва Чехов и стила на неговите къси разкази. „Човекът е това, в което вярва” – казва Чехов. Но „човекът е също онова, което мисли за себе си”, „А смисълът на живота, според Чехов, е в борбата”. Ето защо Любомир Стойков не престава да се бори, винаги е на стартовата линия с нов медиен или научен проект. Обича да бори изненадва себе си с нова идея или нов медиен проект. С нова книга или модно лайфстайл събитие.
От българските автори предпочита Димитър Димов и Йордан Йовков, заради умението им да вникват в дебрите на българската душа. Смята, че всеки образован човек у нас трябва да притежава три основни книги – Библията, „Записките” на Захари Стоянов и „Бит и душевност на българския народ” от Иван Хаджийски.
Като тв журналист се възхищава от кариерата на Лари Кинг, Опра Уинфри, Сузи Менкес. Отдавна мечтае да се срещне и направи интервюта с Ал Пачино, Робърт де Ниро, Барак Обама, Анджелина Джоли, Шарън Стоуън. Но знае, че не всички мечти се сбъдват, а това прави живота по-интересен и желан. Казва, че сред последните книги, които си е набавил, са на Дъглас Мъри – „Лудостта на тълпите“, Валъри Стийл – „Модата – италиански стил” и биографията на Опра Уинфри. В момента на писането на този текст проф. Стойков споделя, че на бюрото му са две книги – Мирча Елиаде „Трактат по история на религиите“ и „Илюстрована Библия. Вехтият и Новият завет“ (в гравюрите на Гюстав Доре).
Смята себе си за неопостмодерен човек, харчи най-много пари за книги и картини. Негова любима мисъл е една сентенция на Джакомо Казанова: ”Ако през живота си, не си направил нищо, което заслужава да бъде описано, то поне напиши нещо, което заслужава да бъде прочетено!”. За него жената е „уникален шедьовър на природата”, оценява българките като едни от най-красивите жени в света, заедно с италианките, рускините и чехкините. Има своите предразсъдъци и суеверия – когато взема интервю от прочут дизайнер, предпочита да носи негова вратовръзка или парфюм, това му придава увереност по време на интервюто, а и предразполага самият дизайнер към по-неформално общуване.
Интересно е какво мислят други членове на научната колегия за неговите научни изследвания и журналистическа работа. Ето оценката на гуруто на Любомир Стойков - известния университетски професор, доктор на философските науки
ИВАН СЛАВОВ
„След програмното си самопредставяне с „Чаровната диктаторка” Любомир Стойков вече определи профила си на теоретик и популяризатор на модата. Серията прояви в неговата творческа дейност – нови публикации, телевизионни участия, журиране, отзиви за ревюта и др. още не подсказваха какъв потенциал се трупа с времето. Повечето негови читатели и почитатели, в това число и аз самият, дори се страхувахме, че проявите му, свързани с модата, ще се банализират, ще се стигне до самоповторение и изчерпване. Същевременно, не се очертаваше някакво сериозно съперничество на неговата вече водеща роля в областта на модата и нейното изследване.
Истинският скок той направи с рисковано смелото, но изключително плодотворно насочване към истинската Мека на модата – Запада, и особено неоспоримата столица на световната мода – Париж. Само той си знае през какви перипетии е минал и колко усилия са му били нужни, за да бъде най-напред допуснат, после приет, а накрая адмириран от именити дизайнери, крупни познавачи и ценители на модата, със световно знаменити манекенки, въобще, с елита на главозамайващия космос на фината, луксозна, често ексцентрична до предизвикателство и изпитание на вкуса мода.
Тези втурвания навън, професионалните, даже задушевни контакти с въпросния елит му позволи да заснеме поредица великолепни филми, излъчвани по телевизията при огромен интерес от страна на зажаднялата за истински авангардна мода българска публика. Ако има наистина културна сфера, редовно подхранвана с най-новото, будеща тръпка на възхита, изненада, а понякога на недоумение (когато предизвикателствата са драстични от страна на дизайнери и манекени), това е модата в облеклото. Едва ли има друго предаване в програмата на Нова телевизия с по-масова аудитория от тази, която поддържа Любомир Стойков в „От игла до конец”.
Ето и оценката на друг много сериозен и популярен университетски професор, доктор на историческите науки
АНДРЕЙ ПАНТЕВ
„Любомир Стойков или правото да си модерен”
„Любомир Стойков е дръзко отклонение от обичайните клишето за академичен учен. Неговата разнолика дейност трудно подлежи на еднократна дефиниция, защото в такъв случай все нещо от нея ще бъде незаслужено пренебрегнато като качество. Кой е той - учен, преминал конвенционалните зони на университетска кариера, агресивен, в добрия смисъл на тази дума, журналист, преподавател с привлекателност, обяснима не само с външност, всеизвестен познавач на състоянието и тенденциите на световната мода, телевизионна звезда или онзи добър пощенски гълъб, който ни носи новини от бъдещето на света на дрехите? Всичко поотделно и всичко заедно!
Ние неволно, но често забравяме, че самото понятие „мода” кореспондира с термина „модерност”, най-оспорваният, най-употребяваният и най-многозначният в нашия свят, който горделиво се самоопределя като модерен. Дали конструирането на определен стил в модата е естетическа самоцел на отегчени аристократи и екстравагантни богаташи? Нека напомня, че едно от утвърдилите се френски определения за модерност означава скъсване с традицията. Това означава, че всяка устойчива и значима културно-политическа промяна е предшествана или последвана от съществени корективи в модата на облеклото.
Ето така разбирам присъствието на Любомир Стойков в нас и около нас. Доцент, доктор по филология, приложил преподавателския си опит по култура в медиите, бизнес комуникацията, фирмената култура, рекламните стратегии в СУ „Св. Климент Охридски”, УНСС, в НБУ и др., той ни води по пътеките и магистралите на нови преподавателски дисциплини, научно-изследователски обекти и чисто занимателна информация по метод и с присъствие, трудно подражаемо от другите, опитващи кариера в тази област.
А сега идва време да парафразирам английския поет и драматург пред прага на модерния свят – Colley Cibber - (1671-1757) – „Който е вън от модата, той е вън от света!“. Има ли по-добра атестация за това, което прави две столетия по-късно Любомир Стойков? А и за неговата богата, респектираща и пълна с добри изненади биобиблиография ? Вникнете в нея. Струва си, каквото и да мислите за него, и за себе си. Ще разберете повече, отколкото сте очаквали!”(2000).
А ето и оценката на един много популярен тв водещ.
НИКИ КЪНЧЕВ
„Любо Стойков дава своите реални оценки и за българската модна действителност. Наградите за мода, които и Академията за мода, и той лично инициираха още в началото на 90-те години на XX век, определено се превърнаха в българските модни „Оскари“, колкото и шаблонно да звучи подобно сравнение. Нещо повече. Тези награди бяха стимул за родните дизайнери, модните къщи и фотографите им да правят нови неща, да се целят в „Златната игла“ и да се развиват. И още: като пряк свидетел на всички тези процеси мога да гарантирам, че Академията за мода спаси в голяма степен българската модна индустрия в едни тежки преходни за страната ни времена. Любо Стойков е авторитет, без да е диктатор в модата. Той слага жалоните, но и самият той е жалон за стил и вкус” (2022).
След тези блестящи оценки, нека видим кои неща отличават
ЛЮБОМИР СТОЙКОВ КАТО ЧОВЕК
Той е изцяло семеен човек, за него семейството е нещо свято, което е на особен пиедестал. Неговата съпруга Весела е верен приятел, стълб на семейния уют, синът му Калин отдавна е част от екипа на „Алма комуникация”. Любомир Стойков има много здрава емоционална връзка със своя син, който е наследил неговата борбеност и упоритост. Благодарен му е за слогана: ”Стойкови никога не се предават!”
Обича да влиза в полемика с онези скептици, които по принцип отхвърлят модата и стила на обличане и поведение. Като експерт по мода, стил, комуникация и култура, казва следното: „Забавляват ме хората, които твърдят, че не се интересуват и не се занимават с това „празно и повърхностно“ явление. На тях бих казал, че дори да не искат да се занимават с мода, то модата със сигурност се занимава с тях”.
Той е суетен, донякъде егоцентричен, като всеки много надарен и талантлив човек. Изцяло е фокусиран в своята творческа работа, не допуска пилеене на време в празни занимания. От години се придържа към правилото, че времето неизменно е малко, а работата е ужасно много. Неговите вечери буквално са претъпкани от много публични събития, на които е задължен да присъства.
Той подхожда еднакво прецизно както към научната си работа, така и към дейността си като PR мениджър, консултант и експерт по мода, лайфстайл, а през последните десетилетия – и по политически имидж и политическа комуникация. И колкото и да е странно – успешно съчетава тези много различни социални активности. Притежава желязно възпитание, умее да бъде учтив и галантен, без да прекалява. Особено внимателен е към нежния пол, който в сферата на науката е много труден за професионална комуникация.
В документалните си филми, посветени на известни модни дизайнери, използва един и същ слоган: „Симпатията е взаимна!”
Кейптаун е най-невероятното място, на което е попадал. Определя го като кътче от света, в което всичко е възможно. Едно необикновено съчетание на примитивно и модерно, на традиционно и съвременно.
За него най-красивото място в България са седемте Рилски езера и връх Мусала. Казва, че : „Много са причините да обичам България (не толкова като държава, а по-скоро като Отечество, като място, където съм се родил)... Сред тях са и критичността, енергията и свежестта на най-новото поколение. Поколение, което, вярвам, ще поправи грешките, ще заличи деформациите и уродливите неща, натрупани лавинообразно през десетилетията, ще разчисти пътя към модерното, смислено и пълноценно съществуване.
В своето ежедневие се облича елегантно, носи дрехи предимно на български дизайнери като Олег Сергеев, Запрян Маринов,“Рила стил”, „Агресия“, „Десизо Монни“, „Андрюс“, „Монтели“ и др. Казва, че има костюми от „Хуго Бос”, „Черути” и „Пиер Карден“. Използва парфюми и дезодоранти на Джорджо Армани, Том Форд, Пако Рабан, Томи Хилфигер, Келвин Клайн, Ив Сен Лоран и др. И макар да е необичайно за университетски професор – гледа на кафе, при това познава. Наследил е това умение от своята майка.
Негови любими дизайнери са Пако Рабан, Ив Сен Лоран, Карл Лагерфелд, Кензо Такада. Смята, че публичността е претъпкана от фалшиви светски хора, за които модерното облекло цели да прикрие липсата на добро образование, знания и опит. За него „истинските светски хора не са светски, защото са облечени твърде скъпо. Те са светски, защото имат богата духовност, тежат със своята интелигентност и култура”. Именно поради това кани на своите публични събития представители на научния елит, известни писатели, художници, поп изпълнители, прочути музиканти.
В интервюто в предаването „120 минути”, озаглавено: „Джентълменът и звездите” (2024) Любомир Стойков формулира своето кредо, към което от години се придържа: „Знанията имат смисъл, когато дават плодове…Стилът издава характера и културата на човека. Той е еманация на духовното у човека…Любимата ми българска дума е вдъхновение, защото тя дава смисъл в нашия живот… Най-важното е духа, вътрешната мотивация, да не спираш и вървиш напред.