Решението на владиците е взето на заседание на Св. Синод в пълен състав на 20.01.2020 година

Министър Боил Банов: Светият Синод спира „ислямската“ изложба в Лувъра

108445 | 10 февр. 2020 | 13:48

При това положение българска изложба с такова съдържание в Лувъра не може да се осъществи, заяви министър Банов пред Епицентър. Оттук нататък ще се търси нова концепция за поредното представяне на България в най-престижния музей в света.


Светият синод на БПЦ спира изложбата „Изкуство и култури в България“ (ХVI-ХVIII век)” в Лувъра, която предизвика остри коментари и негативни реакции в българското общество.

Това заяви в интервю пред Епицентър.бг министърът на културата Боил Банов, който предостави кореспонденцията на Министерството с Българската Патриаршия по отношение на експозицията  на добилата вече печална популярност "Ислямска изложба" в световния музей.

 

На 15 януари 2020 година министър Банов се обръща към Негово светейшество патриарх Неофит относно подготовката на изложба, която ще представи в Музея „Лувър“ културни ценности на България от периода 16-18 век, с молба за разрешение в експозицията да бъдат включени експонати от Бачковския манастир, Националния църковен историко-археологически музей и Църковно историческия и архивен институт при Българската патриаршия.

Към молбата на Банов е приложен и списък от църковни предмети, за които шефът на Лувъра Жан-Люк Мартинез предлага да бъдат изложени: кръстове, икони, кандилници, евангелия, обкови на евагелия, олтарни двери и т н. - общо 16 на брой.

"Моля за Вашата благословия", завършва писмото си Боил Банов до патриарх Неофит.

 

Седмица по-късно в Министерство на културата се получава отговорът от Светия синод, който завършва с категоричното: „Светият синод НЕ дава благословия експонати на НЦИАМ и ЦИАИ да участват в спомената изложба".

Решението на владиците "е взето на заседание на Св. Синод в пълен състав на 20.01.2020 година" и е подписано от Мелнишки епископ Герасим, главен секретар на Светия Синод.


При това положение българска изложба с такова съдържание в Лувъра не може да се осъществи, заяви министър Банов пред Епицентър.бг. Оттук нататък ще се търси нова концепция за поредното, трето, представянето на България в най-престижния музей в света.

 

Скандалът избухна от факта, че българските християнски предмети от 16-18 век трябваше да бъдат експонирани в департамент "Ислямско изкуство", помещаващ се в едно от подземията на Лувъра.

Според френската кураторка на изложбата г-жа Шарлот Мори експонатите трябва "да докажат как в някои от декоративните си елементи тези култови предмети на християнската религия са повлияни от съвременното им ислямско изкуство". Това богохулство е предизвикало и гневната реакция на БПЦ, с която фактически се слага край на това изопачаване на историческите факти от българската история. 

 

Според ст. н. с. д-р Христо Темелски, директор на Църковно-исторически и архивен институт (ЦИАИ), подготовката за тази изложба е хаотична и непоследователна. След среща с френската кураторка г-жа Шарлот Мори оценката му е, че тя няма концепция за експозицията, не е компетентна по темата, липсва и професионална организация на изложението. На база на негова докладна записка до Светия синод, в която изложил всички негативни последици от тази изложба, митрополитите взели решение да не предоставят исканите от тях експонати за изложбата.

 

След обяд министър Банов сe срещна и с ръководството на БАН - акад. Ревалски, заместникът му проф. Васил Николов, както и професор Емануел Мутафов, директор на Института за изследване на изкуствата на БАН, който първи алармира за изопачавенето на темата на изложбата. Учените са изразили становище, че тази изложба е неподходяща и че трябва да се търси друга концепция, която да представи България достойно пред света. 

Министърът и ръководството на БАН се обединиха около позицията, че предвид полученото в Министерството на културата становище от Светия синод на Българската православна църква, както и обществения отзвук относно организирането на експозицията с работното заглавие ,,Изкуство и култури в България (XVI – XVIII век)“, е добре тя да бъде отменена и на музея „Лувър“ да бъде предложена друга изложба, която да обхваща друг или по-широк период от българската история. Учените предложиха теми, свързани със знакови периоди от миналото на българските земи и българската държава: „Праистория” (поява и развитие на първата европейска цивилизация) или „Късно Средновековие” (възход на Второто българско царство). "Също като Светия Синод и ние няма да пуснем материали за такава изложба, която сега ни се представя", заявиха от БАН пред Епицентър.бг и подчертаха: "Трябва да направим нещо впечатляващо!"

 

Писмото на министър Банов до Светия синод вижте ТУК!

 

Отговорът от Светия синод вижте ТУК! 

 

_____

Ето и интервюто с министър Боил Банов:

 

 - Министър Банов, когато започва да се прави една изложба, тя трябва да има концепция, екип, да се уточнят експонатите, да се подпише договор. Каква е концепцията на третата българска изложба в Лувъра, която предизвика толкова негативни коментари?

 

- Тази изложба би трябвало да е третата от едно дългосрочно споразумение. Първото споразумение за пет години е подписано през 2012 г. между министър Рашидов и директора на Лувъра г-н Мартинез, което упоменава правенето на три изложби: Траки, Първо българско царство и Ислямско изкуство. През 2016 година Рашидов отново преподписва такова споразумение със същия текст - "Ислямско изкуство" в залите, посветени на ислямско изкуство". Това са устойчиви писмени уговорки с институцията Лувър, която е с почти статут на държава, затова не може да бъдат променени или драстично подменяни. Впоследствие при служебното правителство на президента Радев, в което зам.–министър бе Боряна Христова (директор на Националната библиотека), тя бе оторизирана от министър Рашко Младенов да се занимава с тези въпроси. Тя проведе срещи и потвърди поетите вече ангажименти. Нещо повече – тя настоя третата изложба „Ислямско изкуство“ да пререди втората и да се експонира по време на българското Европредседателство.

 

А вие кога влязохте в темата?

 - Когато дойдохме аз и моят екип, направихме почти веднага среща с френския посланик, след това и с директора на Лувъра. Категорично настояхме втората изложба - по време на Европредседателството ни, да бъде „Първото българско царство“. Освен това  поставихме въпроса, че вероятно в България ще има особена реакция на представянето в Лувъра на изложбата "Ислямско изкуство". Договорихме още експозицията да не дава фокус върху исляма, а върху изкуството в България, където има и гръцки влияния, време, в което нашите школи се запазват, иконопис и т.н.

 

Подписахте ли договор?

- Не. Все още няма подписан договор,  до момента върви  подготвителна работа за евентуална трета изложба.

 

-  Защо не сте подписал договор?

-  Неслучайно не съм подписал договор, защото освен притеснението, което изразих с встъпването ми в длъжност през 2017 година,  че това е деликатна тема за Балканите, не само за България, бяхме и наясно, че  вероятно Българската православна църква ще застане против такава изложба и със сигурност няма да предоставя икони от това време.

 

Какво направихте по нататък?     

- Тъй като Лувърът има огромен интерес към този период - те търсят някаква символика - къде християнството е повлияло на исляма, къде ислямът на християнството, продължихме комуникацията. Лувърът е световен музей, защото създава тенденции, които формират изкуствата на цели континенти векове напред. Затова в Преславското съкровище, което изложихме във втората изложба, нещата бяха аналитично подредени с пътя Изток-Запад. Ние предупредихме директора на Лувъра, френския посланик и френския министър на културата, че вероятно Българската православна църква няма да подкрепи една такава идея. Във Франция гледат на нещата по-различно, имат по-отворена система, интересно им е да сравняват и т.н., но за България тази тема е деликатна.

 

И те, въпреки това ваше предупреждение, изпращат тук техен екип да обхожда нашите музеи и да търси антични факти, които да подкрепят тезата им, така ли?

 - От лятото тук работи техен куратор, г-жа Шарлот Мори, на която е осигурен пълен достъп до всички музеи в страната - с оглед на това тя да създаде концептуален модел - какво би следвало да има в една такава изложба и съответно с какви предмети и ценности то би било защитено. Оттам-насетне тя прави набор от предмети във взаимодействие с всички наши директори.

 

Има ли с нея екип от Министерство на културата?

- На този етап няма. Тя идва при нас, ние ѝ създаваме организация да обходи и да види какво би интересувало Лувъра, какви тенденции намират те. Лувърът по принцип представя неща, които могат да дадат тенденция, за които имат интерес от тяхна гледна точка. Лувърът не е задължен да представя българско изкуство или въобще България. Това не значи, че ние ще се съгласим с тяхната идея. Във всички споразумения българската страна има право да откаже, да преформулира или да преформатира експозицията.

 

Пред кого отказахте тази експозиция, след като вече сте бил наясно, че тя е проблемна за нас като българи? Имате ли документ?

- Няма нужда. Принципът е, че тя  (г-жа Мори) идва, гледа, запознава се с това, което има в страната, прави набор от експонати от даден музей, които биха представлявали интерес. Ние пращаме писма до тези музеи, вкл. до Църковния музей, до манастирите и т.н. дали биха предоставили посочените неща във връзка с такава изложба. Ако отговорят „да”, тогава събираме работна група, изпращаме наш куратор. Създава се работна група, която определя логиките, посоките, начина на представяне на изложбата и съответно предметите, които да бъдат вътре.

 

Този етап не е достигнат. Защо?

- Защото миналата седмица Патриаршията отказа достъп до иконите в Църковния музей, в Бачковския манастир и т.н. След като пилучихме писмото от Светия Синод, ние изпратихме официално писмо до Лувъра, в което се казва, че Патриаршията отказва да предостави предметите, които те са избрали и по този начин изложбата става труднореализуема. Питаме ги и какво предлагат - да се преформатират периодите, темите и т.н. Подчертавам -  ние предвиждахме това и предупредихме колегите. На сегашния етап няма нито работна група, нито куратор, защото нямаме необходимост. Такава група се прави, когато всички музеи в България, които имат отношение, са съгласни. Работната група се създава от директорите на музеите, които излъчват куратор. Не го избирам аз, нито г-н Рашидов. Човекът работи с групата и се изпраща писмо до мен какви са параметрите на изложбата, каква е нейната насоченост и т.н.

 

Щом сте видели, че има такъв проблем, защо не сте питали Вежди Рашидов?

- Мога да разкажа, но ще бъде мое твърдение, затова ви показвам документите.

 

А има ли твърдение с подписа на Рашидов, че той е определил, че третата българска изложба в Лувъра трябва да бъде точно Ислямско изкуство?

-  Да. В документа, който вече аз подписвам с Лувъра, е на базата  на подписаните документи през 2012, 2016, където вече пише: "Изкуството в България XVI-XVIII век" и се представя в залата за ислямско изкуство.

 

Наименованието на изложбата кой определя?

- Работната група. В момента изложбата е с работно наименование.

 

Има ли писма от Лувъра, където да искат български куратор, на което Министерство на културата не е отговорило?

- Не, Лувърът предлага техен куратор. Те знаят стъпките, през които трябва да минем. Ние осигурихме достъп на техния куратор, за да направи първоначалния оглед в страната и какво от това, което има би вълнувало провеждането на една такава изложба, за да подсигурим от съответните музеи и галерии биха ли предоставили неща за такава изложба.

 

Говори се, че вече има списък с 40 предмета, които са определени.

- Ако трябва да реализираме изложба за Луи и взимаме неща от Франция, ние пращаме наш човек, молим френската страна да му съдейства да обиколи музей, галерии. Той го прави, а френската страна гарантира, че тези неща ще се дадат за България, прави се работна група от тези къщи музей и галерии, в които се излъчва куратор, който да работи с нашия, за да формализираме мотото, логики, тенденции, кои произведения.

 

- Но все пак се говори за списък от 40 предмета. В някои медии вече излязоха снимки.

- Това са инсинуации. Кураторката си прави набор от неща, от които Лувърът се би интересувал. Ако се осигури достъп, се правят работните групи и се започва работа.

 

- Тази тема е въпрос на национално самочувствие, нали разбирате?

- Може. Държавата има позиция. Тя може във всеки един етап да прецени да представи ли нещо или не. На същото има право и френската страна.

 

- След като Патриаршията отказва да даде икони, значи изложбата няма да се осъществи, така ли?

- Да. Църквата по принцип няма практиката да дава икони. Изложбата ще отиде в друга периодика, защото сме държава с богата история, имаме доста общи проекти с Лувъра.

 

- Защо французите са настоявали да бъдем представени с ислямско изкуство?

- Защото те са мастодонти. Те се интересуват от турския период и от комунистите. Траките са им интересни, защото нямат такова чудо. Имат огромен интерес към Бузлуджа, имам писма за комунистическия  период повече, отколкото за цялата друга българска култура и изкуство. Това е феноменът за Западния свят, през това ни четат. Лувърът търси провокация, не бяга от нея. Гледат на това като на нещо, което ще раздвижи културните пластове.

 

- Да обобщим, министър Банов, Патриаршията спира тази изложба!

- Да. Все пак сме православна държава и когато Православието постави някакъв канон, въпреки че не е задължителен, морално не можем да вървим срещу него и не бива.

 

- Защо не го казахте това в „Лице в лице” преди три дни и скандалът да се затвори?

- Защото ме занимаваха с Божков, с чашите от Венецианското биенале – тази мръсна и гнусна лъжа. Ще съдим ИКЕА, ние сме държава с дълга история, пълноправен член сме на ЕС, не може всеки да идва и да прави, каквото си иска. Не може на база на една лъжа да си правиш промоции. Въпросът за изложбата беше на края на предаването и не можах да си развия тезата. Аз съм адски спокоен за съвестта си. И в случая не ми е приятно да се мисли, че ние седим тук и „си клатим краката”, а едни французи идват и казват как да бъде. Напротив!

Винаги сме били много почтени в проектите си. Движим много неща с френския министър на културата, с Лувъра. Аз им казах, че вероятно 99% Патриаршията няма да разреши, но те искаха да опитат на всяка цена. Е, въпросът вече е разрешен.

 


От категорията

Асен Василев призна за фашисткия закон, лично дал "технически бележки как да се случва процесът"

Асен Василев призна за мракобесния закон, лично дал технически бележки как да се случва процесът-1653653549.jpg

Когато някой е санкциониран и това поставя проблем пред финансовата система и ...

27 май 2022 | 15:07

Кирил Петков: Въвеждаме еврото от 1 януари 2024 г., БСП и ИТН са против! (ВИДЕО)
(Видео)

Кирил Петков: Планът за въвеждате на еврото влиза на днешното правителствено заседание-1653646003.jpg

Тази сутрин от ИТН остро възразиха, че в коалицията има договорка първо да се ...

27 май 2022 | 13:06

Лена Бориславова: Коалицията потвърждава, че темата за РСМ ще мине задължително през парламента
(Видео)

Лена Бориславова Снимка: БНТ-1653681883.png

Важно е да имаме актуализация на бюджета, заяви Бориславова и подчерта, че тя е ...

27 май 2022 | 23:04

Министър Денков: Трябва да премахнем частните уроци от българската образователна система
(Видео)

Министър Николай Денков Снимка: БНТ-1653677193.png

"Програмите и учебниците трябва бъдат променени, трябва да намерим време ...

27 май 2022 | 21:46