Единен стикер ще показва трайно ниските цени на хранителните продукти, с които са се ангажирали търговските обекти. Той е разработен от Министерството на икономиката и индустрията и вече е предоставен на веригите, които са заявили желание за включване в информационната система foodprice.bg. Това съобщи министър Никола Стоянов в сутрешния блок на бТВ.
От около седмица сайтът foodprice.bg предоставя информация за целия процес по ценообразуване на хранителните продукти - от стойността на суровината, през тази на внос и на едро, до крайната, която заплащат хората в магазина. “Отправихме покана до всички юридически лица, които се занимават с търговия на дребно на хранителни продукти и имат годишен оборот от над 30 млн. лв., да се включат в нашата инициатива", обясни икономическият министър.
До този момент едва две търговски вериги са подали информация към сайта foodprice.bg, като тя вече е публикувана, стана ясно още от думите на икономическия министър.
“Едната верига е дала информация само за 5 продукта в цялата страна, а другата за 15, но за две области в България. Надяваме се това да е само начало на процеса и тепърва да има много по-голяма активност", каза още министър Стоянов.
Към момента успяваме да укротим цените, но ние се надяваме да се постигне траен ефект, каза още министър на икономиката Никола Стоянов.
„Към момента смятам, че успяваме да укротим цените. Не сме очаквали резултатите да дойдат веднага. В опита си за овладяване на цените правителството действа систематично – със серия от инструменти и мерки“, обясни той.
Никола Стоянов подчерта, че от една страна имат за цел да информират хората за цените чрез сайта, от друга са подготвили и съответните законови промени, а от трета са затегнали контрола. Според него вече се наблюдава рязък спад в производствените цените, така че през април трябва да се усети и спад в цените в магазините.
„Информационният сайт за цените на храните се посещава над 10 000 пъти на ден, но очакват тази бройка да се повиши, тъй като от вчера две от веригите магазини започнаха да подават своите цени. Очакваме другата седмица да се включат и останалите“, поясни Стоянов.
Служебният министър на икономиката обясни, че ако се погледне цената на млякото на едро и в магазините, изводът е само един – да се затегне контрола върху търговците.
„Явно някой по веригата се опитва да генерира по-сериозни печалби, въпреки спада в суровината при производителите“, отчете Стоянов.
За да бъдат улеснени потребителите е разработен единният стикер, който търговците при желание ще поставят на тези продукти. Той е в три варианта - кръгъл, правоъгълен и квадратен, с оглед разликите в стелажите на магазините. От вчера те са предоставени на двете вериги и вече са поставени в част от магазините им в страната. Потребителите би трябвало вече да ги виждат в двете вериги, които подават информация към сайта за сравняване на цените, допълни той.