„Научих две минути след катастрофата. Толкова бързо трябваше да реагираме да тръгнем за „Граф Игнатиево“, че не бяхме уточнили още типа на самолета. Затова Министерството на отбраната първоначално даде информация, че това е военнотранспортен самолет, а се оказа учебно-боен самолет L39”
Това разкри пред БТВ за първите минути след фаталния инцидент с двама загинали пилоти служебният министър на отбраната Атанас Запрянов.
"Трябва да изчакаме експертизата и разчитането на черната кутия, за да имаме пълна картина - дали е било от невнимание, в пилота или техническа причина", каза още той.
Черната кутия ще бъде разчетена в завода-производител (бел. авт. - Чехия), допълни служебният министър.
Ако е имало техническа причина, то заводът ще дължи неустойки на страната ни, каза Запрянов.
Анализът ще се забави седмица -10 дни, заяви той.
И допълни, че не знае защо пилотите не са катапултирали.
Политизирането на авиокатастрофата в Граф Игнатиево е вредно. Коментарите за инцидента преди да е разчетена черната кутия само заблуждават обществото, подчерта служебният министър на отбраната Атанас Запрянов.
Според него не е редно да се искат оставки, преди да е станало ясно какво точно се е случило и кой носи отговорност.
„Бях си пожелал в моята кариера да не извършвам две неща – да не извършвам съкращения, каквито ми се наложиха през 2004 – 2010 г., и да не погребвам – което ми се случи при операцията в Ирак", разкри министърът на отбраната ген. Атанас Запрянов по БТВ, в коментар за трагедията с двамата загинали пилоти на летището в "Граф Игнатиево".
Инцидентът, който се случи на 13 септември отне живота на майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин.
От думите на министъра стана ясно, че двамата са изпълнявали упражнението, което се оказва фатално за тях, 24 пъти тази година. В елементите е нямало нищо извънредно, били са добре познати за пилотите, които са ги изпълнявали.
„В такъв момент е много е трудно да говориш, когато се обадиш на близките. Тогава човек се чуди какво да каже“, отбеляза ген. Запрянов и допълни, че е било задължително той да се свърже със семействата на загиналите.
След като е докладвал на държавното ръководство – на премиера, на президента, ген. Запрянов и ген. Стойков незабавно са тръгнали към „Граф Игнатиево“, за да видят какво е станало, като на място са получили и доклади.
„Упражнението, което се изпълнява – това не е авиошоу и не се изпълняват никакви изключителни пилотажи, е част от бойната подготовка и тренинга на пилотите, който се извършва в Долна Митрополия и те са го правили много пъти“, изтъкна Атанас Запрянов.
Той посочи, че много търпеливо трябва да се изчака експертизата, разчитането на черната кутия, заключението на комисията – едва тогава ще пълната картина дали има техническа причина, пилотска грешка, допуснато ли е невнимание.
Черната кутия ще бъде разчетена в завода производител.
„В този случай ние имаме отремонтиран от завода самолет, който е в гаранция и в експлоатация от юни месец. Самолетът има 1600 следгаранционни часа“, посочи Атанас Запрянов.
Наши експерти са заминали с черната кутия до завода в Чехия.
„Много е важно нашите експерти и експертите от завода да разчетат кутията и ако има техническа причина, тогава заводът, който е извършил ремонта, дължи неустойки. По този начин ще бъде защитен финансовият интерес на държавата, въпреки че това няма да върне нашите колеги“, коментира министърът на отбраната.
Атанас Запрянов посочи, че няма информация за задаваните команди, тъй като това е въпрос на разследването.
„Не бива само по визуални оценки да съдим какво се е случило“, обясни той.
Той посочи, че разчитането на черната кутия ще даде яснота какво е довело до трагедията. По думите му тя ще бъде разчетена в завода производител до 10 дни. Запрянов отбеляза, че падналият самолет е бил в гаранция след ремонт.
Министърът подчерта, че ще се провери дали се спазват мерките за безопасност във ВВС и във Висшето военно училище в Долна Митрополия.
Той подчерта, че с преминаването към самолети F-16, страната ни ще има нужда и от нов учебен самолет. Запрянов поясни, че се водят разговори в тази посока. По думите му към момента не е належащо да бъде закупуван такъв.
Военният министър увери, че доставката на F-16 се движи по график. Според него трябва да подготвим нашата инфраструктура, за да ги приемем. Запрянов добави, че общо 30 пилоти се обучават в САЩ да летят на F-16.
По отношение на пейджърите бомби, използвани за поразяване на бойци на Хизбула, той заяви, че България не произвежда такива устройства. По думите му твърденията за българска следа са манипулативни.