Мирела Костадинова
През тази година се навършват 130 години от рождението на Дора Габе. Тя е най-милата детска поетеса, преводачка, редакторка, авторка на пътеписи, разкази, есеистична проза, импресии и статии. Първата ѝ поетична стихосбирка „Теменуги“ е написана в духа на модния за времето „сецисионен сантиментализъм“. Редактирана е от самият Пейо Яворов. Освен автор на стихотворения, тя създава и читанка, която я завежда на подсъдимата скамейка.
През 1937 г. Министерството на Народното просвещение в България одобрява учебник за основните училища. Назначени са трима рецензенти, които посочват за най-добър буквара на поетесата Дора Габе. В конкурса участват учители от цялата страна. Между тях е Правдолюбов, вероятно псевдоним на Димитър Георгиев, който е педагог и автор на няколко читанки. Този път книгата му за най-малките отпада от конкурса.
Скоро той се явява пред Тома Попвърбанов, председател на комисията по одобряване на учебниците и началник на основното образование. Заявява, че е извършено беззаконие.
Одобрен е и даден за печат букварът на еврейката Дора Габе. Съгласно правилника, тя не трябва да се допуска да участва в конкурса, поради произхода си. В него могат да участват само българи.
Дора Габе е дъщеря на руски евреи, преселени след гоненията им в Русия през 1894 г. Но тя е родена в Добруджа. Всъщност Правдолюбов се позовава на Закона за защита на държавата, който е бил в сила от януари 1924 г. до октомври 1944 г. Според него евреите не трябва да заемат държавни длъжности и по смисъла си той е антисеметистки.
Председателят на комисията уверява Правдолюбов, че поетесата Дора Габе е българска поданица и изключителна българка, в чиито патриотични чувства никой не се съмнява. Но Правдолюбов продължава да настоява, че с одобрението на този буквар и с разрешението да бъде отпечатан, Министерството е извършило закононарушение. Информира, че ще отнесе въпроса в съда. И наистина това се случило…
Тома Попвърбанов застава зад Дора Габе и защитава „превъзходствата на нейния буквар“. Обръщайки се към съдиите, добавя, че Дора Габе е съпруга на големия критик проф. Боян Пенев. А нейната сестра е съпруга на друг наш голям учен проф. Спиридон Казанджиев. Тези двама професори никога не са се съмнявали в патриотичните чувства на двете Габе, родени в България, където са отраснали и живеят.
„Смятам, обаче че Правдолюбов почувства в душата си неправдата, която защитаваше, подведен от грубите си егоистични интереси. Помолих съда да не уважи несправедливият му иск. Съдът отхвърли молбата му и Правдолюбов, струва ми се смутен и посрамен напусна съда“, разказва в спомените си Тома Попвърбанов, съхранени в Националния музей на образованието в Габрово.
Поетесата също си спомня случилото се в съда.
„ – Дора Габе, кажете от кой произход сте? – А точно тогава започнаха да говорят за произхода… И аз отговорих:
Ами дайте да изследваме кръвта на всички тука, за да видим кой от какъв произход е.
А съдията много сдържано извика:
Кажете от кой произход сте?
Аз отговорих:
Аз съм от еврейски произход, и то съвсем чист, без никаква примес. Баща ми е от рода на левитите. В целия негов род не е имало търговци, а само учители равини, хора, които имат чисто духовни интереси. …Но ако Добруджа не е българска, тогава и аз не съм българка. – И като казах това, съдията изведнъж слезе от мястото и извика към адвоката на ищеца: Стига! Стига толкоз! И спряха, и ме освободиха.
И когато излязох, беше тъмно. Усетих, че някой върви пред мен. Изведнъж той каза:
„Извинете! Искам да ви поздравя.“ Викам: „За какво?“ „За това, че бяхте много смела, че признахте, че сте еврейка.“ Викам: “Никога не съм отричала.“ „А ние с моите близки дойдохме да видим как ще се отречете.“ Стисна ми ръката и си отиде.“
Букварът на Дора Габе навлиза в програмите на училищата и малките българчета сричат по него. Самата поетеса пък приема православието заради брака си с литературния критик Боян Пенев.