Ръката на закона става все по-мека спрямо нарушителите на правилата за движението по пътищата. Това сочи изследване на прокуратурата за резултатите от наказателните производства за престъпления по транспорта за периода 2010 г. – 2014 г.
Проучването е изпратено на министъра на вътрешните работи, на министъра на транспорта, на председателя и членовете на парламентарната комисия по транспорт и информационни технологии с предложения.
През 5-годишния изследван период броят на пътнотранспортните произшествия (ПТП) расте, но има тенденция установените от КАТ нарушения на участници в движението постоянно да намаляват. През 2014 г. този спад е драстичен, посочва докладът. Изводът е, че намалението на установените нарушения не се дължи на повишаване на съзнателността и спазване на правилата за движение. През 2014 г. броят на ПТП с причинени смърт и раняване е съразмерен с предните години, а броят на загиналите нараства с 10%, спрямо предходните две години, при запазване на броя на ранените.
През същия период делът на новообразуваните досъдебни производства (ДП) за престъпления по транспорта (ПТ) варира между 11% и 12,5% от всички новообразувани ДП в прокуратурата. Това означава, че този вид дела формират относително стабилен дял в структурата на престъпността за страната. Най-висок е делът им през 2010 г. (12,5%), а най-нисък - през 2013 г. (11,1%).
Най-често налаганото наказание за престъпления по транспорта е наказанието „пробация” - в 54,2% от влезлите в сила осъдителни съдебни актове.
Следващото по честота наказание е условното „лишаване от свобода” (чието изпълнение е отложено по реда на чл. 66 НК). То е наложено средно в 25,8% от осъдителните актове в периода. Наказание „глоба” има при 14,4% от присъдите.
Най-малко приложимо е ефективното „лишаване от свобода” (чието изпълнение не е отложено по реда на чл. 66 НК) – в 4,5% от осъдителните съдебни актове. Така излиза, че на един осъден шофьор в затвора се падат петима с условни присъди на свобода.
През изследвания 5-годишен период са приключени 4126 дела с влязла в сила присъда за престъпления по транспорта, при които е причинена смърт, тежка или средна телесна повреда. Оправдателни присъди са произнесени в 98 случая.
Изследването стига до заключението, че за да се подобри ситуацията, е необходим комплексен подход и координирани усилия в няколко посоки.
Преди всичко трябва да се преосмисли системата за наказания с акцент върху административните наказания и мерки - в това число за разширяване на обхвата на принудителните административни мерки, водещи до временно отнемане на свидетелството за управление на МПС и спиране на МПС от движение.
Необходимо е да се опростят процедурите и да се повиши ефективността на административнонаказателното производство. Специално внимание изисква информираността, превенцията и обучението на гражданите за спазване на правилата за безопасност и предотвратяване на рисковото шофиране.
Трябва да се модернизират и методите на обучение при придобиване на правоспособност и по-силно застъпване на тематиката в общите образователни програми.