- Г-н Димов, с какво се занимава Световната лига за свобода и демокрация, чиято българска секция бе основана на 13 юни? Вие сте неин председател.
- Ще ви поправя, българската секция бе основана преди близо 25 години, когато Филип Димитров бе министър-председател на България, но по стечение на обстоятелствата нейната функция заглъхна и сега правим преучредяване. За наше щастие г-н Филип Димитров, заедно с външния министър Даниел Митов, бяха наши почетни гости при преучредяването.
Световната лига за свобода и демокрация е основана през 1954 г. като тихоокеанска антикомунистическа лига между Южна Корея, Филипините и Тайван и основната посока, в която насочва усилията си е борбата за свобода и демокрация. Поставя си за цел да се бори срещу разпространението на комунизма, тоталитаризма и авторитаризма. 12 години по-късно става световна лига и оттогава организацията има секции в над сто държави – от Австралия до Канада. Членове на националните секции са високопоставени политици.
На 13 юни сутринта се учреди българската секция, а следобед имаше среща на европейската секция, която се учреди миналата година – като европейска, не като присъствие в отделни държави. Присъстваха бившият външен министър на Италия Джулио Терци, лорд Родън, който е от Камарата на лордовете във Великобритания, сенатори от Италия, депутати от Германия, Испания, прибалтийските държави... С политически мерки те реализират идеите на лигата.
- В какво ще се изразява българското участие? Това е опит у нас да се посее консервативното начало, което от времето на Освобождението все не може да поникне, така ли?
- Институтът за дясна политика, който е в основата на учредяването на българската секция, си е поставил за цел да налага консервативните идеи. Когато говорим за българската секция на лигата, става дума за включването на България в една световна мрежа, която се опитва с политически мерки да отстоява свободата и демокрацията като ценност. Това че кафявата форма на социализъм бе победена във Втората световна война, че червената форма на социализъм бе победена в Студената война, далеч не означава, че свободата и демокрацията са даденост, която не трябва да се защитава. Това е като една градина – ако не се грижиш за нея, тя ще буреняса. В наше време има различни форми на прояви на антисвобода, срещу които трябва да се противостои.
- С какви политически действия ще осъществявате тази борба?
- Когато високопоставени политици общуват на тази тема, те обменят и конкретни мерки. Ето, преди дни имахме срещи и с министър-председателя, и с президента. Разбира се, всичко не може да се изчерпи с един разговор, това е процес. Но този процес трябва да се инициира и чрез различните форуми, които организира лигата, става възможна реализацията на идеите й в широк кръг. Вие не може да реализирате „едно островче“ на свобода и демокрация, заградено от тоталитарни и авторитарни режими.
- Кои са партиите, които ще използвате като политическа платформа за реализация на идеите си?
- Не говорим за партии. Ние не партнираме с партии, а с неправителствени организации. Такава е формулата на самата лига. Тя е член на неправителствения сектор на ООН. Нашият фокус е да дискутираме възможности и да обменяме идеи.
- Дайте пример.
- На форума става дума за мултикултурализма. Има едно дълбоко неразбиране между същността на Европа и левия мултикултурализъм.
- Нима мултикултурализмът е ляв?
- Налага се да сложа този епитет, защото в наше време много се спекулира с думите. Европа е изградена на базата на толерантност към различието на културите, към различията по принцип. Но това не означава толерантност към някой, който не може да те понася, към някой, който не приема твоето различие. Ако ти проявяваш толерантност към този, който те ненавижда, това не е толерантност, а подчинение. Не трябва да бъркаме тези две неща. А левият мултикултурализъм призовава точно към това. Социализмът използваше подчинението като инструмент. Свободата, демокрацията и консерватизмът не използват подчинението.
В Европа, например, равенството на половете е факт, но до него се е стигнало след дълга борба. Ние не можем да скрием директната дискриминация, която се крие зад религиозната свобода, както прави левият мултикултурализъм. Защото за ислямистите жената е второ качество. Подобен подход удря в сърцето европейската цивилизация.
- Какви са действията, които трябва да бъдат предприети?
- Изобличаване на левия мултикултурализъм и премахне на влиянието му. Нещо, което не може да стане за ден – два. Но само преди няколко години за този проблем не можеше да се говори заради политическата коректност. Който изкажеше подобна теза, рискуваше да бъде обвинен във фашизъм. Няколко са инструментите, които задушават свободната инициатива и индивидуалната свобода – политическата коректност, левият мултикултурализъм, зеленият екстремизъм. Да се приемат различията е едно, да създаваш привилегии, примерно квоти за назначения поради принадлежност към определена малцинствена група, е друго. Назначението на работа трябва да бъде заради качествата, знанията, уменията. В Западна Европа и САЩ това „квотно мислене“ е добило широко разпространение.
- И у нас по времето на социализма имаше подобни квоти.
- Да, докато в Източна Европа имахме силов терор, в Западна Европа пропълзяваше един мек терор, който имаше подобни функции. Това е директна проява на друг социализъм, което е пречка пред свободното развитие на индивида и пред капитализма изобщо. Защото правата вървят паралелно със задължения. По времето на комунизма в Източна Европа терорът служеше едно малцинство да управлява мнозинството. Понеже сега това не може да се реализира, се дават всевъзможни привилегии на различни малцинства, което като цяло дава властта отново на малцинството над мнозинството. Това е форма на социализъм, която за нас е неприемлива.
- Много популярно в момента е друго ограничение на свободата – в полза на сигурността. Как през призмата на съотношението свобода – сигурност изглежда борбата с тероризма от гледна точка на Световната лига?
- Ще изкажа собствено мнение. Социалистическата идея, че интеграцията става чрез даването на пари на малцинствата формира среда, на която днес берем плодовете. Изолирайки хората в гета, давайки им възможност да живеят, без да работят, вие създавате котилото на тероризма. Успоредно с това, за да имате тези пари, лишавате от средства армията и полицията. Не може да се стимулира мързелът, сегрегацията, като се плаща да се случат тези гета и накрая да има различен резултат, от този, който виждаме в момента. Реалната интеграция е когато всички са полезни по някакъв начин за обществото. Пътят е да се създадат подходящи условия за работливите, а не стимули към мързеливите.
- Учредявате се в навечерието на президентската кампания. Как ще се включите в нея? Ще давате съвети на партиите?
- Като организация не участваме в политически кампании. Но лично аз ще се включа, като отида да гласувам.