„Борислав“, първата българска историческа опера по едноименната пиеса на Иван Вазов, ще възкръсне 104 години след създаването си. Творбата, разказваща за цар Иван Асен II и неговия най-верен и смел воин Борислав, ще оживее на Царевец - именно там, където се развива действието през XIII век. С операта, която е и първото произведение в жанра на маестро Георги Атанасов, ще се открие в петък вечер 30-ото юбилейно издание на летния фестивал „Сцена на вековете“ във Велико Търново. Диригент е Жорж Димитров. Като Борислав ще видим Атанас Младенов, а Ангел Христов и Светозар Рангелов си делят ролята на Иван Асен II. В образа на дъщерята на владетеля Тамара ще се превъплътят Лилия Кехайова и Любов Методиева.
Самият Вазов бил против превръщането на пиесата му, поставена през 1909 г. в Народния театър, в музикално произведение. Две години по-рано, когато се води битка за създаване на оперен театър в София, патриархът на българската литература отказва да подкрепи идеята. В писмо от 4 септември 1907 г. той пише: „Грижите ни трябва главно да бъдат насочвани към закрепяването на зараждащия се наш драматичен театър.“ Маестро Атанасов специално се среща с писателя, за да го моли да преработи драмата в либрето, но получава отказ. Причините обяснява проф. Боянка Арнаудова: „На Вазов явно му е било неприятно да помага за създаване на опера, а и непознатият музикант може да не му е вдъхнал доверие. Може би пък просто не е желаел нашумялата му драма да се превърне в музикална творба.“
Все пак маестрото написва музиката и работи сам по либретото. На премиерата на 4 март 1911 г. в Оперната дружба присъства и цар Фердинанд. Той поздравява композитора, но му прави и забележка, че е проявил „своеволие“, като е поверил главната роля на Борислав на баритон, а не на тенор, както е италианската традиция. Според някои източници Вазов е посетил премиерата и дори е дал добра оценка на творбата.
Други обаче не останали доволни. Маестро Атанасов бил обвинен, че музиката му е компилация от Верди и Маскани. Той се почувствал засегнат от критиките и организирал публично обсъждане на творбата си, като събрал всички видни музиканти и им изсвирил цялото произведение. Познавачите отсичат: „Макар творбата да показва овладяването на италианския оперен стил, изучаван при големия майстор Пиетро Маскани, вижда се и стремежът на композитора да сплете елементи от фолклора и така да сближи европейската традиция с българската народна музика.“
Новата постановка на „Борислав“ е дело на акад. Пламен Карталов, който продължава тенденцията на Царевец да се поставят български опери. През 1985 г. той представя на историческия хълм грандиозната опера „Ивайло“ от Марин Големинов с над 600 участници.
Фестивалът във Велико Търново продължава с „Борис Годунов“ на 31 юли и 1 август. Балетът на Софийската опера ще играе една от най-любимите постановки на публиката „Зорба Гъркът“ (28 юли), „Кармен сюита“ и „Рапсодия в синьо“ (29 юли).