Проектозакон за изменение и допълнение на Наказателно-процесуален кодекс /НПК/ са внесли от "Продължаваме промяната" в деловодството на Народното събрание.
Проектът е подписан от Бойко Рашков и група депутати, сред които са и съпредседателите на ПП Кирил Петков и Асен Василев.
Вносителите настояват разследващите органи, а не само прокуратурата да може да иска от съда използването на СРС-та, а също и да искат пряко от съда, без да минават през прокурор, разрешение за освидетелстване и претърсване и изземване. Според тях това ще доведе до по-голяма бързина и намаляване на формализма на процеса.
Също така се предвижда разследващите полицаи да могат да провеждат действия по разследването срещу магистрати. Това в момента е запазена територия за следствието, което е част от прокуратурата. Според вносителите тяхното предложение ще помогне за разделението на властите.
Прави впечатление, че с мотивите за по-бърз и ефективен наказателен процес, се заобикаля ролята на прокурора при образуването на досъдебно производство, искането на използване на специални разузнавателни средства и др. действия в досъдебната фаза, които досега бяха единствено в прерогативите на държавното обвинение. Да разпорежда и извършва подобни действия според предложенията на ПП ще може и т.нар. "разследващ орган", тоест МВР.
"Законопроектът предлага възможност за разследващите органи да образуват досъдебно производство и извън случаите на неотложност. Извършването на извънпроцесуални действия, при наличие на достатъчно данни за извършено престъпление, но невъзможност да се обоснове неотложност на случая, води единствено до забавяне, а в много случаи до извършване на действия, които не могат да се ползват с тежест на доказателство в наказателния процес, а често и до необходимост от тяхното преповтаряне", изтъкват вносителите.
Така например с промените в чл. 212 се отнема правото на прокурора, който досега единствен имаше правото да образува досъдебно производство.
Предлага се създаването на нова ал. 2, която гласи:
"Досъдебно производство може да се образува и от разследващите органи, за което незабавно уведомяват прокурора и му изпращат препис от акта.“
Исканията до съответния съд за използване на специални разузнавателни средства вече може да прави и т.нар. "разследващ орган":
Алинея 1 се изменя така:
„(I) За използване на специални разузнавателни средства по досъдебно производство се подава писмено мотивирано искане до съда от разследващия орган или от наблюдаващия прокурор. Преди подаване на искането разследващият орган уведомява наблюдаващия прокурор. Когато искането се подава от наблюдаващия прокурор, преди подаването му се уведомява административния ръководител на съответната прокуратура.“
Подобни изменения се правят и за привличането на обвиняем:
§ 8. В чл. 219, ал. 1 думите „докладва на прокурора и привлича лицето като обвиняем със съставяне на съответно постановление“ се заменят с „привлича лицето като обвиняем със съставяне на съответно постановление и уведомява прокурора незабавно, но не по-късно от 24 часа“.
§ 9. В чл. 225 думите „докладва на прокурора и извършва ново привличане на обвиняемия“ се заменят с „извършва ново привличане на обвиняемия, за което уведомява прокурора незабавно, но не по-късно от 24 часа“.
Със заключителни разпоредби се правят и съответните промени се правят и в Закона за специалните разузнавателни средства, където към наблюдаващия прокурор се добавя "или разследващият орган".
Предложеният проект е свързан със стремежа към процесуална икономия, бързина и ефективност на наказателния процес, мотивират се вносителите.
При внимателен прочит, обаче, става ясно, че предложените промени целят единствено отнемането на ролята на прокурора в досъдебното производство и замяната му с т.нар. "разследващ орган", който всъщност е МВР.
Последвайте Епицентър.БГ вече и в Телеграм и Туитър!