Изтребителят L-39ZA Albatross е високоманеврен реактивен учебно-боен самолет предназначен за първоначално и специално обучение, както и за усъвършенстване на летателните умения по бойно използване.
Те се управляват винаги от двама души - пилот и инструктур.
"Предполагам, че вътре са били инструктори. Въпросът е колко честа е била подготовката през годината. ВВС трябва да представят справка за тези пилоти. Министерство тона отбраната трябва да бързо да изясни съдбата им. Разследването зависи от състоянието на останките на самолета. Ако има мащабен пожар и частите са силно деформирани, тези, които са с гумен или пластмасов произход, ще са напълно стопени и разследването се затруднява", каза авиационният журналист Ставрев.
Създаден е в бившата Чехословакия с цел да замести учебно-тренировъчния самолет L-29 Delfin. Под ръководството на инж. Ян Влчек конструкторски колектив разработва прототипа на L-39 Albatros, който прави първия си полет през 1968 г., а серийното производство започва през 1974 г.
През 1986 година България поръчва 36 самолета
В изпълнение на договор, сключен между българското Главно инженерно управление и Главното търговско управление на министерството на външната търговия на Чехословакия първите самолети започват да пристигат през 1986 г. във 2-ри учебно-боен авиационен полк в Каменец.
През март 1986 год. започва първоначалната подготовка за приучване на новия самолет. Тя се провежда в учебния център на ВВС на Чехословакия в гр. Кошице. В продължение на два месеца група, съставена от летци и техници от състава на 2УБАП (учебно-боен авиационен полк) Каменец и ВНВВУ „Георги Бенковски“ преминават през интензивно обучение. Благодарение на високата квалификация на преподавателите за този изключително кратък срок групата успява да усвои самолет L-39 ZA. През месец май са допуснати до полети и експлоатация на самолета, след което се завръщат в България с отлични резултати.
Първият от общо 12 доставени самолета е зачислен през септември 1986 г. във 2УБАП Каменец. През 1987 г. пристигат още 6 самолета и тренажор TL-39, който е монтиран на летище Долна Митрополия. За подготовката на останалия състав са назначени преподаватели по различните учебни дисциплини. От 11 септември до 11 ноември 1986 г. се провежда теоретичен курс.
"За голямо съжаление не можем да дадем много информация. Група, която разследва инцидента, вече трябва да е на място и да каже какво се е случило. Инцидентът е станал при подготовката на авиошоуто, взети са всички мерки”, каза медийният съветник на министъра на отбраната Евелина Бранимирова.
По-рано днес президентът Румен Радев участва в демонстрационен полет на изтребител F-16 в авиобазата по покана на Военновъздушните сили на САЩ. За утре там беше планирано провеждането на летателен ден по случай 20 години от приемането на България в НАТО и 35 години от приемането на самолет МиГ-29 на въоръжение в българските Военновъздушни сили