Предизборната кампания е в ход. Политическите лидери вече се надпреварват с времето, обикаляйки всяко кътче на страната в търсене на подкрепа. Плакати с кратки, но вдъхновяващи и не дотам смислени слогани, греят от всеки билборд, а късометражни клипчета обикалят интернет пространството.
Но не само думите на политическите лидери могат да въздействат на избирателя, а и техния външен вид. Невербалната комуникация е дори по-важна от вербалната, тъй като активира подсъзнателните импулси в мозъка, отговорни за формиране на трайно и устойчиво впечатление за дадена личност.
С тази формула от години е наясно като че ли най-много лидерът на най-голямата партия у нас - Бойко Борисов. На днешната среща със симпатизанти на ГЕРБ-СДС в Хасково той вероятно съвсем съзнателно бе подбрал яркожълта вратовръзка, върху която падаше акцента на цялостната му строго официална визия.
Изборът на цвета на слънцето – привличащ и топъл нюанс, който вдъхва уют, разбира се, не е случаен. Така Борисов демонстрира откритост, ведрост, непринуденост - предразполагащо отношение към симпатизантите си в региона и към колегите си от структурите на ГЕРБ-Хасково.
Лидерът на ГЕРБ показа благост, комуникативност и дори чувство за хумор. Все качества ексистенциално нужни в напрегнатата атмосфера на седмата предизборна кампания за последните три години. Борисов сякаш усеща умората, апатията, тягостното отношение на избирателя към поредния вот. Като човек от народа той дори несъзнателно напипва верния път към обществото - чрез думите, които използва, чрез простите обяснения на иначе сложни политики, дори чрез жестовете и мимиките си. Разбира се, и чрез облеклото си, което въпреки че е строго официално, както изисква случая, носи искрица надежда в детайлността си - една вратовръзка, например.
Връщайки се назад във времето, можем да твърдим, че именно Борисов въвежда жълтия цвят и свързаната с него символика в политическия живот у нас. Докато бе премиер, по време на известните му инспекции с правителствения джип, често можехме да го видим в някои от нюансите на слънчевия цвят - пуловер в горчичено жълто или поло под сакото в тъмножълто или оранжево.
Цветовите предпочитания в облеклото на премиера на Унгария Виктор Орбан са сходни, изразявайки същите символични послания. Политикът, извествен с активната си социална политика често залага на жълта, оранжева, зелена вратовръзка. Той притежава богат арсенал от нюанси на изброените цветове, носейки ги по време на срещи, както в своята страна, така и в чужбина.
Прави впечатление, че по време на обиколки на територията на Унгария той задължително е с една от любимите си вратовръзки в топли цветове. Вероятно израз на обичта и почитта му към унгарския народ.
Но нека се върнем на родна почва, като разгледаме и предпочитанията на останалите лидери на политическите сили у нас.
Така например, председателят на ДПС Делян Пеевски винаги носи червени вратовръзки, превръщайки този аксесоар в своя запазена марка. Нюансът отлично се съчетава с този на костюмите му и е истинска класика в жанра. Освен това червеното е цвят, който се смята за най-атрактивния за човешкото око. Винаги носи провокация, каквото всъщност е поведението на Пеевски - да се откроява; да бъде забелязан; да покаже, че доминира.
Предимно червени вратовръзки носи и соченият за фаворит на предстоящите избори в САЩ, екс президентът Доналд Тръмп. Несъмнено цветът му е любим, защото го счита за символ на страната и на партията си.
Към сини вратовръзки се придържа лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов. С аксесоара в този цвят можем да го видим на предизборни събития, в парламента, на телевизионни участия и на международни визити. Синята вратовръзка се е превърнала в неделима част от тъмносиния му костюм от сако и панталон и бяла риза с колосана яка.
Със синя вратовръзка често можем да видим и председателя на "БСП - Обединена левица" Атанас Зафиров. А на световната политическа сцена с вратовръзка в подобен цвят можем да видим френският президент Еманюел Макрон.
Това не е случайно, тъй като според международния етикет цветът на вратовръзката носи послание към събеседника, а при двустранни срещи двата позволени цвята са червено и синьо. Ето защо, както синята, така и червената вратовръзка са напълно уместни за всякакви поводи.
И стигаме до господата, които предпочитат да не слагат аксесоара, въпреки неговото несъмнено въздействия върху избирателя.
Съпредседателят на ПП Кирил Петков никога не се е славел с изтънчен стил и избор на подходящ подход. Това важи и за облеклото му, което се отличава с типичния за поколението Y неформалност - дънки, неколосана риза, кежуал сако, както и пълно отсъствие на вратовръзка. Такова е не само посланието му към народа, а и отношението му към него.
С подобен стил се отличават и представителите на ИТН. Тук не говорим за лидера Слави Трифонов, защото по време на кампанията, той не се появява публично. За сценаристите, желаещи да станат депутати, носенето на тениска с щампа и спортно сако с дънки е ежедневие.
И докато истинността в посланията на политиците ще бъде доказана във времето, то визуалната им култура и стил вече говори сама по себе си.
За мнозина е ясно, че на типичния за мъжкия гардероб моден аксесоар - вратовръзката, се гледа с особена почит, особено щом става дума за световни политически лидери. При срещи на високо ниво, държавни визити и официални събития господата задължително трябва да носят вратовръзки, като те се смятат за по-лежерния вариант на строго официалната папионка. И все пак носят нужното уважение към събеседника и държавата, която човекът представлява.
Същата символика има вратовръзката и в ежедневната комуникация с обществото. Ето защо внимателно трябва да се вглеждаме във визията на политическите лидери не само по време на кампанията и мъдро да преценяваме какво ни казват те чрез облеклото си.
В това отношение интересен момент бе и свиканият през миналата седмица Консултативен съвет по национална сигурност при президента Румен Радев. В него участие взеха премиерът, лидерите на всички парламентарно представени партии, министри, шефове в отбраната и сигурността. И всички те бяха с вратовръзки с нюанси на лилавото...
Както знаем, лилавият цвят е хибриден, сбор от червено и синьо, именно двата протоколно приети цвята за мъжкия аксесоар по цял свят.
Освен това лилавото е цветът на мира, послание, което директно кореспондираше с тематиката на срещата при президента. Ето защо смело можем да твърдим, че изборът на вратовръзки от първите мъже в държавата е бил напълно уместен, дори изключително подходящ за случая. Елегантен, но носещ силно послание.