Проф. Димитър М. Иванов: Може ли политиката за прогреса да се свърже с дългосрочната ни перспектива?

Днес, повече от всякога, България е изправена пред момент на истината

Проф. Димитър М. Иванов: Може ли политиката за прогреса да се свърже с дългосрочната ни перспектива?

21460 | 17 ян. 2025 | 17:28

Когато големите ветрове на историята отминат, надявам се, че те ще са успели да ни помогнат да възродим нашата икономика и държава. Искам да вярвам, че новото правителство ще загърби досегашната практика и традиции на опортюнистко и клиентелистко поведени


КАКВО ИДВА В 2025 ГОДИНА: „ДЪРЖАВАТА С МАЗНИНКАТА“ ИЛИ QUE SERA, SERA?

Може ли политиката за прогреса на България да се свърже отново с дългосрочната ни перспектива?

Проф. Димитър М. Иванов
Доктор на икономическите науки

                  Мисля, че е добра гражданска позиция да се предпочитат
                  думи, които спасяват, пред думи, които радват.
                                                                  – Демостен, Olynthiacs, III, 21

Навлязохме в 2025 г.; в една година, която още от първите месеци ни посреща с нейните противоречия и трудности. Навлязохме с избора на ново, редовно правителство, към което са адресирани надеждите на цялата страна – за един ефективен бюджет, за ясни, сериозни и отговорни изходи от комплексната криза.

За съжаление, последните месеци на 2024 г., за пореден път показаха, че държавата ни продължава се срива в една атмосфера от политически цинизъм и жажда за власт, безизходица, страх и самодоволство. Българският упадък е в поход и засега не се вижда как да бъде спрян. Докато икономиката бавно се разпада (все още поддържана главно от евроинжекции), липсата на хоризонт, нетолерантността, политическата и социална фрагментация приемат маските на прогреса, а манипулацията на фактите се превръща в идеология на деня. Цивилизациите загиват за векове, но България, видно и отдавна се плъзга надолу.

Настоящата политическа криза се характеризира с очевидно отслабване на качеството на изпълнителната власт у нас и то от години; със серия слаби редовни и служебни правителства, с опитите да се формират мъгляви и безпринципни парламентарни мнозинства, с влошаване на качеството на функциите на държавата и на публичните услуги (респективно влошаване на публичните сметки), с продължаваща деиндустриализация, с обедняване на широки слоеве от обществото, със срив на доверието в държавата и нейните институции и общо впечатление за застой.


В резултат е налице неспираща ерозия на доверието в политическата класа; на бавно разлагане на основните партии от българския политически спектър. И тресавището в което е затънала политическата ни система и криза създава опасност тя да премине и в институционална такава. Налице е и почти пълна безизходица в предлагането на стабилна визия, хоризонт и политики за развитие на държавата.

Днес, повече от всякога, България е изправена пред момент на истината. Пред избор между модернизация и прогрес или продължаващо лъкатушене и евентуален упадък. Демографската ситуация се влошава. Икономиката ни е почти спряла. Деиндустриализацията продължава. Подкопава се конкурентоспособността ни. Земеделието ни е в криза. Бизнесът и инвестициите се свиват пред очевидните рискове. Фалитите се увеличават. Чуждите инвеститори започват да се отдръпват от страната. Финансовата ни нестабилност и задлъжнялостта ни се увеличава.

 

Политическото и социалното напрежение се разраства. Държавата, държавните институции се оказват едновременно застарели, затлъстели и неефективни. Европа и Европейският Съюз са в процес на търсене на едно ново, неясно все още обновяване и същевременно икономиката на Съюза е силно притисната между индустриалното възраждане на САЩ, прогреса на Азия и конкурентният дъмпинг на Китай.

България – стои на кръстопътя между Европа, Близкия и Средния Изток, БРИКС икономиките и вече е крайно време да се изгради български модел на системно и комплексно развитие, който да е подходящ за нашето възраждане в XXI-я век.

Вместо това, във време на невиждана конкуренция, в свят, в който геополитиката надделява над икономиката, където държавите се опитват да доминират над пазарите, българската икономика се е вкарала в демагогска, но опасна спирала на растяща задлъжнялост, зависимост от еврофинансови подаръци, увеличаващ се външно-търговски дефицит и липса на икономически хоризонт. Сривът на тази спирала се крие или отрича. Слабостите ни се представят като предимства.

Сред гората от възможни икономически показатели, с които можем да се хвалим или да се критикуваме, има един обективен и твърде красноречив показател, който дава реална представа за прогреса на икономиката на България и той е – размерът на икономиката ни на световната икономическа карта.

 

Според официалната статистика на Международният Валутен Фонд (МВФ), в 1989 г. делът на България в световния БВП по паритет на покупателната способност (ППС) е 0.13%. В 2024 г. този дял е 0.12% и се очаква той да намалее с 0.01 процентни пункта до 2029 г. За около 35 години значимостта на българската икономика в света не само че не се е повишила, а даже намалява. Същият показател измерен според методологията на Световната Банка е още по-нисък. По размер на нашата икономика на световната икономическа карта, ние сме зад Доминиканската Република, Пуерто Рико, Кения, Еквадор,, Алжир, Перу, Бангладеш и други страни.


Според същата статистика на МВФ, в 1989 г. нашият БВП ни класира на 26-то място в света, докато в 2024 г. разделяме 66-68 място в света. Но, според показателя за социално неравенство (индексът Gini, измерващ степента, при която разпределението на доходите между индивидите или домакинствата в рамките на една икономика се отклонява от напълно равномерното разпределение) България е на 18-то място в света. По-социално справедливи от България са : Ел Салвадор, Того, Буркина-Фасо, Сенегал, Мали, Бряг на Слоновата Кост, Гвинея-Бисау, Черна Гора и др.


От бедност страдат над 2.4 милиона българи, и тя се задълбочава и от срива на здравната и образователната система. И всичко това при наличието на уж „социална държава“, която разпределя вече близо 39% % от БВП, но все повече задълбочава социалните проблеми, които всъщност би трябвало да лекува.

Ето защо България отдавна вече стои пред фундаментален избор; избор между пътя на модернизацията или продължаващото пълзене.
Пазарният дял на нашата икономика ни се изплъзва. След серията от седем избора и редуващи се и все по-слаби служебни и редовни правителства България болезнено се примирява с вече над близо 35 години отказ да се адаптира към прогреса на света в 21-я век. Причините за това не се крият в глобализацията, Европа, Германия или имигрантите, а в грешките, допуснати от множество правителства и партийните лидери.

 

Те изоставиха всякакъв обществен договор и проект в полза на обслужването на собствената си политико-партизанска клиентела. Затвориха се в мандатните си интереси, отричайки и отказвайки да кажат истината за ситуацията в страната и да направят необходимите промени, за да ориентират България към динамиката на модернизацията в света. Нарцисизмът и непоследователността на редица политически лидери, превръщат бавната анемия на икономиката ни в криза.

Няма съмнение, че на България е необходимо далновидно политическо ръководство на национално равнище и повишена глобална осведоменост за общите ни предизвикателства. Ако нямаме такова лидерство, рискуваме да оставим децата и внуците си в свят, измъчван от икономическа и финансова нестабилност, вътрешнополитически вълнения и геополитически сътресения.

ЗА ПРОГРАМИТЕ, СПОРАЗУМЕНИЕТО И ПРИОРИТИТЕ ПРЕД БЪЛГАРИЯ

Крайно време е да видим и да решим ще тръгне ли напред и накъде България. Българското общество чака да види какъв ще бъде отговорът на този въпрос от страна на новото правителство.

Последната предизборната кампания не даде никакъв ясен отговор. Нито по отношение на основните ни приоритети за минимум следващия четири-петгодишен период, нито по отношение на необходимата макроикономическа, фискална и парична политика. Научихме (отчасти), че ще продължим главно да разчитаме на финансови инжекции от Европа; че ще доизградим една или друга магистрала; че ще продължим да раздаваме доколкото можем някои социални добринки.

Прочитът и осмислянето на предизборните програми и обещания ни кара да плонжираме в маса икономически и социални несъответствия и липса на кохерентност в предлаганите политики. По време на кампанията, лидерът на една от най-големите политически партии на няколко пъти се хвалеше, че е успял да даде на българския народ „Държавата на Мазнинката“ и че ще може отново да я върне. Подчертавам важността на тази тема, защото той, а и неговите колеги не ни казаха, как и откъде ще „възвърне мазнинката“? Откъде той смята, че ще дойде „мазнинката“? Не се ли виждат и разбират реалностите, в които се намира днес България?
Защо никой не го попита, от кои източници ще докара „мазнинката“ и ще я размаже върху индустриалните и социални „филии“ на България?

Българските граждани очакват лидерите на страната да гледат истината в очите; те очакват и от министър-председателя и членовете на новото правителство, от всеки един да се казва истината. Трябва да се каже истината за реалното състояние на нашите публични сметки и за реалното въздействие на нашия начин на живот и нашата икономика върху околната среда. И за нашите най-големи тежести: бюджетният дефицит, нарастващият външен дълг, намаляващата финансова стабилност и увеличаването на цените на основни продукти за населението на страната. Изоставането от прогреса на страните, с които искаме да се мерим. Изоставането на качеството на образованието. Критичната демографска ситуация.

В този ред на мисли и прочитайки внимателно текста на Политическото Споразумение за формирането на правителството и подписано от четирите партии и коалиции, бих искал да обърна внимание на новото правителство, че сред приоритетите изброени в текста липсват редица сериозни и натежали икономически и социални приоритети (не за няколко месеца само, а през целия мандат на правителството). Те поне следва да залегнат в управленската програма на правителството. Сред тях бих подчертал и посъветвал да се обърне внимание на следните:

Ограничаване на възможното възвръщане на инфлационната вълна.
При настоящите обстоятелства, основните икономически усилия на новото правителство трябва да бъдат насочени към продължаваща, решителна борба с инфлацията и възстановяване на ценовата стабилност в икономиката ни.

 

Според статистиката, инфлационното напрежение отмина и инфлацията е спаднала. Да, тя остава подтисната, но не и победена и всички последни ценови данни показват това.


Официалните данни за инфлацията, макар и несъвършени в много отношения, имат поне това предимство, че са последователно несъвършени. Това ни позволява да правим сравнения във времето. В момента тя показва, че повечето цени се връщат към „нормалното“ с едно значително изключение: жилищата, които се оказват най-големият единичен разход в повечето домакинства. Наистина е трудно да се каже, че инфлацията е под контрол, когато цените на наемите и жилищата са високи и се покачват. И бих казал, че засега няма причина в средносрочен или дългосрочен план да се очаква това да се промени (освен ако не влезем в геополитически конфликт).


С други думи, цените на жилищата са ключът към инфлацията. И не само от гледна точка на търсенето, но и на предлагането. Строителните материали станаха по-редки и по-скъпи поради забавяне на доставките и т.н. Повишават се отново и опасно цените на енергийните продукти, а оттам и на всичко свързано. Като прибавите към всичко това и нарастването на доходите през последните години и ще получите една реалистична картина на инфлацията през 2025 г. Покупателната способност на разполагаемия доход на домакинствата се увеличи, но това не допринесе с нищо за затвърждаване на забавянето на ръста на цените.

И затова, действията на правителството през следващите месеци ще бъдат решаващи за борбата с нарастващите цени, както и за поддържане на покупателната способност на българските граждани. Борбата с инфлацията е в основата си политическа по своята същност; тя трябва да съчетава циклични мерки, понякога строги, със структурни действия, защото инфлацията ни води и към нарастване на външнотърговският ни дефицит, което вече се вижда ясно от данните на националната ни статистика.


Трайното забавяне на ценовите тенденции всъщност е изричното условие за връщане към балансиран и редовен растеж, висока заетост и социален напредък. А и да не забравяме, че геополитическият конфликт до нас може да даде нов тласък на цените. Освен това, очакваната нова митническа и тарифна политика на Белия Дом най-вероятно също ще бъде източник на натиск за повишаване на инфлацията.

Намаляване и забавяне на процесът на външната задлъжнялост на икономиката ни.


Проблемът с увеличаването на външния ни дълг засега не фигурира между приоритетите на новото правителство или най-малкото не е тема в разговорите между коалиционните партньори. Дългът ни, според европейските правила не е голям, но скоростта на неговото увеличаване от години надминава темповете на икономическия ни растеж. Да не говоря за качеството на неговото използване.

 

Суровата реалност е, че няма да решим всички останали проблеми, ако не овладеем дълга. Плащаме дълг с нов дълг. НАП ще продължат да събират данъци, докато Министерството на Финансите ще изпраща голяма част от тях обратно през вратата като лихви по външни задължения. И сме стигнали дотам, че вече общият размер на лихвите по нашите външни задължения почти ще надхвърли разходите ни за национална отбрана и сигурност. Приемливо ли е това? Отговорност на новото правителство следва да бъде намаляване на тежестта на нашата задлъжнялост и респективно възстановяване на бюджетното ни пространство за маневриране и стабилизиране финансовия капацитет на страната за инвестиции.


Целенасочени мерки и данъчни реформи за повишаване на фискалната и социална справедливост в България.


С плановете си за стабилизиране на политическата криза и за цял управленски мандат, новото правителство няма как да се изолира от тази тема, въпреки, че някои политически лидери искат да избегнат голямата данъчна разправия, която разбира се носи и политически рискове. Но, нейното отлагане само ще влоши допълнително фискалната ни ситуация.

Състоянието на нашите публични сметки и на държавния бюджет отдавна вече изисква целенасочени усилия, ограничени във времето и споделени в интерес на фискалната справедливост, чрез преминаване към прогресивно данъчно облагане. В интерес на социалната справедливост, както и на бюджетното равновесие е да се реформира данъкът върху доходите.

Засилване на влиянието, тежестта и ефективността на сектор Земеделие в националната икономика


За реформи в земеделието, за нова стратегия за развитие на сектора се обявяват всички правителства, но в крайна сметка, отрасълът продължава да се намира в силна анемична ситуация. И това става все по-тревожно особено на фона на засилващия се национален протекционизъм в Европа; опасност от продоволствена криза в Близкия Изток и ново нарастване, както на цените, така и на трудностите по доставките на хранителни продукти, фуражи и др. Продължава да тежи на всички по веригата от производител до краен търговец, крайно неефективен механизъм на планиране, ценообразуване, изкупуване и стимулиране на всички видове земеделски стопани.

Цял пакет от взаимосвързани мерки и реформи би следвало да залегнат сред приоритетното внимание на новото правителство, като сред тях бих включил:
Мерки за рационално подобряване на производителността и ефективността на изразходване на публичните разходи в министерствата, агенциите и другите публични оператори; рационализиране на цялата ни централна администрация; нова политика по доходите на заетите у нас, максимално съобразена с принципите на меритокрация и приноса на всеки; преразглеждане и усъвършенстване на цялостния ни климат за привличане на чуждестранни инвестиции, за радикално преразглеждане и подобряване на механизма на обществените поръчки, както и за по-голяма и силна отговорност за ефекта от договорените чужди инвестиции или чужди покупки.

Така например, бих подчертал, че досега, България не можа да използва задължителните предимства от закупуването на модерна, западна отбранителна техника, не използва офсетът като един доказал се механизъм на защита и изпреварващо развитие на националните индустриални способности, не създаде смесени компании, не разви силните синергетични характеристики на инвестирането в отбранителния сектор. Всичко това са сериозни загуби.

Въпреки, националните ни опасения и резерви, България не може да страни и да отхвърли въобще договорената в рамките на международните съглашения, политика на продължаване на „Зеления Преход“.


В тази връзка, считам, че новото правителство следва да продължи поетите мерки и задължения по запазване и протекция на биоразнообразието у нас; по засиленото производство на енергия с ниски нива на въглеродни емисии, по-специално чрез ядрена енергия и геотермална енергия; по рационалното усъвършенстване на стратегията ни за ниски въглеродни емисии; по крайно важното балансиране на водното равновесие у нас

СВЕТОВНАТА ИКОНОМИКА И ОСОБЕНО ЕВРОПА СА ИЗПРАВЕНИ ПРЕД НОВИ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА

Разглеждайки наложителните български проблеми, не бива да изпускаме по-голямата картина, а именно, че несигурността се завръща в Европа.

Германия е изправена пред още една година на икономическа стагнация дори в най-добрия случай, предупреди Бундесбанк, като намали прогнозата си за растежа през 2025 г. до едва 0,1 % и добави, че търговската война със САЩ може да доведе до рецесия в най-голямата европейска икономика. Трудностите на Германия очевидно се отразяват на Еврозоната и на европейските икономически политики.
Освен това Европа се бори със свръхкапацитета в промишлеността, перспективата за по-високи мита от страна на САЩ и ефекта от забавянето на китайската икономика.

Спадът в Еврозоната, който започна от началото на 2024 г. се задълбочава, тъй като трите най-големи икономики в блока се свиват. Германия, Франция и Италия отбелязаха спад от месец септември 2024 г. насам. Не се вижда решение на фискалната криза във Франция. И вярвам, че си даваме сметка, че фискална и политическа криза във Франция, икономическа криза, а може би и рецесия в Германия – не е като криза в Гърция.

 

Нещата са много по-сложни и опасни за европейската икономика.
Европа е особено обезпокоена от слабия растеж и въпросите за стабилизирането на публичния дълг в редица държави. Към това се прибавя рискът от икономическа и технологична стагнация, ниският ръст на производителността в Еврозоната в сравнение със САЩ и промишлените инвестиции, които далеч не са в крак с азиатските и американските икономики. От 2019 г. насам потенциалният БВП на Съединените щати е нараснал с 19 %, докато този на Еврозоната е спаднал с 4 %!

БЪДЕЩЕТО НА QUE SERA, SERA, ИЛИ ЧАС ПО-СКОРО ДА ПРЕОТКРИЕМ ПОТЕНЦИАЛЪТ НА НАШИЯ НАРОД

В своята световно известна песен отпреди повече от 60 години, Дорис Дай пееше, че „ бъдещето не е наше... каквото ще бъде, то ще бъде...“. Убеден съм, че вече нямаме лукса на Que sera, sera… Българската икономика потъва в една мрачна зима и неясна кога ще дойде пролет.
Ситуацията с приемането на новия бюджет, политическата поляризация и очевидното забавяне на стопанската активност - са светлини, които вече мигат на червено. светят в червено. Предвиденият темп на икономически растеж за 2025 г. от 2.8-2.9% трудно ще бъде реализиран.

 

През 2025 г. фискалната политика (с новият бюджет) ще отнема от възможния темп на растежа. От всички фактори, които биха могли да повлияят на активността, бюджетната строгост и дисциплина вероятно ще има голяма тежест. Бюджетните рестрикции, които без съмнение са необходими ще се отразят и върху потреблението, което е основният двигател на нашия растеж. Политическата Несигурност още може да навреди на икономиката.

Бюджетният дефицит и респективно социалният бюджет за 2025 г., който не може да бъде постигнат без предприемането на мерки за намаляване на разходите - ще „изгорят пръстите“ на тези, които гласуват за тях. Основна задача на правителството е да гарантира високо равнище на социална защита, като същевременно поддържа средносрочно бюджетно равновесие и икономическа конкурентоспособност.

 

През последните десет години балансирането на социалния бюджет ставаше все по-трудно, а необходимите структурни мерки се отлагаха за по-късно. Сега вече няма за кога да се отлага. И това прави „цената“ на Бюджет 2025 много висока, тъй като сме стигнали до края на пътя по отношение на устойчивостта на досегашния социален модел.


Политическа криза или историческа криза? Можем само да спекулираме. Когато големите ветрове на историята отминат, надявам се, че те ще са успели да ни помогнат да възродим нашата икономика и държава.
Искам да вярвам, че новото правителство ще загърби досегашната практика и традиции на опортюнистко и клиентелистко поведение на партиите и на техните лидери и няма да се люшне в един пореден политико-партизански кадрови валс. Задачите му са огромни и то на фона на една политическа система, която е достигнала края на възможностите си. Всички го усещат. И затова то би следвало да се съсредоточи върху това да възроди държавата ни върху единствено общия ни интерес.


Еврохолд

От категорията

"ГАЛЪП": ГЕРБ на върха с 22,2%, Възраждане и ДПС-НН с изравнени позиции, ПП-ДБ изпада от тройката

Анализът на "Галъп"! Кризата свършва, нова тройка на върха-Analizat-na--Galap--Krizata-svarshva--nova-troyka-na-varha_1739993675.jpg

Безспорен лидер е ГЕРБ, но второто място не е отредено вече са ПП-ДБ. За него ...

19 февр. 2025 | 21:27

Проф. Стоян Денчев: Срещите на Макрон не са нищо повече от едно соаре

Проф. Стоян Денчев: Срещите на Макрон не са нищо повече от едно соаре-Prof--Stoyan-Denchev-za-patriarh-Neofit--Govoreshe-blago--peeshe-kato-slavey_1710605555.jpg

Може би „се паля“ прекалено много, но като нормален българин „се пукам от яд“, ...

19 февр. 2025 | 15:51

Левски - светецът на България, мяра за човешко съвършенство!

Левски - светецът на България, мяра за човешко съвършенство!-Levski---svetetsat-na-Balgariya--myara-za-choveshko-savarshenstvo-_1739825535.jpg

Представите на Апостола за бъдещето на свободна България очертават един нов, ...

18 февр. 2025 | 00:10

Валерия Велева: Конгресът, победата на Зафиров и сложното бъдеще на БСП

Валерия Велева: Конгресът, победата на Зафиров и сложното бъдеще на БСП -Valeriya-Veleva--Tsenata--koyato-DPS-shte-plati_1720968350.jpg

Председателят на партията може да се избира или назначава от конгреса, но ...

17 февр. 2025 | 16:59

НАЙ-ВАЖНОТО

Справя се ужасно - страната му е разбита, милиони загинаха ненужно, обяви президентът на САЩ (ОБЗОР)

Тръмп нарече Зеленски "диктатор" и предупреди: Действай бързо, иначе няма да ти остане държава!

Тръмп нарече Зеленски "диктатор" и предупреди: Действай бързо, иначе няма да ти остане държава! Снимка: БТА-Tramp-nareche-Zelenski--diktator--i-predupredi--Deystvay-barzo--inache-nyama-da-ti-ostane-darzhava-_1739984033.jpg

В отговор Зеленски заяви, че Тръмп живее в руски балон на дезинформация и че ...

19 февр. 2025 | 18:53

Премиерът се включи по видеоконферентна връзка

Желязков към Парижката среща: ЕС трябва да остане единен в цялостната си подкрепа за Украйна

Желязков към Парижката среща: ЕС трябва да остане единен в цялостната си подкрепа за Украйна-Zhelyazkov--izkazvane--Parizh--sreshta_1739981494.jpg

В същото време България категорично счита, че Европа е естествен съюзник на САЩ ...

19 февр. 2025 | 18:10

След острата реакция на Пеевски, че няма да допусне да се намялат парите на пенсионерите

Властта се поправи: Всички пенсии ще се увеличат от 1 юли по швейцарското правило
(Видео)

Властта все пак реши: Всички пенсии ще се увеличат от 1 юли по швейцарското правило. Снимка БТА-Vlastta-vse-pak-reshi--Vsichki-pensii-shte-se-uvelichat-ot-1-yuli-po-shveytsarskoto-pravilo--Snimka-BTA_1739958161.jpg

"Няма проблеми в съвместното ни управление, по-единни сме от всякога и ...

19 февр. 2025 | 11:13

Бързичко се коригираха, отбеляза лидерът на ДПС-НОВО НАЧАЛО

Пеевски за решението на властта за пенсиите: Отпушиха ушичките! Всеки път ще ги дисциплинирам!

Пеевски за решението на Съвета на коалицията: Отпушиха ушичките и така трябва да чуват-Delyan-Peevski--Nezabavni-ostavki-na-chlenovete-na-KEVR--Farsat-s-toka-tryabva-da-priklyuchi-_1735537263.jpg

Поздравявам ги, пенсионерите ще имат своите пенсии, заяви той

19 февр. 2025 | 11:46

Стоим в правителството заради еврозоната, подчерта лидерът на ГЕРБ

Борисов: ПП и ДБ най-малко могат да коментират бюджета. Кабинетът няма да бъде бутнат от БСП!

Борисов: ПП и ДБ най-малко могат да коментират бюджета. Заради див популизъм ще теглим още 17 млрд. -Borisov--Byudzhetat-i-evrozonata-sa-osnovnite-tseli-na-GERB-v-tova-upravlenie_1739346549.jpg

Принуден съм да подкрепя бюджет, който подкрепя разточителството. Нашата цел - ...

19 февр. 2025 | 09:22

Подобни мащаби на безводие досега не е имало, изтъкна министърът

Манол Генов: Разчитайки на пролетното снеготопене, обемите на язовирите ще бъдат запълнени
(Видео)

Министърът на околната среда и водите Манол Генов Кадър: бТВ-Ministarat-na-okolnata-sreda-i-vodite-Manol-Genov-Kadar--bTV_1739994274.jpg

Нивата на подземните води рязко се понижиха поради липсата на валежи в ...

19 февр. 2025 | 21:44

Аз защитавам Украйна, не мога да я продам, каза той по повод американското предложение редкоземните минерали

Зеленски отговори на Тръмп: Американският президент живее в създаден от Русия дезинформационен балон

Зеленски отговори на Тръмп: Американският президент живее в създаден от Русия дезинформационен балон-Zelenski-otgovori-na-Tramp--Amerikanskiyat-prezident-zhivee-v-sazdaden-ot-Rusiya-dezinformatsionen-balon_1739976428.jpg

Президентът не вижда възможност да бъде заменен като лидер на Украйна, тъй като ...

19 февр. 2025 | 16:44

Това не е добър начин да се справите с президента Тръмп, предупреди Ванс

Ванс остро към Зеленски заради критиките му към Тръмп: Подходът му е позорен! Получава лоши съвети

Ванс остро към Зеленски заради критиките му към Тръмп: Подходът му е позорен! Получава лоши съвети-Elitat-izpadna-v-uzhas-i-panika-ot-rechta-na-Vans--sashto-kato-pri-rechta-na-Putin-prez-2007-g-_1739602939.jpg

Целта на политиката на Тръмп е да сложи край на конфликта. Зеленски трябва да ...

19 февр. 2025 | 22:04

Унгарският премиер е инструктирал своите парламентаристи да изготвят строги закони

Виктор Орбан се готви да забрани със закони "соросоидните" НПО и медии

Виктор Орбан се готви да забрани със закони "соросоидните" НПО и медии-Viktor-Orban-se-gotvi-da-zabrani-sas-zakoni--sorosoidnite--NPO-i-medii_1739977970.jpg

С идването на власт на Тръмп в САЩ, "поддръжниците на либералната ...

19 февр. 2025 | 17:12