Проф. Стойков за сянката на войната върху модата: Бъдещият стил ще е меланхоличен и сюрреалистичен

Най-големите в луксозната мода не останаха безразлични към трагедията на украинския народ

Проф. Стойков за сянката на войната върху модата: Бъдещият стил ще е меланхоличен и сюрреалистичен

4375 | 21 апр. 2022 | 11:22

Безспорно е прелюбопитен политическият дрескод на Путин и Зеленски, тъй като по облеклото и външния вид могат да се разчетат важни комуникационни детайли. Украинският главнокомандващ е по-адекватен с неговия максимално опростен стил

Проф. Стойков за сянката на войната върху модата: Бъдещият стил ще е меланхоличен и сюрреалистичен-1650530132.jpgПрезидентът Путин с парка, на италианския луксозен бранд „Лоро Пиана“-1650530283.jpgПрезидентът Путин с парка, на италианския луксозен бранд „Лоро Пиана“-1650530274.jpgПрезидентът Путин с парка, на италианския луксозен бранд „Лоро Пиана“-1650530265.pngПрезидентът Зеленски-1650530230.jpgПрезидентът Зеленски-1650530213.pngКралица Летисия с риза с украинска шевица-1650530198.jpgНай-големите в луксозната мода не останаха безразлични към трагедията на украинския народ-1650530175.jpgНай-големите в луксозната мода не останаха безразлични към трагедията на украинския народ-1650530166.jpgНай-големите в луксозната мода не останаха безразлични към трагедията на украинския народ-1650530157.jpgНай-големите в луксозната мода не останаха безразлични към трагедията на украинския народ-1650530151.jpgНай-големите в луксозната мода не останаха безразлични към трагедията на украинския народ-1650530145.jpg

Войната в Украйна, а преди това и световната пандемия, хвърлиха тежка сянка върху модата, в т.ч. модния дизайн, модната индустрия и въобще потреблението на облекло, допълнения и козметика. Изкуството, луксът, модата и шоубизнесът са първите сектори, които биват покосени във времена на военни сблъсъци, икономически и финансови кризи, епидемии и други бедствия. Самоцелното показване на лъскави колекции при тази световна фрустрация е равносилно на пир по време на чума. Но модата не е само инструмент и мотив за свръхконсуматорство и за чесане на суетата, тя е и уникална платформа за изпращане на социални, културни и чисто човешки послания.

 

Модната култура и модният дизайн са незаобиколими икономически фактори и тъкмо поради това могат да влияят, макар и косвено, върху геополитическите бури и да допринасят за възстановяването на мира, на сигурността, на цивилизования начин на живот.


Директната помощ към жертвите и страдащите
Най-големите в луксозната мода не останаха безразлични към трагедията на украинския народ. Много скоро след руската агресия срещу Украйна те се включиха с невиждани досега мерки и директна помощ към бежанците от военния кошмар. Само дни след началото на т.нар. „военна операция“, започнала на 24 февруари 2022 г. популярни брандове като „Бърбъри“, „Гучи“, „Баленсиага“ и „Дизел“ започнаха да набират средства за подкрепа на страдащите и бедстващите във войната. „Баленсиага“ направи дарение на Световната продоволствена програма, а „Гучи“ даде безвъзмездно половин милион долара на Агенцията за бежанците към ООН.

 

Други не по-малко известни луксозни брандове направиха респектиращи дарения на Червения кръст и на редица още неправителствени благотворителни организации и по този начин подсилиха хуманитарната помощ за Украйна.


Зад пострадалите и засегнати от войната застана не кой да е, а един от най-могъщите модни предприемачи - Бернар Арно – собственикът на LVMH, в чието портфолио влизат модните къщи „Кристиан Диор“,„Луи Вюитон“, „Кристиан Лакроа“, „Живанши“, „Селин“, „Фенди“, „Дона Каран“, „Тифани“ и др. Той дари пет и половина милиона щатски долара на Международния комитет на Червения кръст с цел да подпомогне „преките и непреките жертви на този конфликт“. Интересен факт е, че групировката LVMH, която има 3500 служители в Русия, заяви, че ще продължи да им плаща заплатите, въпреки, че още в началото на войната там бяха затворени 124 от нейните магазини.


„Луи Вюитон“ - един от най-емблематичните брандове на тази могъща групировка, направи незабавно дарение от един милион евро на УНИЦЕФ, за да предостави помощ за украинските деца и семейства, а „Шанел“ даде своя принос, създавайки организация за подпомагане и облекчаване на страданията на децата и жените, пострадали от войната.

 

Прочутият топмодел Джиджи Хадид даде личен пример за хуманност, като дари всичките си хонорари от Седмицата на модата в Париж на украинския народ.


Козметичният гигант „Л`Ореал Париж“ се включи в обща инициатива заедно с Червения кръст и УНИЦЕФ, като дари над един милион долара за бежанците в Украйна чрез L'Oréal Fund for Women. Той се обедини с редица местни и международни организации с нестопанска цел, за да подкрепи нарастващия брой бежанци и хора на място в Украйна.

 

Съобщението, качено в корпоративния сайт на „Л`Ореал“ почти в началото на руската инвазия беше повече от недвусмислено: „Вече направихме дарение от един милион евро и започнахме да доставяме хигиенни продукти на неправителствени организации в Полша, Чехия, Румъния и в самата Украйна. През следващите седмици ще дарим 300 000 продукта.". Козметичната империя категорично осъди войната в Украйна и изрази загрижеността си към своите 326 украински служители, техните семейства и хората на Украйна.

 

„Въпреки че някои са успели да преминат границата, по-голямата част от нашите служители остават в страната при все по-тежки обстоятелства. Ние сме загрижени за тях и се страхуваме за тяхната безопасност." – се казва още в позицията на козметичната империя.


Символната и ритуална подкрепа за украинците
Само четири дни след началото на военната инвазия в Украйна започналата в Седмица на модата в Париж показа силата на символите и символите на силата на съпричастието, подкрепата и хуманността. Тъкмо модата и визуалната култура са една от най-мощните платформи за изпращане на знакови послания и на послания на знаците на човешкото съпричастие и състрадание. Единството на висшата мода – брандове, дизайнери, ателиета и студия, пролича особено емоционално в ритуалния начин, по който те които осъдиха войната в Украйна и предложиха помощ и подкрепа на украинските бежанци.

 

Един от най-активните в това отношение бе дизайнерът на „Баленсиага“ Демна Гвасалия, който самият е бежанец от гражданската война в Грузия. Колко ясни и категорични са думите, изразяващи духа и състоянието на всички, ангажирани в модния дизайн и индустрията на лукса: „Във време като настоящото, модата губи своята актуалност и действителното си право на съществуване!“. Той представи арт инсталация със зимни виелици и написа текст за травмата от военната агресия, която е получил като дете (хартиените послания с неговите думи бяха сложени на всички столове в залата, които бяха повече от 500). В знак на съпричастие Салма Хайек – съпруга на Франсоа-Анри Пино (собственик на „Баленсиага“) беше облечена с тоалет в цветовете на украинския национален флаг – жълто и синьо.


Важно е да се подчертае, че буквално часове след началото на агресията срещу Украйна и дни преди Парижката седмица на модата не кой да е, а кралят на минимализма Джорджо Армани разпореди ревюто на най-новата му колекция в Милано да бъде показано без музика. Своята „тиха“ подкрепа дизайнерът обясни с думите, че по този начин е искал да покаже на света, че в момент на война, когато загиват цивилни жертви и невинни хора не може и не бива да се празнува, и че самият той е силно разтревожен от тази ужасна трагедия.


Един от най-талантливите съвременни модни творци Оливие Рустейн – настоящ дизайнер на „Балмен“ и бъдещ – на „Жан Пол Готие“, също отправи силен апел за мир със своята колекция, показана на Седмицата на модата в Париж, като каза „не“ на агресията, омразата и лъжите.

 

Подобно на санкциите към руските спортисти, спрени от участия в международни състезания, и модата не беше пощадена от рестрикции, които според някои коментатори са заслужени, а според други – несправедливи. Дискусията в тази посока продължава, но така или иначе Френската федерация на висша мода в Париж отмени виртуалното ревю на Валентин Юдашкин на Седмицата на модата, което трябваше да се проведе на 8 март 2022 г., като за причина бе посочено обстоятелството, че руският дизайнер не се дистанцирал от войната на Русия срещу Украйна.


Дрескодът на емпатията бе засвидетелстван и чрез многобройни примери за съпричастност чрез избора на облекло. Силно впечатление на медиите направи обстоятелството, че първата дама на САЩ Джил Байдън носеше предпазна маска с бродерия на слънчоглед – националното цвете на Украйна, както и бродерия на същия символ на ръкава на роклята си – по време на речта на президента Байдън за състоянието на Съюза. Кралицата на Испания Летисия пък облече украинска фолклорна блуза, т.нар. вишиванка, по време на благотворително събитие.


Политическият дрескод на президентите Путин и Зеленски
Макар и странно, на фона на показваното непрекъснато в медиите ужасно лице на войната (разрушени жилищни сгради, болници, театри и много други инфраструктурни обекти), за известно време фокусът бе поставен върху луксозната пухена парка на руския президент при едно от редките му публични появявания. Като контрапункт бе посочена почти несменяемата зелена армейска тениска на украинския президент.


Безспорно е прелюбопитен политическият дрескод на Путин и Зеленски, тъй като по облеклото и външния вид могат да се разчетат важни комуникационни детайли и да се декодират ключови политически послания. Още повече, че в случая става дума не просто за държавни глави, а за главнокомандващи на две воюващи страни, които вече втори месец са в крайно ожесточен въоръжен конфликт.

 

Украинският главнокомандващ е по-адекватен с неговия максимално опростен стил: постоянно го виждаме с маслинено зелени милитъри тишърти и якета, толкова характерни за украинското войнишко облекло. Така образът му е по-реалистичен, а и той денонощно е в социалните мрежи и отправя послания от своя бункер, улицата или пък от командния пункт, без значение дали дава брифинг или говори пред американския Сенат, германския Будестаг или пред Европейския парламент.


От друга страна, в своите изявления Владимир Путин е по-скоро официален и делови в неизменния костюм и вратовръзка, което също е част от неговата стратегия, координирана с официалната лексика в Русия за агресията в Украйна, наричана „военна операция“, а не „война“. Несъмнен гаф, обаче, бе обстоятелството, че той произнесе реч на стадиона в Лужники, облечен в скъпо яке или още – парка, на италианския луксозен бранд „Лоро Пиана“, който е част от модната империя LVMH. Удобната пухена дреха, струваща 12 хил. евро, беше шумно коментирана в медиите. Основания за упреци имаше немалко, като сред тях бяха и упреците, че е редно руският президент да носи облекло, произведено в Русия и, че демонстрацията на лукс не прави добро впечатление особено в условията на бушуваща война и гигантска икономическа криза.


***
След всичко казано дотук естествено възниква и въпросът: в сила ли ще бъдат досегашните разбирания за елегантност или пандемичните бедствия и военните катаклизми радикално ще променят стила на обличане? Дали и как сянката на войната върху модата ще се отрази на външния вид на хората? Несъмнено все по-ярко изразени са симптомите на укротяване, сдържане и най-вече – смиряване, на модата под влиянието на днешните катаклизми, на пандемията и най-вече на войната в Украйна. Това е видимо не само по модните подиуми в Милано и Париж, но и в реалния живот. Дори и в най-високия клас облекло и аксесоари – от кутюр (висша мода) личи ясно туширането на лукса за сметка на активното навлизане на елементи от всекидневния, спортен и небрежен стил.

 

Днешният, пък и утрешният ден на модната култура имат и ще имат все по-малко общо с досегашните представи за красиво, изискано и елегантно облекло. Перифразирайки едно заглавие на в. „Гардиън“ ще подчертая, че бъдещият стил ще става все по-меланхоличен и сюрреалистичен…



Проф. Стойков за сянката на войната върху модата: Бъдещият стил ще е меланхоличен и сюрреалистичен

Безспорно е прелюбопитен политическият дрескод на Путин и Зеленски, тъй като по облеклото и външния вид могат да се разчетат важни комуникационни детайли. Украинският главнокомандващ е по-адекватен с неговия максимално опростен стил

От категорията

Мария Бакалова с две нови роли в Холивуд

Мария Бакалова с две нови роли в Холивуд-1654587709.png

Бургазлийката влиза в актьорския състав на филма Fairyland, в който режисьорски ...

18 авг. 2022 | 11:33

Йорданският принц Хюсейн се сгоди! Избранницата му не отстъпва по красота на кралица Рания

Кралица Рания със сина си и годеницата му
Сн. Туитър-1660830944.png

28-годишната Раджуа Халед Ал Саиф е завършила архитектура в Съединените ...

18 авг. 2022 | 16:54

В БНР започнаха снимките на документално-игралния филм “Оцеляване”

В БНР започнаха снимките на документално-игралния филм “Оцеляване”-1660837720.jpg

Първото интервю, част от филма, ще бъде излъчено в предаването “Изотопия” по ...

18 авг. 2022 | 18:48

Китайска медийна група стартира познавателна видеопоредица
(Галерия)

Китайска медийна група стартира познавателна видеопоредица-1660834717.jpg

звънземни ли са създали културата на „Сансиндуей“? Къде се намира най-дългият ...

18 авг. 2022 | 17:58