Проф.д-р Маргарита Пешева

Момичетата са представители на отделни групи в обществото, които не са най-образованите и високо интелигентните

Проф.д-р Маргарита Пешева: „Ергенът”- модерната телевизионна приказка с измислени герои

67419 | 16 апр. 2024 | 15:13

В новия сезон, телевизионният образ на Ергена сценарно е по-добре развит и дефиниран, неговият морален императив е по-ясно изразен в отделните епизоди. Алек категорично налага санкции на тези момичета, които са преминали границата

Проф.д-р Маргарита Пешева-Prof--Margarita-Pesheva_1694183533.jpgПроф.д-р Маргарита Пешева: „Ергенът”- модерната телевизионна приказка-Prof-d-r-Margarita-Pesheva---Ergenat--modernata-televizionna-prikazka_1713273725.jpg

Проф.д-р Маргарита Пешева

 

”Ергенът”, излъчван от bTV е романтичен телевизионен разказ, който дава медийна гаранция за любов, за наистина щастлив семеен живот, получен като бонус от „медийната лотария”,която предлага този световно известен, излъчван в десетки страни, и в повечето случаи– много успешен риалити формат. На какво се дължи този безпрецедентен успех в световен мащаб? На младостта и красотата на две дузини момичета, които имат различно образование, емоционална интелигентност и социални очаквания?

 

Всъщност момичетата са подбрани по общ медиен стандарт - тяхното отношение към любовта се свежда до красотата/физическото привличане/материалното богатство/луксозният живот. Влизайки в този формат, момичетата (по условие) се съгласяват с донякъде повърхностно, опростено разбиране за любовта, което ще се измерва главно чрез физическото привличане и физическото излъчване на мечтания Ерген. Той задължително трябва да е красив, млад и преуспял, което е стопроцентова гаранция за поява на „силни емоции” и любовни чувства у претендентките. Всъщност „Ергенът” е модерна телевизионна приказка.

 

Навсякъде по света, този формат стъпва върху фактическия недостиг от любов и щастие с близък човек в реалния живот. „Емоционалният дефицит” тласка повечето момичета към изпълнената с рискове и неизвестности тв игра за „откриване на правилния човек”, което е гаранция за любов и щастлив семеен живот.

 

По същество, това е медийно опакована вълшебна приказка, в която разказът и героите, техните сражения и подвизи, са напълно измислени. Те са приказна мечта , която отделя зрителя от грубата реалност на сегашното, и го”пренася”, макар и за малко, в свят, в който добрият юнак по условие побеждава лошия змей, а на финала щастието и любовта са изцяло гарантирани.

 

Ергенът задължително връчва пръстен на една от претендентките, с което оповестява на зрителите, че някак е успял да се влюби в нея. Макар и отлично запознат с условностите на телевизионната игра, зрителят все пак чака този щастлив финал, той вижда в него известна „медийна компенсация” на собствения си скучен и еднообразен живот, в който отдавна няма такива романтични събития и емоции.


Тази „психологическа уловка” в отделните сезони на формата се развива и донякъде преодолява от самите зрители. Това обяснява много ниския рейтинг у нас на любовното риалити в неговия трети сезон. Което означава сериозно развитие на емоционалната интелигентност у зрителя, който все по-трудно може да бъде спечелен с блестящи, но често повърхностни „телевизионни образи”, които момичетата щедро предлагат.


Момичетата – различни в еднаквото
Момичетата имат донякъде еднакви визии за любовта – най-вече за средствата и методите за нейното постигане. Тяхната житейска формула е сравнително проста - влюбването/любовта е житейско състояние, което за тях се получава при наличие на точно определени елементи – Ергенът трябва да има красив външен вид, да е млад, образован и задължително много богат, за да осигури лукс и блясък на бъдещия семеен живот. Схващанията на момичетата за „лично щастие” и „благоденствие”удивително си приличат – те се измерват най-вече с „химията” на физическото привличане, и материалното благосъстояние на бъдещия жених. Момичетата са различни физически, но техните цели, манталитет и медийни действия в развитието на формата в повечето случаи са еднакви.

 

768x432 (1)

 

Мнозина от тях наистина вярват, че любовната приказка е възможна, и на финала на играта те могат да получат желания пръстен.
От друга страна, момичетата вече имат натрупан телевизионен опит – в третия сезон част от тях се надяват основно на бъдеща публичност и известност, която отчасти да „капитализира” загубата на работа, изолацията от семейството, и още куп социални и битови неудобства, свързани с тяхното участие в любовното риалити. Не всички момичета са толкова отчаяни романтички, които смятат, че телевизията ще успее да „развърже” жестокия възел на техния емоционален свят, и ще им помогне най-сетне да намерят любовта на живота си.

 

Физическото различие като универсален елемент
„Ергенът” е риалити формат, който стриктно спазва физическото различие - при девойките, които трябва да имат разнообразни типажи, с което да привличат любопитството на голямата тв аудитория. Ако във втория сезон съдържателен елемент на това различие беше предимно теглото на Пам, което многократно бе предмет на коментари и подмятания от девойките, то в третия сезон това е най-вече възрастта на част от тях (Маги, Надежда, Ивелина). Една от тях е на цели 44г., които значително надвишават младежката възраст на ергена Алек, който не е стигнал заветните 30 години. Именно възрастта се оказва препятствие, широко коментирано в публичните разговори на участничките, за които разликата в годините между Алек и някои участнички е сигурна гаранция за емоционален неуспех. Но развитието на отношенията между Алек и две участнички (Маги и Надежда) сериозно опровергава тази предварителна оценка. Алек (без съмнение по сценарий) игнорира именно възрастовата разлика и сериозно се сближава с две от девойките, които са по-възрастни от него. Това е верен сценарен подход – на любовта всички възрасти са подвластни, човешките чувства не познават възрастови, национални или расови ограничения. Ето защо те трябва да се уважават.

 

ergenat-vtorata-polovina-uchastnichki-124

 

В този сезон сценаристите на „Ергенът” дават шанс и на няколко участнички в по-зряла възраст, което сериозно отличава третия сезон от останалите два сезона, които търсеха различието при девойките в други посоки. Тук си струва да припомним Екзюпери: ”Най-хубавото се вижда само със сърцето. Най-същественото е невидимо за очите”.

Различието по основни признаци (възраст, образование, местоживеене, социална реализация и др.) е водещ елемент в подбора на девойките. Това е изключително трудна задача, която няма как да постигне 100% успеваемост. Най-вече поради голямото богатство на житейски модели и социални типажи, които нашето общество предлага на житейския пазар.

 

Ето само някои от тях:
– Маги, бивша „мис Варна”, мениджър на заведение, с добре овладяна публична комуникация, социална дистанция и драматична лична съдба;


– Надежда, експерт по човешки ресурси, която заради участието си във формата губи работата си, има пораснал син и отчаяно търси любовта на живота си;


– Криси, гримьор и автор на филмов сценарий, който смята да предложи в Холивуд, с високо социално самочувствие и вяра в своя бъдещ успех във формата;


– Виктория, спортен мениджър, изпълнена с недоверие и завист към всички останали участнички, които заявява открито като нещо в реда на нещата;


– Тея, актриса и певица, залутана в тоалети, гримове и екстеншъни, твърде себична, конфликтна, неспособна за живот на комунален принцип; 


– Милена, с високо образование, познания и ерудиция, отлично поведение и възпитание като правило избягваща конфликтите. В известен смисъл - именно тя е „откритието” на третия сезон, поради своя висок образователен статус, който я прави изцяло ”несъвместима” с останалите участнички;


– Барбара, състезателка по борба, силен характер, със силно изразен стремеж към господство над останалите;


– Валерия, студентка, много силно татуирана, с тежка семейна съдба, емоционално много объркана;


– Христиана, училищен психолог, изцяло татуирана, шумна, която постоянно създава конфликти, ето защо бързо напуска имението.


Това са някои емоционални и социални профили на част от участничките. С развитието на третия сезон за зрителя става ясно, че повечето от момичетата имат твърде високи, ето защо – неверни представи за себе си. Те често вземат желаното за действително, поради което техният свят е изпълнен с фантазии, които обичайно нямат нищо общо с действителността.


Момичетата са представители на отделни групи в обществото, които, по условие, не са най-образованите, и високо интелигентните. Този риалити формат просто не е за тях. Открит остава въпросът как Милена, с нейните няколко дипломи и високо образование, всъщност е попаднала в тази неприсъща за нея компания? Именно нейното участие внася ново различие между нея и другите момичета, което е професионален успех за целия екип, подготвил този риалити формат. Нейното участие внася известна доза спокойствие и интелектуална дистанция, което донякъде разширява образователния статус и емоционалната интелигентност на участничките. Ако вярваме на Даниел Голман „стигне ли се до решения и действия, чувствата са също толкова важни, колкото и мисълта – а често дори и повече”.

 

Различният Ерген
Различието не подминава и ергена Алек, който в отличие от другите ергени Виктор и Евгени, има много ясна мотивация, че това е само медийна роля, екранно участие, което е съвсем различно от действителния живот. Алек не скрива от зрителя, че това е тв игра, която има своите правила и условности. Той показва подчертано умение и стремеж за развитие на своя медиен образ, постоянно играе пред камерата, по време на многобройните си срещи и неизбежни целувки с момичетата, които трябва да изглеждат добре на малкия екран. Дори емоционалният му порив към Маги е задължителна част от тв сценарий, в който може и да има зрънце емоционална магия, но нищо повече. Но телевизионната игра, като всяка друга, изглежда условна, ако ти изцяло не повярваш в нея. Всеки риалити формат, основава бъдещия си успех на човешката психология, която често мотивира нашите действия с помощта на внушения, мечти и големи фантазии.

 

359523277_808951284265677_4777567783981220624_n

 

Самохипнозата
Самохипнозата в тв формат се разгръща чрез много силна вяра. На нея са подвластни както участничките, така и Ергенът. Донякъде тя е заразителна и за тв зрител. Момичетата емоционално изцяло „потъват” в това тв състезание, те бързо стигат до самовнушението, че вече са ”съдбоносно влюбени” в Ергена. Нещо, което няма как да е вярно, още повече за момичета, които отдавна са излезли от пубертета. Но състезателният принцип „да се бориш за любов” настоятелно изисква подобна самохипноза.В психологически контекст за това помага и пълната изолация/имението/морето/вечерните коктейли/блестящите тоалети/тв игри, с които част от момичетата „печелят” среща с любимия Алек и т.н. Дори много умната и високо образована Милена в един момент се поддава на хипнозата като преодолява своето възпитание и свенливост, за да има среща с Алек…


Без значение, че напълно осъзнава условния характер на играта, Ергенът също се „разболява” от медийната самохипноза, заложена в основата на този формат. В отделни моменти, Алек също се поддава на внушението, че тв събитие и реалния живот (като че ли) са едно и също нещо. Той всъщност знае, че това няма как да е вярно, но силните емоции като правило изкривяват действителността, а оттук – и нейните психологически константи. Световната история на формата, показва, че е възможна поява на истински чувства между участниците, на истинска любов, последвана от брак и щастлив живот. Но тези случаи са повече изключения, отколкото правило. Правилото в тв формат най-често е свързано с емоционални разочарования, фантазии за любов и чувства, които не се сбъдват.

 

IMAGE_17221447_40_0


Емоционалните поражения
При всички участници те изглеждат неизбежни – в условия на по-дълга медийна изолация в практически затворено пространство. Участието в подобен риалити формат е емоционално рисковано както за момичетата, така и за Ергена. То оставя траен емоционален отпечатък върху техния живот, който има своите позитиви и негативи. Но това е ценен житейски опит в техния живот оттук насетне. „Ергенът”, като всеки друг риалити формат, е телевизионен експеримент, своеобразна тв „игрална зала”, в която „залогът” се оказва твоят личен емоционален живот, твоите собствени усещания и представи за добро и зло, позволено и непозволено, красиво и грозно. Форматът изисква изграждане на телевизионни емоционални практики – на момичетата и Ергена за любов и щастлив живот в бъдеще.

 

2113251232

 

Всички участници в този риалити формат едновременно са победители и жертви на жестоките правила на телевизионната игра. В крайна сметка победените са момичетата и Ергена, а победител е нейно величество телевизията. В това донякъде се резюмират и философските послания в кратките есета, които Наум Шопов произнася преди всяка Церемония на Розата. Те всъщност говорят за другия бряг, на който са истинските правила, морала, любовта и щастието, към който момичетата плуват, без да са сигурни, че на финала няма да се удавят. Тези философско-естетически есета изразяват позицията/гледна точка на медията относно смисъла и водещите послания на тв формат. Те показват, че любовта и човешките отношения най-често не се поддават на рационални действия и обяснения. И едва ли могат да се родят почти „от нищото” – в едно прекрасно имение, на брега на красиво море и един млад и привлекателен Ерген – в ролята на жених и емоционална мечта за всички момичета.


Телевизионната реализация
И в трите сезона, сценарият на този риалити формат има някои задължителни елементи, но той постоянно се развива и променя. Този сезон, игрите на Кредисимо, в които участничките се борят за среща с Алек, са много по-разнообразни и по-добре заснети. Те не унижават човешкото достойнство на момичетата, а по-скоро залагат на тяхната физическа сила, въображение и състезателен опит. Ергенът най-често е рефер в тези игри, което внася нужния емоционален елемент в състезанието.

 

Форматът традиционно показва отлична операторска работа, професионално съчетание на основните планове във филмовото и телевизионното изображение - далечен план/общ план/американски план/среден план/близък план/едър план/детайл. Операторската работа използва всички техники и възможности на модерната тв продукция, включително изображения в далечен план с помощта на дрон или хеликоптер, красиви пейзажи, динамична смяна на плановете по време на коктейлите и Церемонията на Розата.

 

Операторската работа е отлична,цялостното заснемане на срещите/разговорите/състезанията показва висок професионализъм/смяна на плановете в зависимост от емоционалния градус в действията и поведението на участниците. Заснемането на скандалите е особено трудно, но видно е, че момичетата „потъват” в яростните спорове и напълно забравят за камерите.

 

original


Ергенът също има преобладаващо сценарно присъствие в епизодите, той най-често дава оценка на събитията, поведението на момичетата, техните добри или лоши действия. В този сезон, Ергенът дава много по-категорични оценки на атмосферата в имението и поведението на всяка участничка. Ако направим сравнение с втория сезон, макар и по-млад, той е много по-категоричен от ергена Евгени, в действията на който имаше известна свенливост, той изглеждаше твърде неопитен, донякъде лишен от нужната взискателност в някои критични ситуации.


В новия сезон, телевизионният образ на Ергена сценарно е по-добре развит и дефиниран, неговият морален императив е по-ясно изразен в отделните епизоди. Алек категорично налага санкции на тези момичета, които са преминали границата на нужното уважение към другия, подронили са неговото достойнство. В такива случаи Алек действа с бързина и категоричност, неговите санкции по време на Церемонията на Розата са много поучителни за необходимостта всяка участничка да осъзнава тънката граница между уважението и обидата, доброто и злото, позволеното и непозволеното. В известен смисъл, Алек дава ценни уроци по възпитание, отношение и публични маниери, които са особено нужни и на зрителя.

 

В този контекст, тв формат има и своята възпитателна функция, той показва различни тв модели на поведение и действие като акцентира върху необходимостта от уважение и разбиране на другия.


Основното послание на тв формат
Гледайки третия сезон, през цялото време си задавам въпроса кой повече се нуждае от този формат – телевизията, за която е важен неговия успех и рейтинг, момичетата, взели рискованото решение да преследват един емоционален блян, Ергенът Алек, за който е особено важна телевизионната популярност, натрупаната публична известност, която вероятно ще му донесе други социални дивиденти? Авторският екип, който със сигурност, преживява някаква част от страстите и разочарованията на основните играчи, но запазва нужното разстояние от случващото се в имението, телевизионният зрител, изправен пред дилемата да гледа или не този риалити формат?

 

Всъщност без значение е как ще завърши този формат, дали някое от момичетата наистина ще получи желания пръстен? Главната поука от него е в друго - Даниел Голман казва, че са важни: „именно другите умения, които наричаме емоционална интелигентност: сред тях е възможността да мотивираш себе си, да проявяваш постоянство в трудни моменти, да контролираш импулсите и да отлагаш възнаграждението за усилията си, да регулираш настроенията си и да не позволяваш тревогата да пречи на мисленето, да проявяваш съпричастност и да живееш с надежда”. Дори да приемем, че като тв формат „Ергенът” е донякъде отрицателен пример за емоционална интелигентност, той несъмнено продължава публичния разговор за голямата роля на любовта и емоциите в живота на всеки от нас, за умението ни да живеем с другите, да ги обичаме. И постоянно да търсим разум и надежда в своите действия. Което е за добро.


ГЕРБ
Костадинов
Илия Лазаров СДС
Еврохолд

От категорията

Кръстев: Не говорете за успехите на ЕС -за зелена сделка и раздяла с енергийната зависимост от Русия

Кръстев: Не говорете за успехите на ЕС -за зелена сделка и раздяла с енергийната зависимост от Русия-Ivan-Krastev--Voynata-pokaza--che-ima-ukrainska-natsiya--razlichna-ot-ruskata-i-neyn--bashta--e-Putin_1661353115.jpg

На предстоящите европейски избори партиите вдясно от християндемократическата ...

24 май 2024 | 10:15

Валерия Велева: Вонята под юргана. Въпросът е да има кеш!

Валерия Велева: Вонята под юргана на Промяната. Въпросът е да има кеш.-1638786584.jpg

Проблемът е, че Киро, Асен и Лена бяха натресени като отрицание на порочните ...

22 май 2024 | 13:11

Секретен обект

Какви тайни крие лабораторията на Червения площад

Какви тайни крие лабораторията на Червения площад-Cherveniya-ploshtad_1663761142.jpg

Тунел свързва Мавзолея с Кремъл, твърдят експерти. 100 години учени поддържат ...

24 май 2024 | 22:14

40% от българите не са прочели нито една книга през миналата година

По повод празника на културата, просветата и българската писменост – 24 май в София до 2 юни се провежда Пролетния панаир на книгата. Снимка БТА-Po-povod-praznika-na-kulturata--prosvetata-i-balgarskata-pismenost---24-may-v-Sofiya-do-2-yuni-se-provezhda-Proletniya-panair-na-knigata_1716556017.png

Според данните на “Алфа рисърч около 63% от сънародниците ни не са ходили на ...

24 май 2024 | 15:59

Най-важното

Парламентарната асамблея на НАТО ще се проведе от 25 до 27 май в София

Шефът на НАТО Столтенберг пристига в София. Парламентът - домакин на Парламентарната асамблея

Шефът на НАТО Столтенберг пристига в София. Парламентът - домакин на Парламентарната асамблея-Stoltenberg--Edna-ot-osnovnite-zadachi-na-NATO-e-da-predotvrati-eskalatsiya-na-konflikta-s-Rusiya_1701161676.jpg

Близо 400 парламентаристи от 32-те държави членки на НАТО и от 25 ...

24 май 2024 | 18:37

Да се стягаме, да имаме добър резултат, за да имаме основа за кабинет, каза лидерът на ГЕРБ

Борисов: ПП и ДБ ми дължат една ротация. Да ни подкрепят за наше правителство с наш премиер
(Видео)

Бойко Борисов-Boyko-Borisov_1716577926.jpg

Гледам, мъчат се ПП, ама кой ги е записал. Те си казват, че това е запис, ...

24 май 2024 | 18:34

Според полицията била паднала от дъжда…

Наследник на Талев: Родната къща на писателя е съборена с чук от македонисти

Димитър Панчев, родственик на писателя Димитър Талев-Naslednik-na-Talev--Rodnata-kashta-na-pisatelya-e-saborena-s-chuk-ot-makedonisti_1716577728.jpg

Виновни са родните управници и най-вече Манол Пейков!, каза Димитър Панчев, ...

24 май 2024 | 22:07

Очаква се на 30 юни у нас да дойдат и предстоятелите на поместните православни църкви

Вселенският патриарх Вартоломей е поканен да присъства на избора на новия български патриарх

Вселенският патриарх Вартоломей е поканен да присъства на избора на новия български патриарх-1435760954.jpg

Ще се опитам да променя програмата, защото смятам тази покана за много голяма и ...

24 май 2024 | 19:44

На 27 май държавният глава ще бъде на работно посещение в Конфедерация Швейцария

Президентът ще подкрепи българските гимнастички на Европейското първенство в Будапеща в неделя

Президентът ще подкрепи българските гимнастички на Европейското първенство в Будапеща в неделя-Prezidentat-Radev--Ne-e-normalno-glavniya-prokuror-da-zvani-na-polititsi_1684396934.jpg

Румен Радев ще бъде на официално посещение в Унгария по покана на президента ...

24 май 2024 | 21:44

Церемонията бе наречена „Театрална суматоха“, посветена e на 95 години от рождението на Йордан Радичков

Мария Стефанова и Константин Николов спечелиха "Аскеер" за главни роли. Вижте останалите отличени

„Аскеер“ за водеща роля взеха Мария Стефанова – за ролята й на Розовата дама в „Оскар и розовата дама“ от Ерик-Еманюел Шмит (реж. Стефан Спасов, „Театър 199“). Снимка БТА--Askeer--za-vodeshta-rolya-vzeha-Mariya-Stefanova---za-rolyata-y-na-Rozovata-dama-v--Oskar-i-rozovata-dama--ot-Erik-Emanyuel-Shmit--rezh--Stefan-Spasov---Teatar-199-_1716580899.jpg

Двама от носителите на „Аскеер“ за 2024 година бяха обявени в края на април от ...

24 май 2024 | 22:52

Решението бе обявено в рамките на заседание от председателя на съда Науаф Салам

Международният съд на ООН задължи Израел да прекрати офанзивата в Рафа

Международният съд на ООН задължи Израел да прекрати офанзивата в Рафа-Mezhdunarodniyat-sad-na-OON-zadalzhi-Izrael-da-prekrati-ofanzivata-v-Rafa_1716587989.jpg

Съгласно решението Израел също така трябва да остави ГКПП "Рафа“ отворен ...

25 май 2024 | 00:56

В Киев са в паника - западните оръжия не променят ситуацията на фронта

Нова опорка на Зе-пропагандата: Западът е видовен за провалената мобилизация в Украйна

Украинската армия не успява да промени ситуацията на фронта въпреки западната помощ-front--nastaplenie--ataka_1716187593.jpg

Зачестяват публикациите в западни медии, че Европа все по-усилено убеждава ...

24 май 2024 | 14:02

Нашите въоръжени сили са пренапрегнати: предстоят им три войни, но са готови само за една

The Hill: Байдън губи Третата световна война от Русия и Китай

Байдън и неговите политици жертват националната сигурност на Америка, за да спечелят изборите през ноември-Baydan-i-negovite-polititsi-zhertvat-natsionalnata-sigurnost-na-Amerika--za-da-spechelyat-izborite-prez-noemvri_1716480605.jpg

Вместо да сплотят страната, за да надделее срещу все по-широката глобална атака ...

23 май 2024 | 19:08