Илшат Шарафутдинов, председател на Управителния съвет на "ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас" АД Снимка: "ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас"

Готвим конкретни предложения към правителството, казва председателят на УС на рафинерията

Шефът на "ЛУКОЙЛ Нефтохим": Преминаването на друг вид петрол е скъпо, изисква 3-4 години

53940 | 20 юни 2022 | 15:47

Ще направим всичко възможно за адаптиране на технологичната инфраструктура към преработката на алтернативни сортове нефт. Разчитаме и на съдействие от страна на държавата за осигуряване на логистичната инфраструктура, заяви Илшат Шарафутдинов


Интервю на председателя на Управителния съвет на "ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас" АД Илшат Шарафутдинов пред Евронюз България

- С какъв тип петрол може да работи рафинерията? Може ли да работи изцяло без наличието на руски петрол или трябва да е в микс с него и други сортове?

- Рафинерията е проектирана да преработва нефт със съдържание на сяра, плътност и дестилационна крива от типа на Urals. Оптималната ефективност на преработката се постига при преработването именно на този сорт; допустима е и смес на Urals с други сортове, но с постоянно качество на бленда и постоянно съотношение. Факторите, обуславящи съотношението, са критичните показатели на качеството на бленда: дестилационно разпределение на фракциите (дестилационна крива), плътност, вискозитет на нефта, съдържание на сяра, съдържание на органични киселини, и др.

Пълното заместване на Urals с други сортове ще изисква преоценка на технологичните възможности на предприятието, тъй като ще повлече след себе си множество изменения: в топлинния баланс на инсталациите, металургичните и хидродинамични показатели на оборудването, класовете на корозионната му устойчивост. Всички тези трансформации в оборудването са необходими за избягване на риска от аварии.

- Колко време би отнела евентуално трансформиране на рафинерията, за да работи без руски нефт?

- Подобен род трансформация, освен високата си стойност, изисква и 3-4 години време за проектиране, поръчване и изработка на оборудването, строителство на инсталациите. Като знаем, че имаме само две години и половина до края на 2024 г., работим два пъти по-усърдно, за да направим разчетите за необходимите технологични мерки. Но главното е безопасността и екологичната ефективност на производството и да запазим работните места на работещите в завода и сервизните фирми-партньори.

Но предприятието няма да се справи само. Политическото решение за отказ от проектния сорт нефт с отработена и лесна логистична схема на доставка значително променя условията на работа. Анализът на световната практика показва, че решението на подобна задача изисква развитие на логистичната инфраструктура, която в момента е проектирана с оглед на редовните и чести доставки на суровини с неизменно качество. Необходимо е участие на държавата в развитието и осигуряването на брегова логистична инфраструктура за приемане и съхранение на доста по-големи количества нефт с различно качество, осигуряване на капацитет за качественото им блендиране и подаване за преработка на смес с постоянно и допустимо за технологичното оборудване качество.

Преминаването към преработка само на тежки и високосернисти нефтове от Близкия изток, например, ще изисква сериозни инвестиции. Измененията ще засегнат схемата и апаратния дизайн на инсталацията за подготовка на суровина, логиката и критичните параметри в цялостната система за управление и противоаварийната защита; ще се наложи промяна на материалното изпълнение на основното технологично оборудване, както и изграждане на нови сероочистващи инсталации и нови каталитични системи, чрез което да се обезпечи качеството на горивата и спазването на екологичните норми.

- По какъв начин би могъл да се осъществи този преход? Какво е необходимо за това и от кого трябва да дойде решението?

- Абсолютно необходимо за нормалното и безопасно функциониране на рафинерията е осигуряването на постоянство в качеството на смесения нефт по критичните му показатели, за които вече говорих.

Още по-важно условие е развитието на логистичната инфраструктура за приемане и качествено смесване на алтернативните сортове нефт. Параметрите за доставка на нефт се усложняват значително: увеличава се тяхната разнородност, добавя се преминаването през Проливите, променя се размерът на танкерите, значително се удължават сроковете за доставка, липсва определеност в качеството на сортовете нефт, които са достъпни на пазара.

Ние готвим конкретни предложения към правителството на Република България за развитието на логистична инфраструктура по приемане и смесване на алтернативни сортове нефт. Разчитаме да получим подкрепа от държавата във вид на финансиране и изграждане на нов нефтен терминал с инфраструктура за разтоварване на големи танкери от типа SUEZMAX, резервоарен парк с капацитет от минимум 1 млн. куб. м за съхранение и блендиране, както и помпена станция с нефтопровод до рафинерията.

- Колко ще струва това?

- Сега никой не може да отговори на този въпрос. Чакаме предложения от нашите колеги, които се занимават с търговията на суров петрол, относно достъпни на пазара сортове нефт в дългосрочна перспектива. И съгласуване на нашите предложения по логистичната инфраструктура от страна на правителството. След което ще се захванем с разчетите на стойността.

- България получи отсрочка за ембаргото на руски петрол до края на 2024 година. До тогава ще може ли рафинерията да започне да работи без руски доставки?

- Срокът е предизвикателен, но ние добре разбираме важността на задачата, и "ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас" АД ще направи всичко възможно за адаптирането на технологичната си инфраструктура към преработката на алтернативни сортове нефт. Разчитаме и на съдействие от страна на държавата за осигуряване на логистичната инфраструктура.

 


ОЗК

От категорията

"Булгаргаз" предлага ново 6-процентно поскъпване на газа през септември

-1441866097.jpg

За август поскъпването на газа е с рекордните 60 на сто и цената му достигна ...

15 авг. 2022 | 18:05

Министър Христов: Разговори с "Газпром" най-рано другата седмица, ако е необходимо

Христов: Най-рано следващата седмица ще бъдат водени разговори с "Газпром", ако е необходимо-1660555575.png

Все още няма потвърждение къде и как може да се разтовари втечнен газ, уточни ...

15 авг. 2022 | 12:25

Летище София е обслужило над 3,2 млн. пътници от началото на годината

Летище София е обслужило над 3,2 млн. пътници от началото на годината-1564431097.jpg

Очакванията са за над 23% спад на общия пътникопоток на годишна база спрямо ...

15 авг. 2022 | 10:49

Петролът поевтиня в очакване на сделка с Иран

Петролът поевтиня в очакване на сделка с Иран-1649741337.jpg

Пазарът на черното злато е фокусиран върху преговорите около иранското ядрено ...

15 авг. 2022 | 17:37