Проф. Любомир Стойков
Париж – София
Няма да бъде преувеличено ако за експозицията „Stephen Jones, chapeaux d’artiste“ се каже, че изумява, спира дъха и отприщва въображението, колкото и да са банални тези суперлативи! Британският дизайнер на шапки Стивън Джоунс е навярно най-разпознаваемото име в този жанр – от една страна като собствен уникален бранд, а от друга страна – като творец, който си е партнирал с най-големите и авторитетни модни къщи и дизайнери, като „Кристиан Диор“, „Скиапарели“, „Тиери Мюглер“, „Клод Монтана“, „Жан Пол Готие“, „Азедин Алая“, „Ком де Гарсон“, Джон Галиано, Мартин Маржиела, Ирис ван Херпен и с кого ли още не.
Стивън Джоунс за Charles James, колекция есен-зима 2017-2018. Фото: Ben Toms
Извънредно богат е и регистърът на световни знаменитости, носили негови шапки – от принцеса Даяна, Мик Джагър, Бой Джордж и Мадона до Бьорк, Селин Дион, Лейди Гага, Бионсе и Риана.
Шапка от дипломната работа на Стивън Джоунс, защитена в лондонския колеж „Сентръл Сейнт Мартинс“, 1979 г. Модел Jane Leonard. Фото: Peter Ashworth
Дълбоко се лъжат онези, които мислят, че подобни изложби са едва ли не всекидневие в Двореца „Галиера“ в Париж. Истината е, че за пръв път от 40 години насам се организира подобна експозиция, посветена изцяло на аксесоарите на дизайнер от такъв световен ранг.
Menuet, 2024. Фото: Peter Ashworth
В елегантния и леко мистичен сумрак на всяка зала греят култови произведения на Стивън Джоунс, създавани от него през десетилетията. Вниманието приковават формите на неговите шапки, които са едновременно нежни и агресивни, деликатни и претенциозни, класически авангардни.
Стилът му е своеобразна квинтесенция на концепцията за шапката – да бъде финалната, завършваща част на всеки аутфит; да е в хармония, но и в контраст с основното дизайнерско послание. Творецът винаги е принадлежал максимално на бъдещето и съвсем умерено – на миналото.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/06-eksponat-1024x565.jpg)
Неведнъж той е предупреждавал, че ако не се развива с времето, ако не е дете на своята епоха, модата се превръща в неуместна и архаична противоположност на самата себе си. Именно неговият поглед отвъд днешния ден е магнит за естетическия интерес на публиката и заедно с това – сърцевина и фокус на необятния му талант.
По какъв начин две от ключовите години за живота и творчеството на Стивън Джоунс символно рефлектират върху генезиса и динамиката на неговия авторски почерк? Първата фундаментална дата безспорно е 1957 година, когато той се е появил на бял свят.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/07-eksponat-768x1024.jpg)
Това е годината, в която – обърнете внимание, умира една от най-ярките емблеми на френската висша мода Кристиан Диор (наследява го, както добре е известно Ив Сен Лоран) и се ражда един от най-иновативните днешни дизайнери Мартин Маржиела. През същата година граф Юбер дьо Живанши налага правите рокли, а Нино Черути създава модната си къща за мъжко облекло „Хитман“ в Милано.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/08-eksponat.jpg)
Втората ключова година в живота на Стивън Джоунс е 1980-а, когато той открива своя първи бутик на Endell Street, Covent Garden в Лондон. По това време Пери Елис създава своята модна къща, а Ралф Лорен приковава погледите с колекцията си „Гранична мода“. През 1980 година Карл Лагерфелд преоткрива минимодата, лансирайки минижупите, а Ричард Гиър демонстрира перфектна актьорска форма във филма „Американско жиголо“ (реж. Пол Шрейдър), облечен от Джорджо Армани.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/09-eksponat.jpg)
Но кой всъщност е Стивън Джоунс? Каква е връзката му с британската субкултура и лондонския ъндърграунд? Защо и по какъв начин неговото изкуство принадлежи и е инспирирано както от Обединеното кралство, така и от Франция – както от британския аристократизъм, така и от френската изтънченост и шикарност в презентирането на новата мода? И кое мотивира организирането на изложбата на артистичните му шапки в Двореца „Галиера“ в Париж?
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/010-eksponat.jpg)
Родното му място Уест Кърби, както и Ливърпул оказват базово въздействие върху бъдещото му творческо изграждане, но Лондон е главното пространство за неговата дейност. За да се втурне в необятната вселена на шапките не са били достатъчни инспирациите от бомбето на баща му, шаловете на майка му и миниатюрните шапки на баба му. Основният мотив е вътрешната му потребност да бъде креативен, различен и атрактивен.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/011-eksponat.jpg)
Образованието по дамско облекло в най-елитния моден колеж в света „Сентръл Сейнт Мартинс“ в Лондон, стажовете му в стойностни шапкарски ателиета и особено влиянието на пънк културата и клубната цивилизация, в т.ч. и на прочутите нощни клубове „The Blitz“ и „Culture Club“ са решаващи фактори за формирането на неговото постмодерно мислене и изострен рефлекс към провокативната естетика.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/012-skiapareli-1024x768.jpg)
Неоспоримо е и въздействието върху неговия стил на такива емблеми на британската попмузика, като The Rolling Stones, Spandau Ballet, Дейвид Бауи, Бой Джордж, Рокси мюзик и др. Един бегъл поглед към хронологията на колаборацията на Стивън Джоунс с британските топдизайнери показва, че в самото начало това са Зандра Роудс и Джаспър Конран, след което идват и съвместните дейности с Вивиън Уестууд, Джон Галиано и редица още други знаменити английски модни творци.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/013-eksponat-skiap-1024x768.jpg)
Френската следа в изкуството на Стивън Джоунс е дълбока и ярка. Още в детските години отношението му към френското изкуство е възхитително. Съвсем отрано се ражда мечтата му за дебют на парижката модна сцена. Затова и напълно логично първите си френски изяви британският шапкар прави съвместно с дизайнерите Жан Пол Готие и Тиери Мюглер.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/014-eksponat-768x1024.jpg)
Важно е да се отбележи, че първият контакт между Стивън Джоунс и Готие става през 1983 година на сбирки и партита в радикалните лондонски клубове. Паметен е червеният кадифен фес, носен от шапкаря в един клип, който привлича вниманието на френския дизайнер. Жан Пол Готие моментално прави предложение на Стивън Джоунс да участва в негово ревю, а малко по-късно и да проектира шапките за колекцията му дамска мода „Le retour des imprimés“ (пролет-лято1984). Запознанството си пък с Тиери Мюглер британският майстор на шапки дължи на Азедин Алая, който го препоръчва горещо на френския дизайнер също през 1983 година и още на следващата година тяхното партньорство е вече факт.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/015-eksponat-768x1024.jpg)
Поводът за съвместната изява е фантастичното ревю, което Мюглер представя във връзка с десетгодишнината от създаването на неговата модна къща – събитие, в което такива супермодели като Джери Хол и Иман дефилират с шапките на Стивън Джоунс. Няколко години по-късно лондонският шапкар започва колаборация с Клод Монтана и с редица още френски дизайнери и брандове, базирани в Париж.
Слабо е да се каже, че Стивън Джоунс обожава френската култура и боготвори френската столица. Той издига Париж на най-висок пиедестал – в мислите, в съзнанието и в душата си. Може да се доверим изцяло на думите му: „Въпреки че съм посещавал Париж над хиляда пъти, митът за Париж винаги е бил по-силен от реалността!“.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/016-azedin-alaya-768x1024.jpg)
Логичен израз на неговото преклонение пред френския шик е колекцията му „Haute Couture & Prêt-à-porter“, есен/зима 2017-2018, в която той засвидетелства големия си респект към художественото наследство на такива парижки гении и лидери в модния дизайн като Шанел, Скиапарели, Диор, Гре, Баленсиага, Сен Лоран, Живанши и др. Джоунс споделя не само дизайнерските техники на най-големите във френската висша мода, но и философията им за ролята на шапката в цялостната модна конфигурация. Британският шапкар носи дълбоко в сърцето си думите на Кристиан Диор, според когото „Не е възможно да се представи колекция без шапки, защото моделите дори и да са облечени с най-красивите рокли, ще изглеждат голи, когато са лишени от аксесоарите за глава!“.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/017-klod-montana-768x1024.jpg)
В различни интервюта и професионални публични позиции Стивън Джоунс разкрива философията си за този толкова важен аксесоар в човешката външност – шапката. Неслучайно той казва, че едни хора пишат стихове, други пък правят торти, а неговата автобиография всъщност са шапките – черешките на тортите, довършващият незаменим компонент на тоалета и костюма. Маскиращата роля на шапката и свойството й да помага на човек да прикрива или пък обратното – да отстоява, своята идентичност заема ключово място в естетиката на Стивън Джоунс, който образно окачествява шапката като алиби, като инструмент за компенсиране на самочувствието. Пред медиите той изтъква трансформиращата функция на шапката, която може да даде увереност, настойчивост и загадъчност на нейния притежател.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/018-iris-van-herpen-768x1024.jpg)
Шапкарят цени особено високо хедонистичната сила на този аксесоар за глава – способността му да радва и да забавлява. Това, че шапката действа атрактивно и забавно категорично личи от красивите и причудливи произведения на Стивън Джоунс. Той откроява спонтанността като характеристика на шапкарския занаят, на шапкарското изкуство: „Страхотно е, че шапкарството носи в себе си спонтанността. Обичам свежестта и жизнеността му. Идеята за една шапка може да възникне, когато пътуваш по света, водиш разговор или пък гледаш нагоре към облаците. Навсякъде има толкова много вдъхновение.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/019-eksponat-1024x768.jpg)
Шапката е част от нашия език – не само от езика на модата, а от езика на нашата външност“. В крайна сметка философията и естетиката на Стивън Джоунс затвърждават убеждението, че детайлът в модата е ключ към самата мода и, че уникалността дори само на един фрагмент може да разкрие пътя към съвършенството на цялостния моден дизайн. Т.е. трудно е да си представим висшата мода в облеклото без висшата мода в шапките. Уникалността на шапките на Стивън Джоунс е и в това, че те много рядко се изработват машинно, а когато това се прави, то е най-вече във фабриката в Лутън. Почти във всички случаи шапките са резултат от удивителната сръчност на дизайнера и неговия екип. През годините той не само че не забравя, но и непрекъснато усъвършенства техниките на работа, които още като студент и стажант усвоява от такива свои преподаватели и ментори като Питър Луис-Краун и Шърли Хекс.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/020-lyubomir-stojkov-640x1024.jpg)
Платовете, с които работи за колекциите на своите партньори най-често са същите или сходни с материите на облеклата, представяни на съответните ревюта. Редом с това, обаче, няма ограничения пред въображението и находчивостта на Стивън Джоунс, когато той използва акрил, дърво, метал, пластмаса, фотографски ленти и какво ли още не при изработката на своите артистични, фамозни, футуристични, фантастични и сюрреалистични шапки.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/021-lyubomir-stojkov-831x1024.jpg)
Изложбата „Stephen Jones, chapeaux d’artiste“ (19.10.2024 г. – 16.03.2025 г.) е обособена в две части. Първата поставя фокус върху отделните, единичните произведения на великия шапкар, а втората презентира комбинирано неговите шедьоври в комплект с облеклата на прочутите дизайнери и брандове. С оригиналност, находчивост и кураторска вещина са структурирани отделните раздели: „Британски модист“, „От Лондон до Париж“, „Париж – източник на вдъхновение“, „Артистичността на модиста“, „Парижки сътрудничества“.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/022-lyubomir-stojkov-751x1024.jpg)
Посетителите на експозицията научават важни подробности за изкуството на прочутия шапкар. Публиката има изкючителната възможност да се докосне до безценни примери на партньорства с такива гиганти в световната мода (дизайнери, брандове и лейбъли), с които се е колаборирал Стивън Джоунс, като Тиери Мюглер, Клод Монтана, Азедин Алая, Рей Кавакубо, Джон Галиано, Живанши, Луи Вюитон, Уолтър Ван Байрендонк, Ирис ван Херпен, Скиапарели, Том Браун, Кристиан Диор.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/023-lyubomir-stojkov-768x1024.jpg)
Огромно предимство на експозицията е перфектното концептуално осветление, търсенето и намирането на пресечната точка между посланията на Стивън Джоунс и очакванията на посетителите, оригиналните интериорни решения, интерпретиращи впечатляващо силуетите на шапките и не на последно място – лекият флирт с AI, с високите технологии. Непосредствено преди изхода от последната зала е разположен фото корнер, в който всеки може, позирайки пред камерата да си избере с помощта на изкуствения интелект подходяща за себе си шапка и да получи виртуалното си изображение с нея.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/024-lyubomir-stojkov-765x1024.jpg)
Посещението на изложбата „Stephen Jones, chapeaux d’artiste“ в Двореца „Галиера“ – Париж оставя незаличими впечатления както за гигантския талант на британския дизайнер на шапки, така и за уникалната роля на Париж и френската култура в неговото изкуство. Неслучайно той е наричан „най-френският творец сред британските дизайнери“, неслучайно огромна част от неговите над 100 000 произведения са пропити с френски дух, френски шик и френска символика.
![](https://smartfashionmedia.com/wp-content/uploads/2025/01/025-lyubomir-stojkov-2-786x1024.jpg)
Тази експозиция наистина е поредното доказателство за мощта на симбиозата между английската ексцентричност и френската изисканост, между британския радикализъм и френския маниер на забавление.