„Боинг-777“ с 298 души на борда се разби преди точно една година в размирната Донецка област в Източна Украйна, покосен от нечие оръжие. Трагедията нажежи до червено напрежението между Запада и Русия и стана причина за санкции, които и до днес спъват световната икономика.
Въпреки значимостта, която инцидентът придоби на световната сцена, виновниците за него не са намерени и осъдени. Разследването е в задънена улица, а обвиненията между Москва и Киев не почиват на сериозни доказателства. Останките на две от жертвите не са намерени.
Холандските флагове днес ще бъдат спуснати наполовина в знак на почит към паметта на загиналите на 17 юли 2014 г. пътници на полет МH17 от Амстердам до Куала Лумпур. Над 2000 скърбящи роднини се очаква да пристигнат на траурна церемония, на която ще присъстват премиерът Марк Рюте и други световни лидери. Всички те обаче ще очакват отговор на един въпрос: кой е отговорен за смъртта на близките им?
Процес скоро няма да има
Съветът за безопасност на Амстердам трябва да обяви през октомври дългоочакван доклад с откритията си. В него обаче ще се посочва причината за катастрофата, но не и виновниците. В предварителния си отчет, публикуван на 9 септември 2014 г., съветът излезе със становище, че катастрофата е причинена от попадането на голямо количество високоскоростни обекти в корпуса на самолета.
Същевременно общо разследване на екип от австралийски, белгийски, холандски, малайзийски и украински експерти засега не е довело до конкретни обвинения. Главният прокурор на Холандия Фред Вестербеке каза миналия месец пред журналисти, че колегите му са установили „няколко замесени лица“, без да дава подробности. Процес със сигурност обаче няма да започне до края на годината, категорични са Ройтерс и АФП.
Съветът за сигурност на ООН прокара Резолюция 2166, която настоява „на отговорните да се търси сметка“. Малайзия, Холандия и други страни обсъждат създаването на международен трибунал за осъждане на виновните. Владимир Путин вчера се обяви твърдо против.
Бившият агент на ЦРУ Филип Жиралди предупреди да не се очаква прозрачно разследване по случая, тъй като то е твърде политизирано. „Това е игра, в която мълчаливо участват и САЩ, за да бъде обвинена Русия. Истината е, че американски експерти не са открили вина на Москва при разследването си, а по-скоро са готови да прехвърлят вината на Киев и на доброволческите батальони на украинския олигарх Игор Коломойски. Те обаче няма да споделят наблюденията си с международната общност, защото това противоречи на политическата линия“, обобщава Жиралди.
Версиите се множат
Киев и Западът винят проруските сепаратисти в Източна Украйна, че са свалили боинга, като са използвали мощния зенитноракетен комплекс „Бук“, доставен от Москва. За доказателство те използват факта, че минути след инцидента в социалната мрежа Вконтакте лидерът на проруското опълчение в Донецка област Игор Гиркин се хвали, че е свален украински военен самолет АН-26. След като става ясно, че е свален цивилен боинг, съобщението е изтрито.
От друга страна, руският оръжеен концерн „Алмаз-Антей“, който също разследва самостоятелно инцидента, заключи, че малайзийският боинг е свален от украински зенитноракетен комплекс „Бук“.
„Според следите от повредения фюзелаж самолетът е бил уцелен от ракета тип 9М38-М или 9М38-М1, която не се произвежда в Русия от 1999 г. Украйна обаче е разполагала с 991 ракети 9М38- М1“, обясни главният инженер на компанията Михаил Малешевски. Руските военни използват ракети „Бук“ 9M37. Един от основните изводи на доклада е и че ракетата е изстреляна от територия, контролирана от украинската армия. „Ъгълът на полета на ракетата към самолета е 72-76 градуса. Най-вероятно комплексът е бил разположен край с. Зарощинско, територия на киевската армия“, заключават още от „Алмаз-Антей“ пред Интерфакс.