В бруталния свят на трилъра и криминалето и този на романтичното розово четиво, които от години доминират пазара на книги, детско-юношеската литература все по-уверено си пробива път към бестселърите. Това показва тазгодишната класация на „Форбс“ за най-добре печелещите писатели през последните 12 месеца. Сред първите 16 има четирима, посветили се на четивата за младежи, а двама от тях - Джон Грийн и Вероника Рот, са дори в топ 5.
Тенденцията явно е схванал и абонираният за първото място в класацията Джеймс Патерсън, който и досега има 30 млн. продадени екземпляра от произведенията си за деца, но се закани да напише още - поне 12 книги на година. Той вече отглежда и бъдещите си читатели: тази година дари 1,5 млн. долара на училищните библиотеки... но нека се върнем към печалбите.
За една година 68-годишният писател (с помощта на роби, които понякога излизат по кориците като съавтори) е изкарал $84 млн. Патерсън води пред конкуренцията не само с пари, но и по количество книги. Цели 16 нови заглавия е извадил на пазара маститият автор и както знаем, по традиция всяко се нарежда в челните позиции на книжните класации.
От дебюта си на литературната сцена през 1977-а писателят е продал над 280 милиона екземпляра. С времето започва да твори с все по-висока скорост. В първите 20 години от кариерата си той написва 10 книги, в следващите десет - 24, а от 2005 г. до днес - 97!
Дебютантът от миналата година Джон Грин (влязъл тогава с 9 млн. долара) скочи сега направо на второ място и отсвири титани на класациите като Стивън Кинг и Джон Гришам. Трамплинът на Грин се казва „Вината в нашите звезди“ - драматична история за младежи, болни от рак, която се превърна в касов хит и на кино. За последните 12 месеца романът е донесъл на автора си 26 млн. долара, а твърде вероятно сумата догодина да нарасне още, след като в касата се влеят средствата от „Хартиени градове“, чиято екранизация тръгна по кината този уикенд.
На трето място „Форбс“ нареждат Вероника Рот - отново най-млада в класацията, но вече с по-внушителните си 26 години. В сметката Ӝ тази година сумата също е по-внушителна - $25 млн., с осем милиона повече от миналата. Този успех обаче тя дължи не толкова на продажбата на книгите от трилогията „Дивергенти“, колкото на филма по втората част „Бунтовници“, който въпреки че не възторгна критиката, спечели $295 млн.
Рот поделя позицията си с кралицата на женските романи (но също пишеща за деца) Даниъл Стийл, която от четири десетилетия издава по две-три книги годишно. От нейните 94 романа са продадени над 600 млн. екземпляра, а от юли 2014-а досега тя е изкарала $25 млн.
Джеф Кини продължава да трупа суми от графичните си романи за деца. В случая 23 млн. долара. Авторът на поредицата „Дневникът на един дръндьо“,
преведена
на 45 езика
заема четвъртото място в класацията на „Форбс“ и е един от двамата писатели в топ 16, пишещи само за деца (другият е Рик Риърдън, класиран на 9-о място с $13 млн.).
Благодарение на три нови книги за последните 12 месеца авторката на детективската серия за чаровната Стефани Плъм - Джанет Еванович, е на 5 място с $24 млн. Тя продължава да пълзи напред, след като през 2014-а дебютира на последната позиция в топ 10.
От 21-во място в челната десетка пък се завръща майката на Хари Потър Дж. К. Роулинг. Напоследък тя смени амплоато и започна да пише за възрастни, а веднага след като обяви датата за излизането на новия си роман за пораснали читатели, той оглави списъка за предварителни продажби на Амазон. Career of Evil се очаква през октомври, но печалбите от Хари Потър също не секват. В сметката на Роулинг за периода са влезли 17 млн. долара, което й осигурява шестото място.
Толкова е изкарал и ветеранът Стивън Кинг, достигайки обща сума от първото си влизане в класацията на „Форбс“ $433 млн. Въпреки спада на продажбите
Краля на ужасите
който тази година пусна на пазара продължение на култовата си творба „Сияние“ - „Доктор Сън“, неизменно присъства в елитната компания на най-високоплатените писатели.
Новите творби на Нора Робъртс също не се продават така добре, както някога, но написаното й осигурява 7-ото място с $18 млн. Робъртс има в актива си 220 книги, а през последните 12 месеца бестселърът Ӝ „Магията на сенките“ е достигнал едва 300 000 копия в САЩ.
От 1988-а насам Джон Гришам припомня всяка година за себе си с ново произведение. Последното творение на майстора на съдебния трилър е „Сивата планина“, а пазарният му резултат е 620 000 екземпляра в САЩ. Заедно с печалбата от предишните си книги Гришам е достигнал 14 млн. долара, което го нарежда на 8-а позиция.
С милион по-малко е получил Дан Браун през изминалите 12 месеца. Миналата година авторът на „Шифърът на Леонардо“ бе четвърти в класацията - с $28 млн., спечелени главно с новия му роман „Ад“, който се продаде в 1,4 млн. екземпляра. Догодина, когато се очаква да излезе екранизацията с Том Ханкс, Браун вероятно ще се извиси отново в списъка.
Иначе сега на неговата стълбица са още Сюзан Колинс, Джилиан Флин и Рик Риърдън - с $13 млн.
Вече никой не се учудва на гигантските тиражи на Колинс - само в САЩ „Игрите на глада“ са продадени в над 56 млн. копия, но през изминалия период основните доходи на Колинс идват от филма по първата част. Лентата, която направи Дженифър Лорънс най-високоплатената актриса, събра внушителните $752 млн. по света.
Джилиан Флин също би трябвало да е благодарна на седмото изкуство, след като екранизацията на „Не казвай сбогом“ спечели $368 млн. Е, и романът не се продава лошо (1,8 млн. за 2014-а), а през март бе кинопремиерата и на друго нейно произведение - „Мрак“ с Чарлийз Терон.
За разлика от двете дами Рик Риърдън дължи славата си основно на книгите и най-вече на романите за Пърси Джаксън, с които популяризира древногръцката митология сред децата. За поредицата си писателят е отличен с наградата „Марк Твен“, произведенията се продават в милионни тиражи, но филмовите адаптации не са особено успешни.
Челната десетка затваря Е Л Джеймс с $12 млн. През 2013-а тя оглави класацията с $95 млн., натрупани от трилогията „50 нюанса сиво“ и останалите по-тъмни тоналности. От еротичното четиво със съмнителни литературни качества тогава се продадоха 29 млн. копия, но през 2014-а читателите може би поумняха и купиха едва 1,8 млн. Сега Джеймс е в класацията главно заради филма, който не се хареса особено на критиката, но пък спечели $569,7 млн. Перспективата да отпадне скоро от „Форбс“ не е голяма: предстоят още две кинопродукции по романите, а има и риск читателската лудост да се завърне с новата версия на трилогията, в която писателката ще представи историята си от мъжка перспектива - тази на бизнесмена Крисчън Грей.