Трактори и комбайни от цялата страна блокираха десетки бензиностанции вчера. Земеделски производители протестираха срещу промените в Наредба №18, които ги задължават да монтират нивомери и фискални устройства на ведомствените цистерни за зареждане на селскостопански машини.
Ако уредите не бъдат инсталирани до 31 август, пунктовете ще бъдат затворени, а земеделците ще трябва да купуват гориво от редовите бензино- станции.
Средната цена за нивомер е около 25 000 лв. и повечето фермери не могат да си позволят такъв разход.
„Ако ги платя, загивам. Ако затворя аз, и работниците ми отиват на борсата. Ще стане верига от фалити като в Гърция. Това ли трябва да се случи, за да се събудят управляващите и да разберат, че грешат“, заяви на протеста в Хасково арендаторът от димитровградското село Радиево Боян Гьоков.
Над 70 машини извиха километрични опашки пред бензиностанция в Хасково, а още 43 техни колеги направиха „необичайно зареждане“ в Харманли. В Свиленград над 50 трактора имаха готовност да блокират магистрала „Марица“, но се отказаха заради пиковия трафик, причинен от завръщането на гастарбайтерите от Западна Европа в Турция.
„Зареждам в моите два резервоара по 4 тона гориво през ден. Имам 3 комбайна и 18 трактора. Сутрин от 3 ч. се редят пред колонката. Представяте ли си какво ще се случи, ако тази техника се нареди на опашка на някоя от близките бензиностанции?“, коментира Митьо Вълчев, един от големите арендатори в региона.
Според Тенчо Тенев от земеделската фирма „Клас 95“ това, което се въвежда, няма аналог не само в Европа, но и по света. „Навсякъде хващат контрабандата на входа на държавата, само тук слагат контрола при масовото потребление. Това е пълен абсурд - все едно да вкараш в затвора всички пушачи, за да спреш контрабандата на цигари“, възмущава се той.
Зърнопроизводители от Русе също се включиха в националната демонстрация за зареждане на земеделската техника по бензиностанции в страната.
„Като се умножи броят на регистрираните в НАП съдове по цената на фискалните устройства, става въпрос за един бизнес от порядъка на 180 до 200 млн. лв. В наредбата е разписано, че се признават само 3 модела устройства от общо 70-80. Оказва се, че те се внасят в България от 2 фирми“, изтъкна председателят на браншовата организация „Дунавско зърно“ Красимир Вълев.
„Една машина зарежда по 1000 литра нафта, тук са шест машини за 6000 литра. За около два-три часа цялата бензиностанция трябва да обслужва само нас“, коментираха производители на протеста във Велико Търново.
Близо 1000 машини атакуваха Плевенско
Ангел Атанасов
Зърнопроизводителите в Плевенско се включиха в националния протест на бранша вчера с близо 1000 трактора. Те атакуваха бензиностанции в областния център, по пътя София-Русе и в общините Червен бряг и Пордим. Наливаха символични количества нафта и продължаваха. За останалите клиенти акцията беше неочаквана, а коментарите стигаха до двете крайности - от „Прави са!“ до „Тия искат и от контрабанда да печелят!“.
„Мотивът на финансовото министерство, че с нивомери за гориво в стопанските дворове ще се спре контрабандата, е несъстоятелен.
Предложихме различни мерки, с които нелегалното гориво да се спира, преди да е стигнало до крайния потребител. Вместо това бяхме излъгани от министерството, че наредбата за нивомерите и фискалните устройства няма да влиза в сила, преди да постигнем някакъв консенсус“, коментира Георги Милев, председател на асоциацията на зърнопроизводителите в региона.
Безотчетно минават по 3,5 милиона литра дизел на ден
През т.нар. ведомствени бензиностанции минават безотчетно близо 3,5 млн. литра дизел на ден. Това е търговия, равняваща се на над 5000 легални малки обекта. Такава позиция разпространи вчера Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
Оттам са категорични, че изключването от обхвата на закона на резервоарите до 10 тона е недопустимо, при положение че дори част от търговските бензиностанции не притежават цистерни с такъв обем.
Промените в наредбата, срещу които протестират земеделските производители, на практика изискват поставяне на измервателни устройства единствено на стационарни подземни или неподвижно прикрепени към земята резервоари с вместимост над 1000 литра.
„През последните 5 години всички бензиностанции, търгуващи легално с горива, бяха задължени и монтираха системи за отчитане на продажбите си. В същото време хиляди обекти, наричани ведомствени, продължават да работят без контрол.
Стотици са случаите, в които е документирано, че през тях не се зареждат само машини и техника за собствени нужди, но се осъществяват и нерегламентирани продажби, от които държавата ежедневно губи милиони от неплатени данъци“, казват от БПГА.
„Търговските обекти за продажба на горива в страната разполагат с достатъчно технически възможности за зареждане на всички превозни средства и машини с обемни резервоари. Твърденията за затрудненията, които би предизвикало това, не отговарят на истината - високодебитните бензиноколонки имат скорост на зареждане 130 л/минута“, допълват от БПГА.
Земеделци от Пловдив: Не крадем нафта, а произвеждаме хляб
Ваня Драганова
Над 70 трактори и комбайни блокираха за няколко часа днес едната лента на пътя Пловдив-Карлово, зареждайки с гориво на бензиностанцията до село Труд.
„Не знам защо на нас се гледа така, ние не крадем нафта, а произвеждаме хляб“, обобщи настроенията на фермерите 27-годишният Георги Кутев от Труд. Ангел Вукодинов от Националната асоциация на зърнопроизводителите нарече новите изисквания „безпрецедентна практика в световен мащаб и репресия спрямо земеделските производители“.
„Поставянето на нивомери на колонките с гориво в стопанствата би струвало по 20 000-25 000 лв. Това са непосилни суми за малките фермери. Обработвам малко земя, невъзможно е всеки ден да си разкарвам машините до бензиностанциите“, обясни Кутев.
Колегите му предупреждават шофьорите, че от 1 септември производителите масово ще започнат да зареждат от бензиностанциите, защото няма да си купят фискални устройства, и задръствания като вчерашното ще станат ежедневие.