- Г-н Тенев, изминаха пет месеца от нелепия инцидент край Горно Ябълково, когато един граничен полицай загина, а други 15 бяха ранени при преобръщане на амортизиран камион. Смъртта на полицай Асен Асенов предизвика оставки в Гранична полиция, но промени ли се оттогава положението на МВР служителите, ангажирани за охрана на българо-турската граница срещу бежанския поток?
- Оставката на директора на Главна дирекция „Гранична полиция“ Захарин Пенов по същество не доведе до реални промени в положението на редовия МВР служител, изпратен да охранява границата. Обещанията за допълнителна ограда покрай нея, ремонтиране на пътищата в най-рисковите участъци, подобряване на техниката, осигуряване на лични предпазни средства, както и назначаването на нови гранични полицаи, които да заместят командированите от провинцията, се оказаха пожарогасител, пълен с популистки фрази и обтекаеми намерения. А най-арогантното е, че само три дни, след като демонстративно хвърли оставка, г-н Пенов бе назначен за съветник във вътрешното министерство.
- Какви са основните трудности, пред които са изправени граничните полицаи, изпратени на браздата?
- Проблемите бяха изкарани черно на бяло два месеца преди инцидента. В доклад след проверка в петте гранични полицейски управления за наблюдение и контрол на държавната граница към Регионална дирекция „Гранична полиция“-Елхово, бе подчертано, че подобна трагедия е неминуема. Ще посоча само част от причините: лошото състояние на пътищата, водещи до браздата, прорязани от еднометрови кални коловози; амортизираната автомобилна техника - возилата, с които се транспортират граничните полицаи, пропадат в заблатените участъци; преумората сред състава заради дългите преходи; превозването на бежанците от държави с огнища на ебола и хепатит със същите превозни средства, с които пътуват и нарядите и служебните кучета. През 2013 г. Синдикалната федерация на служителите в МВР закупи и предостави в Елхово дезинфектиращи препарати и санитарни ръкавици. И досега това са единствените медикаменти, осигурени за полицаите. Никой от ръководството не си дава сметка, че има опасност да пламне зараза и сред семействата на МВР служителите, и сред екипа, и сред цяла една служба.
Друг аспект на проблема е и фактът, че и в момента много от командированите полицаи идват на първо дежурство с нощна смяна в местности, които не познават. Камионът, шофиран от покойния ни вече колега Асен Асенов, бе зачислен в граничния полицейски участък във Видин. Самият той пък бе изпратен като шофьор, а по длъжностна характеристика се водеше корабен механик към граничните катери в Русе.
- Какво е състоянието на превозните средства?
- Амортизацията е тотална. Много от използваните возила са от соцвремената, на 25-30 години, със съмнителна техническа годност и поддръжка. В потвърждение на думите си ще посоча няколко примера - при инцидент в района на Болярово се скъса задна ос на военен камион. Преди месец стана друга злополука - задната гумата на бус, транспортиращ 20 гранични полицаи от дневна смяна, изхвърча в движение по главен път Средец-Бургас. Слава Богу, че в този час е нямало насрещно движещи се автомобили и шофьорът съумял да спре навреме. Иначе на пътя щеше да е касапница. Парадоксално е, че същият този бус се е върнал от ремонт само броени дни преди злополуката. Колеги разкриват и други подробности - гумите на автобусите, които се използват, са напълно износени или не отговарят на сезона. В доклада е посочено, че са за ремонт са 104 от 315 автомобила и 5 от 25 камиона. Сега, ако се пусне дрон отгоре, ще може да се видят поне 50 возила на Гранична полиция, зарязани по протежението на граничните участъци. Стоят като паметници, защото са счупени и негодни за ремонт.
- Няма ли вертолети?
- Имаше. Това бяха модерни летателни машини, които постоянно облитаха районите, обхващаха голяма територия, с тяхна помощ лесно можеха да бъдат локализирани бежанските групи и да се извършва координация на наземните действия на служителите. Скоро обаче вертолети не сме виждали. По наша информация стоят прибрани в Безмер. Какви са причините - не е е известно.
- На какво се разчита сега при охраната на границата?
- Основно на жива сила и на мотивацията на колегите. Но на фона на засилващия се бежански поток МВР служителите са изправени пред сериозни изпитания заради липсата на техника, адекватни лични предпазни средства и въоръжение. В голямата си част бежанците са предвождани от каналджии, снабдени с модерни джипиеси, сателитни телефони и дори въоръжение. Срещу тях българските гранични полицаи се изправят с пистолет „Макаров“, производство от 50-те години, с 16 бойни и 8 стоппатрона. Може би сме единствените в ЕС, които задължително ходим със стоппатрони.
- Има ли достатъчно средства за защита?
- Системата за наблюдение позволява своевременно да бъдат установявани нарушители, но тя е неефективна при мъгла. Липсва осветителна техника. Служителите сами си закупуват фенери и челници. Бронежилетките са дефицит. Служители от Малко Търново са ни сигнализирали за това, че имат само две-три бронежилетки в наличност, да не говорим за жилетки за защита от хладно оръжие. И белезници няма. На смяна от 15 човека има по десет чифта. Девет от десет пък са без ключове - или са загубени, или не са дадени. Униформено облекло не е получавано от 2-3 години. На граничните полицаи бяха раздадени камуфлажни облекла от военните запаси, понеже МВР няма средства да предостави съответните актуални униформи. Има и още куп проблеми. Така например за осъществяване на връзка с дежурната част към всяко гранично управление екипите трябва да бъдат снабдени с телефонни апарати „Тетра“. По-голямата част от тях обаче са с повредени акумулаторни батерии, изключват по време на дежурство и не може да се осъществи навременна връзка. Поради тази причина служителите от нарядите ползват собствените си мобилни телефони за осъществяване на комуникация, а в повечето случаи се включва мрежата на турски оператори.
- Какво става със строителството на 131-километровата ограда на границата?
- Обещаха да я направят до края на годината. Едно такова инженерно съоръжение би облекчило в значителна степен служителите в изпълняване на задължението им по охрана на държавната граница. Но с всеки ден краят на годината наближава, а началото на изграждането й е все още неясно. Част от старата ограда в участъка между Болярово и Елхово, която я строиха миналата година, вече е паднала. Ураганните ветрове я събориха. Пък и тя се оказа не чак толкова ефективна. Пробита на много места, нарязана е от бежанците, а колегите я кърпят непрекъснато. Катинарите на въртящите се врати пък се чупят с чук или се режат с арматура.
- Какво трябва да се направи?
- Необходимо е да се назначат достатъчен брой нови служители. В национален мащаб над 1000 човека напуснаха системата на МВР. Това са работещи хора, не писарушки. В същото време няма нови назначения. Конкурсите в МВР са с много тромава процедура. А с пенсионната реформа поне 2500 служители ще си тръгнат от МВР.