Че легото бие дори куклата Барби по популярност, най-ярко си личи в увеселителния парк Леголенд-Калифорния близо до Сан Диего. Там всичко е изградено от малките шарени блокчета - от гигантски слон (направен от 2 милиона парченца) до Тадж Махал в мащаб 1:20, конструиран от 1 800 000 елемента. Най-малката фигура - на гълъб, пък е направена само от 4. В огромния парк, построен върху 128 акра (около 520 хиляди кв.м), туристите се дивят на 30 000 различни фигури - от приказни герои като Аладин и Трите прасенца до Айфеловата кула и Статуята на свободата. Всички те са направени с части от най-прочутата играчка в света, като общо са употребени над 60 милиона лего блокчета! Там дори възрастните пипат мечките в естествен ръст или смразяващия Дарт Вейдър, за да се убедят, че наистина са сглобени от лего. За направата на парка са вложени $130 милиона.
Децата активно спортуват
За разлика от построеното през 1996 г. „Унивърсъл Студиос“ в Лос Анджелис, където хората предимно се возят между декори на филми, докато отнякъде внезапно се появи Кинг Конг, Леголенд дава възможност на посетителите да бъдат главни герои. Децата от 3- до 12-годишна възраст активно участват във всички атракции. Паркът не залага и на най-екстремните влакчета за вдигане на адреналина - има само три по-дъхоспиращи. Тръпката идва от това малчуганите да влизат в египетски гробници и търсят скрити ключове или дърпат въже, за да се изкачат по 35-метрова кула. Друг вид съоръжение им предлага да въртят до полуда педалите на странна Небесна машина. По-щурите се навиват да седнат в истински робот, който ги върти с главата надолу и ги тръска във всички посоки над миниезерце. Други сядат във водни колела и докато се возят, зяпачите отстрани ги обстрелват с вода. Да не излезе никой сух, е част от играта.
Тематичните миниградчета, изградени от лего тухлички - Вилидж грийн, Фън таун, Касъл хил, обграждат изкуствено езеро с размера на софийското „Ариана“ пред стадион „Васил Левски“. Там за седем минути с лодка преминават покрай Тадж Махал, Статуята на свободата и Айфеловата кула.
Билетите за Леголенд са по $90 за възрастен и за дете (ако се купят онлайн, излизат по $75 на калпак). Срещу това може да прекараш цял ден в парка и да използваш всички съоръжения. Хлапетата до 6 годинки обаче не се допускат до по-екстремните от съображения за сигурност. На всяка площадка има метър и ако детето е под определен ръст, не го допускат.
И мъжките тоалетни с маси за повиване на бебета
Да си купиш билет за Леголенд, е само началото на финансовото приключение за родителите, защото оставяйки колата си на открития паркинг, плащаш $15 или $25, в зависимост от това дали си близко до входа. Ако седнеш да ти нарисуват шарж за 15-ина минутки, плащаш $25, а ако детето реши да си извади „шофьорска книжка“, излиза $15. Една вода или безалкохолно е $4, парче пица - 5, цял обяд $17. Но всички са тръгнали на забавление с кредитните си карти подръка, за да доставят удоволствие на децата си. Въпреки че недоволни не липсват - една майка буквално издивя, когато Ӝ поискаха $9 за купичка спагети с доматен сос.
Любопитното е, че в Леголенд има и семейни тоалетни, където родителите могат спокойно да преоблекат децата си. А в мъжкото място за облекчаване са поставени маси за смяна на памперси на бебета.
Наред с очарованието паркът си има и своите недостатъци. Когато Леголенд е препълнен с хора, се чака на километрична опашка между 20 и 60 минути за всяко едно от съоръженията, на които возенето най-често не надвишава 2-3 минути. Когато човек мине на 3 безкрайни редици, на четвъртата вече е силно отегчен, особено под безмилостното калифорнийско слънце. Реално едно дете трябва да посети поне 5-6 пъти Леголенд, за да опита всички атракции. През уикенда и ваканциите, особено през лятната, около Коледа и Великден паркът се задъхва от туристи. По-хитрите отиват в делничен ден, та да минат само с по 5-10 минути на опашка. Много често в парка се губят деца, когато е препълнено с хора, но досега винаги са ги намирали живи и здрави!
Друг недостатък е, че през зимните месеци не работи така обичаният Уотър парк, построен от десетки водни пързалки и причудливи съоръжения за „мокри“ игри. Въпреки това цената на билета не пада. Ако не си доволен от нещо, няма на кого да се оплачеш, защото хората, които работят там, са предимно студенти и дори не знаят кой им е шеф. Доста занимания се плащат допълнително. За да търси детето ви кости на динозаври из пясъка, плащате $3, толкова струва и да му дадат сито, за да „намери“ злато в мокър пясък.
Новооткритият хотел „Леголенд“ винаги е пълен, въпреки че нощувките започват от $300, но там всяка стая е тематична - „пиратска“ или „принцеска“, a върхът на веселбата е танцуващият асансьор, в който звучи дискомузика. Вътре наистина прилича на пъстроцветна детска дискотека, което се харесва на малчуганите, придружени от родител-касичка.
Вторият по големина
Леголенд е вторият по големина увеселителен парк в света след „Уолт Дисни“. В Щатите са два: в Калифорния и във Флорида. В тях работят 13 000 души, които посрещат над 13 млн. посетители годишно! В света има само още 3 подобни - в Билунд, Дания (родината на легото), където е и централата на Леголенд, в Уиндзор (Англия) и в Малайзия.
Що е то лего?
През 1932 г. Оле Кирк Кристиансен основал в Дания компания за производство на домашни стоки като дървени стълби и дъски за гладене. Търсенето им обаче силно се свило при тогавашната икономическа криза и той започнал да търси нова ниша. Така започнал да прави дървени играчки и скоро разбрал, че интересът към тях не намалява. Собственикът сам избрал името - думата LEGO, която била събирателна от Leg и Gold, които взети заедно означават „играй хубаво“. Няколко години по-късно основателят научил, че фразата LEGO на латински означава „аз се уча“.
Компанията получава права върху разработката на английския психолог Пейдж - неголям пластмасов куб, който може да се свързва с други подобни детайли. От универсалното кубче се правели цели конструкции, които по онова време не били особено стабилни. В този период синът на Оле - Готфрид, вече се занимавал с бащините дела. Той веднага разбрал, че бъдещето е в подобни занимателни играчки. В LEGO постепенно се разделили с дървото за сметка на пластмасата. Кристиансенови придобили най-голямата в Дания линия за пластмасови отливки, което им позволило да произвеждат блокчетата на конвейер.
Докато развива своята империя, от LEGO не пропускали да работят внимателно със своите клиенти. Първо питали потребителите какво им трябва, после пристъпвали към разработка и производство. Така се появил един от свръхуспешните проекти - железопътният комплект, който включва не само релси, но и гари, ландшафт и пътници. Бизнесът с играчки толкова много се разраснал, че през 1968 г. в град Билунд бил открит и знаменитият парк Леголенд.
През 1973 г. е разработен знаменитият логотип LEGO, който сега е известен на милиони. След неговото появяване компанията изнася за първи път производството си зад пределите на Дания. И поверява тази деликатна работа на швейцарците.
През 1977 г. империята LEGO вече се ръководи от внука на създателя Оле Кристиансен – Келд. Той въвежда модерни технически решения в различните конструктори, като особено успешни са комплектите на средновековна тема и роботите.