- Г-н Додев, за поредна година има много сигнали за нарушения при провеждането на матурите. Какво предстои след проверките по регистрираните нарушения? Какви действия са предприети?
- Регионалните инспекторати имаха предписание от нас да прегледат два произволно избрани записа от зрелостните изпити в съответния регион, както и на всички училища, за които има получена информация за нарушения. Тази седмица в зависимост от сигналите, които дойдат в министерството или в регионалните инспекторати, по места ще бъдат извършени проверки.
- Какви сигнали получавате?
- Имаме сигнали, включително от ученици, че в някои зали се е преписвало.
- Каква е модата - да се ползват пищови или по-скоро децата са обменяли информация помежду си?
- Информацията ни сочи, че и квесторите са помогнали. Как - замълчали са си или са се правили, че не виждат. Не бих искал да споменавам населено място или дори област, където имаме сигнали за такива случки - не желая да създавам напрежение. Нека да се види, да се докаже.
- Какво ви фрапира най-много по време на проверките, които извършихте на двата зрелостни изпита?
- За мен беше фрапиращо, че провеждането на държавните зрелостни изпити и опорочаването им вече се е превърнало в бизнес за определени хора, които произвеждат помагала. Част от пищовите, включително и тези, показани в медиите, се продават. Някои хора печелят от това.
- Кои са тези хора?
- Както ни казаха квестори, а и самите ученици - някои от тези пищови, оформени като книжки, се продават в книжарници. Ако се върна към предния ви въпрос, другото, на което се учудих при преписващите абитуриенти, е смелостта, с която го правят, и убедеността, че те са прави, дори когато ги хванеш.
- Какво обяснение дават?
- Има такива, които много искрено се разкайват. Имаше деца, които от неудобство дори се разплакаха. Разбират, че са си провалили тази година, защото няма да могат да продължат следването си и няма да могат да се дипломират. Но има и такива, които дори с пищови и телефон в ръка, казват: „Аз не съм го използвал. Имам си го ей така - за по-сигурно“. Един зрелостник ми обясни: „Аз всичко съм си решил. Извадих го само за да си сверя въпросите.“ Това бих казал, че е много нагло, арогантно поведение.
- Имахте масирани акции в Кърджалийско. Какво предизвика вниманието ви точно към тези населени места?
- По принцип нашата дирекция извършва проверки всяка година, включително на изпитите след четвърти и седми клас. Ние редуваме областите, а Кърджалийска област отдавна не беше проверявана.
Сред останалите причини са и високите резултати, които имаха там миналата година, и негативизмът, който се създаде в гилдията вследствие на това. Доста училища в региона показаха много добри постижения. (Миналата година езиковата гимназия в Кърджали и средното училище в Ардино изместиха по успех дори елитни училища като Първа английска и Испанската гимназия в столицата, което мнозина педагози определиха като нереалистично - б.р.)
Тогава учители и директори в региона обясниха, че работят добре с абитуриентите и това обяснява добрите резултати.
Затова и отидохме да видим. Действително от страна на директорите има създадена много добра организация. Училищните зрелостни комисии работят. Но в същото време има пробойни в системата. Оказа се, че квесторите в известна степен - не всички, разбира се - позволяват да се случват преписване и подсказване.
- Колко анулирани работи имаше в региона след вашите акции?
- На първия държавен зрелостен изпит по български език и литература в Кърджали и региона имаше анулирани 15 или 16 работи. От тях 6 са в Ардино, като общият брой на абитуриентите в градчето е 36. По време на втория държавен зрелостен изпит анулираните в цялата страна работи са 69, от които на Кърджали се падат 7, осем са в Хасково. Имаме подобни случаи в Благоевград, Бургас, Варна, Кюстендил, Ловеч, Монтана. Само в пет области няма анулирани работи - в Търново, Добрич, Разград, Търговище, Шумен и Ямбол.
Очевидно е, че проблем има, очевидно е, че трябва да се промени отношението на всички към матурите.
- Тази търговия, небрежността на квесторите, диктуването по GSM-и не са нови тенденции за всеки, който следи образователния сектор. Какво е различното тази година?
- Трябва да направим първата крачка. Просто не може да продължава така. Нужна е широка гласност по тези проблеми. Виждам, че в обществото се заражда една много силна нетърпимост към това. Трябва да се създадат нагласи против тази измама, към този фалш, който се случва.
- Какви мерки за сигурност, извън вече съществуващите, планирате да въведете догодина?
- Както споменах, и в момента се гледат записите от различни училища. Въз основа на видяното ще си направим изводите - и ние, и регионалните инспекторати по образованието. Разултатите ще ги съберем, обсъдим. Надявам се след това доста практики да променим. Задължително по време на самия зрелостен изпит неговото провеждане ще бъде наблюдавано на живо на монитори от член на училищната изпитна комисия. Много държа и ще настоявам пред тоалетните в училищата, където се провеждат матури, да има квестори. Ще настоявам да проведем обучение с квесторите във всеки един регион. С тях трябва много да се говори. И не на последно място, а на първо - много разговори със самите зрелостници: да спазват правилата и изискванията, за да не се стига до неприятната сцена с анулирането на изпитите им.
- Какво налага да има квестори и пред тоалетните?
- Когато бях в Кърджали, видях двама младежи, които често отиваха до тоалетната. Непрекъснато двамата търсеха контакт помежду си. Бях убеден, че единият от тях има телефон, защото наблюдавах как ръката му често минава под чина. Отивайки до сервизните помещения, аз чух пред вратата как той наизустява отговорите. Гледа ги в телефона си в тоалетната. Получил ги с есемес.
- Но за да ги получи, значи някой все пак трябва да е изнесъл изпита, да го е решил, да го е изпратил.
- Така е. Но имайте предвид, че това се случи в късните часове на зрелостния изпит - 12,10 ч. В другата кабинка чувам как писукат клавишите на GSM. До десетина минути единият преписвач беше хванат. Но другия така и не успяхме да го хванем. Жалко, много е жалко, че се случват такива неща. Родителите се притесняват, а и за абитуриентите не е приятно да пропускат една година, да бъдат лишавани от следване. Но всички трябва да свикнем, че има правила и те трябва да бъдат спазвани.
- Ще има ли наказани? Как ще санкционирате квесторите, които не са изпълнили съвестно задълженията си?
- Нашата цел не е да наказваме, а да създадем отговорно отношение у хората, за да не се стига дотам. Но когато се налага, ще има и санкции. Според Кодекса на труда това са „забележка“, „последно предупреждение“ и „дисциплинарно уволнение“. Наказанията на тези учители ще са по преценка на техния работодател, но за да преминем към тези мерки, трябва да има категорични доказателства за вината на дадения педагог.