Всеки трети българин (39 %) е склонен да седне зад волана, след като е пийнал малко алкохол, а почти половината са го правили през последния месец. Тревожните данни за нагласите на българите са от национално представително проучване на Каменица АД и бяха оповестени днес при стартирането на осмото издание на кампанията „Алкохолът е лош шофьор“, на която МВР е партньор.
Според резултатите от проучването, проведено от Gemius, в половината от случаите на шофиране след употреба на алкохол, хората са го направили защото са преценили, че консумираното количество не им е повлияло. За останалите 50 на сто сред най-често изтъкваните причини са „Нямаше как да се прибера, нямаше кой да шофира, нямаше друг превоз...”, Това демонстрира недооценяване на огромния риск, който се поема при шофиране в нетрезво състояние.
„Въпреки че мнозинството от хората знаят колко опасно може да бъде шофирането след употреба на алкохол, явно все още рискът остава подценен и реално много хора продължават да го правят. Именно това е и причината за нас да продължаваме да реализираме тази кампания, чиято основна цел е да променя поведението на хората и да ги прави по-отговорни и разумни на пътя. Дори един спасен човешки живот ще си струва всички усилия, които сме положили през изминалите години, и ще ни мотивира да продължим да го правим и занапред“, каза Марко Ниавро, генерален директор на Каменица АД.
Посланието на кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ тази година е „Бъди супер шофьор. Супер сила е да оставиш колата си, ако си пил“. Идеята е това послание да се разпространява по нетрадиционен начин, включително чрез изписването му на паркоместа в големи търговско-развлекателни центрове.
Кампанията на Каменица се провежда с подкрепата на посланика на Кралство Белгия Аник Ван Калстър, а сред партньорите освен МВР, са и Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движение по пътищата, Съюза на българските автомобилисти, Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и Български червен кръст.
„Кампании като „Алкохолът е лош шофьор“ е битка за живота на хората, защото на пътя всъщност се води истинска битка.“, каза секретарят на Държавно-обществената комисия по проблемите на пътната безопасност Алекси Кесяков. Той обясни, че приветства подобни инициативи, защото те напомнят, че възможностите ни не са безгранични и и много често реакциите ни в ключов момент са много различни от това, което си представяме.
„Точно за това, кампании като тази работят в посока за спасяване на човешкия живот, който е най-ценен от всичко“, каса Алекси Кесяков.
Тази година фокусът на кампанията е върху младите шофьори, обясни инспектор Мария Ботева от Пътна полиция в Главна дирекция „Национална полиция“. Тя съобщи, че от началото на годината млади шофьори със стаж до 3 години са допуснали 32 катастрофи след употреба алкохол или други упойващи вещества, двама са загинали, ранените са 37.
Статистиката на КАТ показва, че за първите 9 месеца на годината от общо 5460 пътно-транспортни произшествия 516 са допуснати от правоспособни, но млади водачи със стаж до 3 години.
„Най-рискова се оказва първата година след придобиването на правоспособност и това се дължи на псевдосамоувереността у младите водачи. Попадайки в рискова ситуация, те не винаги успяват да вземат адекватно решение“, каза още инспектор Ботева и допълни, че добиването на рутина зад волана е свързано и с развиването на комплекс от психологическа зрялост, умения и навици
Тази година Каменица дари на БЧК 25 „алкохолни“ очила, които симулират наличието на различни количества алкохол в кръвта. През 2013 г. беше първото дарение 12 чифта. Очилата станаха задължителна част от курсовете за първа помощ, провеждани от БЧК в рамките на шофьорските курсове в София, Пловдив и Бургас.
Инициативата продължава. За всеки продаден кен Kamenitza Безалкохолна до края на годината компанията ще заделя по 10 ст. в специална благотворителна сметка, а събраните средства ще бъдат купени нови „алкохолни“ очила.