Спасяването на света винаги е било сред най-любимите теми на Холивуд. Играта със скорошния край на човечеството, природни бедствия и враждебни извънземни нашествия така гъделичка въображението на американските режисьори и сценаристи, че на година те ни сервират поне един филм от този жанр. В опит да впечатлят зрителите безмилостно заличават я Ню Йорк, я Париж, я Лондон - невинни жертви в най-важната битка за човечеството. Макар често да са пълни с клишета, апокалиптичните филми събират милиони души пред големите екрани. Вероятно защото зрителите имат нужда да вярват, че ако нещо се обърка и в реалния живот, също ще се намери някой смелчага, който да избави планетата от сигурна гибел.
През 1996 г. Уил Смит влезе в ролята именно на такъв герой и с един изстрел право в целта унищожи извънземния кораб майка, надвиснал над Земята. Скоро след премиерата филмът „Денят на независимостта“ на Роланд Емерих постигна рекордни (за тогава) приходи и беше ясно, че ще получи продължение. Продуцентите от „Туенти сенчъри фокс“ отдавна обсъждат идеята, но тя получи зелена светлина едва през 2011 г. Тогава Емерих обяви, че втора част със сигурност ще има, но не е ясно кога. За щастие на любителите на апокалиптичните саги работата по „Денят на независимостта 2“ започна преди месец, а готовият филм ще се появи в средата на 2016-а.
Уил Смит обаче няма да се върне в образа на капитан Стивън Хилър. Актьорът отказал тлъстия чек от „Фокс“, защото „за изминалите 20 години се развил доста и
не искал да се връща назад
към предишни етапи от кариерата си“. Различни издания смятат, че актьорът не желае да се занимава отново с фантастики след провала на „Земята: Ново начало“, който направи със сина си Джейдън през 2013 г.
Все още не е ясно кой ще заеме мястото му в предстоящото продължение на „Денят на независимостта“, но според слуховете важна роля в историята ще има наследник на героя му (в образа влиза 23-годишният Джеси Ъшър). Към проекта се завръщат други лица от първата част - Бил Пулман като (вече бившия) американски президент и Джеф Голдблум като компютърния специалист Дейвид Левинсън. Актрисата Вивика Фокс, която отново се превъплъщава като Жасмин Дуброу, приятелката на капитан Хилър, разкри, че действието в „Денят на независимостта 2“ ще се развива 15 години след случките в първия филм, а познатите от оригинала извънземни нашественици са отново главните отрицателни персонажи. „Моята героиня вече не е екзотична танцьорка, а сега работи като болничен администратор“, допълни Фокс.
Същевременно от „Парамаунт пикчърс“ съобщиха, че също подготвят нов киноапокалипсис. Те са се заели с продължение на кинохита от 2013 г. „Z-та световна война“, в който Брад Пит се пребори със световна зомби пандемия. Актьорът потвърди, че има желание да участва във втората част, но не е обявено кой ще му партнира. Снимките трябва да започнат в края на тази година. Желанието на продуцентите е готовата лента да влезе в кината през 2017-а.
На режисьорския стол на „Z-та световна война 2“ сяда испанецът Антонио Байона (прочул се с „Невъзможното“), който ще разполага с бюджет от 150 млн. долара. Той разказва, че историята на втория филм, изграден по книгата на Макс Брукс, ще покаже, че последиците от глобалната зомби зараза са по-големи от очакваното и бившият агент Джери Лейн (Брад Пит) продължава с опитите си окончателно да спре развитието на вируса.
Дали двете продължения ще са достойни наследници на касовите си оригинали, ще разберем най-малко след година. Те са повод да си припомним някои от стотиците случаи, в които светът ни е бил спасяван на кино. А филмите с подобен сюжет са неизброимо много - от анимации до ужаси и напрегнати екшъни.
Темата за края на света е вплетена в историята на известни поредици като „Терминатор“, „Заразно зло“, „Годзила“, „Трансформърс“, всяка от които я пречупва през различна призма. В единия случай избрани хора (Арнолд Шварценегер и компания) трябва да се преборят с прекалено умни роботи от бъдещето, а в другия - заплахата идва от
опасно мутирали вируси
срещу които се изправя Мила Йовович. Сагата „Годзила“ дава трети вариант за повсеместна разруха и гибел, а именно страховито и кръвожадно чудовище, недосегаемо за нито едно съвременно оръжие. Ако и след това Земята ни остане цяла, значи е време за нашествие на същества от свръхразвита нация, които са преценили, че точно тук могат да разрешат проблемите си. Такъв сценарий виждаме в „Трансформърс“.
В историята на жанра са записани и някои вечни класики, създадени от големи майстори режисьори. На ръба на апокалипсиса ни изправиха „След утрешния ден“ на Емерих, „Армагедон“ на Майкъл Бей, „Планетата на маймуните“ на Тим Бъртън. А драматичният сюжет на „Децата на хората“ (Алфонсо Куарон) разкри каква анархия би настанала, ако жените не могат да раждат и ресурсите на Земята са на привършване.
Идеята за свършека на света бе вплетена дори в анимацията „Уол-и“, макар че тя я предаде по-скоро по детски симпатично, отколкото трагично. Все пак малки и големи се радваха на усилията на малкото роботче чистач на боклуци да запази зараждащия се живот и да върне хората на планетата им.
Нуждата зрителите да гледат трагедии, сполетяващи някого другиго, роди и истински филми трагедии като „2012“ и „Сан Андреас“, като вторият в момента се опитва да щурмува екраните. И двата екшъна сринаха очакванията на кинолюбителите по-бързо от събарянето на небостъргач в разгара на главната битка. Уж пророческият „2012“ стъпи върху предсказанията, че природни стихии ще унищожат познатия ни свят през декември 2012 година. Зад киноисторията застана титанът в апокалиптичния жанр Роланд Емерих, но когато сюжетът е поредица от
преекспонирани клишета
и най-талантливият режисьор не може да го превърне в успешен екшън. Трябва да се признае, че лентата имаше и добри качества, но те бяха събрани само в специалните ефекти.
В първата си седмица по екраните в САЩ „Сан Андреас“ се изкачи до върха на боксофиса, но успехът му изглежда, че няма да е траен. Той разказва за пагубните последствия от силни заметресения по Западното крайбрежие на САЩ, където почти всичко е изравнено със земята. Макар също като „2012“ да е наблъскан с добри ефекти, филмът не трогна зрителите с щастливата си развръзка. След силния трус главният герой (Дуейн Джонсън-Скалата) изоставя работата си на окичен с награди началник на спасителния отряд в пожарната служба и на фона на викащите за помощ затрупани хора се бори да си върне семейството и да оправи отношенията с бившата си жена. Личното му щастие изглежда твърде нелепо на фона на разрушенията.