Загиналият командир на вертолет AS „Пантер“-565 MB кап. Георги Анастасов е действал така, че е спасил живота на двамата си колеги и е предотвратил риска от огромна трагедия. Това обяви след разговор с двамата оцелели членове на екипажа командващият ВМС контраадмирал Митко Петев ден след тежкия инцидент в края на тактическото учение „Черно море 2017“, пише "Труд".
Флотилен адмирал Мален Чубенков, зам.-министърът на отбраната Анатолий Величков, зам.-началникът на отбраната вицеадмирал Емил Ефтимов и командващият ВМС контраадмирал Митко Петев дадоха висока оценка на действията на спасителните екипи след катастрофата с военния вертолет "Пантер".
На 9 юни в 12,28 ч, минути след края на последната бойна задача вертолетът ударил с витлото си предната дървена мачта на фрегатата „Дръзки“ и отчупил 20 см от нея. Кап. Анастасов, който посмъртно бе повишен в майор със заповед на военния министър Красимир Каракачанов, успял да изтегли машината встрани от фрегатата със 130-членен екипаж и поел курс към брега, но вертолетът загубил устойчивост и паднал в морето на 7 мили източно от устието на р. Камчия.
„Намирах се на „Верни“, на 8-10 мили южно от района. Веднага заповядах „Дръзки“ да започне операция по спасяване на море. За 7 минути от фрегатата отплава лодка „Зодиак“ с лекар и водолаз“, разказа командващият учението и командир на флотилията от бойни и спомагателни кораби на ВМС флотилен адмирал Мален Чубенков.
На 4-5 м спасителите забелязали бордовия инженер кап. Павел Симеонов, който успял да излезе от „Пантер“-а. Прибрали го в лодката, а пристигналият моторен катер 221 спасил втория пилот кап. Анатолий Апостолов. Командирът обаче бил заклещен в хеликоптера на дълбочина от около 2 м. Въпреки разлетия край катастрофиралата машина керосин водолазът ст. лейт. Димитър Бахчеванов се гмурнал, успял да пречупи една от вратите на вертолета и да извади пилота. От удара той получил съчетана гръдна травма, в дробовете му имало и морска вода. Спасителите започнали да го реанимират още на борда на лодката, а след това на фрегата близо час му правили сърдечен масаж, поставили му и адреналин.
На брега лекари от Военноморска болница също се борили, за да възстановят сърдечната му дейност, но без успех. „9 юни беше черен ден за флота и за страната. Загубихме един достоен офицер“, подчерта Чубенков. Той добави, че друг военен хеликоптер е имал готовност да отлети от базата, за да превози пострадалия командир. „Прецених обаче, че фрегатата „Дръзки“ ще стигне по-бързо до Морска гара, защото тя беше на 10 мили от Варна и вече плаваше на пълен ход“, каза флотилният адмирал.
По негово разпореждане всички лодки от останалите кораби участници в учението се насочили към района на катастрофата, за да събират отломки и да охраняват вертолета. Със спомагателния кораб „Протео“ пристигнал и водолазен екип, който въпреки вълнението от 2 бала успял да удържи машината да не се понесе по течението на юг. Операцията по изваждането на „Пантер“-а стартирала в 15,10 ч. 100-тонният плаващ кран „Антей“ на Портови флот-Варна вдигнал вертолета и в 2,25 ч в събота го приземил успешно в пункта за базиране-Варна. Спецкомисия от представители на звеното за разследване на авиационни инциденти във военна полиция и от командването на ВМС е започнала разследване на причините за инцидента, поясни зам.-министърът на отбраната Анатолий Величков.
Според него докладът на експертите трябва да е готов до 30 дни. Отсега обаче експертите отхвърлят вероятността вятърът да е причинил удара в мачтата на „Дръзки“. До финала на разследването всички полети от авиобаза „Чайка“ се спират, подчерта зам.-началникът на отбраната вицеадмирал Емил Ефтимов. Той и командващият ВМС контраадмирал Митко Петев дадоха висока оценка на аварийно-спасителните дейности на море и изказаха съболезнования на близките на загиналия майор Анастасов. След поклонение той ще бъде погребан в неделя в 12 ч в родния си град Ямбол.
„Загубих приятел. Той беше първият командир на екипаж на „Пантер“, който обучихме тук. През 2011 г. бе един от най-добре подготвените втори пилоти, а през 2014 г. стана командир. Водеше ритмична и системна подготовка. Но професията е високо рискова“, коментира подп. Милен Хинтоларски, главен експерт в щаба на ВМС. Според медиците от ВМБ оцелелите колеги на майор Анастасов са в стабилно състояние и въпреки вдишаните дим и вода скоро ще бъдат изведени от реанимация.
Контраадмирал Митко Петев, командващ ВМС: Няма съмнения за техническа неизправност
Разследването ще установи причината за тежкия индицент, но засега нямаме съмнения за техническа неизправност на вертолета. Ден по-рано той изпълни успешно и без забележки много по-тежка задача с 2 вертикални нальота от борда на фрегатата „Дръзки“. Няма основание да сме недоволни от качествата на вертолетите „Пантер“. За съжаление, състоянието на увредената машина едва ли ще позволи тя да бъде ремонтирана.
Независимо от тежката загуба като моряк благодаря от сърце на спасителните екипи, които предотвратиха трагедия. Благодаря и на стотиците граждани и десетките организации, които се обадиха да изкажат съучастие в този тежък ден. Всичките партньори на ВМС се отзоваха с помощ, за да овладеем ситуацията. В морето не остана нищо, което е принадлежало на флота. Паралелно с разследването започва проверка на летателната техника на ВМС, а психолози работят с летателния състав на авиобаза „Чайка“. Това ще е наш приоритет в близко бъдеще. Дълбоки съболезнования към близките на загиналия майор Георги Анастасов!